Cao90 en andere bonussen

ThekillingGoku

Well-known member
Zo werd het wel degelijk aan mij uitgelegd. Ze hebben dit zo kunnen verkrijgen omdat het een bonus op basis van "targets" zou zijn, waarbij het target dermate laag wordt gehouden zodat ze hier altijd aan komen. Heb het twee keer nagevraagd, en enkel de sociale bijdragen zouden hier afgaan. Bruto/netto zou dus bijna 1/1 moeten zijn... Ze probeerden dit "pluspunt" ook serieus te pushen, dus zou het vreemd vinden mochten het toch niet kloppen.
Aha, da zal dan ne CAO 90 zijn wss. Maar dan nog zou daar geen RSZ af gaan lijkt mij want 'vrijgesteld van belastingen' tot een goei 3500 EUR net.
Maar om die toe te kennen moet ge als bedrijf idd elk jaar opnieuw aanvragen, targets specifiëren & behalen.

Zo werd het wel degelijk aan mij uitgelegd. Ze hebben dit zo kunnen verkrijgen omdat het een bonus op basis van "targets" zou zijn, waarbij het target dermate laag wordt gehouden zodat ze hier altijd aan komen. Heb het twee keer nagevraagd, en enkel de sociale bijdragen zouden hier afgaan. Bruto/netto zou dus bijna 1/1 moeten zijn... Ze probeerden dit "pluspunt" ook serieus te pushen, dus zou het vreemd vinden mochten het toch niet kloppen.
Oh maar dan gaat het waarschijnlijk over een CAO90 maar dan is het geen echte 14de maand want die bonus is voor iedereen in het hele bedrijf hetzelfde, hangt ook vast aan collectieve targets. Het kan natuurlijk €3k zijn en dan is het voor u de facto hetzelfde als een maandloon maar er is natuurlijk niks dat zegt dat die CAO90 mee schaalt. Daarnaast is een CAO90 in 2024 geen garantie op een CAO90 in latere jaren.

In theorie mogen CAO90 targets overigens ook niet zo laag ingesteld worden dat de bonus de facto gehaald wordt als ik het goed heb. Nu, wij hebben hier ook een CAO90 en die cijfers worden bijna elk jaar vlot gehaald, buiten soms een klein stukje dat aan absenteïsme gelinkt is en wat de vakbond er al jaren uit probeert te knikkeren.

Die extra "€250/maand" netto is natuurlijk wel leuk en geeft wel een flinke boost aan u totaalpakket maar het hangt er uiteindelijk vanaf wat je zelf belangrijk vind. Ik zou persoonlijk nooit terug naar een situatie willen waar ik niet minstens 32 dagen verlof/ADV heb.

Laatst bewerkt:
Aha, da zal dan ne CAO 90 zijn wss. Maar dan nog zou daar geen RSZ af gaan lijkt mij want 'vrijgesteld van belastingen' tot een goei 3500 EUR net.
Maar om die toe te kennen moet ge als bedrijf idd elk jaar opnieuw aanvragen, targets specifiëren & behalen.
Er zit daar wel nog altijd iets van belastingen op. Heel weinig weliswaar, ik denk dat ik van 3k bruto cao90 iets van 2,8k netto ontvangen heb.

Werd vroeger inderdaad "tax free bonus" genoemd. Vanaf regering Di Rupo is daar een heffing op gekomen van 13% onder de noemer van "solidariteitsbijdrage" :sarcastic:
Thanks voor de verduidelijking! Ook @ThekillingGoku

Het zal inderdaad eerder simplistisch voorgesteld zijn als 14e maand, omdat de bonus overeen zou komen met mijn bruto maandloon.

Slechts 20 verlofdagen is ook hetgeen wat mij het meest zorgen baart. Ik kom van werken in de openbare sector waar ik er 35 kreeg (toegegeven, die geraakten zelden op), naar nu 32 in de privé door een 40-uurs week. Een goede twee weken minder is misschien wat te veel van het goede.
Denk dat je netto ongeveer gelijkaardig gaat uitkomen (minus nettovergoeding, maar extra netto omwille van het hogere bruto, maar geen lineaire verhoging spijtig genoeg). Als je de bonus dan nog verrekent naar maand basis komt daar nog een goeie €200 netto bij.

Het blijft natuurlijk wel een bonus, dus geen garantie. Hier hebben we ook dat systeem, en al wel altijd behaald de afgelopen 15 jaar ;)

Dus je mag stellen dat je er netto een dikke €200 op vooruit gaat. Op dit nettoloon dus een goeie 10%, wat niet slecht is (zeker in deze loon categorie). Mij persoonlijk zou het wel geen verlies waard zijn van 12 ADV dagen en thuiswerkmogelijkheden.

Thanks voor de verduidelijking! Ook @ThekillingGoku

Het zal inderdaad eerder simplistisch voorgesteld zijn als 14e maand, omdat de bonus overeen zou komen met mijn bruto maandloon.

Slechts 20 verlofdagen is ook hetgeen wat mij het meest zorgen baart. Ik kom van werken in de openbare sector waar ik er 35 kreeg (toegegeven, die geraakten zelden op), naar nu 32 in de privé door een 40-uurs week. Een goede twee weken minder is misschien wat te veel van het goede.
Kleine kanttekening daarbij: de werkgever kan morgen beslissen om ofwel de targets te verhogen, ofwel de bonus niet meer uit te betalen. Het is bijna nooit een verworven recht. En uiteraard telt ze niet mee voor je pensioen.

Kleine kanttekening daarbij: de werkgever kan morgen beslissen om ofwel de targets te verhogen, ofwel de bonus niet meer uit te betalen. Het is bijna nooit een verworven recht. En uiteraard telt ze niet mee voor je pensioen.
Voor cao 90 bonus worden de targets elk jaar vastgelegd (moet zelfs door overheid goedgekeurd worden)

Dit.

Bij ons zetten ze steeds 2 targets (1tje moet behaald worden)
De eerste is effectief “onzeker” (maar ze leggen de lat laag), en de tweede is iets in het genre van “budget x mag niet overschreden worden”, maar dat heb je als bedrijf zelf in hand.

Bonus cao90 wordt dan ook steeds vlotjes behaald .

Enige nadeel vind ik dat dat deze bonus voor iedereen gelijk is.
Doe je nu goed je best of niet? Of ben je elk jaar uw 4 weekjes ziek? Maakt niet uit: voor iedereen gelijk.
Ondanks dat het fiscaal de meest gunstige is, is dat helaas wel een nadeel.

Alsof iemand die 3000 bonus krijgt nog niet lang boven de pensioen threshold zit.

Liever een bonus nu dan een habbekrats pensioen extra.

Alsof iemand die 3000 bonus krijgt nog niet lang boven de pensioen threshold zit.

Liever een bonus nu dan een habbekrats pensioen extra.
Ik weet een werkgever waar je die cao90 bonus van 3k krijgt als starter. Iedereen krijgt namelijk die bonus. Zowel de senior met 30j ervaring als de starter die pas sinds 1 januari in het bedrijf werkt.

'k Denk niet dat hij met 3K bruto per maand al op pensioen limiet zit? Was dat niet ergens eind de 4/begin de 5K?
Wat ik hierover heb gevonden is het loonplafond een jaarloon van €77 924,46. Dit bedrag is volgens mij incl eindejaarspremie maar zonder dubbel vakantiegeld. Dus zou komen op €5 994,19.

Ik weet een werkgever waar je die cao90 bonus van 3k krijgt als starter. Iedereen krijgt namelijk die bonus. Zowel de senior met 30j ervaring als de starter die pas sinds 1 januari in het bedrijf werkt.
Heb je een platte structuur of ben je geen al te grote KMO dan is dit normaal, je moet je CAO90 toedelen aan een "welomschreven specifieke groep" van je werknemers. Heb je 10 verschillende categorieën van werknemers, dan kan je dit per categorie anders gaan indelen maar moet je wel dus per categorie ook telkens verschillende (zeer meetbare) doelstellingen kunnen bepalen.

Wij hebben voor ons kantoor van 27 mensen waarvan ca. 22 in loondienst een zeer vlakke structuur waarbij de collega's in loondienst allemaal op hetzelfde "niveau" staan (in de praktijk zijn er natuurlijk verschillen en zal je doorheen de jaren ook meer voordelen kunnen krijgen zoals hogere groepsverzekering, hoger cafetariaplan, firmawagen met tankkaart, etc...).

Het is al een serieus werkje om jaarlijks doelstellingen te gaan bepalen voor onze groep van 22 collega's, laat staan dat we dit nog zouden moeten opsplitsen... Dat zou zeer vervelend zijn, stel dat bvb. groep A doelstellingen heeft waarbij de targets te strak zijn gehouden, ze er enorm veel tijd in hebben gestoken maar slechts 50% van de targets gehaald hebben terwijl groep B doelstellingen heeft waarbij de targets onverwacht gemakkelijk gehaald werden, er amper tijd in hebben gestoken maar wel 90% gehaald hebben, tjah...

Dat is voer voor groep A om te zeggen "volgend jaar, kruipt allemaal den hoogsten boom in". Dan is het "gemakkelijker" om met 1 groep targets te werken waarbij de jonge snaak die nog maar een jaar bij ons werkt exact dezelfde bonus kan krijgen als de collega die er al 30 jaar zit.

In principe telt een bonus gewoon mee voor pensioen.

In principe telt dat mee idd; in de praktijk zitten bonussen (CAO90 excl - dat is amper de naam bonus waard) vaak al boven het plafond en dienen die enkel om in het onmetelijke zwarte gat te gooien zonder ook maar enige verdere return.

In principe telt dat mee idd; in de praktijk zitten bonussen (CAO90 excl - dat is amper de naam bonus waard) vaak al boven het plafond en dienen die enkel om in het onmetelijke zwarte gat te gooien zonder ook maar enige verdere return.
Ik denk dat je het gemiddelde loon van mensen met een bonus zwaar overschat.

Maximaal 3500 netto wat dus hoger is dan mediaan loon he

Terug
Bovenaan