Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
De maatregel is perfect haalbaar.
Ik heb het niet over haalbaar. Uiteraard vormt de maatregel geen groot obstakel. Ik wil het ook niet dramatiseren, maar met alle bemerkingen erbij heb ik sterk mijn twijfels of "het dragen van een masker" in die setting nuttig zal zijn. Zeker als ik nog dagelijks volwassenen zie die het masker niet kunnen/willen correct dragen. En dat is enkel in de winkel, laat staan dat het om een ganse schooldag gaat.

Neen, de kans is veel groter dat de meesten in die subset geboosterd waren.

Dat je dat hier poneert alsof die uitstap belachelijk en gevaarlijk is, terwijl dat niet noodzakelijk zo is.
Zoals ik al zei

Veel kans van niet ook.
Je kan je terecht de vraag stellen of het de moment is om bussen vol te steken met kwetsbare mensen waar minstens een deel géén booster gehad heeft als het virus zo aanwezig is.

De kansberekening mag je voor jezelf doen.

Het doel van deze politieke beslissingen lijkt me vrij duidelijk:

Ten allen tijde een lockdown uit de weg gaan en slechts in heel kleine stapjes verstrengen om toch iets te doen en zo de kerstvakantie en feestdagen halen zonder al te veel politieke kleerscheuren.
Dat terwijl de zorgsector, GEMS en blijkbaar ook FVDB (is terug op het toneel verschenen omdat geen enkele politieker in functie de ballen heeft deze functie op te nemen) veel sneller en doortastender willen schakelen.
Het zal een (berekende?) gok zijn, omdat ze hopen dat de cijfers stilaan zullen dalen.
Eens de kerstvakantie gehaald, kunnen ze de cijfers opnieuw bekijken en indien nodig de kerstvakantie verlengen.

We'll see.

Maar het word doorheen de pandemie steeds radicaler tegenover kinderen.

Ik zou niet met een masker willen rondlopen heel de dag (en moet dat ook niet dragen op mijn werk), dus wens ik dat een 6-jarige zeker ook niet toe. Het is een beetje scheef dat we kleine kinderen hier zo in betrekken.

Een volwassene heeft tenminste de keuze om plaatsen met mondmaskers te vermijden.

Zoals ze hierboven al aanhaalden. Binnenkort als we 5+ vaccineren (benieuwd hoe dat gaat gaan, toch al wat skepticisme gehoord van ouders. Gaan ze ook de covid pass leeftijd verlagen dan ?) zijn de kleuters het volgende vuile 'vuur'. Mondmaskers voor kleuters ? In sommige Aziatische landen zijn er weldegelijk kleuters die dat dragen.
Ik heb er toch ook mijn vraagtekens bij als we kinderen gaan vaccineren en verplichten mondmaskers te dragen voor een virus waar ze zelf nauwelijks last van hebben. Waar zijn we dan eigenlijk nog mee bezig als maatschappij. Laten we de kinderen zich maar opofferen voor de ouderen …

Als ze mondmaskers moeten dragen de hele dag, dat is gewoon mishandeling. Als ze zich verplaatsen tot daar toe. Maar ik ben ook niet echt zo’n fan van die maatregel.

Ik heb er toch ook mijn vraagtekens bij als we kinderen gaan vaccineren en verplichten mondmaskers te dragen voor een virus waar ze zelf nauwelijks last van hebben. Waar zijn we dan eigenlijk nog mee bezig als maatschappij. Laten we de kinderen zich maar opofferen voor de ouderen …
Ik denk dat kinderen er wel last van hebben als de scholen weer eens dicht moeten, niet? Hebben ze daar niet iets meer last van dan van een mondmasker dragen of een vaccin denk je? Als mama en papa een prikje moeten krijgen en een mondmasker moeten dragen op het werk dan kunnen zij dat ook wel. Van mij mogen ze dat op het werk trouwens ook verplichten, toen ik vorige jaar naar Duitsland ging was dat ook zo en na paar dagen ben je dat wel gewoon. Als een mondmasker dragen de hele dag al mishandeling is, wat noem je dan verplicht worden om een hele dag vanalles te leren, op te letten, huiswerk maken en hopen toetsen doen vanaf hun 7 jaar? Denk je dat kinderen dat WEL leuk vinden?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat kinderen er wel last van hebben als de scholen weer eens dicht moeten, niet? Hebben ze daar niet iets meer last van dan van een mondmasker dragen of een vaccin denk je? Als mama en papa een prikje moeten krijgen en een mondmasker moeten dragen op het werk dan kunnen zij dat ook wel. Van mij mogen ze dat op het werk trouwens ook verplichten, toen ik vorige jaar naar Duitsland ging was dat ook zo en na paar dagen ben je dat wel gewoon. Als een mondmasker dragen de hele dag al mishandeling is, wat noem je dan verplicht worden om een hele dag vanalles te leren, op te letten, huiswerk maken en hopen toetsen doen vanaf hun 7 jaar? Denk je dat kinderen dat WEL leuk vinden?
De hele dag, dat is misdadig ja, ik draag ook de hele dag geen masker als ik aan mijn bureau werk. Enkel bij verplaatsingen. Ge moet de kinderen niet meer doen afzien met die dingen dan de volwassenen.

Trouwens , de scholen gaan ook niet dicht in het belang van de kinderen, maar om de zorg/ouderen/zwakkeren/niet-gevaccineerden te beschermen.

Het gaat er voor mij niet om dat het "niet eerlijk" zou zijn (laat staan mishandeling), maar dat die maskers maar half zullen gedragen worden. Kinderen van die leeftijd zitten nog vaak met de handen in ogen, neus, mond EN aan elkaar. Wassen hun handen niet echt goed of vaak. Het is eerder dat die maatregel niet veel zal uithalen. Plus, online bestellen is goed en wel, maar het is weekend. Tegen maandag is dat dus nooit geleverd. En ja, ik heb kinderen van die leeftijd.

Daarbij... een limiet van 6 jaar? Dat wil dan zeggen dat de helft van het 3e kleuter een masker moet dragen, maar de andere helft niet? Hetzelfde voor het 1e leerjaar of zoiets? Allee... kleuters met een mondmasker... die trekken dat toch af om de zoveel tijd?
Nu zijn er nog bijna geen kindjes in de 3e kleuterklas die 6 jaar zijn. Al diegene dat 6 worden of geworden zijn dit jaat zitten in het eerste leerjaar. Moesten ze die maatregelen nog lang aanhouden dan krijgt men er natuurlijk wel binnen enkele weken.
Zullen we ons op echte problemen in plaats van er bij te verzinnen? Er is toch een zeker pragmatisme bij het ministerie van onderwijs, uit de (publieke) schooldirect nieuwsbrief:

Mondmaskerplicht vanaf het eerste leerjaar
De mondmaskerplicht in de maatschappij wordt uitgebreid naar kinderen vanaf 6 jaar. Bij voorkeur vanaf maandag 6 december en uiterlijk vanaf woensdag 8 december dragen alle leerlingen vanaf het eerste leerjaar basisonderwijs een mondmasker in de binnenruimtes op school.

Ik begrijp wel waarom de ogen nu ook gericht worden naar de scholen hoor.
Personen tussen de 0-19 jaar hebben ten heden dage het meeste kans om een covid-case te worden.
unknown.png

Binnen die groep 0-19 ligt de groep van "0-9 jaar" op 28 november op 226 per 100k/dag en de groep "10-19 jaar" op 195 per 100k/dag.
Dus logisch dat men ook de lagere school niet onaangeroerd wil laten.

Bovenstaande grafiek houdt rekening met de populatie aantallen binnen elke leeftijdsgroep.
Voor elke 100.000 personen tussen 0-19 jaar, zijn er dus meer dan 200 nieuwe cases per dag over 7 dagen.

Laatst bewerkt:
Icu zakt - 800
Hospital bezetting zakt fors - 3600

Weekend opkuis of piek echt voorbij?

Best dat er binnen 2 w maatregelen zijn :ROFLMAO:

In wat voor wereld steken we onze 4-5-6-7 jarige?

De leerachterstand na bijna 2y is navenant

Mijn nichtje van 6 is bijna panisch als je geen mondmasker aan doet binnen thuis bij haar "het corona beestje!"

Vrienden van me hebben een zoon in 1e leerjaar. Heel september 1 d naar school gegaan, oktober 2w. De rest in quarantine, ofwel omdat broer positief is, ofwel heel de klas ofwel heel zijn sportclub. Lijkt me nefast om vriendjes te maken op de nieuwe school of om de lerares te leren kennen etc.

Zo'n systematic paniek gedrag bij jonge kinderen die al bij verstand zijn, dat hakt er in.

Ik ben echt benieuwd naar de lange termijn Leer effected en gedrag effecten op jonge kinderen...

Veel kans van niet ook.
Je kan je terecht de vraag stellen of het de moment is om bussen vol te steken met kwetsbare mensen waar minstens een deel géén booster gehad heeft als het virus zo aanwezig is.
fwiw: 80% van de 75%'ers die gevaccineerd waren hebben al een boostershot gehad (45% van de 65-75ers). Gezien er ook een aantal mensen zijn die ondertussen al overleden zijn (na 1 jaar zal dat toch zeker ook een 2-tal% zijn), en het niet-gevaccineerd zijn met een booster nog altijd wel wat mensen zal afschrikken om daar nu aan mee te doen, zou het best kunnen dat daar quasi geen zitten die niet gevaccineerd zijn.

Of het zelfs dan goed is om dat te doen, is een andere vraag.

Waarom waren dan extra maatregelen nodig, als de bevolking zijn gedrag sowieso al aanpaste waardoor de cijfers daalden?
En dan zeg je daarbovenop nog 'onvoldoende' maatregelen?
- Omdat de cijfers van opnames niet snel genoeg naar beneden gaan en we nu nog veel te hoog zitten?
- Omdat eind dit jaar de ziekenhuizen op feestdagbezetting zouden willen draaien zodat het personeel ook zijn (verdiend) verlof kan nemen in de vakantie (of gewoon thuis kan zijn gezien ze dan voor de kinderen moeten zorgen)?
- Omdat eind december er een periode komt waar veel mensen anders sowieso massaal sociaal contact hebben en dus het virus een boost kunnen geven?
- Omdat er een griepepidemie bezig is en die de ziekenhuizen ook zal overbelasten (en de maatregelen ook tegen de griep werken)?
- Omdat er een variant aankomt die meer besmettelijk zou zijn en waarvan we nog niet weten of die minder vaak "ziekenhuis"-ziek maakt.

Mss vreemd dat het van mij komt, maar staar je niet blind op cijfers. Een pandemie is niet plots voorbij als de cijfers aan het dalen zijn, zeker niet midden in de winter.

De hele dag, dat is misdadig ja, ik draag ook de hele dag geen masker als ik aan mijn bureau werk. Enkel bij verplaatsingen. Ge moet de kinderen niet meer doen afzien met die dingen dan de volwassenen.
Kinderen moeten dan ook geen hele dag een masker aandoen. Uit de onderrichtingen aan leerkrachten en directies:
Mondmaskerplicht vanaf het eerste leerjaar
De mondmaskerplicht in de maatschappij wordt uitgebreid naar kinderen vanaf 6 jaar. Bij voorkeur vanaf maandag 6 december en uiterlijk vanaf woensdag 8 december dragen alle leerlingen vanaf het eerste leerjaar basisonderwijs een mondmasker in de binnenruimtes op school.
• Als de leerlingen stilzitten in de klas, er voldoende afstand én voldoende ventilatie is, mag het mondmasker af.
• Buiten kunnen de mondmaskers af, als de leerlingen intense fysieke contacten vermijden.
• In het buitengewoon basisonderwijs geldt dit ook voor leerlingen vanaf 6 jaar en enkel voor die leerlingen voor wie het mogelijk is.
• Leraren moeten geen mondmasker dragen tijdens het lesgeven vooraan in hun klas, op voorwaarde dat er voldoende ventilatie is en voldoende afstand tussen de leraar en de leerlingen (en tussen de leraar en eventueel andere personeelsleden).

k geef toe dat die "voldoende afstand" flauw geformuleerd staat. Als dat niet 1,5 meter afstand is links/rechts, dan lukt het wel om aan hun banken te zitten en mondmasker af te doen.

Ik vind die mondmaskers maar een lap-middel. De eerste golf is overwonnen zonder mondmaskerplicht. Sinds de verplichting hebben we een tweede, een derde en een vierde golf gekregen. Ik geloof dat enkel een harde lockdown werkt, maar dat is economisch niet meer haalbaar. Daarom worden het voetbal en de horeca gespaard, en moeten onderwijs en cultuur het weer bekopen.

- Omdat eind dit jaar de ziekenhuizen op feestdagbezetting zouden willen draaien zodat het personeel ook zijn (verdiend) verlof kan nemen in de vakantie (of gewoon thuis kan zijn gezien ze dan voor de kinderen moeten zorgen)?
Aha, dus nu zetten we evenementen stop en scholen een week toe voor de vakantieregeling van het ziekenhuispersoneel?

Na 'de ziekenhuizen gaan overstromen' en daarna 'ok, ze zullen niet overstromen maar we willen het sneller doen dalen omdat de druk te hoog is', is 'de eindejaarsverlofregeling van het ziekenhuispersoneel' wel een origineeltje :-D
- Omdat eind december er een periode komt waar veel mensen anders sowieso massaal sociaal contact hebben en dus het virus een boost kunnen geven?
Maar binnen 3 weken is de ziekenhuisbezetting al weer gedaald tot minder dan 2000 of zo.
Waarom zou een tijdelijke +200 dan een probleem zijn dat echt wel maatregelen vereist?
- Omdat er een griepepidemie bezig is en die de ziekenhuizen ook zal overbelasten (en de maatregelen ook tegen de griep werken)?
Ok.
- Omdat er een variant aankomt die meer besmettelijk zou zijn en waarvan we nog niet weten of die minder vaak "ziekenhuis"-ziek maakt.
Dat duurt nog 2-3 maand vooraleer die kan overnemen, tegen dan zijn de ziekenhuizen al weer leeg.

Aha, dus nu zetten we evenementen stop en scholen een week toe voor de vakantieregeling van het ziekenhuispersoneel?
nee, voor de bezetting van ziekenhuizen, waar vakanties dus bij horen. Je mag doen en laten wat je wil, die mensen hebben hun verlof waar ze recht op hebben, net zoals ze aan jouw wettelijke rechten niet mogen tornen. En ze hebben kinderen waarvoor ze zelf opvang moeten zoeken (zeker gezien een groot deel vrouwelijk personeel is, speelt dat vaker een rol)
JanusDR zei:
Maar binnen 3 weken is de ziekenhuisbezetting al weer gedaald tot minder dan 2000 of zo.
Waarom zou een tijdelijke +200 dan een probleem zijn dat echt wel maatregelen vereist?
De vorige golf zijn we (afgeronde cijfers) van 2100 naar 3150 gestegen in 25 dagen, ongeveer de tijd dat we nu gestegen zijn van 2000 naar 3600. Het heeft daarna 7 weken geduurd om weer op 2000 te komen. Hoe kom je aan je stelling dat we binnen 3 weken weeral aan 2000 zouden zitten?

Het gaat dus niet over een tijdelijke +200.
JanusDR zei:
Dat duurt nog 2-3 maand vooraleer die kan overnemen, tegen dan zijn de ziekenhuizen al weer leeg.
Het duurde in een periode met weinig circulatie een 6-tal weken om van 6% naar 93% van het aantal virussen te gaan. In 3 weken was hij al de meestvoorkomende. Ik zou eerst eens naar de cijfers kijken en zien hoe vlug het kan veranderen ;).

Nog te traag?
Delta-variant in de UK:
British scientists at Public Health England redesignated the B.1.617.2 variant on 7 May 2021 as "variant of concern" (VOC-21APR-02),[195] after they flagged evidence in May 2021 that it spreads more quickly than the original version of the virus.[18] Another reason was that they identified 48 clusters of B.1.617.2, some of which revealed a degree of community transmission.[196][197] With cases from the Delta variant having risen quickly, British scientists considered the Delta variant having overtaken the Alpha variant as the dominant variant of SARS-CoV-2 in the UK in early June 2021.[198] Researchers at Public Health England later found that over 90% of new cases in the UK in the early part of June 2021 were the Delta variant; they also cited evidence that the Delta variant was associated with an approximately 60% increased risk of household transmission compared to the Alpha variant.[199]

7 mei = als gevaarlijk beschouwd. begin juni al de dominante variant.

Ik vind die mondmaskers maar een lap-middel. De eerste golf is overwonnen zonder mondmaskerplicht. Sinds de verplichting hebben we een tweede, een derde en een vierde golf gekregen. Ik geloof dat enkel een harde lockdown werkt, maar dat is economisch niet meer haalbaar. Daarom worden het voetbal en de horeca gespaard, en moeten onderwijs en cultuur het weer bekopen.

De eerste golf hebben we overwonnen met VEEL strengere maatregelen dan nu waardoor we sowieso VEEL minder contacten hadden.

Ik blijf totaal niet akkoord met die mediaberichtgeving.

Krantenkoppen: 'besmettingen stijgen nog nauwelijks, maar doden nemen nog toe'.

Dat zelfs in de cijfers de besmettingen al 3 dagen week op week dalen, is blijkbaar geen titel waard.
Neen, er wordt zelfs geïnsinueerd dat de besmettingscijfers nog licht aan het stijgen zijn.

Dat was wel even anders toen 2 weken geleden op die maandag een dagrecord besmettingen bereikt werd.
Toen waren de dagcijfers blijkbaar wel zeer belangrijk.

Dat de cijfers nu al dagen na elkaar dalen zou toch gigantisch nieuws moeten zijn?
Zeker in het licht van de maatregelendiscussie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan