Burengeschil

DwightSchrute

Well-known member
Dag forumgangers

Wij zijn ten einde raad door het gedrag van onze buurman, ik probeer kort te schetsen.

Wij wonen hier 2 jaar en hoewel en de problemen begonnen na enkele maanden al, de honden van de buren blaffen aan één stuk door wanneer de buren niet thuis zijn. Ten tweede maken de buren gebruik van ontelbare dierenverjagers op ultrasoon geluid, je kan het al bedenken, ultrasoon geluid dat onze 60 jarige buren niet kunnen horen maar wij 30 jarigen wel.

De stappen die ik rees heb genomen, telkens op een vriendelijke en professionele manier

1. Persoonlijk gaan vragen of ze geen last hebben van het geluid, buur wist me te zeggen dat ze ervan wisten en het geluid ook moeten afzetten als hun zoon van Ca. 30j langskomt want hij wordt er zot van .... Buur ging akkoord om een andere stand te gebruiken. Ging letten op de honden.

2. Na enkele maanden terug van beide last. Via Whatsapp gestuurd, nu zou de buurman de schuld steken op onze hond, andere buren kunnen bevestigen dat onze hond een drietal keer per dag blaft en wij telkens ervoor zorgen dat dit meteen stopt. Over het ultrasoon geluid krijg ik zelfs geen respons meer.

3. Nu was het geblaf bezig tot 3u 's nachts, nogmaals geprobeerd via Whatsapp maar het antwoord die we kregen was onbeschoft en niet bevorderend.

4. Wijkagent gestuurd gezien er geen uitzicht was op verbetering. Hierop heeft de buurman het geluid uitgezet en een oplossing gezocht voor zijn honden, achter onze rug maakt hij ons zwart bij buren maar de buren weten gelukkig al beter en laten ons ook weten dat de buurman altijd zo is geweest, ook bij vorige bewoners. Dat nemen we er graag bij, voor ons was het belangrijk dat de geluiden niet meer aanwezig waren.

5. 6 maanden na de wijkagent hebben we weer prijs, ultrasoon geluid staat weer vollenbak ...
Wat kan ik nu nog doen ? Nog eens de wijkagent sturen incl. GAS boete ? Vredegerecht (hoeveel kans heb ik dat de vrederechter het ultrasoon geluid afzetten kan afdwingen) ? Nogmaals de buurman erop aanspreken ? Milieudienst ? Verhuizen ?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Ik zou stap 4 nog eens herhalen, en moest het niet dezelfde wijkagent zijn ook duidelijk vermelden dat het 6 maand geleden al eens zover is gekomen en je daarom dus niet denkt dat een dialoog veel uithaalt.

Vredegerecht, daar heb ik geen ervaring mee. Ik zou denken dat er dan een bewijs moet zijn van die geluidsoverlast, maar sowieso zal een of meerdere bezoeken van de wijkagent ook wel meegenomen worden zeker.

- milieudienst van de gemeente eens contacteren, zij kunnen eventueel een meting doen en de buurman wijzen op een correct gebruik (mogelijk staat het apparaat niet hoog genoeg ingesteld?)
- daarna de buurman schriftelijk ingebreke stellen met alle vaststellingen en een duidelijke eis om de overlast te stoppen binnen een bepaalde termijn
- vrederechter obv bovenmatige burenhinder. De vrederechter kan eventueel ter plaatse gaan of een expert vorderen om vaststellingen te laten doen (maar als je bv al een metingsverslag hebt van de gemeente kan dat zeer dienstig zijn).

Ik zou stap 4 nog eens herhalen, en moest het niet dezelfde wijkagent zijn ook duidelijk vermelden dat het 6 maand geleden al eens zover is gekomen en je daarom dus niet denkt dat een dialoog veel uithaalt.

Vredegerecht, daar heb ik geen ervaring mee. Ik zou denken dat er dan een bewijs moet zijn van die geluidsoverlast, maar sowieso zal een of meerdere bezoeken van de wijkagent ook wel meegenomen worden zeker.
Ik denk dat ik een andere wijkagent ga aanspreken, deze wijkagent was ook rond de 30 en onze buurman is van het principe 'jij bent jonger dan mij dus je moet ook luisteren naar mij' ; zo is ook zijn gedrag naar ons toe.

- milieudienst van de gemeente eens contacteren, zij kunnen eventueel een meting doen en de buurman wijzen op een correct gebruik (mogelijk staat het apparaat niet hoog genoeg ingesteld?)
- daarna de buurman schriftelijk ingebreke stellen met alle vaststellingen en een duidelijke eis om de overlast te stoppen binnen een bepaalde termijn
- vrederechter obv bovenmatige burenhinder. De vrederechter kan eventueel ter plaatse gaan of een expert vorderen om vaststellingen te laten doen (maar als je bv al een metingsverslag hebt van de gemeente kan dat zeer dienstig zijn).
Ga dit meenemen, misschien samen met het sturen van de wijkagent. Zo heb ik ook een bewijs. De wijkagent hoorde het geluid ook maar zo'n meeting zegt natuurlijk meer.

Vooraleer je naar een vrederechter stapt moet je de stappen van de politie al meerdere keren herhaald hebben en een poging met burenbemiddeling gestart hebben. Anders suggereert die gewoon dat je dat eens probeert.

Vredegerecht gaat lang duren, de kans dat het op een zitting opgelost wordt is klein (zeker als je niet kan aantonen dat je al al het mogelijke hebt gedaan om het in der minne op te lossen) en als de tegenpartij niet komt opdagen (kans reëel) heb je gewoon je tijd verdaan.

Ik heb alle communicatie met de buurman als met de wijkagent opgeslagen, alsook de klacht van de andere buren. Ik zit ondertussen aan stap 5. Nog eens wijkagent kan maar ik ga die geen derde keer sturen hè.

Ik weet dat er iets bestaat als een verzoeningsgesprek, ik zou dat absoluut willen doen maar mijn buurman komt daar sowieso niet opdagen, hij heeft het niet zo met regeltjes.

Is het dan zo dat een vrederechter niets kan opleggen? Als ik met bewijs kom dat de buurman voor overlast zorgt en hij komt niet af bij de vrederechter, dan kan de vrederechter toch niet gewoon zeggen: “sorry maar hij is er niet dus ik kan niets voor u doen” ?

Is het dan zo dat een vrederechter niets kan opleggen? Als ik met bewijs kom dat de buurman voor overlast zorgt en hij komt niet af bij de vrederechter, dan kan de vrederechter toch niet gewoon zeggen: “sorry maar hij is er niet dus ik kan niets voor u doen” ?
Of hij komt opdagen ga je pas weten op het moment dat je effectief naar de vrederechter stapt.
Dus eerst bemiddeling proberen via het vredegerecht en daar een verzoeningsgesprek laten plaatsvinden.

Komt hij niet opdagen, wat zijn recht is, dan moet je hem laten dagvaarden.
Die kosten daarvoor zullen ter uwer laste zijn, maar het is een optie.

Maar je moet sowieso beginnen met een vrijwillig verzoeningsgesprek.
Je kan vermoeden dat hij niet zal komen, maar voor hetzelfde geld is dat iemand die daar met een goed uitgewerkt dossier (tegen u) zal afkomen.

En een jonge wijkagent die zich laat intimideren door een oudere burger, enkel en alleen omdat die buurman van jou denkt dat leeftijd een verwezenlijking/achievement is, slaat nergens op en zou ik persoonlijk ik niet opwerpen op zo'n gesprek.
Een wijkagent moet objectief zijn en kijkt daar door.

Laatst bewerkt:
Even aanvullen dat een verzoeningsgesprek niet de verplichte eerste stap is op een vredegerecht, je kan ook direct dagvaarden.

Het is wel de meest logische eerste stap en direct het 'kanon' van een dagvaarding opleggen hebben vrederechters niet altijd graag.

Wij hebben, als eisende partij, zelf zo'n verzoeningsgesprek gehad met een koppige buur (die al eens het resultaat van een minnelijke expertise genegeerd had) en zo is ons probleem toch opgelost geraakt (door een tweede expertise die de eerste bevestigt)

Of hij komt opdagen ga je pas weten op het moment dat je effectief naar de vrederechter stapt.
Dus eerst bemiddeling proberen via het vredegerecht en daar een verzoeningsgesprek laten plaatsvinden.

Komt hij niet opdagen, wat zijn recht is, dan moet je hem laten dagvaarden.
Die kosten daarvoor zullen ter uwer laste zijn, maar het is een optie.

Maar je moet sowieso beginnen met een vrijwillig verzoeningsgesprek.
Je kan vermoeden dat hij niet zal komen, maar voor hetzelfde geld is dat iemand die daar met een goed uitgewerkt dossier (tegen u) zal afkomen.

En een jonge wijkagent die zich laat intimideren door een oudere burger, enkel en alleen omdat die buurman van jou denkt dat leeftijd een verwezenlijking/achievement is, slaat nergens op en zou ik persoonlijk ik niet opwerpen op zo'n gesprek.
Een wijkagent moet objectief zijn en kijkt daar door.
Een uitgewerkt dossier als in ? Zijn verjagers maken geluid en hij kan dat ontkennen maar de wijkagent heeft het vastgesteld...

Als ik hem dagvaard en de vrederechter geeft me gelijk, moet ik dan toch de kosten betalen ?

En het aspect vd leeftijd lijkt belachelijk maar het is helaas werkelijkheid bij sommige mensen, mijn vader was ook van die gedachte helaas. Dat aspect zou ik niet opwerpen inderdaad, dat was even als sidenote op bg

Even aanvullen dat een verzoeningsgesprek niet de verplichte eerste stap is op een vredegerecht, je kan ook direct dagvaarden.

Het is wel de meest logische eerste stap en direct het 'kanon' van een dagvaarding opleggen hebben vrederechters niet altijd graag.

Wij hebben, als eisende partij, zelf zo'n verzoeningsgesprek gehad met een koppige buur (die al eens het resultaat van een minnelijke expertise genegeerd had) en zo is ons probleem toch opgelost geraakt (door een tweede expertise die de eerste bevestigt)
De wijkagent 2x zijn al stappen waarmee we het serieus maken maar ik wil zeker alles volgens het boekje doen
Dat verzoeningsgesprek plan ik dus zeker in.
Merci

Verzoening is 1 ding, maar denk toch 2x na alvorens je tot dagvaarding over gaat. Van zodra je een proces start kan je ook zomaar niet meer verhuizen, wat je eigenlijk wel van plan was, denk ik?

Het is niet dat een bemiddelingsgesprek verplicht is, maar de kans is dat die piste een pak sneller gaat dan via het vredegerecht.
En voor een vrederechter heb je het risico dat die zegt "hebben jullie al eens burenbemiddeling geprobeerd? Misschien moeten jullie dat eerst eens proberen..."

Waarom zet die buurman dierenverschrikkers continue in terwijl hij zelf honden heeft? Stoppen zijn eigen honden dan met blaffen wanneer dat ding piept of hoe moet ik dat zien? Kunt ge in dat geval ook niet de dierenbescherming inlichten? Welke zieke geest neemt er nu honden om ze vervolgens continue te terroriseren omdat je blafgeluiden wil voorkomen? Wat mis ik?

Persoonlijk zou ik zelf ook trachten een 24/7 opname te bekomen van dat gepiep, waarbij je misschien zelfs in de grafiek zet wanneer de piep aan stond en wanneer uit. Dit kan ook zeer krachtig zijn bij een vrederechter aangezien het een ja nee spelletje kan worden. Of iets van “dat staat hooguit 5min per dag aan als honden luid zijn” enz.

Ik weet dat is mogelijks niet zo simpel maar wel het proberen waard, een deftige gevoelige microfoon dat kan registeren tussen 14-20kHz en die laat je dan door een equalizer gaan die alles onder de 14 wegfiltert. Als je dat grafisch via audacity kan weergeven dan zie je misschien wanneer het aan en uit staat, zeker als je dat bestand bekijkt over een hele dag heen kan je mogelijks die patronen zien?

Is natuurlijk maar een (misschien dom) ideetje maar als techniek u interesseert kan het misschien fijn zijn te proberen.

Tis een onredelijke mens, de oude buren moesten de zoon van de buurman bellen, de zoon ging dan met zijn auto naar het huis op de honden binnen te steken...

Ik wil alles volgens het boekje doen, ik denk dus dat de volgende stap nogmaals de wijkagent, samen met opnames van de milieudienst. Dit zal hem niet op andere gedachten brengen maar so be it. Daarna verzoeningsgesprek waar ik de kans op slagen klein acht, daarna pas een dagvaarding.

Over die dagvaarding lees ik hier wel vreemde dingen... ik mag niet verhuizen? Ik moet de kosten betalen als hij niet komt opdagen? Een vrederechter kan niets opleggen ?

Dit lijkt me toch nergens op te slaan ?

Waarom zet die buurman dierenverschrikkers continue in terwijl hij zelf honden heeft? Stoppen zijn eigen honden dan met blaffen wanneer dat ding piept of hoe moet ik dat zien? Kunt ge in dat geval ook niet de dierenbescherming inlichten? Welke zieke geest neemt er nu honden om ze vervolgens continue te terroriseren omdat je blafgeluiden wil voorkomen? Wat mis ik?
Het zijn verjagers voor mollen, reigers, marters, etc. Alles wat leeft moet uit zijn tuin blijven. Ik betwijfel of die toestellen zelfs werken gezien ik ze kan horen.

Been there, done that. Andere inhoud maar mijn buren zijn even onredelijk. Sommige mensen hebben gewoon geen opvoeding gekregen en denken dat ze alleen leven op deze planeet.

Principieel zou je ertegen moeten vechten. Maar als je nog wat levenskwaliteit wil, dan is mijn advies: verhuizen.

Terug
Bovenaan