rubenvb
Well-known member
Dat viel, toch in het skigebied waar we waren, beter en beter mee de laatste jaren moet ik wel zeggen, die zitten precies op de kaartbetalingstrein.Zelfde met Oostenrijk, zeker in kleine restaurantjes of cafeetjes.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat viel, toch in het skigebied waar we waren, beter en beter mee de laatste jaren moet ik wel zeggen, die zitten precies op de kaartbetalingstrein.Zelfde met Oostenrijk, zeker in kleine restaurantjes of cafeetjes.
Dat viel, toch in het skigebied waar we waren, beter en beter mee de laatste jaren moet ik wel zeggen, die zitten precies op de kaartbetalingstrein.
De verplichting van cash geld te aanvaarden vervalt ook niet omdat steeds minder mensen met cash betalen. Als gemeente of andere overheid moet je al zeker het goede voorbeeld geven. Als zij de regels al niet volgen, waarom zou de bevolking het dan doen?Je betaalverplichting vervalt niet omdat het betaalmiddel je niet aanstaat he.
Ze kunnen nu toch moeilijk al die parkeerautomaten gaan wijzigen om een betaalmiddel te aanvaarden dat nauwelijks nog gebruikt wordt en waarvan het gemiddelde gebruik jaar na jaar daalt?
Verwacht je nu echt dat alle gemeentes en masse al hun parkeermeters gaan vervangen voor iets wat de overheid vorig jaar pas als verplichting heeft opgelegd en wat nauwelijks gebruikt wordt door de bevolking? Dat zou een enorme meerkost meebrengen en er zou geen enkele extra inkomst tegenover staan.De verplichting van cash geld te aanvaarden vervalt ook niet omdat steeds minder mensen met cash betalen. Als gemeente of andere overheid moet je al zeker het goede voorbeeld geven. Als zij de regels al niet volgen, waarom zou de bevolking het dan doen?
De oog om oog, tand om tand methode is al behoorlijk ouderwets en enkele eeuwen niet gebruikt (in de westerse wereld).De verplichting van cash geld te aanvaarden vervalt ook niet omdat steeds minder mensen met cash betalen. Als gemeente of andere overheid moet je al zeker het goede voorbeeld geven. Als zij de regels al niet volgen, waarom zou de bevolking het dan doen?
Dus eigenlijk zeg je: het is te moeilijk voor gemeentes om zich aan de regels te houden, dus ze hoeven het niet te doen? Makes sense...Verwacht je nu echt dat alle gemeentes en masse al hun parkeermeters gaan vervangen voor iets wat de overheid vorig jaar pas als verplichting heeft opgelegd en wat nauwelijks gebruikt wordt door de bevolking? Dat zou een enorme meerkost meebrengen en er zou geen enkele extra inkomst tegenover staan.
Een paar maanden terug nog gaan brunchen in een restaurant in Gent (een soort pop up) waar een oudere persoon aan de tafel langs ons ook persé met cash wou betalen. De staff wilde het eerst niet aannemen (omdat iedereen met kaart betaalt) en uiteindelijk hebben ze het ze dan toch maar aangenomen maar ze konden hem geen wisselgeld teruggeven omdat niemand nog kleingeld mee had. Een hele hoop gedoe en een te hoge rekening, dat had eenvoudig vermeden kunnen worden door met kaart te betalen.
Dat is jouw logica, niet de mijne. Ik zeg dat een overheid het goede voorbeeld moet geven en dat heeft niets met oog om oog, tand om tand te maken. Als zij zich niet aan de regels houden, hebben ze ons uiteraard ook niet te zeggen wat wij hoeven te doen. Als ze wel van ons verwachten dat wij ons aan de regels houden die ze zelf opleggen maar er zich zelf niets van aantrekken, is dat gewoon hypocrisie van de ergste soort.De oog om oog, tand om tand methode is al behoorlijk ouderwets en enkele eeuwen niet gebruikt (in de westerse wereld).
Maw, uw logica houdt geen steek.
De gemeente houdt zich aan de regels, zie hieronder.Dus eigenlijk zeg je: het is te moeilijk voor gemeentes om zich aan de regels te houden, dus ze hoeven het niet te doen? Makes sense...
Een hele hoop gedoe omdat het restaurant niet in regel is.Een paar maanden terug nog gaan brunchen in een restaurant in Gent (een soort pop up) waar een oudere persoon aan de tafel langs ons ook persé met cash wou betalen. De staff wilde het eerst niet aannemen (omdat iedereen met kaart betaalt) en uiteindelijk hebben ze het ze dan toch maar aangenomen maar ze konden hem geen wisselgeld teruggeven omdat niemand nog kleingeld mee had. Een hele hoop gedoe en een te hoge rekening, dat had eenvoudig vermeden kunnen worden door met kaart te betalen.
Het restaurant cash moet aanvaarden en een automaat niet.Art. VI.7/5. § 1. Overeenkomstig artikel 128, § 1, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, waarbij de euro wettig betaalmiddel wordt, en de artikelen 10 en 11 van Verordening (EG) nr. 974/98 van de Raad van 3 mei 1998 over de invoering van de euro, aanvaardt de onderneming een betaling in speciën van de consument wanneer een betaling in euro in gelijktijdige fysieke aanwezigheid van de consument en de onderneming plaatsvindt.
Oké, dan ben ik dus blijkbaar fout. Het is op z'n minst vreemd te noemen dat je bij een persoon cash moet kunnen betalen en bij een automaat niet, zeker als het gaat om iets waar je niet rond kan. Het is niet zo dat je overal nog gratis parkeerplekken kan vinden, dus dan geven ze mensen die enkel cash kunnen betalen eigenlijk geen andere optie dan niet te betalen om te parkeren.De gemeente houdt zich aan de regels, zie hieronder.
Een hele hoop gedoe omdat het restaurant niet in regel is.
Zie deze wet: https://www.ejustice.just.fgov.be/c...er=summary&pub_date=24-03-21&numac=2024002118
Wat dus betekent dat volgens het volgende stuk:
Het restaurant cash moet aanvaarden en een automaat niet.
Dan zijn er 2 opties. Voor Antwerpen specifiek: https://www.antwerpen.be/info/5ca46...vragen-over-het-betalen-van-een-parkeersessieOké, dan ben ik dus blijkbaar fout. Het is op z'n minst vreemd te noemen dat je bij een persoon cash moet kunnen betalen en bij een automaat niet, zeker als het gaat om iets waar je niet rond kan. Het is niet zo dat je overal nog gratis parkeerplekken kan vinden, dus dan geven ze mensen die enkel cash kunnen betalen eigenlijk geen andere optie dan niet te betalen om te parkeren.
Heb ik trouwens zelf al voorgehad in Antwerpen. Ik moest een sms sturen naar een nummer, ik probeerde dat en werd geweigerd. Gebeld naar de klantendienst en dan moest ik dus blijkbaar eerst een account gaan aanmaken etc. Dus dan zou ik naar een website moeten gaan of een app moeten installeren, allerlei persoonlijke gegevens moeten delen en een elektronisch betaalmiddel ingeven (er werd zelfs enkel een kredietkaart aanvaard toen). De enige optie was dus om niet betalen.
Zwart geld haal je toch niet uit een automaat, want dan kan je evengoed met de kaart betalen.Typisch Belgenland zeker, zo zwartwerk daar iets mee te maken hebben, wellicht niet
![]()
Binnenkort weer geldautomaten in de supermarkt? “Nergens in Europa wordt er zo over geklaagd als bij ons”
Als het van N-VA afhangt, komen er binnenkort opnieuw geldautomaten in de winkels. De partij dient vandaag een wetsvoorstel in om dat weer mogelijk te maken. Hun argumentering: nog veel klanten willen cash betalen. Handelaars moeten dat geld bovendien op een veiligere manier kunnen storten, in...www.hln.be
“Geldautomaten in handelszaken zijn sinds 2017 verboden, omdat alleen gecertificeerde bedrijven nog automaten mogen vullen”
Tot de automaten verplicht uit de winkels werden weggehaald, stelden een 50-tal supermarkten zelf zo’n machine ter beschikking, weet Luc Ardies van Buurtsuper.be. “Tot ieders tevredenheid. Ze werden zowel gebruikt door jonge als oude klanten.” Gemiddeld waren die automaten goed voor 20.000 transacties per jaar — zo’n 55 per dag — van ongeveer 70 euro per afhaling.
Onder meer in buurlanden Nederland, Duitsland, Frankrijk en in het Verenigd Koninkrijk is het al lang normaal dat je geld in winkels kan pinnen. In Nederland zijn er bijvoorbeeld meer dan 1.500 private geldautomaten.
Zwart geld haal je toch niet uit een automaat, want dan kan je evengoed met de kaart betalen.
Dit ben ik nog nooit tegengekomen?Op restaurant krijg je 7% korting als je cash betaald, dat geld haal je dan in de automaat zeker - das het makkelijkste. Mijn collega gaat wekelijks cash geld van het kapsalon in de automaat proppen - maar niet te veel, het overige gaat in de kluis want anders te veel geld - advies van de boekhouder trouwens. Het is ook best wat werk om een aannemer 50k cash geld te geven als je zelf geen cash ontvangt, bij de bank stellen ze ook de meest onmogelijke vragen zoals wat je met dat geld van plan bent.
Maar los daarvan is er nog steeds een vrees onder de bevolking om enkel met een kaart, smartphone te gaan betalen - er is een constant wantrouwen ten aanzien van alles wat digitaal of IT gerelateerd is, ook de bemoeizucht van overheden en data verzamelaars kan voor sommige mensen een issue zijn.
Dit ben ik nog nooit tegengekomen?
Zo een zaken werken toch enkel als de hele keten van fabrikant tot consument er aan mee werkt?Een vrachtwagen vol ramen en deuren, deels cash te betalen - no problemo.
Dat is een (spook)verhaal dat al lang meegaat, biedt zelfstandigen aan om in cash te betalen en dan stellen ze je een korting voor omdat ze dan alles in het zwart kunnen doen. Dat werkt lang niet altijd hoor, en ik betwijfel of dat nog zoveel voorkomt.Dit ben ik nog nooit tegengekomen?
Dat is dus 2 keer illegaal wat ze je daar lappen, ze moeten je een elektronische betaalmethode aanbieden en ze hadden die kassa-afrekening al van het begin moeten opmaken. Zo'n zaken kan je gerust rapporteren hoor (https://consumerconnect.be/en). Ik heb al verschillende kebabzaken gemeld die vastbleven hangen aan hun "only cash" bordjes, die zijn ondertussen ook allemaal verdwenen na mijn meldingen ervan.Ik ben van het weekend nog met vrienden gaan eten en de (toch behoorlijke rekening) kregen we op een papier geschreven en we konden enkel cash betalen. Jammer genoeg voor hun geen cash bij. Aangezien we het bedrag moesten overschrijven (geen bancontact, noch payconiq) kregen we ineens wel een afrekening op de kassa gemaakt. Zelfde bedragen overigens, met 7% korting had ik mss wel naar de automaat gewandeld.
Zo een zaken werken toch enkel als de hele keten van fabrikant tot consument er aan mee werkt?
Dat is dus 2 keer illegaal wat ze je daar lappen, ze moeten je een elektronische betaalmethode aanbieden en ze hadden die kassa-afrekening al van het begin moeten opmaken. Zo'n zaken kan je gerust rapporteren hoor (https://consumerconnect.be/en). Ik heb al verschillende kebabzaken gemeld die vastbleven hangen aan hun "only cash" bordjes, die zijn ondertussen ook allemaal verdwenen na mijn meldingen ervan.
Het is dan ook verboden om een aannemer 50k cash geld te geven. De vragen zijn dus niet "onmogelijk", ze zijn er net om die vormen van zwartgeld langzaamaan de wereld uit te krijgen.Op restaurant krijg je 7% korting als je cash betaald, dat geld haal je dan in de automaat zeker - das het makkelijkste. Mijn collega gaat wekelijks cash geld van het kapsalon in de automaat proppen - maar niet te veel, het overige gaat in de kluis want anders te veel geld - advies van de boekhouder trouwens. Het is ook best wat werk om een aannemer 50k cash geld te geven als je zelf geen cash ontvangt, bij de bank stellen ze ook de meest onmogelijke vragen zoals wat je met dat geld van plan bent.