Coöperatief wonen

Muñoz

Well-known member
Onlangs (door in de Cera-magazines te bladeren) ontdekt dat er zoiets bestaat als "coöperatief wonen".
Het concept is heel simpel: een coöperatieve (woon)vennootschap sprokkelt een hoop geld bijeen om een groot wooncomplex te bouwen, en in ruil voor een participatie in die vennootschap kan je wonen in één van de wooneenheden aan een huurprijs die direct afhankelijk is van hoeveel je investeert.
Je wordt in tegenstelling tot zelfs iets kopen geen eigenaar van de wooneenheid (waarin je woont) zelf, maar bent één van de eigenaars van het totale wooncomplex. De Vlaamse Overheid stimuleert het bovendien.

Als concept eigenlijk best wel interessant, want het maakt betalen voor veel mensen betaalbaarder. Stel dat je bv. maar 100.000€ spaargeld hebt (en dus niets 'direct' zelf kan kopen, tenzij je jarenlang een hypotheek wilt hebben met rentelast), kan je op deze manier toch betaalbaar wonen. Je investeert dan die 100.000€ (dat rendeert vis à vis de woningprijsindex), maar dan i.p.v. je voor hetgeen waarin je woont dan bv. 850€ huur per maand zou betalen, betaal je nu nog pakweg 500€ per maand. Voor vele mensen dus een goede deal: je spaargeld brengt dan meer op dan wat het doet op een spaarrekening (de meeste mensen zijn risico-avers, dus die wagen zich niet aan trackers of individuele stocks, etc., maar bon dat is een andere discussie :oi22:) én je spaart geld uit doordat je goedkoper kan huren.
Het tweede voordeel is dat je kan bouwen met schaalvoordelen. Individueel een woning bouwen of kopen is relatief duurder, niet alleen omdat je o.a. de registratierechten zelf moet dragen, ook omdat je dan minder waar krijgt voor je geld. Voor bv. 2 miljoen kan je méér in totale woonoppervlakte bouwen dan moest je 10 individuele woningen/appartementen (van 200.000€ per woning) bouwen/kopen.
Het grote mogelijke nadeel is uiteraard dat je moet samenleven met anderen. Het is geen cohousing waarin je letterlijk in hetzelfde huis woont (en quasi alles, tot soms zelfs de badkamer toe, deelt), want je hebt wel je eigen wooneenheid (en dus normaal ook je eigen keuken, je eigen living, etc.). Maar zaken zoals de (grote) tuin, de garage(s), logeerkamers, 'vergaderruimtes', etc. zijn wel gemeenschappelijk. En waar je moet samenleven met (vreemde) mensen kunnen er ook na verloop van tijd conflicten en ergernissen ontstaan (want regels worden vroeg of laat toch gebroken), gaande van overlast van kinderen tot een hond die ze altijd maar loslaten, etc.

Ik heb eens vergeleken op zo'n paar coöperatieve woonvennootschappen, en het verschil in prijs met 'privé wonen' is toch wel navenant. Bv. een (nieuwbouw) wooneenheid van +/- 140 vierkante meter in Gent (+ de gemeenschappelijke delen) met een feitelijke kostprijs van iets meer dan 300.000€. Probeer daar dan maar zelf iets vergelijkbaars van te kopen in dezelfde buurt.
Maar doordat je moet samenleven met anderen zal het wellicht voor weinigen interessant zijn, en blijft het zoiets geitenwollensok-achtig hebben (mss daarom ook niet toevallig dat de meeste projecten zich in Gent bevinden :ROFLMAO:). Mensen die aan cohousing hebben gedaan (heb het zelf een half jaar gedaan in Madrid) zullen weten dat er altijd freeloaders bij zitten. Dat zal met coöperatief wonen minder irritant zijn omdat je nog altijd je eigen wooneenheid hebt en alleen 'buiten' de anderen tegenkomt, maar toch, veel zaken blijven gemeenschappelijk.

@mods: ik weet dat er al een thread bestaat over cohousen, maar dat concept is toch wel anders dan dit.

Stel dat je bv. maar 100.000€ spaargeld hebt (en dus niets 'direct' zelf kan kopen, tenzij je jarenlang een hypotheek wilt hebben met rentelast), kan je op deze manier toch betaalbaar wonen. Je investeert dan die 100.000€ (dat rendeert vis à vis de woningprijsindex), maar dan i.p.v. je voor hetgeen waarin je woont dan bv. 850€ huur per maand zou betalen, betaal je nu nog pakweg 500€ per maand. Voor vele mensen dus een goede deal: je spaargeld brengt dan meer op dan wat het doet op een spaarrekening

...

Ik heb eens vergeleken op zo'n paar coöperatieve woonvennootschappen, en het verschil in prijs met 'privé wonen' is toch wel navenant. Bv. een (nieuwbouw) wooneenheid van +/- 140 vierkante meter in Gent (+ de gemeenschappelijke delen) met een feitelijke kostprijs van iets meer dan 300.000€. Probeer daar dan maar zelf iets vergelijkbaars van te kopen in dezelfde buurt.
Laten we dit als voorbeeld nemen. Unit 1.6 - 3 slpk - 2 - G - dakverdieping (144m²) met als woningwaarde € 336.660. Komt in de buurt van wat je aanhaalde in Gent maar dat vind ik niet direct terug bij de venootschappen.
Als je daar je voorbeeld van €100.000 eigen inbreng ingeeft + de minimum aandelen opbouwen (om aan de 67% te komen wat in de kleine lettertjes staat), kom je op €1.161 maandelijkse last; geen €500.
LEy1qEu.png

Dat is dan €100.000 initiële inleg + €278.640 over 20 jaar = €378.640 betaald en een geschatte aandeelwaarde van €266.024. Dan kom je al op meer dan je €500; je komt op €636/maand "huur" en de rest is €525 (€126.000/240 maanden) inleg in de aandelen. Maar de maandelijkse last is weldegelijk €1.161 en dat is hetgene waar de meeste mensen naar gaan kijken.

Wat ik echter niet direct in de kleine lettertjes terugvind is of het huur-component geïndexeerd wordt en nog belangrijker: wat na die 20j?

Ik zie uiteindelijk ook niet in hoe risico-averse mensen daar eerder op gaan instappen. Je blijft aandelen kopen, rationeel gezien is en blijft dat een risico...

Ter vergelijking, als je momenteel een lening aangaat, kan je makkelijk €200.000+ lenen op 20j voor €1.161 maandelijkse aflossing met een vaste rentevoet (en met €100.000 eigen inbreng, ga dit zonder problemen verkrijgen). Ja, dan is budget iets minder dan de woningwaarde van het voorbeeld hierboven, echter is die woning na 20j wel van jou. Die is dan hoogstwaarschijnlijk nog in waarde gestegen, maar zelfs als het niet zo is dan heb je nog steeds iets van grotere waarde dan je aandelen + moet je geen maandelijkse huur meer betalen (waar ik van uit ga dat dit na die 20j gewoon blijft doorlopen, al vind ik het niet direct terug).

Puur financiëel gezien, lijkt met dit eigenlijk geen goede zet.

Laatst bewerkt:
En wat als je besluit te verhuizen ?
Wat als de vennootschap in faling gaat ?

Jij bent geen eigenaar dus kan je nergens op terug vallen denk ik , je huurt gewoon en in ruil krijg je dan een aandeel maar wat als de woning is afbetaald ?

Het is niet omdat de overheid dit aanraad dat dit dan ook het summun van is hee en dat er geen risico is .

Terug
Bovenaan