Chinese Deepseek doet techaandelen kelderen

Tomski

Well-known member
Crowdfunder FE
woopsiedaisy
NVIDIA 10% beurswaarde kwijt door energiezuinigere chinese AI die hun chips blijkbaar niet nodig heeft.

woopsiedaisy
NVIDIA 10% beurswaarde kwijt door energiezuinigere chinese AI die hun chips blijkbaar niet nodig heeft.

Ach, concurrentie is good for business.

De Chinese inhaalbeweging en zenuwachtigheid op de Amerikaans beurzen toont aan dat de strijd om het goedkoopste én slimste model is losgebarsten. Al zijn er ook serieuze vraagtekens te stellen bij DeepSeek: zo ontwijkt het vragen over het Tiananmenprotest en netelige geopolitieke vraagstukken zoals een mogelijke Chinese invasie van Taiwan.
Lol.

1) DeepSeek is getraind op Hopper-chips van jawel, NVIDIA.
2) Ook voor inference heb je GPU's nodig, dus NVIDIA zal er nog steeds van profiteren.

Asml ook. Wat dus minder goed nieuws is. Maar dit zijn de risico's als je mee aan het voorfront van innovaties wil meestrijden.

Je kan er uw broek aan scheuren. Prijszetting van chatgpt zat een enorm verschil in. Gratis tov 200 euro. Al zijn er aandachtspunten.

Het schudt de 500 miljard guru's in Amerika wel even wakker natuurlijk. Benieuwd of ze hun model écht beter gekregen hebben met minder energie want dat zou natuurlijk ook wel eens chinees gestuurde overheidscommunicatie kunnen zijn.

Nuja, wel goed dat er wat concurrentie komt tegen het (overpriced)(en nu ook misschien inefficiënt) ChatGPT.

Half trillion wipe, grootste one day loss in de geschiedenis en zelfs op de 1 jaar graph is het maar een dipje. Crazy. 😅

Gekke innovatieve stoot wel. Men probeert de chinese draak wel in slaap te sussen met die export controls maar gezien hun output het laatste jaar is daar op het terrein nog niet veel van te merken. Het steekt ongetwijfeld de lont aan onder OpenAi, Meta, Deepmind, Anthropic, ... en de andere US greats. Het verschil in prijs voor API calls tussen OpenAIs o1 en deze deepseek R1 is hallucinant. Die gaan van vandaag op morgen hun architectuur mogen omgooien en gelijkaardige energiewinst moeten voorleggen of anders gigantische verliezen moeten slikken als ze hun reputatie en marktaandeel niet willen kwijt spelen. Adapt or Die and china just set the pace.

Ook het feit dat deze open source is en we nu dus een open source model hebben op state of the art niveau is vrij baanbrekend. 7B en zelfs 14B kan je zelf gratis lokaal draaien. De evolutie is adembenemend. De modellen van vandaag morgen op je gsm.

trouwens;
l5slkbnlwkfe1.jpeg

multimodal beating DALL-E3 en stable diffusion at image generation

Laatst bewerkt:
En Europa klopt zich wss op de borst nu: we wisten dat we niet moesten meedoen aan de AI race en er miljarden insteken!!

En Europa klopt zich wss op de borst nu: we wisten dat we niet moesten meedoen aan de AI race en er miljarden insteken!!
Hier heeft me AIAI toch he.

--
In China heeft men ongetwijfeld schadenfreude.
Even wat centen van de concurrentie verdampen.

Kwestie van tijd eer China ook sterk staat met chipdesign.
Dan gaan we pas kloppen krijgen.

Net zoals ze onze staal- en auto-industrie wegkapen momenteel.

Laatst bewerkt:
Dit hoort toch gewoon in de LLM thread? Of gaan we voor elk nieuw model een nieuwe thread aanmaken? Het forumonderdeel voor AI begint zo wel heel onoverzichtelijk te worden.

Er is speciaal een apart AI forum, misschien geen slecht idee om wat threads uit te bouwen ipv bijna alles onder te brengen in dezelfde. Alle toekomstige AI zal LLMs incorporeren maar de laatse nieuwe modellen zijn reeds zoveel meer dan enkel LLMs.

Dit hoort toch gewoon in de LLM thread? Of gaan we voor elk nieuw model een nieuwe thread aanmaken? Het forumonderdeel voor AI begint zo wel heel onoverzichtelijk te worden.

Er is speciaal een apart AI forum, misschien geen slecht idee om wat threads uit te bouwen ipv bijna alles onder te brengen in dezelfde. Alle toekomstige AI zal LLMs incorporeren maar de laatse nieuwe modellen zijn reeds zoveel meer dan enkel LLMs.
We willen inderdaad net af van megathreads waar we zeer veel aparte zaken verzamelen, ik snap je punt, maar aparte threads hiervoor zijn gewoon overzichtelijker en veel beter voor SEO.

Akkoord dat een aantal threads nodig zijn, maar nu is er in mijn ogen best veel overlap (in die zin dat de discussies in verschillende threads soms bijna identiek zijn en in parallel lopen).
Anderzijds begrijp ik jouw punt over SEO uiteraard.

Half trillion wipe, grootste one day loss in de geschiedenis en zelfs op de 1 jaar graph is het maar een dipje. Crazy. 😅

Gekke innovatieve stoot wel. Men probeert de chinese draak wel in slaap te sussen met die export controls maar gezien hun output het laatste jaar is daar op het terrein nog niet veel van te merken. Het steekt ongetwijfeld de lont aan onder OpenAi, Meta, Deepmind, Anthropic, ... en de andere US greats. Het verschil in prijs voor API calls tussen OpenAIs o1 en deze deepseek R1 is hallucinant. Die gaan van vandaag op morgen hun architectuur mogen omgooien en gelijkaardige energiewinst moeten voorleggen of anders gigantische verliezen moeten slikken als ze hun reputatie en marktaandeel niet willen kwijt spelen. Adapt or Die and china just set the pace.

Ook het feit dat deze open source is en we nu dus een open source model hebben op state of the art niveau is vrij baanbrekend. 7B en zelfs 14B kan je zelf gratis lokaal draaien. De evolutie is adembenemend. De modellen van vandaag morgen op je gsm.
200 dollar is ook wel los overdreven en totaal niet toegankelijk. Ik ben blij dat er wat concurrentie komt. Grappig hoe mensen dit meteen als ‘CCP-propaganda’ bestempelen, terwijl ze geen probleem hebben met de westerse techgiganten.

Europa? Wakker worden?

ik had nog nooit CHATGPT gebruikt, wist ook nie meteen hoe,
maar die deepseek is wel ongelofelijk goed zeg. ik ben er echt van onder de indruk. mijn eerste kennismaking met AI.

ZIjn er front-end gewijs ook directe verschillen op te merken als 'eindgebruiker?'

Ik kan ze er niet meteen uithalen, buiten de Chinese censuur.
Is in de broncode ook die China-filter eruit te halen ergens?

Tov een reasoning model zoals o1 is er weinig verschil

1738085718304.png

censuur in de API kan je momenteel nog omzeilen met 13375p34k (yes really)
1738084963213.png

De versies die je lokaal kan runnen bevatten sowieso al een stuk minder censuur en zijn verder te finetunen.
Op hunggingface staan reeds hopen afgeleide ongecensureerde modellen

Terug
Bovenaan