Cao90 en andere bonussen

Ik denk dat je het gemiddelde loon van mensen met een bonus zwaar overschat.

Het plafond is wat het is, en dat is niet bijster hoog (en al zeker niet als je nog wat met een bonus wil werken) :). Redelijk objectief vast te stellen, niets meer niets minder.

If anything lijkt het me eerder dat overheid en vakbonden de doorsnee lonen zwaar onderschatten, om dergelijke systematiek en die grensbedragen op te zetten en dan ook nog eens te verdedigen.
Maar goed, dat is dan weer een ander debat.

Het plafond is wat het is, en dat is niet bijster hoog (en al zeker niet als je nog wat met een bonus wil werken) :). Redelijk objectief vast te stellen, niets meer niets minder.

If anything lijkt het me eerder dat overheid en vakbonden de doorsnee lonen zwaar onderschatten, om dergelijke systematiek en die grensbedragen op te zetten en dan ook nog eens te verdedigen.
Daar bestaat gewoon data van he. Op mijn werk hebben ze er van meer dan 600.000 mensen

Facts:

RSZ-aangegeven lonen (die dus ook de norm zijn voor de berekening van de grens).

Op basis hiervan het gemiddeld uurloon over alle sectoren (zonder de premies), alle personen: 21,75 euro/effectief gepresteerd uur. Da's voor voltijdsen 3582 euro per maand, inclusief premies 3913 euro/maand. Gezien cijfers van gemiddelden door minimumlonen en extremen in de praktijk eerder een overschatting zijn van de mediaan én bovendien verre van iedereen voltijds werkt (26% niet), komt de overgrote meerderheid dus niet aan de grens.

Stap een keer uit uw ivoren toren van goede verdiener. Het plafond voordat dit niet tot het extra pensioen gaat bijdragen is 77 924,46. Dit is €5 994,19 / maand.

Als je dit legt langs de gemiddelde en mediaan lonen (ik ben ambtenaar en dus te lui om recentere cijfers op te zoeken).

Dan, rekening houdende met inflatie/indexatie van de lonen... laat ons dan zeggen, voor het gemak, dat je in percentiel 70 zit. Of dat het enkel voor de 30% best verdienende belgische werknemers geen positief effect heeft op het potentiële pensioen. Hoezo objectief niet bijster hoog...

Laat ons dan ook een beetje eerlijk zijn en de vraag stellen of binnen die bepaalde looncategorie een extra pensioen geen deftig voorkomend voordeel is. Hell als je een paar pagina's terugkeert zag je nog iemand met een dergelijk loonprofiel die in normale omstandigheden 1.4 miljoen pensioen krijgt uitgekeerd bovenop zijn wettelijk pensioen (of +/- 700k indien het een slechte evolutie is).

Gaan we nu echt zeggen dat die categorie voor hun pensioen dan nog extra wettelijk pensioen moet krijgen ? Een overheidspensioen blijft een voorziening om een fatsoenlijk leven te hebben, niet om een rijkelijk leven te hebben. Ongeacht of je dat gewoon bent of was. Aangezien dat geld moet komen van de dan huidige belastingsbetalers. En laat ons eerlijk zijn, net zoals ons/jij willen die evengoed beperkte belastingen betalen. En hebben die geen zin om zich blauw te betalen voor de huidige generatie hun pensioen zodanig dat die generatie dan rijkelijk kan leven.

Wil je dan toch rijkelijk leven, daar dient dan uw spaargeld, investeringsgeld, etc voor.

Facts:

RSZ-aangegeven lonen (die dus ook de norm zijn voor de berekening van de grens).

Op basis hiervan het gemiddeld uurloon over alle sectoren (zonder de premies), alle personen: 21,75 euro/effectief gepresteerd uur. Da's voor voltijdsen 3582 euro per maand, inclusief premies 3913 euro/maand. Gezien cijfers van gemiddelden door minimumlonen en extremen in de praktijk eerder een overschatting zijn van de mediaan én bovendien verre van iedereen voltijds werkt (26% niet), komt de overgrote meerderheid dus niet aan de grens.

Waarmee je niet eens tegenspreekt wat daar stond; besef je dat? :-)

De reactie ging immers over zij die een bonus krijgen; het gros van jouw punt krijgt dat geeneens. Los daarvan, en belangrijker zelfs: "velen krijgen geen bonus en moeten dus niet in dat zwarte gat droppen" is geen enkele realiteit een valide argument tegen wat daar staat.

Stap een keer uit uw ivoren toren van goede verdiener. Het plafond voordat dit niet tot het extra pensioen gaat bijdragen is 77 924,46. Dit is €5 994,19 / maand.

Aka, niet bijster veel, en al helemaal niet als je met bonussen wil gaan werken (die, jawel, in dat bedrag mee horen). Tiens, exact wat er stond.
Vooraleer je dus over ivoren torens wil beginnen janken: leer lezen.

Waarmee je niet eens tegenspreekt wat daar stond; besef je dat? :-)

De reactie ging immers over zij die een bonus krijgen; het gros van jouw punt krijgt dat geeneens. Los daarvan, en belangrijker zelfs: "velen krijgen geen bonus en moeten dus niet in dat zwarte gat droppen" is geen enkele realiteit een valide argument tegen wat daar staat.
nee, de reactie ging niet enkel over zij die een bonus kregen:

"Het plafond is wat het is, en dat is niet bijster hoog (en al zeker niet als je nog wat met een bonus wil werken)"

Je beperking tot de bonus was enkel extratje en daar kan jij geen enkel geobjectiveerd argument voor brengen, enkel je gut-feeling.

Ook bij de bonussen/winstdelingen zijn de bedragen niet gigantisch (zeker gezien het hieronder over gemiddeldes gaat):
De meerderheid krijgt een bedrag die nauwelijks het verschil zal maken tussen wel of niet boven die grens te zitten.

nee, de reactie ging niet enkel over zij die een bonus kregen:

"Het plafond is wat het is, en dat is niet bijster hoog (en al zeker niet als je nog wat met een bonus wil werken)"

QED - het ging daar dus wel degelijk over :)

Het lijkt me verder niet aan jou om selectief te gaan bepalen wat ik wel of niet wil zeggen, dat zal ik zelf wel doen.

QED - het ging daar dus wel degelijk over :)

Het lijkt me niet aan jou om te bepalen wat ik wel of niet wil zeggen, dat zal ik zelf wel doen.
Het lijkt me niet aan jou om te bepalen waar het over gaat (dat doet ieder voor zichzelf wel), je ganse post ging over de lonen die onderschat worden, wat ik met feiten tegenspreek.

Ook als we beperken tot de mensen met een bonus lijken die bonussen niet van die aard dat het een groot verschil zou maken en jij kan niet met tegenargumenten afkomen.

Het lijkt me niet aan jou om te bepalen waar het over gaat (dat doet ieder voor zichzelf wel), je ganse post ging over de lonen die onderschat worden, wat ik met feiten tegenspreek

Met selectieve feiten :-). Als in het expliciet heb over mensen die in bonussystemen zitten, dan doen welke cijfers dan ook die jij begint te posten over algemene populaties er letterlijk niets toe. Dat weet je zelf uiteraard ook wel, maar bon, never hurts to try.

Waar het over gaat bepaal ik niet idd. Waar ik het over heb, dat bepaal ik wel degelijk zelf en dat heeft een ander (mod of niet) niet voor mij in te vullen, which is exactly what you were trying.

Ook als we beperken tot de mensen met een bonus lijken die bonussen niet van die aard dat het een groot verschil zou maken en jij kan niet met tegenargumenten afkomen.

Omdat ook dat naast de point is. “Het is niet (zo) erg want het is niet zoveel, het maakt geen verschil” is geen argument pro het systeem. Ook dat zei ik al eerder, dus je gaat enkel hetzelfde antwoord krijgen daarop. Het is hoogstens een ideologisch gedreven argument, niets meer, niets minder. Als je die ideologische discussie wil voeren, dan zijn er andere delen op dit forum lijkt me ipv dit topic.

Persoonlijk denk ik dat meer en meer Belgische bedrijven een bonussysteem invoeren om werknemers te kunnen belonen bovenop de index (en dus effectieve loonsverhogingen) en dat echt niet zoveel mensen met bonus reeds het pensioenplafond bereikt hebben.

Al dan niet heb je een CAO90 bonus daarnaast of heeft het bedrijf methodes om een deel van die bonus via CAO90 lager te belasten. Dit leek mij het geval voor de post waarop deze discussie is ontstaan.

Tot slot zijn er voor bonus en eindejaarspremie in vele bedrijven cafetariaplannen waarbij zeker het gedeelte boven het pensioenplafond kan zorgen dat dit niet gewoon grotendeels naar de belastingen vloeit. @cege

Aka, niet bijster veel, en al helemaal niet als je met bonussen wil gaan werken (die, jawel, in dat bedrag mee horen). Tiens, exact wat er stond.
Vooraleer je dus over ivoren torens wil beginnen janken: leer lezen.

Het is abstract oneerlijk wanneer maar 20 - 30% van de werknemers meer verdienen als het plafond om dan te claimen dat het plafond NIET bijster veel is.

Vooral wanneer in de bepaling van die limiet van 6k, afgerond, al de normale gekende (maar niet aanwezig voor iedereen) bonussen al ingewerkt zitten (dus die moet je er niet meer bijtellen). En daarbij doel ik op vakantiegeld EN eindejaarspremie. Andere bonussen zijn beperkt in aantal en omvang. Maar dan nog door mijn vermelding door de 70% deciel te gebruiken zit een dergelijke bonus er desondanks zelfs in statistiek gewijs.

Opnieuw, maximum 30% van de werknemers geraakt bij zijn bijdrage potentieel aan dat plafond. Opnieuw, 30%... dan is de hoogte van dat plafond perfect acceptabel en al aan de deftig hoge kant. En dus helemaal niet zoals jij het claimt te zijn dat het niet bijster veel is.

Dat het voor mensen die wel bijster veel verdienen of belachelijk veel verdienen of zoals een Coucke absurd veel... als niet bijster veel gezien wordt ja deuh. Maar die hebben of krijgen andere tools (waar ook voordelen vanuit de overheid gegeven worden) om hun pensioen omhoog te pompen (en die we waarschijnlijk in de toekomst wel nog gaan taxeren).
Als de cijfers andersom waren geweest , dan had ik u gelijk kunnen geven. Maar nu spreken de feiten u gewoon tegen. Als jij dat voor de rest verder wilt ontkennen, dan doe je dat voor mijn part en zal ik er voor de rest verder niet op in gaan. Zeker niet in een thread die eigenlijk over brutolonen dient te gaan.

Terug
Bovenaan