Buurman klaagt over planten naast oprit - dreigt al met rechtbank

Neef Jo

Well-known member
Hallo,

Vrijdag is de buurman hier langsgekomen om te zeggen dat hij niets ziet door onze siergrassen als hij van zijn oprit wil rijden, zegt dat hij al bijna een fietser heeft aangereden. Zaterdag heb ik dan één van die grassen gesnoeid, ik wil ook niet dat er ongevallen gebeuren.

Zondag staat hij weer aan de deur, zegt dat het al een goed begin is, maar hij wil dat er nog 2 grassen gesnoeid worden. Begint ook al te dreigen dat als er iets gebeurt, dit onze verantwoordelijkheid is. Ik hou daar niet van en heb dat ook duidelijk gemaakt. Ik zeg dat ik er nog zal over nadenken wat ik ga doen en dat ik moet overleggen met mijn wederhelft.

Vandaag stond hij weeral aan de deur, ik begin mij hierover op te winden, dat ik er niet mee gediend ben dat hij mij hierover zit op te jagen, en dat ik er zou over nadenken. Hierop concludeert hij dat ik de grassen niet wil snoeien en begint hij nog eens te dreigen met de rechtbank. Ik zeg dat ik zeker met hem wil praten en tot een oplossing wil komen, maar niet vooraleer wij beiden gekalmeerd zijn. Maar dat snapt hij niet.

We hebben ook voorgesteld dat hij achteruit zijn garage zou inrijden, dan moet hij niet achteruit zijn oprit afrijden, maar dat ging niet want dan kon zijn elektrische wagen niet in het stopcontact. In zijn hoofd is er maar één oplossing.

Lang verhaal, mijn vraag is of hij hiermee een kans heeft bij de rechter? De siergrassen staan allemaal op onze grond en staan meer dan een meter van het fietspad. Is er een bepaalde afstand dat die van de perceelgrens moeten blijven?

Zonder foto of schets van de situatie is het een beetje lastig inschatten, maar zolang die grassen niet hoger dan 1m zijn, moet je in principe niets vrezen van een rechter.

Dat gezegd zijnde, vraag hem eens of er geen camera op die elektrische auto zit, want die grassen gaan geen 360 graden rond zijn auto gok ik.

We hebben ook voorgesteld dat hij achteruit zijn garage zou inrijden, dan moet hij niet achteruit zijn oprit afrijden, maar dat ging niet want dan kon zijn elektrische wagen niet in het stopcontact. In zijn hoofd is er maar één oplossing.
Dat is dus onzin en perfect aanpasbaar hé. Ik heb ooit in een slipcursus geleerd om een auto altijd achterwaarts in te parkeren, tenzij bij een supermarkt waar je aan de koffer nog moet natuurlijk.

De voordelen zijn legio:
  • Je ziet bij het wegrijden beter de andere weggebruikers (= 30% minder ongevallen volgens Athlon).
  • Motor warmt sneller op omdat je een eenvoudiger manoeuvre uitvoert bij het vertrekken (koude motor).
Vooruit inparkeren is puur uit gemakzucht en uitstel van executie (bij vertrek moet je immers alsnog achteruit rijden).

• Je ziet bij het wegrijden beter de andere weggebruikers (= 30% minder ongevallen volgens Athlon).

Ik kan je garanderen dat ik met mijn beide wagens meer en beter zie als ik achterwaarts de oprit afrij, dan als ik dat voorwaarts doe. Achteruitrijcamera.

Ik kan je garanderen dat ik met mijn beide wagens meer en beter zie als ik achterwaarts de oprit afrij, dan als ik dat voorwaarts doe. Achteruitrijcamera.
Denk dat het zonder de snufjes is berekend hoor.
Op vorig werk was dat ook de standaard. Achterwaarts inparkeren. Beter zicht op de situatie dan achterwaarts uit rijden

En welk punt wil je daarmee bewijzen? Ik heb zelfs in het midden van mijn voorbumper een camera die vooruit kijkt zodat ik nog meer zie als ik voorwaartse manoeuvres uitvoer. Het gaat hier dan ook niet over onze individuele situaties, maar over die gebuur die bijzonder kortzichtig is.

Zijn probleem is eenvoudig op te lossen door spiegels te hangen op zijn oprit. Kan hij zelf doen en dan heeft hij perfect zicht. Je bent meegaand genoeg geweest, laat hem de rest maar zelf oplossen. Zo'n mensen ga je nooit tevreden stellen. Je geeft ze een vinger en ze nemen een heel hand.

En welk punt wil je daarmee bewijzen? Ik heb zelfs in het midden van mijn voorbumper een camera die vooruit kijkt zodat ik nog meer zie als ik voorwaartse manoeuvres uitvoer. Het gaat hier dan ook niet over onze individuele situaties, maar over die gebuur die bijzonder kortzichtig is.
Je zegt dat voorwaarts wegrijden vanop je oprit voor betere zichtbaarheid zorgt. Ik ben het daar niet mee eens in geval er een achteruitrijcamera is.

Leek me duidelijk dat dat het punt was dat ik wou bewijzen? 😄

Ik heb ook een camera vooraan btw, en 2 opzij. De camera achteraan heeft een bredere beeldhoek. Ik zie echt meer en beter met die camera dan wanneer ik voorwaarts afrij.

pfff dreigen met de rechtbank tegen een buurman voor stom siergras. De relatie is om zeep denk ik dan.
Aangezien zijn vraag debiel is, en jij toch al tegemoetgekomen bent door een te snoeien, mag je hem gerust de volgende keer het platte van uw hand van dichtbij tonen 😅
Nee serieus, ik zou niet meer meegaan in het verhaal maar toch de vrede proberen te bewaren. Wat zegt zijn vrouw? Mss kunnen de vrouwen het onderling wat bekoelen

Je zegt dat voorwaarts wegrijden vanop je oprit voor betere zichtbaarheid zorgt. Ik ben het daar niet mee eens in geval er een achteruitrijcamera is.

Ik heb ook een camera vooraan btw, en 2 opzij. De camera achteraan heeft een bredere beeldhoek. Ik zie echt meer en beter met die camera dan wanneer ik voorwaarts afrij.
En die camera achteraan zorgt ervoor dat uw auto automatisch remt als er zijdelings verkeer aan komt.
Heel het "ik kan niks zien als ik achteruit rij" is gewoon een zeverargument in deze discussie...

Motor warmt sneller op omdat je een eenvoudiger manoeuvre uitvoert bij het vertrekken (koude motor).
De motor warmt niet sneller op, maar je verbruikt gewoon minder. Bij achteruit inparkeren doe je de draaimanoeuvre met warme motor.
Anders zou je de draaimanoeuvre doen met koude motor en dus meer verbruik hebben.

Klassiek probleem ruimtelijke ordening en gebrek aan visie bij steden en gemeenten, classic Belgium zeker. Juridisch kan hij je niets maken uiteraard - maar imo heel vervelend.

Oftewel een oplossing zoeken - oftewel de deur hard dichtslaan: uiteindelijk mag je zelfs die grassen vervangen door een afsluiting van 2m40 - correctie: voor voortuinen gelden andere regels. Niettegenstaande ik 150m van de straat woon is er een soortgelijke situatie aan de uitrit - buurman heeft daar steenkorven van amper 30cm hoog geplaatst - net om het zicht (weliswaar voor beiden praktisch) te vrijwaren.

Laatst bewerkt:

Dat is ook zo en die camera kan naar 2 kanten tegelijk kijken.
Ik kon dat ook toen ik nog massief scheel keek, maar sinds mijn operatie vertrouw ik ook op de camera :D.

Klassiek probleem ruimtelijke ordening en gebrek aan visie bij steden en gemeenten, classic Belgium zeker. Juridisch kan hij je niets maken uiteraard - maar imo heel vervelend.

Oftewel een oplossing zoeken - oftewel de deur hard dichtslaan: uiteindelijk mag je zelfs die grassen vervangen door een afsluiting van 2m40. Niettegenstaande ik 150m van de straat woon is er een soortgelijke situatie aan de uitrit - buurman heeft daar steenkorven van amper 30cm hoog geplaatst - net om het zicht (weliswaar voor beiden praktisch) te vrijwaren.

Aan de voorkant van je huis? Vergeet het maar. De overbuur wou zijn 1,8m afsluiting verhogen naar 2,2m en dat mocht niet van de gemeente.

Wettelijk zal het wel ok zijn zeker, maar ik vraag me wel af waar die buur dat haalt? Jullie wonen in een bocht ofzo als die grassen meer dan een meter van het fietspad staan en die nog het zicht zouden belemmeren?

Ik ken je buur niet, maar tenzij die helemaal onredelijk is (en ja het gaat die richting wel uit) zou ik toch escalatie vermijden.

In onze gemeente geldt de regel dat de omheining (zowel groen als vast) niet hoger dan 1 meter mag zijn de eerste 5 meter vanaf de straat gemeten. Specifiek met die reden dat mensen er "over" moeten kunnen kijken als er bochten of opritten ofzo zijn. Dus als je siergrassen erboven komen, zou je ze hier (een beetje) moeten bijsnoeien. Ik denk dus dat het van de gemeente / ruimteljke ordening afhangt wat de precieze regels zijn. Ik zou me dus gewoon informeren en schikken naar dié regels, niet meer en niet minder.

In onze gemeente geldt de regel dat de omheining (zowel groen als vast) niet hoger dan 1 meter mag zijn de eerste 5 meter vanaf de straat gemeten. Specifiek met die reden dat mensen er "over" moeten kunnen kijken als er bochten of opritten ofzo zijn. Dus als je siergrassen erboven komen, zou je ze hier (een beetje) moeten bijsnoeien. Ik denk dus dat het van de gemeente / ruimteljke ordening afhangt wat de precieze regels zijn. Ik zou me dus gewoon informeren en schikken naar dié regels, niet meer en niet minder.

Moet dat hier nog navragen, maar mijn huis ligt op de hoek van 2 straten. De zijstraat is meer een pad, maar heeft een straatnaam. We liggen sowieso al 30cm hoger dan de straat, maar wou toch een afsluiting van 1,5m plaatsen, puur om het zicht naar binnen te belemmeren.
Volgens de buurman mag het enkel een groenafsluiting zijn aan de buitenkant. Ik mag dus niet gewoon betonplaten, schuttingen of bekaertdraad zetten. Maar of dat effectief zo is weet ik niet.

Hier hetzelfde. (enkel vind ik niet terug vanaf welke afstand tov de grenzen)

Voortuin mag het niet hoger zijn als 1m. De zij-achtertuin max 2m. Als je hoger wilt, zul je een vergunning moeten aanvragen.

Hier in de gemeente staan er ook veel hagen hoger dan 1m in de voortuin. Ik denk dat de gemeente wel kan eisen om deze te snoeien tot 1m? minimum 80% van de beplanting moet ook streekgebonden zijn.
Ik denk dat ze het een tijdje terug wel hebben gedaan bij een hoekperceel. Daar is het nu ineens 1m hoog, terwijl het altijd +2m was. Ik veronderstel dat ze meerdere klachten van binnen kregen.

Vroeger was het dit.
Hagen.jpg

Laatst bewerkt:
Moet dat hier nog navragen, maar mijn huis ligt op de hoek van 2 straten. De zijstraat is meer een pad, maar heeft een straatnaam. We liggen sowieso al 30cm hoger dan de straat, maar wou toch een afsluiting van 1,5m plaatsen, puur om het zicht naar binnen te belemmeren.
Volgens de buurman mag het enkel een groenafsluiting zijn aan de buitenkant. Ik mag dus niet gewoon betonplaten, schuttingen of bekaertdraad zetten. Maar of dat effectief zo is weet ik niet.
Hier mag enkel draad/hek of een levende omheining. betonplaten, gesloten hout,.... mag niet. Tenzij je een vergunning aanvraagt en deze krijgt.

Over ons is een woning op de hoek en daar is de zijtuin ook 1m hoog. Ik denk omdat het moet.

Terug
Bovenaan