Co-housing/wonen: nieuwe trend?

mac-bc

Banned
Mod: Topic afgesplitst van andere thread. Heb je zelf ervaring met co-housing? Voorstander of tegenstander?

Ze kunnen maar proberen zeker! Maar inderdaad oppervlakte + vergunde? schuren, dus mogelijks voor zo een co-housing project. Poot er 6/7 rijwoningen op en verkoop die aan 500K 't stuk wegens "prachtige ligging".

Alsof je in agrarisch gebied plots een boerderij mag platsmijten en 6 wooneenheden mag oprichten. Dat zou makkelijk geld verdienen zijn op die manier.

Ok, ons ruimtelijk ordeningsbeleid is een absolute ramp, maar zó schandalig is het nu ook weer niet. :unsure:

Laatst bewerkt door een moderator:
Alsof je in agrarisch gebied plots een boerderij mag platsmijten en 6 wooneenheden mag oprichten. Dat zou makkelijk geld verdienen zijn op die manier.

Ok, ons ruimtelijk ordeningsbeleid is een absolute ramp, maar zó schandalig is het nu ook weer niet. :unsure:

Er zijn er vast en zeker nog hoor.
En veel.

Er zijn er vast en zeker nog hoor.
En veel.

Ah, onder de noemer cohousing is blijkbaar meer mogelijk. Interessant. Is daar een wetgevend kader rond of is (ook) dat afhankelijk van gemeente tot gemeente, en van welke connecties je hebt?

Ah, onder de noemer cohousing is blijkbaar meer mogelijk. Interessant. Is daar een wetgevend kader rond of is (ook) dat afhankelijk van gemeente tot gemeente, en van welke connecties je hebt?
Ik vrees het laatste.

Ik heb niet gezegd makkelijk ... maar heb dat toch al heel veel in "agragisch" limburg zien gebeuren bvb

wel een goeie bedrijfsstrategie van de 'cohousing-bouwer'. Ik heb net hun website bekeken, en de helft van hun projecten zijn zonevreemd. zo kan je natuurlijk goedkoop aan grond geraken, onder het nom van cohousing & eerbied voor de geschiedenis

Wettelijk kader verschilt op zich niet van appartementen. Wij zetten momenteel een 'cohousing' met 4 wooneenheden. Echter, als ik op de site samenhuizen.be kijk, is wat we doen volgens hun definitie eerder 'co-wonen' dan 'co-housen'. Dat wil dan zeggen dat er volledig aparte wooneenheden komen, maar er daarnaast nog een aantal gemeenschappelijke voorzieningen zijn. Er worden dan enkel 'niet-essentiele' functies gedeeld. In ons geval: soort werkatelier/garage, een polyvalente ruimte met kleine keuken, en het grootste deel van de tuin. Ik denk dat de meeste 'cohousings' wel daaronder vallen. Al kan het bij sommige projecten zo zijn dat een wasruimte ook gemeenschappelijk is en er geen individuele wasmachines zijn.

Toen we ons project voorstelden aan de gemeente wilden ze duidelijk geen appartementsbouw in de straat, want die is voornamelijk volgebouwd met het soort alleenstaande fermettes/villa's waar jij en ik kippenvel van krijgen maar die de absolute woondroom is van de gemiddelde BG'er. Degelijke Vlamingen willen namelijk geen appartementsgepeupel in hun straat. Maar ons project beviel ze wel als we degelijk konden aantonen dat het om een cohousing ging en geen appartement. Dat hield dus simpelweg in dat we de burgemeester wat moesten paaien en uitleggen van welke aard de gemeenschappelijke delen waren, alsook enkele aanpassingen aan de geometrie van de woning. Om maar te zeggen: het is allemaal subjectief en afhankelijk van wie je voor je hebt staan in het gemeentehuis.

Laatst bewerkt:
Beide zeker. Later krijgen ze het nog voor mekaar om het deftig te vergunnen.

Wij wonen net aan het rand van de woonzone, achter ons lag woonuitbreidingsgebied. 20 jaar geleden is dat weggenomen, om elders zonevreemde woningen te vergunnen (woningen die in agrarische gebied stonden). Als je weet wie daar woont, begin je wel vragen te stellen.

Dus nu grenzen wij aan agrarisch gebied.
Soit voor mij goed hoor, ik weet dat wij nu altijd een mooi zicht naar achter blijven behouden.

Topic afgesplitst. @Kas de Kalebas : was het een bewuste keuze of een toevallig project waar je op kwam en omwille van ligging interessant leek?

Ik heb zelf, met een mod hier, nog aan co-housing gedaan in Gent, waar we een woning van ongeveer 600 euro/maand met 4 huurden. Begonnen in september 2005 en afgelopen in september 2007 nadat ik zelf verhuisde (samenwonen met vriendin) en niemand de huurovereenkomst wou verderzetten (2 hadden een relatie, 2 wilden op zich nog verderwonen, maar geen volle huurverplichting opnemen).

Elk betaalde huur volgens (ongeveer) de oppervlakte van de woning + 70 euro voor de vaste kosten. Eten en dergelijke waren persoonlijk.

Het verloop (ongeveer):
September 2005: met 4 gestart: 3 vrienden van een jeugdhuis, 1 kennis van iemand van dat jeugdhuis (vagere kennis van de rest), verder "X" genoemd.
januari 2006: een van de vrienden ging weg met zijn vriendin (samenwonen), sollicitaties gedaan voor een vervangster, die nauwelijks aanwezig was maar wel continu verwarming maximaal (écht héél warm) aanliet. Contract uiteindelijk na 5 maand in onderling overleg laten ontbinden. Met dreigbrief van de vader van die huurster omdat ze zogezegd geen bijdrage moest doen in de kosten omdat ze daar nooit was. (genre: "ik zit bij de politie, dus ik weet het beter"). Vertikaal geklasseerd.
juli 2006: Nieuwe huurster was de nicht van X. Op zich geen problemen mee gehad (zie later)
November 2006: eerste problemen met X, hij betaalde enkele dagen te laat (tekort aan loon) waardoor er extra kosten waren op een Telenetfactuur, weigerde die op zich te nemen en begon héél moeilijk te doen. Ondertussen had ik een vriendin en was ik héél vaak bij haar. Ik hield echter de woning als reserve, betaalde de kosten zolang ik daar m'n kamer had en de algemene facturen.
Maart 2007: gaf aan dat ik het contract niet ging vernieuwen, vanaf dan was het met X (niet met de mod, die was er ondertussen ook niet vaak omdat hij ook een lief had en eindigde ook in juli) oorlog. Kreeg aangetekende brief van X en zijn nicht apart (die nicht leek ze te sturen op vraag van X) dat ik hun huurovereenkomst verbrak en daardoor schadevergoeding moest betalen (wat niet zo was, hun huurovereenkomst liep gewoon af). Argumenten sloegen echt nergens op en zeker toen ik zag dat er een extra persoon gedomicilieerd was (vriendin van X), kwam het niet meer goed, omdat ik haar ook liet meebetalen voor de vaste kosten (wat ze weigerden, maar waarvoor ik gelukkig een borg kon aanspreken).
September 2007: einde huurovereenkomst en omruiming van de rommel. Bleek gelukkig goed mee te vallen en geen schadevergoeding aan de eigenaar van de woning te moeten betalen.

Afrekening was na waarborg gelukkig voor de meesten positief, waardoor niemand meer discussieerde over de gemaakte kosten en ik iedereen een bedrag kon terugbetalen.

Zou ik het opnieuw doen: zeker. Ook al was het wat miserie met die ene persoon, het was wel héél goedkoop wonen (heb tussen de 140 en 215 euro betaald in die periode. Dit voor een kamer in een ruime woning (eigenlijk 2 livings) vlakbij Gent-Dampoort.

Niet zozeer cohousing, maar vanaf volgend jaar mijn ouderlijk huis overnemen en zal er achter in de tuin een zorgwoning gebouwd worden voor mijn ouders.

Te bekijken hoe dat gaat aflopen :D

Ik moet eerlijk zijn, je zou het concept zeer moeilijk aan mij kunnen verkopen als definitief plan. Ik heb wel wat zeer goede vrienden, maar zelfs daarbij ontwikkel je uiteindelijk toch ergernissen. Dan beperkt ik die spanningen liever tot de persoon waarmee ik getrouwd ben en kinderen.

Als een tijdelijke manier om wanneer je relatief jong bent goedkoop te wonen snap ik het zeker. Op die leeftijd steekt het ook allemaal wat minder natuurlijk, zeker als iedereen vrijgezel is. Maar eenmaal in de fase dat er echt gezinnen worden gesticht lijkt me dat vaak toch niet zo ideaal. Het is natuurlijk persoonsgebonden.

Niet zozeer cohousing, maar vanaf volgend jaar mijn ouderlijk huis overnemen en zal er achter in de tuin een zorgwoning gebouwd worden voor mijn ouders.

Te bekijken hoe dat gaat aflopen :D
Als ervaringsdeskundige (ik woon in het huis van mijn grootouders naast het ouderlijke thuis), de ene moment is het ongelofelijk makkelijk en op andere momenten wens je dat je 1000km verder woonde. Imo is het nog het moeilijkst voor de partner.

Als ervaringsdeskundige (ik woon in het huis van mijn grootouders naast het ouderlijke thuis), de ene moment is het ongelofelijk makkelijk en op andere momenten wens je dat je 1000km verder woonde. Imo is het nog het moeilijkst voor de partner.
Het voordeel is wel dat we in het verleden al 4 jaar gewoond hebben in hun achtertuin zonder problemen.. en we lopen daar vandaag ook al vrij vaak binnen.

De tuin is diep genoeg om veel privacy te creëren... Onze huidige buren wonen dichterbij dan dat die zorgwoning achteraan het perceel :)

Zal inderdaad niet altijd evident worden.

Het voordeel is wel dat we in het verleden al 4 jaar gewoond hebben in hun achtertuin zonder problemen.. en we lopen daar vandaag ook al vrij vaak binnen.

De tuin is diep genoeg om veel privacy te creëren... Onze huidige buren wonen dichterbij dan dat die zorgwoning achteraan het perceel :)

Zal inderdaad niet altijd evident worden.
Wel leuk voor de kindjes.

Topic afgesplitst. @Kas de Kalebas : was het een bewuste keuze of een toevallig project waar je op kwam en omwille van ligging interessant leek?
De situatie is dat mijn schoonouders al generaties lang een oud hoevegebouw in hun bezit hebben in een omgeving die door de jaren heen steeds meer is opgeslorpt door bebouwing. Vroeger (19de eeuw) was de hoeve het enige gebouw in de straat, vlakbij de dorpsrand. Vorig jaar was het een verlaten stal omringd door lintbebouwing (door inwoners 'villawijk' genoemd). De hoeve ligt dus ondertussen gewoon in woongebied. Geen gefoefel met zonevreemde dinges.

Mijn vriendin en ik wilden graag samenhuizen. We zijn in Antwerpen indertijd eens een bijeenkomst gaan bijwonen over een cohousing die aan het opstarten was. We hebben beide al ervaring met 'samenhuizen' in de informelere zin (=met andere jongvolwassenen samen een huis huren). Mijn schoonouders hadden ons de optie gegeven om samen die hoeve te verbouwen. Wij waren toen al sowieso van oordeel dat de hoeve véél te groot zou zijn voor één woning, en hadden mijn schoonouders dan het voorstel gedaan een cohousing met vier wooneenheden te maken. Wij zouden dan in één van de woningen intrekken, en zij zouden de andere drie verhuren.

Het gaat, zoals eerder vermeld, wel om volledige zelfstandige units. Elke woning heeft eigen keuken, leefruimte, badkamer, en terrasje. Wat gemeenschappelijk is: Werkkot, polyvalente ruimte (met kleine keuken), grote tuin, fietsenstalling, parkeerplaatsen met laadpaal. Onze bedoeling is dat er wel een groepsdynamiek ontstaat maar dat iedereen ten allen tijde een privacy moet kunnen hebben die vergelijkbaar is met een gewone woning.

Wij zijn dus samen met mijn schoonouders de initiatiefnemers van de cohousing. Er zit een spannende periode aan te komen. De verbouwing is bijna klaar, en wij gaan er volgende maand intrekken. We moeten nog een soort charter opstellen om de leefregels van de cohousing te bepalen. De zoektocht naar andere inwoners kan dus ook beginnen. Mijn schoonvader is er vrij gerust in om makkelijk huurders te vinden. Ikzelf vind het wat spannend omdat het concept van huurwoningen als cohousing nogal zeldzaam is. Zeker ook omdat het toegegeven nogal high-end gaat zijn: Energieklasse A, gemeenschappelijke geothermische warmtepomp, ventilatie D, volledig houten CLT-interieur op de verdiepingen, ecologische materialen... Betaalbaar voor ons omdat we enorm veel zelf gedaan hebben(en ook veel hebben meegewerkt in de andere woningen as compensatie voor het krijgen van de grond), maar mijn schoonvader -hoewel allesbehalve een geldwolf- wilt zijn investering natuurlijk wel wat terugverdienen.

Omdat ik in stedenbouwkundige discussies steevast het mac-bc standpunt deel, is er wel veel twijfel over gegaan of we wel zo landelijk willen gaan wonen. Maar uiteindelijk ben ik zeer blij met de keuze. Onze cohousing is dichte bebouwing vlakbij het dorpsplein&kerk (+- 400m), en draagt dus mee aan dorpskernversterking. Bovendien neemt noch mijn vriendin, noch ik de auto om naar het werk te gaan. Ik fiets de 25km met plezier op mijn speedpedelec naar de andere kant van Brussel, mijn vriendin neemt haar plooifiets mee op de trein. We hebben één auto die bijna 5 dagen op 7 stilstaat, en voor de rest vooral voor trips naar familie en bouwtoonzalen dient.

Vier jaar geleden was ik ook eens op een infosessie van Wooncoop, een cooperatieve vereniging met een behoorlijk uniek concept: Je koopt je in in de vereniging om mede-eigenaar te worden. De organisatie zelf is dan eigenaar van de woningen. Je betaalt dan nog een maandelijks bedrag voor beheer van de gebouwen. Zij zoeken actief naar nieuwe potentiele projecten, maar hebben nogal een strikte filosofie over stedelijk bouwen (en gaan dus geen hoeves op het platteland zonevreemd gaan ombouwen).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan