Burgemeester D'haeseleer in ziekenhuis met leverfalen

Horse

Well-known member
Burgemeester ligt ondertussen in het ziekenhuis en moet zelfs een nieuwe lever krijgen. Iets teveel Witkap gedronken in zijn leven? Nee nee, sorry. Misplaatst grapje, dit wens je niemand toe. Sterkte aan de man!

Donderdagavond ging de dochter nog uit van een nakende levenstransplantatie, vrijdagochtend hoopte ze dat het niet nodig was en een "spontaan" herstel met aanpassing van levensstijl zou helpen maar lijkt me voorlopig een strohalm. Compatibele donors zijn niet vlug te vinden, patiënten overlijden nog altijd terwijl ze op de wachtlijst stonden. Het zal voor hem en zijn omgeving een spannende onzekere tijd zijn.

Een routineoperatie zou het ook niet zijn:
De operatie zou wel risicovol zijn, zegt Malika. “Zijn stollingswaarden zijn heel slecht en als je bloed niet stolt, dan is er natuurlijk een risico.”

Hopelijk voor hem dat hij het haalt. Blijkbaar drinkt hij sinds 2020 nauwelijks of geen alcohol meer, en hij was al vermagerd tegenover vroeger (zal welicht van moeten geweest zijn). Jarenlang het meeste stemmen gehad in Ninove en dan eindelijk burgemeester en na enkele maanden het loodje moeten leggen, los van zijn politiek kan je dat hem ook niet toewensen.

Stoute vraag die bij me opkomt:

Als hij een transplantiate nodig heeft, zou hij dan een lever aanvaarden van een zwarte medemens?

Je moet een kat een kat noemen he, zijn levensstijl is zeker een factor.

Hepatitis heeft vele oorzaken eh. Alcoholmisbruik is zeker één van, maar mijn moeder heeft een aantal jaren geleden ook een leverontsteking gekregen terwijl ze quasi nooit drinkt en mager is. Een virus dat er al vele jaren zat? Wie zal het zeggen.

Nuja, als je D'haeseleer ziet is gezond nu wel het laatste waar je aan denkt. Een hartaanval lijkt ook niet erg ver weg.

Hepatitis heeft vele oorzaken eh. Alcoholmisbruik is zeker één van, maar mijn moeder heeft een aantal jaren geleden ook een leverontsteking gekregen terwijl ze quasi nooit drinkt en mager is. Een virus dat er al vele jaren zat? Wie zal het zeggen.

Nuja, als je D'haeseleer ziet is gezond nu wel het laatste waar je aan denkt. Een hartaanval lijkt ook niet erg ver weg.
Je kan het virus binnen krijgen via besmet voedsel blijkbaar.
Zoals onlangs er mensen ziek werden na het eten van blauwe bessen van de Albert Heijn. Het kan dus gewoon pech zijn ook. Misschien was zijn lever sowieso al niet zo gezond (mogelijk daardoor moest hij alcohol mijden?)

Laatst bewerkt:
Van teveel eten krijg je leverkanker volgens u?

Gaat gewoon over risicofactoren en kansberekening. Iedereen kan longkanker krijgen maar rokers veel vaker. Iedereen kan hepatitis krijgen maar hij heeft een hoger risico. Noem het gerust physical profiling.

Je kan het virus binnen krijgen via besmet voedsel blijkbaar.
Zoals onlangs er mensen ziek werden na het eten van blauwe bessen van de Albert Heijn. Het kan dus gewoon pech zijn ook. Misschien was zijn lever sowieso al niet zo gezond (mogelijk daardoor moest hij alcohol mijden?)

Besmet bloed is ook een vaak voorkomende oorzaak. Een tattoueur die z'n naald niet deftig ontsmet (wat vroeger wrs schering en inslag was), sex met iemand die hepatitisvirus heeft, ...

Hij dronk nooit dus vond de link naar een slechte lever iets te makkelijk. Net zoals een roker die longkanker krijgt ook iets te snel ‘ahja! Dat komt er van!’ krijgt

Terwijl een niet roker ook longkanker krijgt. Vroeger sprak men zo. Vandaag hoor ik echter overal dat iedereen kanker heeft. Alleen komt het bij sommige uit en bij andere niet.
Guy D’haeseleer mijdt alcohol al sinds 2020 om gezondheidsredenen.

Terug
Bovenaan