Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Ik heb zeer lekker gegeten en wist op voorhand wat de prijs was. Tot daar mijn interesse in hun prijzen en afrekeningswijze... Het is aan de overheid om die zaken op te merken en mensen te betrappen/beboeten, ik doe daar niet aan mee.
Dat het eten lekker was justifieert niet dat ze de wetgeving omzeilen he :tongue:
De overheid kan moeilijk in elk restaurant zelf die tests gaan doen, het gros van de zaken werkt ook correct, het is een kleine minderheid die het nog
Ge moogt ook alleen maar ne steen gooien als je volledig vrij van zonde bent zeker?...
Als je zelf systematisch de wet omzeilt in je beroepsactiviteit kan ik die redenering nog volgen. Zoniet kan je ze gerust rapporteren hoor, een vorm van belastingontduiking melden (zeker als ze op systematische basis gebeurt) is geen slechte daad.

Als je zelf systematisch de wet omzeilt in je beroepsactiviteit kan ik die redenering nog volgen. Zoniet kan je ze gerust rapporteren hoor, een vorm van belastingontduiking melden (zeker als ze op systematische basis gebeurt) is geen slechte daad.
100% mee eens. ik versta niet hoe mensen tegen fraude met werkloosheidsuitkeringen zijn, terwijl een van de grootste manieren om te frauderen met werkloosheidsuitkeringen komt uit betalingen door zwart geld.

Fiscale fraude en sociale fraude gaan hand in hand (en moeten beide de wereld uit).

Het is dan ook verboden om een aannemer 50k cash geld te geven. De vragen zijn dus niet "onmogelijk", ze zijn er net om die vormen van zwartgeld langzaamaan de wereld uit te krijgen.

We zitten op dezelfde lijn hoor, "onmogelijk" was een duidelijke kwinkslag naar één van de redenen waarom meer cash automaten alleen maar positief zijn om de zwarte economie in stand te houden.

Men zou beter een duidelijk beleid uitstippelen en zeggen dat we binnen x aantal jaar veel zo goed als cash -vrij willen zijn in een commerciële context, de kosten voor digitaal betalingsverkeer reduceren voor handelszaken ( in zoverre dat dit nog niet het geval is), zorgen dat je overal met een bankkaart kan betalen (hang wat samen met voorgaande - payconiq is omslachtiger - vooral voor ouderen), ..

100% mee eens. ik versta niet hoe mensen tegen fraude met werkloosheidsuitkeringen zijn, terwijl een van de grootste manieren om te frauderen met werkloosheidsuitkeringen komt uit betalingen door zwart geld.

Fiscale fraude en sociale fraude gaan hand in hand (en moeten beide de wereld uit).
The bigger picture ontbreekt dan ook, mensen zien enkel hun eigen instant profijt om iemand in het zwart te betalen - als die dan ook nog eens gaat stempelen, weer -verlet, of een ziekte -uitkering ontvangt zal die zijn tarief mogelijk nog iets lager liggen.

De kosten voor digitaal betalingsverkeer is al heel lang minder dan voor cash, ze zijn gewoon zichtbaarder.

Bankkaart overal is een lastigere, gezien je daarvoor dan een terminal nodig hebt (als je NFC chip niet wil gebruiken). En zo'n terminal kost relatief veel voor verenigingen met beperkt gebruik.

De kosten voor digitaal betalingsverkeer is al heel lang minder dan voor cash, ze zijn gewoon zichtbaarder.

Bankkaart overal is een lastigere, gezien je daarvoor dan een terminal nodig hebt (als je NFC chip niet wil gebruiken). En zo'n terminal kost relatief veel voor verenigingen met beperkt gebruik.
Is dat niet oplosbaar met instant overschrijving ?

Van particulier naar onderneming is het nu toch "gratis" om dat te gebruiken ?

Dat het eten lekker was justifieert niet dat ze de wetgeving omzeilen he :tongue:
De overheid kan moeilijk in elk restaurant zelf die tests gaan doen, het gros van de zaken werkt ook correct, het is een kleine minderheid die het nog

Natuurlijk mogen ze de wet niet omzeilen, maar ik heb, net als de Belgische overheid overigens, oogkleppen op voor problemen die mij niet rechtstreeks benadelen.

Ik ben een bediende slaaf, dus geen zwart geld hier. Aan de uitgavenkant ook niet. Er wordt voor vanalles zoveel gevraagd (zwart of ingeschreven) dat ik zoveel mogelijk zelf doe.

Instant overschrijving is er bank apart, je kan als vereniging niet alle applicaties zien en weten of dat nu echt een overschrijving is of een fake app.

Die instant betalingen zijn overigens nog niet overal gratis, bij Belfius pas vanaf 1 januari 2025

Maar dat is niet bankkaart...
En nog omslachtiger dan payconiq, dat hiervoor aangehaald werd:
zorgen dat je overal met een bankkaart kan betalen (hang wat samen met voorgaande - payconiq is omslachtiger - vooral voor ouderen), ..

Ik ken ook genoeg mensen (en niet eens ouderen) die geen payconiq en/of bankapp hebben. Ik ken zelfs mensen die geen smartphone hebben :p Ik betaal ook eigenlijk zo goed als altijd met de kaart. Gaat gewoon veel sneller/vlotter dan gsm uithalen, unlocken, app openen, scannen, authenticeren. Via NFC is handiger (google/apple pay momenteel denk ik want payconiq/bancontact app heeft die functionaliteit al ff niet meer) maar daar moet de ontvanger ook een terminal voor hebben en de kosten ervoor dragen.

Kan een supermarkt beveiliging/infrastructuur voorzien voor een bankautomaat te plaatsen?

Of gaan we dan terug meer overvallen zien?

Ik kan verkeerd zijn maar ik denk dat het gros van alle horeca zaken een bepaald % in het zwart doet. Zoon van ex -buurvrouw heeft een bloeiende zaak en is volop bezig aan de voorbereidingen van de hoogmis van het zwarte geld: afhaalmaaltijden voor de feestdagen: 2 keer 700a1000 bestellingen die afgehaald worden, in een boerengat, met héél veel cash betalingen (geen korting weliswaar) - alles en iedereen wordt gemobiliseerd om de bestellingen klaar te zetten.

Kan een supermarkt beveiliging/infrastructuur voorzien voor een bankautomaat te plaatsen?

Ze zullen dat we kunnen, maar het is imo net onwenselijk, ze kunnen beter de transitie van cash naar kaart zoveel mogelijk aanmoedigen. Ik zou persoonlijk als winkeluitbater ook niet staan te wachten om een bankautomaat te hebben in mijn winkel, lijkt mij enkel goed om meer inbrekers aan te trekken.

Ik kan verkeerd zijn maar ik denk dat het gros van alle horeca zaken een bepaald % in het zwart doet. Zoon van ex -buurvrouw heeft een bloeiende zaak en is volop bezig aan de voorbereidingen van de hoogmis van het zwarte geld: afhaalmaaltijden voor de feestdagen: 2 keer 700a1000 bestellingen die afgehaald worden, in een boerengat, met héél veel cash betalingen (geen korting weliswaar) - alles en iedereen wordt gemobiliseerd om de bestellingen klaar te zetten.

Traiteur/slager hier in de buurt heeft op facebook duidelijk staan. Alles met kerst en nieuwjaar is enkel cash te betalen

(Bankcontact moest eens uitvallen hè 😂)

Traiteur/slager hier in de buurt heeft op facebook duidelijk staan. Alles met kerst en nieuwjaar is enkel cash te betalen

(Bankcontact moest eens uitvallen hè 😂)
Dat doen ze omdat er bij traiteurdiensten vaak een waarborg te betalen is voor de schotels, borden, etc... en dat is makkelijker voor de boekhouding als dat gewoon cash is. Of wat denk je, dat heel die omzet met de feestdagen in het zwart is?

Dat doen ze omdat er bij traiteurdiensten vaak een waarborg te betalen is voor de schotels, borden, etc... en dat is makkelijker voor de boekhouding als dat gewoon cash is. Of wat denk je, dat heel die omzet met de feestdagen in het zwart is?
Dat laatste is wel de enige reden waarom ik cash versta: een waarborg is een bedrag waar je geen winst, maar ook geen verlies op wil maken. Wij vragen aan onze klanten ofwel 300 euro cash waarborg ofwel 300 euro over te schrijven. Als we dit bij het boeken via booking.com vragen, dan verliezen we daar geld aan. Daarom vragen we het om het liefst over te schrijven.

G
Tis geen echter traiteur, maar een slager die ook menu's / schotels voorziet met de feestdagen.

Alles krijg je mee in plastiek bakjes/schotels dus betaal je gewoon mee en moet je ook niet retour brengen.

Maar ze hebben wel eigen runderen/varkens die de kweken/slachten
Alles zal niet in het zwart zijn nee

Waarom zou dat niet kunnen?
De vraag lijkt me eerder of dat wel nodig is.

In veel supermarkten kan je bij betaling met kaart vragen om bijvoorbeeld 50 of 100 euro extra erop te zetten en dat uitbetaald te krijgen (in de veronderstelling dat ze voldoende in de kassa hebben).
Dat is ook in hun voordeel want hierdoor hebben ze aan het einde van de dag minder cash geld in de kassa zitten.

Maakt echt niets uit. Die worden allemaal apart gecontroleerd en zetten zoveel om dat er geen enkele bestelling van order tot plaatsing gecontroleerd wordt. Als je een huis gebouwd/verbouwd hebt zou je weten dat ALLES deels in het zwart kan als je wil.

Ik heb zeer lekker gegeten en wist op voorhand wat de prijs was. Tot daar mijn interesse in hun prijzen en afrekeningswijze... Het is aan de overheid om die zaken op te merken en mensen te betrappen/beboeten, ik doe daar niet aan mee.
Ge moogt ook alleen maar ne steen gooien als je volledig vrij van zonde bent zeker?...

Als we Jezus gaan quoten, dan counter ik met Lucas 20:19 tot en met 20:26.

Terug
Bovenaan