Cinema ervaringen in België

kay-gell

Well-known member
Crowdfunder FE

“Zeventig procent van mijn respondenten vindt cinema te duur. Een ticket, drank en popcorn, en je bent met twee makkelijk 40 euro kwijt. Dat is veel, zeker voor jongeren.” Van Troos nuanceert: “Vergeleken met andere vormen van uitgaan – een concert, bowling of cocktailbar – blijft cinema betaalbaar.

Normaal tarief is in de kinepolis blijkbaar al 14-15 euro. Laser ultra rond de 18-19 euro, het jongerentarief is een euro minder.
Persoonlijk ben ik er al jaren niet meer geweest, ik ga enkel nog in Thailand waar het betaalbaar is. Daar doen ze ook geen pauze in het midden, mijns inziens ook maar uitgevonden zodat ge nog wat in het winkeltje gaat kopen.
Ook heerlijk om te slapen als je moe bent, aanrader.

Maar wat kost dat tegenwoordig in de cinema, ne medium popcorn en ne cola? Met 5 euro zal je toch niet toekomen?
Dan ben je al snel toch 25 euro pp kwijt, dan hebben we nog niet gesproken over snoep.
En dan ben je twee uurtjes zoet. Dan zijn er toch andere vormen van uitgaan die stukken goedkoper zijn? Als ik 4 wijntjes op ne hele avond drink ben ik ook zoiets kwijt maar dan ben ik wel 4 uur kwijt (toch twee keer zo goedkoop).

Normaal tarief is in de kinepolis blijkbaar al 14-15 euro. Laser ultra rond de 18-19 euro, het jongerentarief is een euro minder.
Persoonlijk ben ik er al jaren niet meer geweest, ik ga enkel nog in Thailand waar het betaalbaar is. Daar doen ze ook geen pauze in het midden, mijns inziens ook maar uitgevonden zodat ge nog wat in het winkeltje gaat kopen.

Maar wat kost dat tegenwoordig in de cinema, ne medium popcorn en ne cola? Met 5 euro zal je toch niet toekomen?
Dan ben je al snel toch 25 euro pp kwijt, dan hebben we nog niet gesproken over snoep.
En dan ben je twee uurtjes zoet. Dan zijn er toch andere vormen van uitgaan die stukken goedkoper zijn? Als ik 4 wijntjes op ne hele avond drink ben ik ook zoiets kwijt maar dan ben ik wel 4 uur kwijt (toch twee keer zo goedkoop).
Bij het uitgaan moet ge dan wel weer zelf voor de cinema zorgen. :unsure:

Soit. Het leven is op bepaalde punten een stuk duurder geworden. Iedereen wordt daarbij getroffen. Mij zie je ook niet zoveel meer in een cinema. Het moet al iets goed zijn of voor de dochter.

denk wel dat er verschillende manieren zijn om toch een paar euro korting te scoren, maar ik vind het toch ook veel geld. Sommige zagen op games, maar dat is dan 70 euro voor 40u ontspanning (en als ge geduld hebt op sales is het 20 of 30 euro voor zoveel uren ontspanning). Ne film is gewoon duur (en ja, ik snap wel dat de afzet en kosten anders zijn). Kinepolis group heeft een tijd steeds minder bezoekers gehad terwijl hun omzet hetzelfde bleef. Ja, dat zegt genoeg over hoe uw prijzen dan elk jaar omhoog gaan he.

Ze mogen nuanceren hoeveel ze willen. 't is allemaal pokkeduur geworden en ondanks de indexering stijgt uw loon langs geen kanten zo snel mee. Dan is het logisch dat zulke dingen eerst getroffen worden. Zeker met dat veel mensen thuis een goede installatie hebben staan.

't Is wel grappig want ik zag gisteren een artikel over hoe de CEO van TIcketmaster iets zei in de trant van "een ticket naar een sportevenement kost honderden tot soms duizend euro dus eigenlijk zijn concerten 'underpriced'. In dit artikel: Vergeleken met een concert is de cinema echt betaalbaar! Ja jongens, vergeleken met een ritje naar de ruimte van een half miljoen is zo'n Superbowl ticket van 5000 dollar toch super betaalbaar?! Zo kunt ge natuurlijk alles 'relativeren'

denk wel dat er verschillende manieren zijn om toch een paar euro korting te scoren, maar ik vind het toch ook veel geld. Sommige zagen op games, maar dat is dan 70 euro voor 40u ontspanning (en als ge geduld hebt op sales is het 20 of 30 euro voor zoveel uren ontspanning). Ne film is gewoon duur (en ja, ik snap wel dat de afzet en kosten anders zijn). Kinepolis group heeft een tijd steeds minder bezoekers gehad terwijl hun omzet hetzelfde bleef. Ja, dat zegt genoeg over hoe uw prijzen dan elk jaar omhoog gaan he.

Ze mogen nuanceren hoeveel ze willen. 't is allemaal pokkeduur geworden en ondanks de indexering stijgt uw loon langs geen kanten zo snel mee. Dan is het logisch dat zulke dingen eerst getroffen worden. Zeker met dat veel mensen thuis een goede installatie hebben staan.
Het is ook gewoon een logisch gevolg van Corona en het daarbij horende fenomeen dat films tegenwoordig 30-60 dagen na release beschikbaar zijn voor streaming. Vroeger ging ik toch zeker 1 x per maand naar de cinema, nu is het geleden sinds de laatste Spider-Man film. Ik heb thuis een high-end OLED tv + een meer dan deftige 5.0 setup. Ja, je mist wel het formaat van het scherm maar de beeldkwaliteit is gewoon beter op de tv.

Film even pauzeren als je naar het toilet moet, geen 10 euro betalen voor een cola en zak chips, geen irritant volk dat op hun gsm bezig is, etc. Ik zie mij eerlijk gezegd niet snel meer naar de cinema gaan.

Wat ik nog het meest storende vind aan de cinema is de 15 à 20 minuten reclame voor de film. Als je met een gezin gaat en je koopt ook nog iets in het winkeltje dan ben je best wel al wat kwijt, en dan moet je eerst ook nog eens reclame gaan zien (ook soms reclame voor volwassenen voor een kinderfilm...). Ik heb dat altijd een vreemd concept gevonden.

Het is ook gewoon een logisch gevolg van Corona en het daarbij horende fenomeen dat films tegenwoordig 30-60 dagen na release beschikbaar zijn voor streaming. Vroeger ging ik toch zeker 1 x per maand naar de cinema, nu is het geleden sinds de laatste Spider-Man film. Ik heb thuis een high-end OLED tv + een meer dan deftige 5.0 setup. Ja, je mist wel het formaat van het scherm maar de beeldkwaliteit is gewoon beter op de tv.

Film even pauzeren als je naar het toilet moet, geen 10 euro betalen voor een cola en zak chips, geen irritant volk dat op hun gsm bezig is, etc. Ik zie mij eerlijk gezegd niet snel meer naar de cinema gaan.
De laatste keer dat ik naar de film ben geweest was dat in een kleine cinema hier wat verder, even ver voor mij als de Kinepolis in Brussel eigenlijk: https://www.cinema-albert.be/programma
10 EUR voor een filmticket kan er nog mee door.

Daar is het aanbod natuurlijk piepklein, en de twee zalen die ze hebben zijn ook eerder van het niveau "plaatselijk cultureel centrum", maar aangezien ik niet zo'n cinefiel ben eigenlijk even veel van genoten dan moest het een grote zaal zijn in Kinepolis. Natuurlijk, wat je zegt klopt ook: als je niet per se die ervaring wil kan je thuis op je dooie gemak veel films al enkele weken na de release zien.

We gaan hier niet zo vaak naar de cinema. Laatste keer zal wel met de dochter en haar neefje zijn geweest naar een kinderfilm hier in Studio Geel. Ofwel kijk ik thuis op de grote TV (50") iets, ofwel op mijn 27" computerscherm. Soms ga ik wel eens alleen, maar dat is ook alweer lang geleden.

Home cinema met een grotere TV is iets voor in de toekomst, voorlopig staat dat nog niet gebudgetteerd.

Ik geraak via het werk meestal wel aan goedkopere tickets als in €5 per ticket maar ge moogt er maximum 4 kopen per personeelslid en dikwijls kunt ge er dan nog van andere overkopen die niet naar de cinema gaan.

Dus daarvoor moet ik het zeker niet laten, het drinken en de snacks zijn wel belachelijk duur geworden.

Overlaatst met vrouw en 2 kinderen, een €50 kwijt aan 4 drankjes, popcorn, chips en m&m's.

Mja, de grootste prijsstijgingen bij Kinepolis waren toch van 15+ jaar geleden al. Ticketprijs was in 2000 nog €5 bij kinepolis bij invoering van de euro. Tegen 2010 was het al €9. Had het in die periode gewoon de inflatie gevolgd, zou het in 2010 maar €6,15 mogen zijn, maar daar is ergens een enorme prijssprong gebeurd in die periode.

De normale ticketprijs volgt zowat de inflatie sinds 2010 (prijzen normaal ticket kinepolis brussel, bekomen via archive.org):
C5TZiaS.png

Ticket prijs is de effectieve prijs toen, gecorrigeerde prijs is wat die prijs vandaag zou zijn gecorrigeerd voor inflatie.
Het stijgt inderdaad lichtjes meer dan de inflatie, maar niet zoals in de periode voor 2010 waar er enorme prijsstijgingen waren.

Dunno voor eten en drinken, dat zetten ze niet echt op hun site. En natuurlijk zijn er ook nog de supplementen. Wat soms verplicht (lange film) of "verplicht" (film enkel in bepaalde uitvoering met supplement) is.

Ook overaanbod aan entertainment. En de kwaliteit qua film ligt algemeen ook lager. Voel mij ook bijna altijd wel gepluimd. Maar Eddington en Seven Samurai onlangs in een "kleinere" cinema gaan zien en dat moest ik eigenlijk al veel eerder hebben gedaan.
Laatste keer Kinepolis was zo'n rampzalige ervaring dat ze mij niet meer snel gaan terugzien.

Dit weekend wel de nieuwe PTA :cheer:

Je hebt de bioscoop en je hebt de cinema. Iedereen is hier altijd bezig over hoe duur de Kinepolis is, maar dat is gewoon fastfood he? Die hun affiche bestaat voor 85 procent uit Amerikaanse blockbusters van Disney, Warner en de andere grote uitgevers, Superhelden en blockbusters bedoeld om de massa in de zeteltjes een paar uur te laten gapen naar bewegende beelden terwijl ze overpriced popcorn en stinkende nacho's met kaassaus in hun mond proppen.

Klinkt dat cynisch? Yup, maar Kinepolis mag nog zo veel speciale formules als Ciné K in de markt proberen zetten waarbij ze om 22u op een dinsdag "de betere film" programmeren, het blijft een commercieel bedrijf dat film ziet als een vehikel om spul bij te verkopen. Iemand een popcornbucket van dertig Euro?

Maar..je hebt ook de cinema he? De Sphinx, De Cartoons, De Budascoop. De kleinere cinema's met geschiedenis waar je voor tien Euro nog de oldschool feel hebt van een pluchen zeteltje en een canvas waar magie op gebeurt. En nee, ze draaien geen Marvel of de nieuwe Jurassic World, maar om films als de nieuwe Eggers, Paul Thomas Anderson of zelfs iets als Paddington in Peru te zien, zijn er geen betere plekken. Kinepolis heeft misschien grotendeels het monopolie, maar het ouderwetse hart en de liefde voor het medium vind je nog terug in de Buda's en andere kleine buurtbioscopen.

Ik ga af en toe nog wel eens naar de cinema. Het hangt ervan of er iets speelt dat ik wil zien. Ik denk dat ik 1 a 2 keer per kwartaal ga? Voor covid was dat denk ik gemiddeld 1 keer per maand.

Hier is het wel bijna altijd de Kinepolis omdat die bijna op wandelafstand ligt (als het goed weer is gaan we dus te voet, maar net te ver weg bij regen).

Ik probeer wel op minder populaire momenten gaan zodat het meestal wel rustig is. Ik vind de cinema ervaring nog wel heel leuk en durf ook wel eens een film in Imax te gaan kijken als ik denk dat het de meerprijs echt waart is (bv Dune was de laatste denk ik.)

Wij zaten iedere maand toch wel gemakkelijk 2-3 keer in de cinema, maar is toch serieus verminderd.

Een eind geleden hadden we ons laten overtuigen door de Kinepolis movie club (abbo waarbij je 1x per maand via domicilie een ticket aan 10.5 euro koopt en vervolgens al je andere tickets ook aan dezelfde prijs kan kopen). Was leuk tot het moment dat we constant moesten bijleggen omdat het of een extra lange film was, of 3d, of 4d of 2dx en meer van die onnodige randzaken. Dan moeten merken dat de gewone versies van films (dus geen 3D/4DX en dergelijke) altijd heel laat (22u30) werden geprogrammeerd. De gewone werkmens die om 6u moet opstaan is zo quasi altijd verplicht om voor een dikke surplus naar een vertoning te gaan met extra's die het echt niet waard zijn.

Breekpunt gehad toen we naar Sinners wouden gaan zien en we enkel maar naar een 2DX vertoning konden kijken (wat het blijkbaar écht niet waard is) waarvoor we bijna 20 euro per ticket moesten dokken. Zijn het hem dan afgetrapt en hebben ons abbo geannuleerd. Heb Kinepolis Gent dan nog een mail gestuurd om ze erop te wijzen dat hun wijze van programmatie een vorm van consumentenbedrog is. Antwoord ontvangen dat ze het zeker gingen opnemen met hun dienst programmatie maar geen idee of daar echt iets van in huis is gekomen.

2 Keer naar de Sfinx gegaan in Gent hier, maar dat waren echt horror filmervaringen (no pun intended). 1ste keer was er een bende die echt kwam om het voor iedereen te verbrotten (beginnen roepen, muziek beginnen opleggen,..) waarvan ik vond dat de cinema zelf precies veel te lang wachtte om in te grijpen. Was Furiosa, maar heb echt de helft van de film gemist door ambras met die bende. 2de keer Sfinx zat er iemand naast ons die echt zwaar zwaar verkouden was en een anderhalf uur heeft volgerocheld/gehoest/neus optrekken/.. Waarschijnlijk hadden we 2 keer giga ongeluk, maar k ben sindsdien toch niet meer teruggegaan.

In kinepolis ook al dergelijke gevallen meegemaakt (jongeren die lawaai maken en ambetant doen ), maar heb toch de indruk dat ze daar veel sneller iemand buitenwippen (al meegemaakt dat iemand terwijl hij buiten werd gesmeten, nog die giga metalen vuilbaken omver heeft gekegeld ook btw).

Heb 2 jaar in Mexico Stad gewoond en wat ik écht mis van daar (naast het eten) is de cinema. Je hebt daar 2 grote ketens die elkaar zwaar bekampen doormiddel van lage prijzen, speciale promo's, coole goodies, véél eten en drank,.. wat we hier in België missen (monopolie door Kinépolis) . Wij gingen zo iedere maandag (cinema monday) voor omgerekend 8 euro met 2 naar de cinema inclusief eten/drank/goodies. Daar ook nooit meegemaakt dat iemand zich misdroeg in de zaal.

De prijzen zijn echt wel omhoog gegaan.

Toen ik nog klein was en de cinema echt een beleving was betaalde ik rond de 5€ nu is dat al 20€+. Pak eten erbij en je zit al snel tussen de 30 en 40€

Ik ben nu iets meer selectief en ik ga alleen naar de goede films. Bv de nieuwe Tron die uitkomt die ga ik kijken in IMAX omdat dit echt wel de moeite zal zijn.

Maar voor de rest wacht ik af en kijk ik thuis mijn films.

Wat ik mij altijd afvraag is ouders met meerdere kinderen, dat moet toch mega duur zijn.

je moet er toch wel bij zeggen dat quasi iedereen toch wel iemand kent met benefits at work, en daar heb je toch dacht ik 25 % korting bij.

Nuja, tis dan nog genoeg imo. ik ga enkel maar voor de toppers zoals avatar 3 enzo. deze komen echt beter tot zn recht in de zaal

snoep/chips en drank komen wel altijd mee van bij mij thuis. no way dat ik naar die overpriced shop ga

Ik blijf niet weg voor de prijzen maar het ander volk in de zaal.
Er is altijd wel iemand aan het tetteren of nog erger: hele tijd met hun gsm bezig. Dan hebben ze nog niet het fatsoen om hun helderheid te dimmen.

Dat verpest heel mijn cinema ervaring en blijf ik liever thuis.

je moet er toch wel bij zeggen dat quasi iedereen toch wel iemand kent met benefits at work, en daar heb je toch dacht ik 25 % korting bij.

Nuja, tis dan nog genoeg imo. ik ga enkel maar voor de toppers zoals avatar 3 enzo. deze komen echt beter tot zn recht in de zaal

snoep/chips en drank komen wel altijd mee van bij mij thuis. no way dat ik naar die overpriced shop ga

Misschien voor bediende maar niet voor arbeiders. Toen ik arbeider was had ik die voordelen niet.

Hier gaan we misschien 3x per jaar, en dan ook nog meestal gewoon omdat de kinderen iets nieuw persé willen zien. Is dan een leuk familie-uitje, maar het is vooral de kostprijs die ervoor zorgt dat dit beperkt blijft. Met drank e.d. erbij zit je toch al rap aan €30 p.p. wat eigenlijk belachelijk veel is. Er is ook altijd wel iets waarvoor Kinepolis nog wat bij de prijs lapt: Cosy, Laser Ultra, ScreenX, ...

De voordelen (goed beeld, geluid, ervaring...) wegen voor ons ook niet genoeg op tegen de nadelen (verplaatsing, ambetante bezoekers, ...) doordat we thuis zelf ook een kleine dedicated home-cinema (OLED, 7.1 Atmos, relax seats...) hebben. Enige nadeel is dat hij te klein is voor 4 personen. Maar voor de prijs van een Kinepolis bezoek, kunnen we eigenlijk de film al op een 4K Blu-ray kopen...

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan