Cordon sanitair doorbroken in Ranst

Ik leg u helemaal geen woorden in de mond
Je zegt zelf dat VB voor velen een veel grotere bedreiging is hoewel we het tegendeel op dit moment zien in aantal landen waar VB'achtige partijen nationaal meebesturen tov landen waarmee pvda dweept waar de armoede veel groter is en de democratie totaal afwezig is
Ik heb gezegd dat er voor velen geen grotere bedreiging is dan het VB voor onze manier van leven. That's it. Ik vergelijk nergens met PVDA. Het enige dat je uit mijn post kan halen is dat ik VB een grotere bedreiging vind voor onze samenleving dan andere ideologieën. De factor van die 'grotere' ("geen probleem", "veel minder erg", "veel mindere bedreiging") zijn allemaal jouw woorden en veronderstellingen. Vraag mij om verduidelijking als het nodig is, maar leg geen woorden in mijn mond.

Ik heb hier al eens eerder uitgelegd waarom ik PVDA op dit moment qua ideologie een mindere dreiging vind dan VB, maar voor mij is dat het verschil tussen de pest en de cholera. Ik wil geen van beide.

Ga je nu een # vergelijken met het land platleggen door steevast dezelfde mensen (die zich boven de wet verheven voelen wegens geen rechtspersoonlijkheid)?
Want de stakingen waren onder Zweeds waren torenhoog, alleen onder Dehaene deden we nog beter
En laat Vivaldi beleid er nu eens net voor zorgen dat we NOG meer besparingen moeten doorvoeren dan Dehaene heeft gedaan (en de belastingen van toen zijn er nog altijd)

Vakbonden verdedigen al lang de werkende niet meer, wel hun eigen bron van inkomsten
Ga je mij antwoorden op mijn vraag? Het enige dat je doet is het stakingsrecht in vraag stellen en kappen op de vakbonden, ik zie nog altijd geen uitleg over waarom het verdedigen van de rechten van hun leden precies ondemocratisch zou zijn. Het beknotten van de vakbonden is dan wel weer iets wat recente autoritaire regimes graag doen, dus daar zie ik wel een link met ondemocratisch denken ...

Ik leg u helemaal geen woorden in de mond
Je zegt zelf dat VB voor velen een veel grotere bedreiging is hoewel we het tegendeel op dit moment zien in aantal landen waar VB'achtige partijen nationaal meebesturen tov landen waarmee pvda dweept waar de armoede veel groter is en de democratie totaal afwezig is
Als ik Vlaams Belang kopstukken een land zie prijzen, is het meestal wel het Hongarije van Orban; een land dat in recordtijd afgegleden is van liberale democratie tot een electorale autocratie door autoritaire hervormingen inzake rechtspraak, politieke benoemingen, electorale wetten en beperken van de persvrijheid. Eveneens een land waarin China enorm veel geld investeert en dat openlijk flirt met het regime van Putin.

Wat mij betreft een serieuze waarschuwing voor België dat we onze democratie niet als vanzelfsprekend mogen beschouwen want het kan snel lopen.

Maar technisch gezien was er toch geen cordon sanitaire meer tegen Vlaams Belang? Of vergis ik mij zo?

Hoe ik het mij herinner, was er een schriftelijk cordon sanitaire tegen Vlaams Blok. Meerbepaald tegen hun 70-punten plan, zoals opgenomen in resoluties 246 & 247 betreffende het algemeen migrantenbeleid.
Toen Vlaams Blok echter Vlaams Belang geworden is, is het partijprogramma ook veranderd (zonder het 70-punten plan van Vlaams Blok) en zijn bovenstaande resoluties nooit aangepast of nieuwe in de plek gekomen.
Waarvan er volgens onderstaande titel 1/3e zijn doorgevoerd door andere partijen?

Dus men wou een partij stoppen, maar niet de ideeën?

Als ik Vlaams Belang kopstukken een land zie prijzen, is het meestal wel het Hongarije van Orban; een land dat in recordtijd afgegleden is van liberale democratie tot een electorale autocratie door autoritaire hervormingen inzake rechtspraak, politieke benoemingen, electorale wetten en beperken van de persvrijheid. Eveneens een land waarin China enorm veel geld investeert en dat openlijk flirt met het regime van Putin.

Wat mij betreft een serieuze waarschuwing voor België dat we onze democratie niet als vanzelfsprekend mogen beschouwen want het kan snel lopen.
Allemaal waar, en tegelijk is Hongarije ironisch genoeg ook het land waar onze rode duivels naar uitweken om van de vrijheid te kunnen genieten een match voetbal te spelen tegen wie ze willen... Zoals Cruijff het zegt: "Elk nadeel heb zen voordeel" zeker?
Net zoals men hier de mensenrechten al vernoemde: VB strijdt tegen islamisering. Als je vrouwenrechten en LGBTQ+rechten in het achterhoofd houdt, kan men zich afvragen of mensenrechten dan wel een argument zijn tegen het VB ipv ervoor...
Allemaal zeer dubieus
En voor ik in een pro of contra VB kot wordt gestoken: ik had de laatste verkiezingen nuttiger dingen te doen dan te gaan stemmen. Mij interesseert het niet de gemeenteraad, dus welke tafelspringer, egotripper, bully of populaire Sheila het wel haalde zal me worst wezen. Ik heb beslist om in belgie te blijven wonen en heb me neergelegd bij de algemene achteruitgang in dienstverlening, de platte geldklopperij via belastingen en nieuwe trajectcontroles in zone 30's, en heb gelukkig nog de luxe ermee te lachen ipv er energie in te stoppen door me eraan te ergeren. Belgie lijdt onder onze politiek en het zou zo veel beter kunnen, maar het is nu eenmaal de zakkenvullende shitshow dat het is, net zoals in vele andere landen.
In topics als dit wordt meer over inhoud van het beleid gepraat dan de politici zelf doen, want voor hen primeert duidelijk de postjes, en is de morele inhoud enkel een excuus of verkoopspraatje zodat je voor hen kiest ipv anderen. Het cordon is niets anders. Dat blijkt duidelijk uit het beleid dat ze voeren eens ze het postje hebben. Om politici af te rekenen op wat ze effectief deden is de gemiddelde belg duidelijk te dom of te kort van geheugen, vandaar dat ik weinig hoop heb op verbetering. Inhoudelijke politieke discussies zoals dit topic mogen uiteraard als men dat graag doet, maar veel brengen ze helaas niet bij want ze zijn vooral gebaseerd op programma's, verkiezingspamfletten of stemtesten die toch nooit uitgevoerd worden.

Laatst bewerkt:
Oprechte vraag: ik zie niet goed in waarom een programmapunt niet mag ingaan tegen de grondwet of verdragen. De grondwet verandert toch voortdurend? Zolang het gebeurt op een democratische manier (respect voor vereiste 2/3de meerderheid en alarmbelprocedures), snap ik het probleem niet.
Ik heb het in een andere post ook al gezegd: inderdaad, dat kan gewoon een valabel programma zijn. 100% zou mogen ingaan tegen de grondwet en de mensenrechten, en als ze genoeg stemmen halen, zullen die grondwet en verdragen uiteindelijk worden aangepast. Op zich is dat geen probleem.

Maar die grondwet en mensenrechten komen niet uit de lucht gevallen, dat zegt iets over wat we belangrijk vinden en over onze werking als maatschappij vaak. Dus het is wel een indicatie over hoe makkelijk ze gaan samenwerken met mensen die die als bijna heilig gaan beschouwen. En dan snap ik wel dat je vaker geen speelkameraadjes vindt, als je op voorhand zegt dat je hun basisregels niet leuk vindt en ze toch nooit zult volgen. Dan ga je gewoon 51% nodig hebben als je niemand kunt overtuigen samen in een project te stappen.

Dus krijg je dit als gevolg.

Ik heb gelezen dat bij Zelzate men PvdA aan de kant heeft gezet en in de plaats koos voor Nva/Cdv. Ik ga heel eerlijk zijn, als iemand die in 2014 en 2019 op Spa heeft gestemd heeft steekt dit en bevestigd dit alleen maar dat ik in de toekomst alleen nog maar mijn stem zal geven aan Groen of misschien zelfs PvdA. In zelzate hadden ze de vorige legislatuur heel moedige linkse beslissingen genomen die veel moed namen en ik zie Vooruit deze beslissingen niet nemen zonder de druk van bijvoorbeeld PvdA of Groen.

Maarja soit hun nieuwe discour wint hun stemmen en ze hebben nu een nieuwe basis die op hun stemt dus voor hun zal het niet echt uitmaken op wie mensen zoals ik zal stemmen.

Laatst bewerkt:
Ik heb gelezen dat bij Zelzate men PvdA aan de kant heeft gezet en in de plaats koos voor Nva/Cdv. Ik ga heel eerlijk zijn, als iemand die in 2014 en 2019 op Spa heeft gestemd heeft steekt dit en bevestigd dit alleen maar dat ik in de toekomst alleen nog maar mijn stem zal geven aan Groen of misschien zelfs PvdA. In zelzate hadden ze de vorige legislatuur heel moedige linkse beslissingen genomen die veel moed namen en ik zie Vooruit deze beslissingen niet nemen zonder de druk van bijvoorbeeld PvdA of Groen.

Maarja soit hun nieuwe discour wint hun stemmen en ze hebben nu een nieuwe basis die op hun stemt dus voor hun zal het niet echt uitmaken op wie mensen zoals ik zal stemmen.
Je ziet wel dat die centrumpartijen steeds vaker elkaar opzoeken om de extremen buitenspel te zetten. Blijkbaar zitten Vooruit en N-VA vaak op dezelfde lijn? Tis allemaal het politieke spel uiteraard.

Je ziet wel dat die centrumpartijen steeds vaker elkaar opzoeken om de extremen buitenspel te zetten. Blijkbaar zitten Vooruit en N-VA vaak op dezelfde lijn? Tis allemaal het politieke spel uiteraard.
Dat is zeker, het is allemaal het politieke spel. We zullen zien als binnen 5-6 jaar de Nva/Vooruit/Cd&V coalities lokaal/Vlaams/Federaal stand zullen houden in functioneren en peilingen.

Net zoals men hier de mensenrechten al vernoemde: VB strijdt tegen islamisering. Als je vrouwenrechten en LGBTQ+rechten in het achterhoofd houdt, kan men zich afvragen of mensenrechten dan wel een argument zijn tegen het VB ipv ervoor...
Serieus?

VB is wel degelijk tegen LGBTQ en vrouwenrechten hoor. Maar ook tegen islamisering

Yep, dus die twee houden mekaar minstens in evenwicht. Want hoeveel links wil je ivm islam tov LGBTQ en vrouwenrechten?
Nee, die 2 houden mekaar niet in evenwicht.
Vlaams Belang slaag er in om de 2 negatieve punten die (onterecht trouwens) met de Islam gelinkt worden in hun eigen programma te verweven.
Vlaams belang is the worst of both worlds...

Ik hoor vooral zeer veer principiële zever momenteel, zowel van partijen, kiezers… afspraken niet nagekomen, blablablabla

Het is een democratie, er is een meerderheid - daarmee is alles gezegd. Al de rest is afwachten, zeker op lokaal vlak.

"Transgender Petra De Sutter is de verpersoonlijking van het cultuurmarxisme. Deze persoon wil alle fundamenten van onze westerse beschaving vernietigen en vervangen."
Ja, echt wel een partij die geloofwaardig is qua steun voor LGBTQ rechten.

Laatst bewerkt:
Nee, die 2 houden mekaar niet in evenwicht.
Vlaams Belang slaag er in om de 2 negatieve punten die (onterecht trouwens) met de Islam gelinkt worden in hun eigen programma te verweven.
Vlaams belang is the worst of both worlds...
Er zijn zoals bij elke partij veel stokken die je kan gebruiken om een partij te kraken, der scheelt aan allemaal wel iets serieus. Maar mensenrechten gebruiken tegen het VB is mi dus een zeer zwak argument. Gebruik andere en betere argumenten aub.

LGBTQIA+foob geweld in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Het woordje moslim komt er 2 maal in voor, alsook 2 maal het woord religie. De dag dat het woord Vlaams belang of extreem rechts in zo'n rapport voorkomt praten we verder.

Er zijn zoals bij elke partij veel stokken die je kan gebruiken om een partij af te kraken. Maar mensenrechten gebruiken tegen het VB is mi dus een zeer zwak argument. Gebruik andere en betere argumenten aub.

Het woordje moslim komt er 2 maal in voor, alsook 2 maal het woord religie. De dag dat het woord Vlaams belang of extreem rechts in zo'n rapport voorkomt praten we verder.
Alleen geweld kan een probleem zijn?

Er zijn zoals bij elke partij veel stokken die je kan gebruiken om een partij te kraken, der scheelt aan allemaal wel iets serieus. Maar mensenrechten gebruiken tegen het VB is mi dus een zeer zwak argument. Gebruik andere en betere argumenten aub.

Dat gaat over geweld, niet over rechten.

Tom Van Grieken: "wij geloven niet dat er zoiets bestaat als gender"
"we gaan geen paspoorten aanpassen"
"De echte extremisten zijn mensen die ontkennen dat er enkel mannen en vrouwen zijn"
"Ik en mijn partij zijn geen voorstander van homo-adoptie."

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Terug
Bovenaan