Review: Atari 2600+ PAC-MAN Edition

We gaan terug in de tijd en katapulteren ons naar het jaar 1977. Nee, ik wil het niet hebben over de iconische release van Star Wars of de dood van Elvis Presley, maar wel over het ontstaan van een legendarische spelcomputer, namelijk de Atari 2600. Voor velen mogelijks iets te prehistorisch, maar wie wat thuis is in het hele gamegebeuren, weet dat dit naast de Magnavox Odyssey de voorvader was van de huidige generatie spelconsoles. Geen RGB, realistische graphics of haptic feedback controllers, maar wel de mogelijkheid om middels het gebruik van cartridges, meerdere spellen te kunnen spelen op één console. Bijna vijftig jaar na datum brengen Atari en PLAION REPLAY deze console opnieuw onder de aandacht door het lanceren van de Atari 2600+ PAC-MAN Edition. Benieuwd of hier in huidige tijden nog steeds een plaats voor is? Ontdek het in onderstaande review!

De Atari 2600+ verscheen reeds in 2023 opnieuw op de markt. De replica van de originele 2600-versie was iets kleiner, maar verder vergelijkbaar met het originele model en biedt ondersteuning voor zowel de originele Atari 2600- als de Atari 7800-cartridges. Nadien verscheen in 2024 de Atari 7800+-versie die, zoals de naam reeds doet vermoeden, een replica is van de originele Atari 7800. Voor de echte retrofans is er nu echter ook de Atari 2600+ PAC-MAN Edition . Hoewel deze hetzelfde doet als de in 2023 verschenen Atari 2600+, brengen de makers nu ook een hommage aan het legendarische spel uit 1982.

Atari 1.JPEG

PAC-MAN, een spel met historiek

PAC-MAN hoeft niet al teveel uitleg. In dit legendarische spel ga je met een geel happend mannetje een doolhof tegemoet en is het de bedoeling dat je alle bolletjes en voorwerpen zoals fruit opslokt. Van zodra alle bolletjes weg zijn, heb je het level succesvol voltooit. Het speelveld wordt echter onveilig gemaakt door vier gekleurde spookjes die PAC-MAN achterna zitten. Slagen ze in hun opzet, dan verlies je een leven. Ben je al je levens kwijt, dan is het onherroepelijk GAME OVER.

Hoewel het spel initieel uitkwam als arcadespel, werd het door Atari geconverteerd naar een Atari 2600-versie. Ondanks dat PAC-MAN het meest verkochte spel was voor de console, lagen de verkopen een stuk lager dan het bedrijf verwachtte. In die mate dat het vermoedelijk voor een stuk aan de basis lag van de in 1983 ontstane videospelrecessie. In deze Atari 2600+ PAC-MAN Edition mogen we niet enkel de 2600-versie, maar ook de 7800-versie verwelkomen. Beide zijn gecombineerd op één cartridge. Het spel kan je kiezen door de DIP Switches onderaan de cartridge in een specifieke volgorde te schakelen. Iets wat in huidige tijden misschien omslachtig lijkt, maar dat mijn inziens enorm bijdraagt aan de charme van het retrogamen.

Atari 2.JPEG

Een retroconsole met moderne aansluitingen

We zijn hier uiteraard niet om het enkel over PAC-MAN te hebben, maar vooral over de Atari 2600+ PAC-MAN Edition-console. Van zodra je de mooie retro-doos in handen hebt, wordt de inhoud al meteen verklapt: een Atari 2600-console in een gloednieuw, PAC-MAN-geel, jasje, waarbij de liefde voor de retroconsole volledig werd behouden. Geen futuristische RGB, maar wel karaktericonen uit PAC-MAN die oplichten van zodra je de console opstart. De oude poorten maakten plaats voor moderne HDMI- en USB-C aansluitingen en de bedrade controller maakt plaats voor een CX-40+ draadloze variant. Hoewel er in de doos slechts één gele controller te vinden is, kan je extra controllers zo bijkopen. Wie dus graag met twee speelt, heeft naast de standaard gele uitvoering ook de keuze tussen een rode, roze, blauwe of oranje variant (hé, zijn dat niet de kleuren van de PAC-MAN spookjes?!). Deze sluit je draadloos aan door de meegeleverde USB dongle in de Atari 2600+-console te plaatsen en deze met een druk op de knop te koppelen aan de joysticks. Wie trouwens bekend is met de originele Atari, zal merken dat er aan het design van de controller niet veel is veranderd. Eén knop en een joystick en daarmee zal je het moeten doen. Hoewel de joystick zelf mijn inziens nogal aan de stroeve kant is, werkte deze verder vlekkeloos. Dat stroeve was wat mij betreft wel een dingetje, want als er nu één iets is waar je vlotjes mee weg moet kunnen, is het de reactiesnelheid om PAC-MAN de juiste wegen in te sturen. Over de rest van de bouwkwaliteit kan ik verder wel positief zijn. Hoewel ik er initieel wat schrik voor had dat deze te “plastiekerig” zou aanvoelen, voelt deze best stevig aan.

Ben je op zoek naar een eyecatcher voor je game room, dan is deze Atari 2600+ PAC-MAN Edition ongetwijfeld een leuke toevoeging!

Verder biedt de verpakking ook plaats voor één cartridge, waarop zowel de 2600- als de 7800-versie van PAC-MAN staat. Helaas geen andere meegeleverde games, maar wel een goed excuus om oude Atari-games van de zolder te halen of opnieuw op de kop te tikken op rommelmarkten of online tweedehands sites. Wie dat echter niet ziet zitten, kan ook nieuwe heruitgaven op de kop tikken, al zal je daarvoor rond de € 30 moeten neertellen. Geef mij maar de charme van oude uitgaven trachten te scoren!

Atari 3.JPEG

Voor wie een hart heeft voor retro gaming

Je leest het al, maar ik ben best positief over deze Atari 2600+ PAC-MAN Edition. Is het een absolute must voor gamers? Nee, natuurlijk niet. Maar wie graag nog eens zijn oude games opnieuw speelt op een moderne televisie, heeft daar nu wel de mogelijkheid voor. Dit kan trouwens zowel in 4:3- als in 16:9-uitvoering. Of je daar dan per se de PAC-MAN Edition moet voor aanschaffen is natuurlijk de vraag. Los van het verzamelaspect en het feit dat deze er verdomd goed uitziet, is er verder niets anders aan dan de eerder uitgebrachte Atari 2600+-editie. Gaat het je om de games, dan zou ik dan ook eerder deze versie aanraden. De Atari 2600+ heb je namelijk voor € 119,99, terwijl je voor de PAC-MAN Edition op € 149,99 moet rekenen. Wens je daarbij ook nog een extra controller, dan zal je hiervoor ook nog een extra € 34,99 moeten neertellen.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat de PAC-MAN Edition zijn plaats niet heeft. Ben je een retrogame verzamelaar en wens je je game room aan te kleden met een eyecatcher, dan is deze uitvoering zeker en vast de moeite waard. Bij mij zal hij alvast een mooi plaatsje krijgen in de mancave!

Conclusie

Atari en PLAION REPLAY slaan de handen in elkaar en brengen ons de Atari 2600+ PAC-MAN Edition. De herontworpen versie van de legendarische Atari 2600 laat niet enkel toe om de oude 2600-spellen opnieuw te herbeleven, maar ook de 7800-varianten. In deze specifieke uitgave vind je een PAC-MAN-cartridge waarop zowel PAC-MAN 2600 als PAC-MAN 7800 te vinden is, alsook een draadloze CX-40 Wireless joystick. De console ziet er niet alleen fantastisch uit, maar speelt ook erg vlot. Enkel de stroefheid van de controller vormde wat mij betreft een minpuntje. Ben je een retrogamer en wens je de oude Atari-collectie nog eens vanonder het stof te halen of ben je op zoek naar een eyecatcher voor je game room, dan is deze Atari 2600+ PAC-MAN Edition ongetwijfeld een leuke toevoeging. Voor wie het enkel om de games gaat, is met de eerder uitgebrachte en iets goedkopere Atari 2600+ mogelijk iets beter af.

Pro

• Prachtige uitgave die de Atari retro look and feel en PAC-MAN perfect weet te combineren
  • Speelt zowel 2600- als 7800-cartridges
  • Stevige bouwkwaliteit
  • Herbeleef oude games op moderne schermen

Con

• De controller voelt vrij stroef aan
  • Redelijk prijzig voor een retroconsole/verzamelitem

Over

Beschikbaar vanaf

31 oktober 2025

Uitgever

1. Atari
  2. PLAION