Als die mensen onze normen en waarden delen, wat is dan het probleem?En gaan die zeggen dat Vlaanderen overwegend niet-blank moet of kan zijn?
Want ik vermoed dat velen daar een probleem mee gaan hebben
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als die mensen onze normen en waarden delen, wat is dan het probleem?En gaan die zeggen dat Vlaanderen overwegend niet-blank moet of kan zijn?
Want ik vermoed dat velen daar een probleem mee gaan hebben
Een oogje dichtknijpen is misschien een brug te ver, maar in deze topic alleen al valt het wel op dat er minder duchtig over nagedacht wordt en men sommige dingen van extreem-rechts gaan maximaliseren en van extreem-links gaat minimaliseren. Alleen al de toon & titel waarmee dit afgesplitst topic aangegaan wordt is hier een teken van.Maar voor communisme knijpen we al eens een oogje dicht blijkbaar.
De immigratie is nu wel al langer bezig voordat zelfs het vlaams blok zijn zwarte zondag had. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit de drijvende kracht is welke de integratie en acceptatie in de weg staat. Kijk je naar de grootstedelijke context etc merk je toch dat die 'assimilatie' naar vlaamse cultuur totaal onbestaande is maar eerder in omgekeerde richting loopt. Je blijft met eilandjes van culturen zitten want dat is gewoon eigen aan de mens zelf. In antwerpen heb je een turkse gemeenschap die over een paar wijken verspreid is, de joodse gemeenschap geconcentreerd rond het centraal station,...De Vlaamse cultuur kan perfect voortleven al was er geen enkele Vlaming zonder blanke huidskleur meer. Het feit dat je die cultuur koppelt aan huidskleur, is wat het gedachtegoed van VB racistisch maakt. En het is die link die er voor zorgt dat echte integratie en acceptatie van bevolkingsgroepen met een andere huidskleur diametraal in de weg staat.
Titel zou beter extreem links vs extreem rechts zijn.Een oogje dichtknijpen is misschien een brug te ver, maar in deze topic alleen al valt het wel op dat er minder duchtig over nagedacht wordt en men sommige dingen van extreem-rechts gaan maximaliseren en van extreem-links gaat minimaliseren. Alleen al de toon & titel waarmee dit afgesplitst topic aangegaan wordt is hier een teken van.
De vraag is natuurlijk waarom. Ik denk nu niet dat het is omdat er een bias is, eerder omdat een PVDA een vrij nieuwe speler is (toch qua groei/bekendheid) en VB al wel wat langer meegaat en meer voeten in de aarde heeft.
Omdat in onze streek we een pak meer weten, onderwijs krijgen, verhalen hebben gehoord over het fascisme/nazisme dan over allerhande communistische/stalinistische regimes? Dat zit nog altijd in het collectief geheugen lijkt me.De vraag is natuurlijk waarom. Ik denk nu niet dat het is omdat er een bias is, eerder omdat een PVDA een vrij nieuwe speler is (toch qua groei/bekendheid) en VB al wel wat langer meegaat en meer voeten in de aarde heeft.
Dat is helemaal niet hoe het werkt in een democratie. Toch niet in de onze, waar we niet werken met een systeem van the winner takes it all. Wie de meerderheid van de stemmen haalt, regeert. Dat is hoe onze democratie werkt. En die grens ligt op de helft van de stemmen + 1.Ik persoonlijk:
Ik vind de programma-items en stellingen van het Vlaams Belang soms wat simplistisch. Er worden soms kinderlijk eenvoudige antwoorden gegeven op genuanceerde vragen.
Beetje te populistisch, naar mijn indruk.
Maar... Dat gezegd zijnde, als 1 op 3 van de Vlamingen stemt op die partij, moeten ze mee regeren. Dat is democratie, wat wij er ook mogen van denken.
Als 1 op 3 van onze stemmers op deze extreem-rechtse partij stemt, is dat een blammage, maar moet ze regeren. Zo werkt het nu in een democratie.
Dat is waar.Dat is helemaal niet hoe het werkt in een democratie. Toch niet in de onze, waar we niet werken met een systeem van the winner takes it all. Wie de meerderheid van de stemmen haalt, regeert. Dat is hoe onze democratie werkt. En die grens ligt op de helft van de stemmen + 1.
Dat is jouw mening hé. Het klopt dat die partijen inhoudelijk grote verschillen kennen, maar als zij (en hun kiezers) er het over eens zijn dat het belangrijker is om niet met VB te besturen en op andere vlakken water bij de wijn te doen om tot een compromis te komen met de rest, dan is daar helemaal niets ondemocratisch aan. En naar mijn mening ook niets "pervers".Dat is waar.
Maar... er is wel iets ongeloofelijk pervers als een hoop kleinere partijen moeten samenspannen (met vaak tegenstrijdige manifesto's) om toch het cordon sanitair te blijven behouden.
Weerom: ik zeg niet dat ik akkoord ga met het VB, verrevan.
Maar de tactiek van hun buitenspel zetten, is tot op heden geprobeerd en werkt naar mijn idee niet meer. Het voelt zelfs voor mij aan van buitenaf gezien dat voor een VB-stemmer dat er gezegd wordt: "uw stem gaan we actief tegenwerken".
Denk je dat ze op die manier volgende verkiezingen zetels gaan verliezen?
Good luck with that...
Mijn vraag is oprecht eerder: "hoe komt het dat die partij zoveel stemmen trekt? En hoe kunnen we dat aanpakken zodat het cordon zelfs niet moet uitgesproken worden?"
Dat is jouw mening hé. Het klopt dat die partijen inhoudelijk grote verschillen kennen, maar als zij (en hun kiezers) er het over eens zijn dat het belangrijker is om niet met VB te besturen en op andere vlakken water bij de wijn te doen om tot een compromis te komen met de rest, dan is daar helemaal niets ondemocratisch aan. En naar mijn mening ook niets "pervers".
Ik vind dit dan weer te simplistisch. Stel dat er in de US een presidentskandidaat af komt met "we smijten gewoon Noord-Korea, China en Rusland plat met kernbommen", dan wil dat ook niet zeggen dat die mag regeren.Ik persoonlijk:
Ik vind de programma-items en stellingen van het Vlaams Belang soms wat simplistisch. Er worden soms kinderlijk eenvoudige antwoorden gegeven op genuanceerde vragen.
Beetje te populistisch, naar mijn indruk.
Maar... Dat gezegd zijnde, als 1 op 3 van de Vlamingen stemt op die partij, moeten ze mee regeren. Dat is democratie, wat wij er ook mogen van denken.
Als 1 op 3 van onze stemmers op deze extreem-rechtse partij stemt, is dat een blammage, maar moet ze regeren. Zo werkt het nu in een democratie.
Iedereen in een democratie wordt gehoord, niet iedereen in een democratie mag meebesturen. De kiezers van VB worden niet meer of niet minder gehoord als die van Groen, PVDA, of andere partijen die in de oppositie belanden.En dit is je reinste nonsens. Je sluit stemmen uit die kunnen wegen op het compromis puur en alleen op basis van vooroordelen die je hebt op basis van een programma.
Puur theoretisch heb je gelijk. Maar voor mij ondergraven deze principes de democratische waarde. De intentie van een democratie is dat IEDEREEN gehoord wordt, en niet dat je de facto mensen buitensluit.
Wat niet wil zeggen dat je mensen en meningen er niet kan laten uitvallen. Maar dat doe je op basis van actuele inhoud niet op basis van veronderstelde inhoud.
Op zich niet helemaal mee oneens, maar minder rechten op basis van afkomst, is de definitie van racisme. En er zijn meer manieren waarop iets racisme is dan alleen dat. Het is ook een grote sprong van wat jij zegt naar fascisme, waar ik het over had.Ik heb bij deze uitspraak eerlijk gezegd mijn bedenkingen.
Het is niet omdat je een verschil maakt in "rechten" tussen Belgen en niet Belgen dat je daarom racistisch bent. Dat is een normale insteek vanuit nationalistische invalshoek, het gaat erom om opgebouwde rechten in de soevereine rechtstaat te "beschermen". Ik vind het bijvoorbeeld niet meer dan normaal dat iemand "niet Belg" geen aanspraak zou kunnen maken op de Belgische sociale zekerheid (hetgeen vandaag helemaal anders is wel te verstaan). De Belgische belastingbetaler "draagt bij" via belastingen, heffingen sociale zekerheid etc voor deze systemen. Deze systemen zijn niet berekend om willekeurige instromen van mensen van over de gehele wereld op te vangen (hiervoor werd immers niet bijgedragen), van welke kleur, ras of afkomst deze ook mogen wezen.
Niet mee eens, op een bepaald moment worden posts die over fascisme gaan plots bekeken alsof ze over het VB gaan of elke extreemrechtse partij. Dat heb ik bijvoorbeeld nooit beweerd.Titel zou beter extreem links vs extreem rechts zijn.
Voila, dit dus. Ik herinner mij dat ik rond de federale verkiezingen postte dat er in Vlaanderen en België geen democratie is, en dat er hier wel een aantal op hun achterste poten stonden of er mee lachten. Ik sta nog altijd achter die reactie. Zolang er een partij moedwillig wordt uitgesloten telt het woord 'democratie' voor mij niet.En dit is je reinste nonsens. Je sluit stemmen uit die kunnen wegen op het compromis puur en alleen op basis van vooroordelen die je hebt op basis van een programma.
Puur theoretisch heb je gelijk. Maar voor mij ondergraven deze principes de democratische waarde. De intentie van een democratie is dat IEDEREEN gehoord wordt, en niet dat je de facto mensen buitensluit.
Wat niet wil zeggen dat je mensen en meningen er niet kan laten uitvallen. Maar dat doe je op basis van actuele inhoud niet op basis van veronderstelde inhoud.
In Vlaanderen worden vandaag moedwillig Open VLD, Groen, PVDA en Vlaams Belang uitgesloten van de Vlaamse regering. Waarom is het enkel een probleem wanneer VB in de oppositie wordt geduwd?Voila, dit dus. Ik herinner mij dat ik rond de federale verkiezingen postte dat er in Vlaanderen en België geen democratie is, en dat er hier wel een aantal op hun achterste poten stonden of er mee lachten. Ik sta nog altijd achter die reactie. Zolang er een partij moedwillig wordt uitgesloten telt het woord 'democratie' voor mij niet.
Ik heb even het belangrijkste in het vet gezet. Als je zo'n dingen verklaart zonder blozen moet je IMO niet serieus genomen worden.Voila, dit dus. Ik herinner mij dat ik rond de federale verkiezingen postte dat er in Vlaanderen en België geen democratie is, en dat er hier wel een aantal op hun achterste poten stonden of er mee lachten. Ik sta nog altijd achter die reactie. Zolang er een partij moedwillig wordt uitgesloten telt het woord 'democratie' voor mij niet.
Dit is je reinste nonsens. Er is geen Cordon rond Groen, PVDA of andere partijen die in de oppositie belanden.Iedereen in een democratie wordt gehoord, niet iedereen in een democratie mag meebesturen. De kiezers van VB worden niet meer of niet minder gehoord als die van Groen, PVDA, of andere partijen die in de oppositie belanden.
Het is het goed recht van iedere partij om niet te willen besturen met een partij die een ideologie onderschrijft die haaks staat tegen onze fundamentele normen en waarden, onze vrijheden en rechten. Je mag daar zoveel kak aan hangen als je wilt. Het is evenzeer het goed recht van De Wever om een coalitie met PVDA of Groen te weigeren.
Je mag wel eens stoppen met die 'je reinste nonsens' hoor. Vlaams Belang krijgt per stem evenveel volksvertegenwoordigers in de gemeenteraden en parlementen als alle andere partijen. Er is in de praktijk voor de kiezers van Groen, PVDA, Open VLD, ... of eender welke partij in de oppositie geen enkel verschil met de kiezers van VB. Ze hebben hun vertegenwoordiging in de parlementen en gemeenteraden, worden als dusdanig gehoord, maar kunnen niet deelnemen aan de macht. Ik heb hier nog altijd geen enkel argument gezien waarom de kiezers van VB méér gewicht zouden moeten krijgen dan die van andere partijen.Dit is je reinste nonsens. Er is geen Cordon rond Groen, PVDA of andere partijen die in de oppositie belanden.
Opnieuw, als je geen Cordon hebt EN je voert geen straffen uit als we scheuren de partijkaart van partijgenoten die ermee spreken, luisteren, kijken waar ze overeen komen en vinden dat dit slikbaar is om een gemeente of regering mee te vormen dan had je gelijk.
Maar dit is niet het geval.
Elke partij stelt al op die manier zijn eisen, al sinds het begin van ons democratisch stelsel. Het duurt soms even, maar uiteindelijk hebben we toch altijd een regering kunnen vormen. Jij kan van mening zijn dat een regering met VB beter is voor het land, jij kan niet bepalen dat de andere partijen diezelfde mening toegedaan moeten zijn. Je kan niemand verplichten om in een regering te stappen of een coalitie te sluiten. Dat zou pas ondemocratisch zijn. Van zodra VB voldoende andere partijen (of voldoende stemmers) kan overtuigen om een meerderheid te vormen, dan zal dat gebeuren. Dat is éxact hetzelfde als hoe het werkt voor alle andere partijen in dit land.Daar verschillen wij dan van mening. Als elke partij op die manier zijn eisen stelt dan kan het wel eens tegenvallen om ooit een regering te maken. Het is de taak van elke partij om een regering te maken die het beste is voor het land. En dan KAN dat mogelijk beter zijn dan het alternatief dat er gemaakt wordt ZONDER de versie die hij weigert.
Zolang hetgeen dat in de regering komt niet tegen onze normen, waarden, vrijheden en rechten is... is om uw woorden te gebruiken dit gewoon kak. En draait het niet rond waarden, normen, vrijheden en rechten maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik andere meningen dan de mijne kan uitsluiten om potentieel met mijn punten boven mijn gewichtsklasse te boksen.
Absolute waarden, normen, vrijheden en rechten bestaan nu eenmaal niet. Er bestaat niet zoiets als het recht van de mens. Het enige dat er wel correct zijn is dat deze tijdelijk zijn, in een bepaalde overeengekomen vorm gegoten zijn, en dat deze het waard zijn om ervoor te vechten. l dan niet in een aangepaste versie. Opnieuw en opnieuw. Maar dat vechten doe je niet door andere mensen gewoon uit te sluiten maar door hen te overtuigen dat deze absolute waarden, normen, vrijheden en rechten zin hebben en zinvol zijn.
Het moment dat je mensen daarover echter niet meer kan overtuigen, is het moment dat ze hun waarde en zin verloren hebben. Want een maatschappij overleeft bij gratie van de maatschappij niet bij gratie van een papiertje waarop iets neergeschreven staat.
Door te wijzen van boe VB is slecht, BOE VB is rascist, BOE whatever... dat pakt de bezorgdheden van de mensen niet aan. Het enige wat je daarmee doet is de bezorgdheden van deze mensen duiden als zijnde u hoort niet in onze maatschappij. Het moment dat je dat doet, is het einde van uw maatschappij.
Diegene die dat niet verstaat hoort in mijn ogen zelf niet meer tot de persoon die de fundamentele waarden, normen, vrijheden en rechten respecteert van hetgeen waar onze democratie op gebaseerd is.