Cafetaria plan

xxxracexxx

Active member
Bij ons op het werk is begin juni terug een window open om nieuwe keuzes te selecteren in ons cafetaria plan.
Nu zit er bij mij al in:
- hospitalia voor het gehele gezin
- ambulante voor heel het gezin
- pensioensparen
- wagen
- smartphone
- laptop
- tablet

Enigste wat ik nog niet gekozen heb is een fiets, maar mijn huidige voldoet nog goed om paar jaar verder te doen.

Zijn er bij jullie nog andere voordelen die jullie in je plan kunnen/hebben steken?

Ik kan tot 3 weken verlof kiezen, in een apart bedrijfsportaal van Van Den Borre laptops, gsm’s of tablets voor privégebruik, indien lease wagen afloopt upgrade naar hogere categorie, en dan inderdaad ook enkele ‘groene’ dingen zoals fiets, step, …

Hebben ze u gezegd dat je dat niet allemaal moet nemen en dat resterende bedrag gewoon uitbetaald wordt? :unsure:

Tankkaart buitenland en leasen van wagen voor vakantie kan bij ons ook (voor mensen die kleine EV nemen bv).

Hebben ze u gezegd dat je dat niet allemaal moet nemen en dat resterende bedrag gewoon uitbetaald wordt? :unsure:
Het resterende bedrag is gewoon ons loon 😁
Is een vast percentage van ons loon dat we mogen spenderen.
Voor ons is het wel voordelig om zoveel mogelijk hier in te steken om ons belastbaar loon wat te laten zakken.

Bij ons zou iets dergelijks ook gelanceerd worden.

Zijn er buiten dat je belastbaar loon wat zakt nog voordelen? Bv leasen IT-materiaal, is dat aan een voordeligere prijs of is fiscaal het enige voordeel?

Bij ons zou iets dergelijks ook gelanceerd worden.

Zijn er buiten dat je belastbaar loon wat zakt nog voordelen? Bv leasen IT-materiaal, is dat aan een voordeligere prijs of is fiscaal het enige voordeel?
Er zijn ook nadelen he ;)
Tenzij je loon nog steeds boven pensioenplafond is, is het nadelig voor pensioenopbouw bv

Het resterende bedrag is gewoon ons loon 😁

Is een vast percentage van ons loon dat we mogen spenderen.

Voor ons is het wel voordelig om zoveel mogelijk hier in te steken om ons belastbaar loon wat te laten zakken.
Maar dat moet dus niet, tenzij je dus nog steeds boven plafond zit is het niet echt raadzaam om gewoon uw belastbaar loon te laten zakken.

Leasen is bv soms voordeliger privé dan via zo een cafetariaplan

Goh, alles wordt pak goedkoper omdat de kost van het materiaal van je bruto loon gaat.
Bv: Mijn samsung galaxy s21 ultra kost me effectief +/-700euro netto ipv een 1200euro winkel prijs.

Voor +/-260€ netto lease ik een mercedes a250e ter waarde van 50k. Voor dat bedrag kon ik mijn vorige wagen nog niet eens rijdende houden gezien taksen, onderhoud, verzekering ed...

Bij ons heeft iedereen recht op cafetaria plan, en komt de 13de maand hierin terecht.

De opties zijn:
- cash: Dit is de enige optie die meetelt voor pensioenopbouw
- warrants met overnight risk: Dit is fiscaal op het moment zelf iets voordeliger dan uitkering in cash maar telt niet mee voor pensioenopbouw. Onder de grens van pensioenopbouw zal je +/- 7 jaar na pensionering het verschil hebben terugverdiend.
- opleidingen: Dit vind ik wel nice. Als ik dit zelf zou betalen, kostte het me bijna 2.5 keer zoveel. Ik leer graag, dus ik probeer jaarlijks een opleiding te volgen.
- mobiliteit: Fiets of auto leasen, is ook interessant als je er één kan gebruiken
- vakantiedagen: Dit heb ik ook al gedaan. Voor 1/21 van je bruto maandloon koop je een betaalde vakantiedag (max 5/jaar), en dit is uiteraard fiscaal voordeliger dan het netto laten uitkeren en een dag onbetaald verlof nemen.
- ict-materiaal: pc/smartphone/tablet leasen en op het einde van de periode heb je het toestel verworven. In praktijk is het dus jouw toestel vanaf dag 1. Max 1 pc/3 jaar, max 1 tablet/2 jaar en max 1 phone/2 jaar.

Die cash en vakantie dagen klinken wel mooi om erin te hebben 😊
Wordt vakantie veel genomen? In onze sector heb je al tussen de 70 en 90 dagen verlof, dus nog meer is mss overkill? 😁

- opleidingen: Dit vind ik wel nice. Als ik dit zelf zou betalen, kostte het me bijna 2.5 keer zoveel. Ik leer graag, dus ik probeer jaarlijks een opleiding te volgen.
Beetje belachelijk dat je dat zo moet bekostigen.
Je hebt wettelijk recht op 5 opleidingsdagen per jaar in de privé (tenzij minder dan 10/20 werknemers in bedrijf) (die 5 is verschuifbaar)

Beetje belachelijk dat je dat zo moet bekostigen.
Je hebt wettelijk recht op 5 opleidingsdagen per jaar in de privé (tenzij minder dan 10/20 werknemers in bedrijf) (die 5 is verschuifbaar)
Dat gaat over opleidingen die niet per se werkgerelateerd zijn, bv. in avondopleiding.

Compleet los hiervan worden wij aangemoedigd om jaarlijks x dagen aan werkgerelateerde opleidingen te volgen tijdens de werkuren.

Goh, alles wordt pak goedkoper omdat de kost van het materiaal van je bruto loon gaat.
Bv: Mijn samsung galaxy s21 ultra kost me effectief +/-700euro netto ipv een 1200euro winkel prijs.

Voor +/-260€ netto lease ik een mercedes a250e ter waarde van 50k. Voor dat bedrag kon ik mijn vorige wagen nog niet eens rijdende houden gezien taksen, onderhoud, verzekering ed...
Hoe werkt dit dan concreet? Met je bruto eindejaarspremie bekostig je dan de lease van een wagen voor een jaar of wordt er dan ook een maandelijks bruto bedrag afgehouden?

De wagen was het enigste wat we niet met onze forfaitaire jaarvergoedig konden nemen, enkel een maandelijks bedrag.
Heb alles op maandelijks basis behalve de gsm en laptop.

Hoe werkt dit dan concreet? Met je bruto eindejaarspremie bekostig je dan de lease van een wagen voor een jaar of wordt er dan ook een maandelijks bruto bedrag afgehouden?
Kost van lease gaat van uw budget af, zal wel minimaal voor 4 jaar zijn en met Eindejaarspremie ga je er nooit komen dus zal wel enkel kunnen als er maandelijks x% van uw loon gaat (maar dat is dus ander principe dan via eindejaarspremie. Meestal is het of maandelijks of via eindejaarspremie voor alle werknemers en geen combi)

@xxxracexxx
Hoeveel betaal je voor hospitalia en ambulante?
Dit zit standaard in ons loonpakket en ik maak daar gebruik van, maar nu toch ook niet op grote schaal dat ik het enkel zou nemen mocht ik er effectief winst uit halen.

@xxxracexxx
Hoeveel betaal je voor hospitalia en ambulante?
Bij ons zit dat er ook standaard in, Dkv. Wel 125€ franchise per ziekenhuisopname. 1 persoonskamer is wel inbegrepen.
Ik heb ook nog het plan Horizon inbegrepen, dit werd actief na 10 jaar dienst. (Ik zit aan 11 jaar dienst).

Bij ons zit dat er ook standaard in, Dkv. Wel 125€ franchise per ziekenhuisopname. 1 persoonskamer is wel inbegrepen.
Ik heb ook nog het plan Horizon inbegrepen, dit werd actief na 10 jaar dienst. (Ik zit aan 11 jaar dienst).
Het ging mij vooral over ambulante kosten. Bij ons zit daar heel veel in zoals brillen, lenzen, tandoperaties, medicijnen en ga zo maar door.
Ik heb daar al wat geld uit gehaald. Maar op mijn hele carrière alles bij elkaar 2000€ maximaal denk ik.

Terug
Bovenaan