Check: High End - Monster PC build

Ja ik heb de knoop doorgehakt en dan toch voor de Phanteks NV9 gekozen.

Dus als ik die case neem samen met deze fans:
  • 1x Phanteks D30 140 PWM Reverse Airflow D-RGB triple pack
  • 2x Phanteks D30 140 PWM D-RGB triple pack
En die AIO van Arctic kan ik een hele stille en goed gekoelde build krijgen dan? Of moet ik ook nog een Corsair Commander nemen of een andere fan control?

Gewoon nog eens even voor de zekerheid.

Klopt, je kan altijd een Commander erbij kopen, is altijd gemakkelijk om de fansnelheden in Windows te regelen.

Die AIO van Arctic heeft 2 verschillende kabels. Eentje met 1 fan connector voor pomp/fans/VRM fan tesamen te regelen en eentje met 3 fanconnectors eraan voor pomp/fans/VRM fan apart te regelen. Als je die kabel met de 3 connectors aan gebruikt kan je die volledig stil krijgen. Die D30 fans hebben maar 1 connector per 3 fans nodig, omdat die vastgeklikt zijn aan elkaar. Die Commander heeft 6 fan connector, dus je komt net toe met de aansluitinge dan.

Oke, ja dan ga ik ook zeker een Corsair Commander nemen. Bedankt.

Nog even ter verduidelijking en voor de zekerheid een vraagje, op welke SSD moet wat komen? Bijvoorbeeld programma's zoals Photoshop, blender, videobewerkingsprogramma's, OS enzo zodat de SSDs optimaal benut worden.

Ik heb de volgende SSDs in mijn lijst:

PCIe 4.0 SSD: 4 TB Samsung 990 Pro
PCIe 4.0 SSD: 4 TB Samsung 990 Pro
PCIe 5.0 SSD: 4 TB Crucial T705

Zou OS en Photoshop e.d. op die T705 zetten en games op 1 van die Samsungs.

Bij mij staat Photoshop, Office, Handbrake e.d. ook op mijn C schijf. Games op 1 en documenten op de ander. Heb ook nog een backup op mijn NAS, waar ook ineens mijn media opstaat.

Oh, ja oke. Dan heb ik al de nodige informatie voor de PC geloof ik. Of als er misschien nog extra's zijn dat ik rekening mee kan houden?

Bedankt aan iedereen die geholpen heeft. Ik heb zeker ook heel wat bijgeleerd.

Oh, ja oke. Dan heb ik al de nodige informatie voor de PC geloof ik. Of als er misschien nog extra's zijn dat ik rekening mee kan houden?

Bedankt aan iedereen die geholpen heeft. Ik heb zeker ook heel wat bijgeleerd.
Het enigste dat je misschien zou kunnen kopen is een AM5 contactframe, kost ongeveer €15-20. Op highend chips kan dat wel een voordeel geven. Zoals gelijkmatige druk van de CPU-koeler, waardoor je temps wat lager kunnen zijn dan met de standaard socketbeugel en je CPU kan na een tijd niet beginnen buigen van de druk van de socketbeugel en CPU koeler.

Ik heb het op de lijst gezet bedankt. 🙂

Ik heb eventueel nog een case gevonden toevallig, omdat ik er reclame van tegen kwam. Er werd gezegd dat dit ook een hele stille is en goed gekoeld wordt. Het is de Fractal Design Define 7 XL. Niet echt de meest esthetische kast maar lijkt precies ook wel een goeie?

Ik heb het op de lijst gezet bedankt. 🙂

Ik heb eventueel nog een case gevonden toevallig, omdat ik er reclame van tegen kwam. Er werd gezegd dat dit ook een hele stille is en goed gekoeld wordt. Het is de Fractal Design Define 7 XL. Niet echt de meest esthetische kast maar lijkt precies ook wel een goeie?
Define 7 XL is zeker wel een heel goede case. Heb een tijdje geleden nog een Define 7 systeem gebouwd en dat is echt een oerdegelijke case.

Zitten ook van die dempingsmatten in op de dichte panelen om het geluid nog meer te onderdrukken.

Ook heel veel plaats voor een custom loop.

Dus als ik echt stilte wil en goeie koeling dan gaat die Fractal nog beter zijn dan de Phanteks NV9? Want ik vind de Phanteks wel knapper maar, ja ik zoek toch wel de stilte en de koeling in de eerste plaats. 😅

Dus als ik echt stilte wil en goeie koeling dan gaat die Fractal nog beter zijn dan de Phanteks NV9? Want ik vind de Phanteks wel knapper maar, ja ik zoek toch wel de stilte en de koeling in de eerste plaats. 😅
2 woorden die ik reeds gebruikt heb, custom fanprofiel. Met een aangepast fanprofiel zal zelfs de luidste game PC muisstil worden.

Fractal staat er wel bekend om, om stille cases op de markt te brengen.

Al de PC's die ik bouw zijn serieus stil omdat ik die altijd stresstest en een fanprofiel instel naargelang het geluid en de koelingsmogelijkheden op een lager fanprofiel.

Dat is wel interessant. Zou jij mijn nieuwe game PC ook kunnen bouwen als ik de componenten heb? Gaat nog wel een tijdje duren hoor. Maar, van welke regio binnen Antwerpen ben je afkomstig als ik mag vragen?

Want als je dan idd elke pc stil kan krijgen dan neem ik een esthetischere kast.

Ik denk zelfs dat mijn huidige PC geen fanprofiel heeft en hij maakt zo'n lawaai zelfs als hij geen zware taken doet. En ik heb geen idee hoe je stresstest en zo'n profielen aanmaakt enz.

Laatst bewerkt:
Ik kan dat zeker en wil dat zeker wel doen.
Een fancontroller maakt dat allemazl wel gemakkelijker om in die software een profiel aan te maken.

Ben van Aartselaar.

Oh ja, dat is inderdaad niet zo ver. Ongeveer een 50 minuten van bij mij thuis uit. Ik ben zo van regio geel-meerhout.

Ja, ik heb al een afspraak bij de PC shop waar ik hem ga binnenbrengen want hij heeft nog wat andere mankementen. Maar als het geluid nog altijd echt storend is dan post ik het hier wel zeker. Je kan hem wel configureren via ASUS software, de koeling dan, maar zelfs als ik hem op stil zet maakt hij nog veel lawaai.

Deze PC heeft wel de ASUS Helios case. Dus ik weet niet of dat ook relevant is.

Die Asus software is niet echt schitterend om te gebruiken.

Kan ook zijn dat die stock fans gewoon niet zo schitterend zijn.

Ik stel altijd fanprofielen via de BIOS in. Tenzij je een fancontroller hebt met eigen software zoals de Corsair Commander.

Ja inderdaad, ik ben ook niet echt fan van ASUS nu dat ik het al een tijdje heb. Toen die tijd dacht ik niet echt na over stilte en koeling en ging ik puur voor de looks maar daar ben ik nu wel van afgestapt. 😅

Ik ga zeker die Corsair Commander nemen voor het vergemakkelijken. Heeft het nut om daar de RGB versie van te nemen of zie je die toch niet echt zitten?

Op zich is Asus niet slecht. Vroeger altijd Asus gehad en nooit problemen gehad.

Heb vorig jaar MSI gehad en was daar ook content van en heb nu Gigabyte Aorus waar ik ook heel tevreden van ben.

Die Corsair Commanders hebben allemaal RGB connectoren, maar dat is enkel voor Corsair fans of LEDstrips, want die hebben hun eigen connectoren.

Ja, ik heb altijd ASUS gehad, dus ik ben niet zo vertrouwd met andere merken in de zin dat ik geen kennis van ze heb. Zelfs niet van AMD omdat ik altijd intel core processors heb gehad. Maar ik sta deze keer zeker wel open voor verandering. Want die nieuwe Ryzens lijken wel echt super goed te zijn.

Oh ja, geen probleem dan voor die Corsair. Wel handig dat er zo'n toestellen bestaan want in die BIOS aanpassingen zitten doen is niet echt simpel voor iemand die niet goed weet wat hij doet. 😅

Die nieuwe Ryzens zijn wel serieuze beestjes. Iedereen waar ik een PC heb voor gebouwd heeft Ryzen en is dat serieus content van.

Ik heb voor de moment ook nog Intel. Met der tijd zal ik ook wel upgraden naar AMD als dit systeem op is. Kon mijn huidig bord niet afwijzen voor die prijs 😅, dus moest wel bij Intel blijven.

Ik kijk die sowieso na en stel die fanprofielen al reeds in. Zo moet je er niets meer aan doen buiten gewoon van genieten 😁.

Heb zelf ook al een tijdje een Commander, maar de Mini versie, is al een ouder model, en dat is zo gemakkelijk. Ik kan de rpm van mijn fans en van mijn pompen regelen, zonder elke keer te moeten rebooten 😅.

Ik ben inderdaad wel heel curieus naar die Ryzen. Is zo wel spannend om eens iets nieuws te ontdekken.

Is wel fijn dat je dat allemaal kunt. Ik ga me er ook eens in verdiepen zodat ik er ook wat kennis van die praktische zaken krijg. Want inderdaad wijzigen door te geven zonder telkens te moeten heropstarten is wel beter. 😅

Nog is een vraagje, als jij mijn PC zou bouwen, kan je dan zelf ook de Windows versie installeren en alle nodige drivers, XMP profielen en alles dat nodig is van de software?

Misschien een lachwekkende domme vraag, maar ik wou toch even zeker zijn. Want zo XMP profielen en Windows erop zetten heb ik ook nog nooit gedaan. En drivers ook niet echt, enkel om te updaten.

Want als je dan idd elke pc stil kan krijgen dan neem ik een esthetischere kast.
Elke pc kan je stil krijgen als je de juiste componenten gebruikt. En ja, de kast en hoe je die gebruikt speelt daar wel degelijk een rol in :)
Paar vragen/opmerkingen bij het hele verhaal hier:

Ga je OC'en ? Indien nee, dan is die hele watercooling loop overbodig en ga je de pc gewoon nog stiller krijgen met de juiste koelers+fans. Denk er ook aan dat watercooling meer maintenance nodig heeft dan luchtkoeling. Waterkoeling zal ook altijd lawaaieriger zijn en foutgevoeliger dan luchtkoeling. Je zit sowieso met een pomp die lawaai maakt (en kapot kan gaan) en high-pressure fans voor waterblokken zijn lawaaieriger dan de beste fans voor luchtkoeling, al is het verschil tussen de 2 wel verkleind de afgelopen jaren.
Meer fans betekent niet de facto stiller of koeler.

Wil je gewoon een pc met de beste specs op dit moment of wil je een pc die zo lang mogelijk games op 4k max kan spelen ? in het geval van het 2de ben je beter af met iets minder zware specs nu en een goeie upgrade later (gaat je evenveel kosten maar ga je langer plezier aan hebben)
Ik zie nu veel weggesmeten geld aan theoretische gains die je nooit gaat gebruiken maar dat je een soort idefix in je hoofd hebt dat je dat geld er tegenaan moet smijten.
Kan een smak goedkoper zonder dat je ergens dat ooit gaat merken imo

Die Asus software is niet echt schitterend om te gebruiken.

Kan ook zijn dat die stock fans gewoon niet zo schitterend zijn.

Ik stel altijd fanprofielen via de BIOS in. Tenzij je een fancontroller hebt met eigen software zoals de Corsair Commander.
in AI suite met fan xpert kan je qua fanprofielen toch meer dan via het BIOS ?

Terug
Bovenaan