Buy and sell lijkt wat dood te bloeden

Voordeel hier is dan weer dat als er interesse getoond wordt, dat ook quasi altijd in een verkoop resulteert.

Ben deze maand voor het eerst FB Marketplace gaan gebruiken.
45% van de interesse daar:
- komt van overduidelijke scam accounts.
- komt van mensen die veel te laag bieden. Bv vraagprijs 525€. Geïnteresseerde biedt 400€. Ik zeg 490€. "Mijn budget is max 450". Ja zeg, valt nen anderen lastig é vent.

De overige 45% verloopt als volgt:
- "Is dit nog beschikbaar" > "Ja" > *crickets*
- "Ik ben wel geïnteresseerd, hoe spreken we verder af?" > "Zo en zo?" > *crickets*
- Ik: "Hallo, ik had je een paar dagen geleden een PM gestuurd omdat je zei geïnteresseerd te zijn." > Koper: "Ik heb ondertussen iets anders gekocht."
- "Nog beschikbaar?" > "Ja" > "Ok super! Ik ga even overleggen. Je hoort nog van me!" > *crickets*
- "Ik ben wel geïnteresseerd maar kan pas over 2 weken ophalen." > "No problem, zal het opzij leggen." > 2 weken later: *crickets*
- Etc...

Met 2dehands geen ervaring, maar ik hoorde dat dat daar nog erger was.
En dat vind ik net een beetje de sterkte van ons B&S-platform. Maar zoals reeds eerder aangehaald zijn er zeker zaken waar we verder moeten over nadenken en hoe meer feedback van jullie op dat vlak, hoe beter.

De feedback van het teveel aan velden dat moet worden ingevuld, daar wordt sowieso iets mee gedaan. De vereiste voor dat algemeen veld bv, zal wegvallen. De andere zaken zijn maar wat vinkjes en een afsluituur.

Vroeger was de grootste "inbreuk" tegen de B&S-regels, het afsluituur en eventuele snipe-regel. Dat trachten we wat te counteren door daar meer de nadruk op te leggen, maar wij staan altijd open voor suggesties om het voor jullie makkelijker te maken. Uiteraard moeten we daarbij rekening blijven houden dat de regels nog steeds worden gevolgd (anders vervallen we in het voorbeeld van hierboven) en dat de vrijwilligers die de moderatie op zich nemen het nog kunnen blijven bolwerken.

Voordeel hier is dan weer dat als er interesse getoond wordt, dat ook quasi altijd in een verkoop resulteert.

Ben deze maand voor het eerst FB Marketplace gaan gebruiken.
45% van de interesse daar:
- komt van overduidelijke scam accounts.
- komt van mensen die veel te laag bieden. Bv vraagprijs 525€. Geïnteresseerde biedt 400€. Ik zeg 490€. "Mijn budget is max 450". Ja zeg, valt nen anderen lastig é vent.

De overige 45% verloopt als volgt:
- "Is dit nog beschikbaar" > "Ja" > *crickets*
- "Ik ben wel geïnteresseerd, hoe spreken we verder af?" > "Zo en zo?" > *crickets*
- Ik: "Hallo, ik had je een paar dagen geleden een PM gestuurd omdat je zei geïnteresseerd te zijn." > Koper: "Ik heb ondertussen iets anders gekocht."
- "Nog beschikbaar?" > "Ja" > "Ok super! Ik ga even overleggen. Je hoort nog van me!" > *crickets*
- "Ik ben wel geïnteresseerd maar kan pas over 2 weken ophalen." > "No problem, zal het opzij leggen." > 2 weken later: *crickets*
- Etc...

Met 2dehands geen ervaring, maar ik hoorde dat dat daar nog erger was.
Marketplace gebruik ik vooral om van dingen af te geraken, voorbeeld: heel onze oude keuken uitgebroken en alles wat nog bruikbaar was op Marketplace gezet -> diezelfde dag nog was alles weg en ik moest met niets sleuren of weg doen. Mijn ouders verhuisden naar een service flat en ik regelde de opkuis van hun woonst -> een hele nest weg via Marketplace. Ook moet je wat van die lokale verkoopshoekjes joinen, kan je de advertenties daar ook automatisch toevoegen.

Voor serieuze dingen zit het inderdaad vol scammers en marginalen.

Met 2dehands weinig tot geen problemen eigenlijk. Al heel wat gekocht en verkocht.

De meer praktische bezwaren die ik hier op B&S heb, slaan op het eind-uur (en de vrij snelle sluiting van de topics.) Andere platformen hebben dat niet. Daar kan je zonder problemen nog maanden later een bod krijgen van een geïnteresseerde op een exotischer artikel. Hier niet.

Ik heb dat nooit goed begrepen. Zou het niet veel praktischer zijn dat dynamisch te maken: afsluiten x-aantal uur na laatste bevestigd bod.

Nu zijn er topics met weinig interesse, waarbij de TS het eind-uur steeds moet opschuiven, of, als hij het even uit het oog verliest, plots voor zijn eigen gesloten topic staat en er een nieuw moet aanmaken, ipv simpelweg een up te kunnen geven (wat zelfs dan maar 3x mag (waarom?)). Ik snap het nut van het afsluiten van stilgevallen topics van onverkochte artikelen niet echt.

Ook had ik hier eens een verkoop gesloten, maar er zat wat vertraging op owv gezondheidsproblemen. Er waren dus ook nog geen iTraders uitgewisseld. Het topic was echter al gesloten (ergens tussen de einddatum van 31/01, en 25/02, dus <30 dagen later), dus we stelden vast dat iTrader niet meer werkte. Dan moet je speciaal een mod gaan PM'en om het topic te heropenen.

Wegen de voordelen hiervan echt op tegen die toch wel onnodige administratie?

Verkoop amper nog iets op dit forum, op Tweakers geraakt 90% van wat ik te koop aanbied verkocht aan de vraagprijs het gebeurd amper dat men daar onder de Vp bied.

En dat vind ik net een beetje de sterkte van ons B&S-platform. Maar zoals reeds eerder aangehaald zijn er zeker zaken waar we verder moeten over nadenken en hoe meer feedback van jullie op dat vlak, hoe beter.

De feedback van het teveel aan velden dat moet worden ingevuld, daar wordt sowieso iets mee gedaan. De vereiste voor dat algemeen veld bv, zal wegvallen. De andere zaken zijn maar wat vinkjes en een afsluituur.

Vroeger was de grootste "inbreuk" tegen de B&S-regels, het afsluituur en eventuele snipe-regel. Dat trachten we wat te counteren door daar meer de nadruk op te leggen, maar wij staan altijd open voor suggesties om het voor jullie makkelijker te maken. Uiteraard moeten we daarbij rekening blijven houden dat de regels nog steeds worden gevolgd (anders vervallen we in het voorbeeld van hierboven) en dat de vrijwilligers die de moderatie op zich nemen het nog kunnen blijven bolwerken.
Iets wat voor mij nog mag aangepast worden is een soort "verplichte" itrader. Nu zie je maar al te vaak dat kopers/verkopers heel graag hun positieve itrader in ontvangst nemen, maar je er zelf nooit een terug krijgt. Zeker als beginnende koper/verkoper is dat vervelend, omdat het dan lastig wordt een mooie reputatie op te bouwen.
Het zou bv al interessant zijn dat een positieve itrader niet getoond wordt als de andere er ook geen geeft. Een negatieve of neutrale laten doorkomen, gaat nu ook al via de moderatie denk ik, dus dat blijft dan gewoon hetzelfde.

Ik moet de rest bijtreden wat betreft de toestand van de B&S ... heb intijde van Telenet Games en dan later 9lives toch wel wat deals gedaan en extreem zelden problemen/klachten gehad. Alles is verkast naar sociale media nu (waar ik niet op zit) en 2dehands. Forums op zich zijn een uitstervend ras dus logisch infeite dat B&S er ook onder lijdt (hoewel bv hardware sectie nu echt wel op sterven na dood is).

Wat betreft een laag bod krijgen zoals hier paar pagina's terug over gesproken werd, dat is iets van alle tijden en nog 100 keer slechter op 2dehands. Heb op dat vlak nooit klagen gehad.

In ieder geval ben ik wel dankbaar dat ik al die jaren hier aanwezig heb kunnen zijn en gratis heb kunnen posten.

Zelfs 2dehands is wreed stilletjes. Spul waar ik vroeger doorgaans vrij snel van af geraakte blijft nu maanden in de etalage staan (en 't is niet dat ik duurder dan inflatie ben geworden).
2dehands is een drama. Mijn speed-pedelec daar verkocht, was gewoon huilen met de pet op. Mensen die een bod doen , nadien ghosten. Mensen die en bod doen, en je dan een week aan 't lijntje houden, om dan nog eens 20% lager te bieden (terwijl hun eerste bod gewoon bindend is).

Waar nog ergens anders zaken te verkopen eigenlijk? eBay in België is ook al lang dood.

We bekijken momenteel een aantal zaken achter de schermen om verkoop via B&S toegankelijker en gebruiksvriendelijker te maken. De mogelijkheid om rechtstreeks op BG afbeeldingen te posten was daar al één van. Binnenkort worden ook een aantal verplichte velden aangepast. Maar daarover later meer.

Mochten jullie in tussentijd suggesties hebben die de gebruiksvriendelijkheid verder zouden verhogen, feel free! Goeie ideeën worden altijd overwogen. Ondanks dat de activiteit inderdaad niet meer is zoals tijdens de topdagen, willen we nog altijd inzetten op B&S en denken we steeds na om het onderdeel meer in de kijker te zetten.

Ik heb die indruk al ongeveer 2 jaar, Niet alleen hier. Ook op 2dehands en de Facebook groepen heb ik de indruk dat ik met alles blijf zitten waardoor ik dus zelf ook minder dingen ga kopen :)
Je geraakt van niks vanaf aan een degelijke prijs maar als het gratis is staan ze te springen.

Ik heb die indruk al ongeveer 2 jaar, Niet alleen hier. Ook op 2dehands en de Facebook groepen heb ik de indruk dat ik met alles blijf zitten waardoor ik dus zelf ook minder dingen ga kopen :)
Je geraakt van niks vanaf aan een degelijke prijs maar als het gratis is staan ze te springen.
Ik denk dat dit vooral komt door een overaanbod in onze digitale wereld. Iedereen smijt tegenwoordig zijn rommel op het internet waardoor er weinig vraag is, zeker voor heel gebruikelijke zaken. Langs de andere kant is scamming schering en inslag op 2dehands websites, misschien heeft dat Jan Modaal ook wat weggejaagd van die platformen om te kopen.

Laatst bewerkt:
2dehands is een optie, maar dan komt er eerst een overspoeling aan potentiele scammers waar je door moet filteren.
De enige deals die al succesvol geweest zijn voor mij op 2dehands zijn die waar ik LIVE & in person er om gereden ben. Daarbij dan gewoon cash betaald.
Uiteraard, die zijn beperkt tot verkopers die min of meer in mijn regio zitten. Ik ga niet naar Brussel of de Walen trekken om 5 EUR te besparen wete.

De ene deal dat ik met genoeg vertrouwen in het platform gedaan heb 'remote' was oplichting. Daarbij had ik FF16 gekocht & nooit iets ontvangen. Dat was ineens ook de laatste keer dat ik tot op heden iets op die site heb gedaan.

Hier koop ik al jaar & dag, maar je merkt echt wel dat in het games forum dit niet meer is wat het geweest is (momenteel in mijn geval de PS sectie, maar XBOX blijkt nog een pak erger te zijn als ik die check).

Same hoor 😅 Of overschrijving en dan op mijn eigen app kijken als het geld er op staat.
Goh, ik heb nog nooit iets 2e hands verkocht.
Ik heb zelfs al per ongeluk duplicaat spellen hier in huis gehad & ik dacht dan van 'jah, zal ze wel verkopen' en zelfs dan is het er nooit van gekomen. Te lui, te tam, whatever. It is what it is. :whistle:

Tegenwoordig is het voornamelijk wachten op discounts & sales op de webshops a la bol, nedgames, etc. (evt. ook PSN)
Eens games mijn treshold van een goei 25 a 30 EUR bereiken bestel ik deze & gaan ze de kast in (e.g. op den backlog).

Ik koop nl. zelden spellen op release datum.
Heeft in feite ook weinig zin aangezien ik met een backlog zit van hier tot in Tokyo die ik gewoon blijf verder uitbouwen. Gewoon al m'n backlog afwerken ben ik wss jaren mee zoet.

Goh, ik heb nog nooit iets 2e hands verkocht.
Ik heb zelfs al per ongeluk duplicaat spellen hier in huis gehad & ik dacht dan van 'jah, zal ze wel verkopen' en zelfs dan is het er nooit van gekomen. Te lui, te tam, whatever. It is what it is. :whistle:

Tegenwoordig is het voornamelijk wachten op discounts & sales op de webshops a la bol, nedgames, etc. (evt. ook PSN)
Eens games mijn treshold van een goei 25 a 30 EUR bereiken bestel ik deze & gaan ze de kast in (e.g. op den backlog).

Ik koop nl. zelden spellen op release datum.
Heeft in feite ook weinig zin aangezien ik met een backlog zit van hier tot in Tokyo die ik gewoon blijf verder uitbouwen. Gewoon al m'n backlog afwerken ben ik wss jaren mee zoet.
Het gaat bij mij eigenlijk ook enkel over grotere dingen, voertuigen, DJ-Materiaal, ...

Maar inderdaad, veel dingen zal je in een webshop met promo goedkoper vinden dan op tweedehands.

Het gaat bij mij eigenlijk ook enkel over grotere dingen, voertuigen, DJ-Materiaal, ...

Maar inderdaad, veel dingen zal je in een webshop met promo goedkoper vinden dan op tweedehands.
Heheh, wel, zelfs voor wat grotere zaken ben ik tot op heden altijd al te tam geweest om te verkopen.
Heb hier jaaaren met een BBQ gestaan in m'n berging die véél te groot was voor nog nuttig te zijn op m'n appartement (halve ton size).
Nagelnieuw, nog in de doos, nooit geopend. Ging die ook ooit eens verkopen & nooit van gekomen.

Don't know what ik er voor zou hebben gekregen, maar 't zal toch meer dan een kleinigheidje geweest zijn.
Heb die uiteindelijk aan m'n pa gegeven voor de voor niets toen die interesse vertoonde in dat item. :LOL:

Grotere zaken KOPEN 2de hands daar voel ik me dan alweer veel minder comfortabel bij. Enige wat ik ooit 2e hands durven kopen heb zijn games.
Ah, en m'n eerste XBOX ooit nog via 9Lives zo gigantisch vele jaren geleden (damn I'm getting old).

Terug
Bovenaan