Renegadexxripxx
Well-known member
Herinner je je Patrick nog vh laatste nieuws? En zo zullen er veel werklozen zijn.
![]()
Patrick (58) wil werken, maar maakte de rekening: “Ik zou maar 200 euro meer hebben”
“Vroeger gaf ik ook commentaar op profiteurs, maar vind ik mezelf nu een profiteur? Nee.”<i> </i>De eerste maanden nadat voormalig technicus Patrick (58) plots zonder job viel, zocht hij nog keurig en gemotiveerd naar nieuw werk. Tot hij eens alle uitgaven en inkomsten naast elkaar legde. “Als...www.hln.be
Dat herinner ik mij nog.
En zijn berekening was compleet van de pot gerukt. Onder andere door werk te kiezen waardoor hij geen bedrijfswagen meer kreeg, hetgeen hij anders wel had. Niet in rekening nam de mogelijkheid om met zijn ervaring kort bij huis te werken waardoor hij die wagen niet moest kopen en een fietsvergoeding eventueel kon bedingen of het OV kon gebruiken (ik gebruik het vb ook om op mijn werk te geraken en houdt dus en pak meer over dan als ik niet ging werken). Of eventueel gewoon de realiteit weer te geven dat hij zijn beslissing eigenlijk al gemaakt had. Met name dat hij om financieel de eindjes aan elkaar te knopen niet meer MOET gaan werken, rekening houdende dat hij relatief kort bij zijn pensioen zit.
En het ook niet is alsof dat hij ineens die wagen moet verkopen na 2j. Hij kan die ook gewoon verder door gebruiken... waardoor hij door te gaan werken wel even op 2j tijd eventjes 30k extra in the pocket had, om het op zijn PVDA's te zeggen.
Maar de eerlijkheid gebiedt ons dan ook om te zeggen dat hij dit eerder ziet als zijn prepensioen. Hij zich al heeft tevreden gesteld met nog 2 jaar te overbruggen tot aan zijn pensioen met een lager loon. En dat mijn inschatting is dat zijn beslissing dan ook genomen was ongeacht wat de cijfers zouden geweest zijn. Je kan het misbruik niet steken op de sociale bescherming maar wel op de gebruiker ervan.
En zolang als je slavernij niet invoert zie ik echt niet in hoe je dit gaat kunnen ontwijken als je een vangnet hebt ( wat ik echt niet wil afschaffen...). Al heb ik al wel gezegd dat ik voorstander ben van extra verplichtingen voor langdurig werklozen of mensen die kort bij hun pensioen zijn (opvolgingstraject van de inspanning die ze doen, hell elke dag aanwezig zijn voor x uur). Juist om dergelijk foetisme beter te kunnen detecteren.
Voor de rest stel ik mij wel de vraag of Patrick ondertussen zo nog altijd denkt. Soms is privacy toch wel een spijtig gegeven.
Laatst bewerkt:

.