Topic afgesplitst.
@Kas de Kalebas : was het een bewuste keuze of een toevallig project waar je op kwam en omwille van ligging interessant leek?
Ik heb zelf, met een mod hier, nog aan co-housing gedaan in Gent, waar we een woning van ongeveer 600 euro/maand met 4 huurden. Begonnen in september 2005 en afgelopen in september 2007 nadat ik zelf verhuisde (samenwonen met vriendin) en niemand de huurovereenkomst wou verderzetten (2 hadden een relatie, 2 wilden op zich nog verderwonen, maar geen volle huurverplichting opnemen).
Elk betaalde huur volgens (ongeveer) de oppervlakte van de woning + 70 euro voor de vaste kosten. Eten en dergelijke waren persoonlijk.
Het verloop (ongeveer):
September 2005: met 4 gestart: 3 vrienden van een jeugdhuis, 1 kennis van iemand van dat jeugdhuis (vagere kennis van de rest), verder "X" genoemd.
januari 2006: een van de vrienden ging weg met zijn vriendin (samenwonen), sollicitaties gedaan voor een vervangster, die nauwelijks aanwezig was maar wel continu verwarming maximaal (écht héél warm) aanliet. Contract uiteindelijk na 5 maand in onderling overleg laten ontbinden. Met dreigbrief van de vader van die huurster omdat ze zogezegd geen bijdrage moest doen in de kosten omdat ze daar nooit was. (genre: "ik zit bij de politie, dus ik weet het beter"). Vertikaal geklasseerd.
juli 2006: Nieuwe huurster was de nicht van X. Op zich geen problemen mee gehad (zie later)
November 2006: eerste problemen met X, hij betaalde enkele dagen te laat (tekort aan loon) waardoor er extra kosten waren op een Telenetfactuur, weigerde die op zich te nemen en begon héél moeilijk te doen. Ondertussen had ik een vriendin en was ik héél vaak bij haar. Ik hield echter de woning als reserve, betaalde de kosten zolang ik daar m'n kamer had en de algemene facturen.
Maart 2007: gaf aan dat ik het contract niet ging vernieuwen, vanaf dan was het met X (niet met de mod, die was er ondertussen ook niet vaak omdat hij ook een lief had en eindigde ook in juli) oorlog. Kreeg aangetekende brief van X en zijn nicht apart (die nicht leek ze te sturen op vraag van X) dat ik hun huurovereenkomst verbrak en daardoor schadevergoeding moest betalen (wat niet zo was, hun huurovereenkomst liep gewoon af). Argumenten sloegen echt nergens op en zeker toen ik zag dat er een extra persoon gedomicilieerd was (vriendin van X), kwam het niet meer goed, omdat ik haar ook liet meebetalen voor de vaste kosten (wat ze weigerden, maar waarvoor ik gelukkig een borg kon aanspreken).
September 2007: einde huurovereenkomst en omruiming van de rommel. Bleek gelukkig goed mee te vallen en geen schadevergoeding aan de eigenaar van de woning te moeten betalen.
Afrekening was na waarborg gelukkig voor de meesten positief, waardoor niemand meer discussieerde over de gemaakte kosten en ik iedereen een bedrag kon terugbetalen.
Zou ik het opnieuw doen: zeker. Ook al was het wat miserie met die ene persoon, het was wel héél goedkoop wonen (heb tussen de 140 en 215 euro betaald in die periode. Dit voor een kamer in een ruime woning (eigenlijk 2 livings) vlakbij Gent-Dampoort.