Competitie formats België

Welke brede top? Er is een afkalvering naar beneden toe.
Op dat jaar met de 11e plek na, is Anderlecht wel gewoon 3e, 3e, 4e en voorlopig weer 4e. En ´t is niet dat in die 2 jaren het dezelfde actoren zijn die strijden voor de 3e plek. Genk vorig jaar zit nu niet in de PO1 (en die volgen al een tijdje hetzelfde patroon met een boerenjaar afgewisseld met een schijtjaar) en STVV dit jaar zat vorige jaren evenmin in de PO1. Ook de andere PO1 actoren (een Gent, een KV Mechelen, een RAFC, een Cercle) lopen daar toch maar elk jaar voor spek en bonen meer bij?
Jupiler Pro League is gewoon Club Brugge en Union geworden, met daarachter het grote niets. En dat heeft inderdaad (net zoals de Europese resultaten) niets te maken met de Playoffs, maar met goed, doordacht (transfer)beleid.

Kijk naar Cercle, 2 jaar terug PO1, nu al 2 jaar op rij PO3. Ik dacht dat PO1-deelname het niveau omhoog zou trekken?
Cercle heeft natuurlijk heel wat verkocht in functie van terugbetaling Monaco en eigen oefenxomplex. Nu Cinel weg is en we terug scoren zie je ook wel hoeveel een goede trainer het verschil kan maken (zie ook aantal xG).

Een doodsaaie competitie? :wtf:

Je kan veel zeggen over de playoffs, maar toch niet dat ze de competitie saai maken.

En wordt een competitie zonder playoffs gewoon door veel mensen niet geromantiseerd?

En laten we al dat extra geld die we krijgen dankzij het format ook niet gaan minimaliseren.

Mijn ideaal scenario is 16 ploegen, playoffs met 4 met halvering, al is dat geen dealbreaker, en 2 dalers en 1 die barrage speelt tegen een 1B ploeg.
Idd, het leuke aan PO voor mij is dat zowat elke ploeg voor iets speelt tot het einde van de competitie. En dat je een eindfase krijgt met matchen tegen directe concurrenten.

Mijn ideale competitie ziet er volledig hetzelfde uit :woohoo:

Idd, het leuke aan PO voor mij is dat zowat elke ploeg voor iets speelt tot het einde van de competitie. En dat je een eindfase krijgt met matchen tegen directe concurrenten.

Mijn ideale competitie ziet er volledig hetzelfde uit :woohoo:
In PO2 en PO3 speel je echt wel voor niets meer. La Louviere, Zulte, Cercle en Dender spelen voor geen enkele reden meer. Net zoals 4 van de 6 ploegen in PO2. En in PO1 heb je Club en Union die spelen voor de titel. Gent en KVM spelen ook nog voor Piet snot. Dat zijn al 10 ploegen die voor niets meer spelen.

In PO2 en PO3 speel je echt wel voor niets meer. La Louviere, Zulte, Cercle en Dender spelen voor geen enkele reden meer. Net zoals 4 van de 6 ploegen in PO2. En in PO1 heb je Club en Union die spelen voor de titel. Gent en KVM spelen ook nog voor Piet snot. Dat zijn al 10 ploegen die voor niets meer spelen.
In PO3 spelen ze om in 1A te blijven (al ligt het daar nu al wel vroeg in de plooi natuurlijk) en Gent en KVM spelen toch nog voor een Europees ticket?

Het format dat ik beschrijf is nu toch niet in gebruik? Met 2.5 zakkers zouden de teams onderin wel nog moeten vechten tegen degradatie en dan zou het vermijden van PO3 heel wat spannender zijn geweest.

In PO3 spelen ze om in 1A te blijven (al ligt het daar nu al wel vroeg in de plooi natuurlijk) en Gent en KVM spelen toch nog voor een Europees ticket?
Idd in PO1 kan je een Europees ticket halen maar KVM heeft geen enkele match gewonnen van de 4 dus hoe realistisch is dat? Gent ook nog geen match gewonnen en kunnen na dit weekend op 7 punten staan dus veel spanning is voor die ploegen ook niet meer.
PO3 is het grootste gedrocht van allemaal. 4 ploegen die elk 6 oefenmatchen moeten spelen dit jaar. Door heel de PO3 is er veel meer degradatiestress, worden coachen sneller ontslaan, wordt er veel meer geld uitgegeven (ik heb dit als KVK maar al te vaak al meegemaakt) dan er is,…

En wat dan van de impact van Europees voetbal op de club? Misschien zijn er meer mogelijkheden om Europees te spelen dankzij de PO's maar is een club van de k12 beter geworden daarvan (ik laat de lanier waarop ze europees haalde in het midden) ? Cercle, Zulte Waregem, Lokeren, Charleroi, KVO, Antwerp,... toch allemaal vrij bekaaid van af gekomen als ge doe post-Europa seizoenen bekijkt.

Drie dalers/stijgers per 16 clubs gaat daar net tégen. Als je veel dalers/stijgers hebt, heb je als resultaat dat je over langere termijn ook meer clubs in de hoogste voetbalklasse hebt en bijgevolg wordt die voetbalmarkt toch weer over meer clubs verspreid. Minder stijgers/dalers is dus beter. Hierbij wordt het voorbeeld van de NBA wel eens aangehaald (toch een voorbeeld wat betreft inkomsten vergaren).
Voetbal is jammer genoeg vooral business geworden. Maar stijgen en dalen hoort nu éénmaal bij het voetbal. Mag er nog iets van de charme overblijven?

Ik weet dat jullie conservatieve boomers nu helemaal gek gaan worden maar het kerkhof genaamd 1b zou je kunnen oplossen door resoluut voor een Europees format te gaan, weliswaar met CL-playoffs-minicompetitie in april en mei uiteraard.

Gedaan met 1b, 1 grote competitie met 28 of 30 pf whatever en beperk uw matchen dan zoals ze het Europees doen door niet tegen iedereen (2x) te spelen. En behoud/halveer punten voor de eindfase. Iedereen content, of zo.

Iedereen content? IDus je bent niet meer zeker dat je thuis tegen de grote clubs speelt of een bepaalde derby valt mogelijks meerdere jaren weg...

Nog een slechter idee dan het huidige systeem met PO

Iedereen content? IDus je bent niet meer zeker dat je thuis tegen de grote clubs speelt of een bepaalde derby valt mogelijks meerdere jaren weg...

Nog een slechter idee dan het huidige systeem met PO

Ik vind het een geweldig systeem. Je moet natuurlijk met potten loten opdat het geheel voor elke club wat uitgebalanceerd is, de zwaarte, uit/thuis-topmatchen, etc. En het zal dan niet elk jaar hetzelfde zijn maar dat is de prijs die je betaalt om de matchen te beperken én alle clubs in eenzelfde systeem iets te gunnen.
Maar ik weet uiteraard ook wel dat niet iedereen content is. Met niks.

Terug
Bovenaan