Valkuil
Active member
Kwestie van niet te veel off topic te gaan, even quoten uit het middenklasse topic:
Niet op bovenstaande members gericht maar ik gebruik dit even als voorbeeld. Nijntje's business zal ongetwijfeld een bepaalde waarde creëren, hoewel de geëxternaliseerde kost van eender welk bedrijf moeilijk te becijferen is. Zowel als ondernemer als consument is wat we creëren/consumeren in de huidige wereld vaak wel ergens ten koste van iets of iemand anders. Denk aan arbeidsomstandigheden in lageloonlanden bij het bekomen/produceren van veel grondstoffen/eindproducten.
Ik vind dat altijd een dunne ethische lijn, mezelf/mijn kinderen "verwennen" met iets, en met verwennen bedoel ik "meer dan strikt noodzakelijk" en dat is gauw bereikt op veel gebieden. Ik zou zelfs zeggen dat dat punt voor vele behoeften duidelijk overschreden is in onze maatschappij. We ervaren "noodzakelijk" ook duidelijk allemaal anders (zie boven), afhankelijk van hoe we opgegroeid zijn of wat we meegemaakt hebben.
Om me heen kijkend, denk ik dat wij als gezin eerder vrij bescheiden consumenten zijn, maar ook wij hebben veel meer dan noodzakelijk, en hier in de onmiddellijke nabijheid kan ik me van mijn kop koffie en elektronica voorstellen dat mijn (vergankelijk) pleziertje ten koste gaat van iets of iemand anders. Of zoals Nijntje zegt: "eenmaal op dat punt, verandert werkelijk niks aan js levenskwaliteit of zorgeloosheid".
Hoe ver ga je daarin, hoe bepaal je dat? Hoe veel is genoeg? Welke invloed hebben onze keuzes op wat onze kinderen als normaal zullen beschouwen, en welke verantwoordelijkheid dragen we om hier bewust(er) mee om te gaan? Worden we stilaan bewustere consumenten of lijkt het allemaal verder te ontsporen?
@Tonerider zei:
En ja, van mij mogen jullie rijk zijn. Ik moet zeggen: ik kom uit een gezin waar mijn kleding 2de hands was of in de Wibra gekocht en we woonden in een sociaal appartement. Ondertussen heb ik het beter dan toen. Ik heb (maar) ne Clio en ne motor en als technisch tekenaar zit ik in de kernmiddenklasse. Domme beslissingen in het verleden hebben ervoor gezorgd dat ik geen huis of zo heb. Maar ik ben tevreden. Ik ken geen armoede meer, maar ook geen rijkdom. Ik kan wat sparen en ik kan geld uitgeven aan domme dingen. En ik ben daar tevreden mee. Soms ben ik wel eens jaloers op de mensen met een huisje met een zwembad daarbij en ik wou dat ik het geld had om ergens in een hutje aan een meer te kunnen leven. Maar ik besef dat ik het goed heb en zelfs beter dan veel mensen. Ik moet me momenteel geen zorgen maken of ik mijn rekeningen ga kunnen betalen en dat is voor mij al veel. Als ik dood ben, kan ik toch niets meenemen in het graf en ik heb geen kinderen om het aan na te laten.
@glashelder zei:
Ik zit in exact dezelfde situatie en als het een troost is: volgens mij voelt niemand zich rijker dan ons. Rekeningen kunnen betalen, kunnen sparen en af en toe eens een folieke. Als je komt van financiële zorgen is er echt niks dat zoveel meer rijkdom brengt dan dat. Eigenlijk zou iedereen eens zo'n periode moeten hebben om te beseffen hoe goed ze het verdomme toch hebben.
@Nijntje zei:
Goh ik denk dat veel mensen dat wel weten. Zie toch niemand het tegendeel beweren.
Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik het door luck of the draw goed heb gedaan in het leven op financieel vlak en wat mijn persoonlijke ervaring is: vanaf een bepaald punt maakt het niet uit hoeveel je extra kan verdienen of binnen haalt. Dat kantelpunt heeft ook een wetenschappelijke term maar daar kan ik even niet opkomen.
Eenmaal op dat punt, verandert werkelijk niks aan je levenskwaliteit of zorgeloosheid. Integendeel, bij mij is het eigenlijk geweest, hoe meer geld ik vergaard had, hoe meer ik mij bewust werd van bepaalde uitgaves net doordat ik besefte hoe moeilijk het was om tot dat punt te geraken.
Afgunst op anderen is even vies als zaken vanzelfsprekend vinden wat mij betreft en is een boodschap die ik echt extreem hard wil doorgeven en drukken bij mijn dochter. Die is nu nog te jong maar die beseft niet hoe hard ze met haar gat in de boter is gevallen. Ik kan soms oprecht is rondkijken en denken ''dit had ik toch vroeger allemaal niet als kind''. Heel gevaarlijke lijn om een kind zo zaken vanzelfsprekend te laten vinden. Ben mij daar ZEER bewust van. (en daarnaast ook wel enigszins trots dat ik haar dat kan geven)
Niet op bovenstaande members gericht maar ik gebruik dit even als voorbeeld. Nijntje's business zal ongetwijfeld een bepaalde waarde creëren, hoewel de geëxternaliseerde kost van eender welk bedrijf moeilijk te becijferen is. Zowel als ondernemer als consument is wat we creëren/consumeren in de huidige wereld vaak wel ergens ten koste van iets of iemand anders. Denk aan arbeidsomstandigheden in lageloonlanden bij het bekomen/produceren van veel grondstoffen/eindproducten.
Ik vind dat altijd een dunne ethische lijn, mezelf/mijn kinderen "verwennen" met iets, en met verwennen bedoel ik "meer dan strikt noodzakelijk" en dat is gauw bereikt op veel gebieden. Ik zou zelfs zeggen dat dat punt voor vele behoeften duidelijk overschreden is in onze maatschappij. We ervaren "noodzakelijk" ook duidelijk allemaal anders (zie boven), afhankelijk van hoe we opgegroeid zijn of wat we meegemaakt hebben.
Om me heen kijkend, denk ik dat wij als gezin eerder vrij bescheiden consumenten zijn, maar ook wij hebben veel meer dan noodzakelijk, en hier in de onmiddellijke nabijheid kan ik me van mijn kop koffie en elektronica voorstellen dat mijn (vergankelijk) pleziertje ten koste gaat van iets of iemand anders. Of zoals Nijntje zegt: "eenmaal op dat punt, verandert werkelijk niks aan js levenskwaliteit of zorgeloosheid".
Hoe ver ga je daarin, hoe bepaal je dat? Hoe veel is genoeg? Welke invloed hebben onze keuzes op wat onze kinderen als normaal zullen beschouwen, en welke verantwoordelijkheid dragen we om hier bewust(er) mee om te gaan? Worden we stilaan bewustere consumenten of lijkt het allemaal verder te ontsporen?
Ik denk ook niet dat een strikt limitarisme het antwoord op die vraag is. Een oplossing zou een soort keuzevrij limitarisme kunnen zijn, zoals we bv. een (slecht functionerend) CO2-korfje hebben voor de ondernemingen, zou zoiets ook kunnen ingevoerd worden voor het individu? Dat is weliswaar erg in strijd met onze huidige liberale maatschappij waar de één meer moet kunnen hebben dan de ander, en ik ben akkoord met je volgende punt dat de wens van de één anders is dan die van een ander. Dus mijn voorstel is dan zeker ook niet the way to go. Maar wat dan wel?