Bruto-nettoloon, verschil hogere lonen vs lagere lonen.

Bruto-netto: progressiviteit

• -Behouden zoals nu

• -Nog meer progressiviteit dwz lagere lonen hoger, hogere lonen lager

• -Een beetje minder progressiviteit dus hogere lonen omhoog

• -Veel minder progressiviteit dus hogere lonen sterker omhoog eventueel ten nadele vd lagere lonen

• Extra keuze: extralegale voordelen beperken ten voordele vd lonen

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
ik heb een vriend die zijn leasebudget laat uitbetalen als netto loon dat rechtstreeks van zijn hypotheek afgaat. ik heb dit gevraagd aan onze HR dienst of dit ook mogelijk is maar blijkbaar kwamen wij daarvoor niet in aanmerking.

nochtans was de enige vereiste hiervoor minstens 50% thuiswerken of op 10km van kantoor wonen. wij werken 60% thuis. dus dat snap ik idd niet. anders had dat idd een veel betere optie geweest ):
Bij ons op het werk doen ze dat ook. Hallucinant systeem en ik vraag me af wat de meerwaarde/winstmaximalisatie hier voor het bedrijf is?
Die bedragen zijn ook niet niets. Een het leasebudget van ±700euro omzetten naar een bedrag tot ±1200 euro voor hypotheek/huur is niet onrealistisch.

Mijn vrouw werkt halftijds (20 uur) en haar bruto loon is praktisch haar netto.

Dan ben je toch goed zot om voltijds te gaan werken?

Binnen X aantal jaar ga ik net hetzelfde doen.

Mijn vrouw werkt halftijds (20 uur) en haar bruto loon is praktisch haar netto.

Dan ben je toch goed zot om voltijds te gaan werken?

Binnen X aantal jaar ga ik net hetzelfde doen.
Wat telt is het absoluut bedrag uiteindelijk, niet de bruto/nettoverhouding. Tenzij je vrouw als alleenstaande makkelijk zou rondkomen met haar bruto=netto 20 uur, wat ik betwijfel.

5k bruto: 1980 vs 2965 +/- bij halftijds
3k bruto : 2100 vs 1500 +/- bij halftijds

Beter alleszins dat beiden half gaan dan eentje niet werken (tenzij dat voor belastingen verschilt?).

Ik zit aan 3650 netto + wagen, MC, groepsverzekering, bonussen (die trouwens kapot belast worden, niet eens 40% schiet over) etc.)
Dus ik betaal al veel belastingen en ik zou er NOG op achteruit gaan. Zoals ik al zei, genoeg is echt wel genoeg. Ik zou niet weten waarom ik nog moet inleveren, zelfs met een belastingsverlaging kan je nooit alles compenseren.
Wat is het probleem eigenlijk als die bedrijfswagen correct belast wordt?

Dan ga jij gewoon 3250 netto verdienen met auto, MC, groepsverzekering, en bonussen?

Wat is het probleem eigenlijk als die bedrijfswagen correct belast wordt?

Dan ga jij gewoon 3250 netto verdienen met auto, MC, groepsverzekering, en bonussen?

Wat is het probleem om van 2000€ bruto 400€ meer bedrijfsvoorheffing af te houden.

Wss diezelfde 400€, niemand geeft graag loon af.

Wat is het probleem om van 2000€ bruto 400€ meer bedrijfsvoorheffing af te houden.
Dat is substantieel meer in verhouding?

Het verschil in levenskwaliteit tussen 1500-2000 is groot.
Dat tussen 3000 en 3500 netto is klein.

niemand geeft graag loon af.
Wel ja, dat is altijd de crux van het probleem natuurlijk met verworven voordelen.

Daarom dat hervormen meestal maar lukt met de rug tegen de muur.

Welja, ik heb 8000 bruto + auto van 750/maand. Dat is waarschijnlijk verdedigbaar. Ik ken er met 2000 bruto met een auto van 1000/maand, 300 nettovergoeding, ... Het is toch niet moeilijk om de uitwassen eruit te halen. Jammer voor de minis met groene spiegel mannen, maar so be it.

Dus, iemand met een hoog loon heeft recht op een salariswagen, maar een junior profiel die effectief een wagen nodig heeft omdat hij op verschillende locaties moet gaan werken niet, want ja, hij verdient te weinig 'om het te verdienen'.
Verder cava in de ivoren toren?

:laugh:

Of iemand nu 2000 of 10.000 verdient, als die voor zen job op de baan moet zijn moet die een auto kunnen krijgen. Het is de volledige wildgroei aan internen die ook auto's zijn beginnen krijgen die het systeem misbreuken

Dus, iemand met een hoog loon heeft recht op een salariswagen, maar een junior profiel die effectief een wagen nodig heeft omdat hij op verschillende locaties moet gaan werken niet, want ja, hij verdient te weinig 'om het te verdienen'.
Verder cava in de ivoren toren?

:laugh:

Of iemand nu 2000 of 10.000 verdient, als die voor zen job op de baan moet zijn moet die een auto kunnen krijgen. Het is de volledige wildgroei aan internen die ook auto's zijn beginnen krijgen die het systeem misbreuken
Is nu ook bij heel wat jobs dat je die maar zelf moet kopen hoor ... Van vaste plek naar verplaatsing (moet elke dag op andere plek zijn) is dan km vergoeding

Dat is substantieel meer in verhouding?

Wel ja, dat is altijd de crux van het probleem natuurlijk met verworven voordelen.

Daarom dat hervormen meestal maar lukt met de rug tegen de muur.

Ik weet niet waar jij dat haalt, maar dat is hetzelfde. Waarschijnlijk heeft degene met een groter loon ook meer uitgaven. Als die 300€ per maand over heeft en je neemt 500€ weg zal dat toch ook pijn doen.

Ik weet niet waar jij dat haalt, maar dat is hetzelfde.
Dat is het niet.
Waarschijnlijk heeft degene met een groter loon ook meer uitgaven. Als die 300€ per maand over heeft en je neemt 500€ weg zal dat toch ook pijn doen.
Dat kan, en dan zal het jaarlijkse Four Seasons hotel misschien moeten ingeruild worden voor de Radisson.

Maar wat doorbijten en karakter tonen, en het zal wel lukken.

Dat is het niet.

Dat kan, en dan zal het jaarlijkse Four Seasons hotel misschien moeten ingeruild worden voor de Radisson.

Voor de lagere lonen zal het shoppen worden bij de voedselbank ipv de supermarkt en mogelijks een schuldbemiddeling. Even doorbijten en karakter tonen, dat duurt max 7 jaar.

Wat een onzin.

Voor de lagere lonen zal het shoppen worden bij de voedselbank ipv de supermarkt en mogelijks een schuldbemiddeling. Even doorbijten en karakter tonen, dat duurt max 7 jaar.

Wat een onzin.
Kun je deze reactie uitleggen? Wat is je boodschap?

Dat is het niet.

Nu ga je er van uit dat extra geld rechtstreeks naar luxe gaat, terwijl dat niet gegarandeerd zo is. Dat huis van 400k is er bvb eentje van 600k, die auto is er geen van 25k maar 55k,... Waardoor na de "vaste" kosten (hypotheek, afbetaling van de auto, verzekeringen,...) er niet per de meer over blijft bij iemand met 3.5k netto als bij iemand met 2.5k netto.

Bij ons op het werk vinden ze al maar weinig leidinggevenden. Als je ervoor zorgt dat het beperkte loon dat ze meer hebben nog extra belast worden. Waarom zou je dan nog voor die job kiezen? Een hoop bagger extra voor niks extra.

Als ze zo gaan beginnen ga ik terug sleutelen.

Idee van progressiviteit vind ik soms wat moeilijk, maar zal helaas niet snel veranderen.
Maar ik vind dan wel dat ze het beter moeten doen dan vandaag. En met beter bedoel ik: duidelijker onderscheid. Vandaag heb ik toch de indruk dat je echt snel in die hoogste schijf zit, terwijl de hoogste schijf in theorie toch vooral de hoogste inkomens moet treffen. Vanaf 42K per jaar heb je zeker een (heel) goed inkomen, maar toch zeker niet één van de hoogste inkomens.

Misschien bestaat er ergens een verslag van de verdeling van de jaarinkomens over die schalen.

dat junior profiel kan perfect gebruik maken van een poolwagen eens hij op het werk is. en op zijn werk geraken gelijk die andere 66% werknemers die ook geen bedrijfwagen hebben via het openbaar vervoer, fiets, brommer, te voet of eigen wagen.

dat junior profiel kan perfect gebruik maken van een poolwagen eens hij op het werk is. en op zijn werk geraken gelijk die andere 66% werknemers via de trein, bus, openbaar vervoer, fiets, of eigen wagen.
En waarom moet de overheid dat enkel voor bepaalde profielen subsidiëren? Graag terug wat meer een klasse-systeem? Of waar pleit je nu eigenlijk voor?

Terug
Bovenaan