Aanmoedigen is misschien wat overdreven maar dat doorheen de jaren de pakkans niet altijd even hoog was is dan ook weer een understatement (imo)
Vooral handelaars / horeca hebben decennia lang een berg zwart geld kunnen verzamelen... Bedragen waar je van duizelt. We zitten in de top-5 van Europa als het op zwart geld aankomt.
https://www.hln.be/geld/hoeveel-zwa...elastingen-loopt-vadertje-staat-mis~af0d74be/
De gemiddelde BG'er hier zal zich vooral bezondigen aan het huis/tuin en keuken zwarte geld. Genre, een aannemer in het zwart betalen of een tuinier enz...
Ik zou durven stellen dat zo goed als iedereen die bij de 5% rijkste Belgen behoort een component zwart vermogen heeft. Zeker als het een vermogen is over verschillende generaties werd opgebouwd. Een groot deel daarvan is cash geld. Als net afgestudeerde werkte ik even als loketbediende bij een bank en dan had ik daar de middenstand die om de paar dagen met de kassa inkomsten aan het loket stonden. Zo goed als allemaal gingen ze bij dat bezoek ook meteen naar de kluis. Dat was niet om 's naar hun waardepapieren of juwelen te gaan kijken he... Nope van de cash kassa-inkomsten verdween standaard X% naar een privé (dus niet op hun zaak) bankkluis. En dat was dan de lokale middenstand.
Voorbeeld dat ik hier eerder heb gegeven van die familiale onderneming was nog veel erger. Die hadden tegen de 2 miljoen euro in cash verstopt. Ik kan me daar geen voorstelling bij maken maar volgens de betrokkene (die ex van één van die kerels) is dat dus een berg geld, veel meer in volume als een aktetas vol (zoals ik het me voorstel vanuit films)...
We kunnen hier dus speculeren over het afschaffen van cash-geld maar dat zal toch nog even duren met al dat zwart geld in omloop.