Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nochtans heb ik al fitte mensen gezien mee 1been, of zelf geen benen.

Waar een wil is is een weg. Tzal mss wa lastiger zijn, maar zeker niet onmogelijk.

En sporten, durf wedden dat ge mee aangepaste voeding zr ook komt
En als je een totaal gebrek aan doorzettingsvermogen hebt? Wat dan?
Gewoon geen medische verzorging of wat?

Weer serieuze ideëen hoor hier.

En iedereen met meer dan 1 boete per jaar ook weigeren, want die rijden duidelijk te risicovol.
Daarnaast ook degenen die rood vlees eten -> weigeren, want aantoonbaar extra risico op darmkanker.

Alsook iedereen die op het strand ligt, opschrijven die handel!! En dan bij huidkanker gewoon weigeren. Want ja, eigen schuld.

Idem voor alcohol. Iedereen registreren die bier drinkt. Bij slokdarm/maag/keel of hart-vaatziekten --> geweigerd, eigen schuld.

opnieuw wat meer uitleg over wat er beslist kan worden de 22ste:

• cultuursector weer open
  • horeca open tot 2h op kerst & oudejaar

En daar naast (finally!) zal er gediscuccieerd worden over algemene veplichte vaccinatie & 2G. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een grotere voorstander ben van verplichte vaccinatie dan van strengere pasjes, maar de zaken bespreken is al een eerste stap. Met het huidige trackrecord van de regeringen is de kans natuurlijk klein dat hieromtrent deftige beslissingen genomen worden op korte termijn

Beetje ranzig om gezinnen in heel Vlaanderen eerst een week alles uit de kast te doen halen om een extra week opvang te voorzien, en dan mensen laten feesten tot een gat in de nacht.

Ach wat.

Het is inderdaad gemakkelijker een ganse dag op ons lui gat te zitten en ons vol te steken met allerlei troep. Zolang we maar zelf niet teveel verantwoordelijkheid voor onze eigen gezondheid moeten nemen niet waar? En maar met het vingertje wijzen naar Jan en alleman. De allochtonen, de niet gevaccineerden, de studenten, de kinderen,... Welke doelgroep zullen we bij de volgende golf nemen om de schuld op te schuiven? En alsof je een pandemie nodig hebt om te beseffen dat overgewicht niet gezond is en een hele hoop risico's met zich meebrengt...
Minder eten en meer bewegen is zeer eenvoudig, als je het als iets alleenstaand bekijkt.

Maar zoals altijd: als een probleem al lang bestaat, al veel mensen geprobeerd hebben het aan te pakken, en jij denkt "dat is toch gemakkelijk op te lossen?" ... dan is de kans zeer groot dat je het probleem niet begrijpt. Dit is van toepassing op bijna alles.

Voeding is niet louter iets functioneels. Het is deel van onze cultuur, het is deel van ons sociaal leven, het is deel van je verleden, het is deel van wie we zijn. Wat we eten is voor de meesten een heel gevoelig topic. Het gaat niet alleen over de etenswaren zelf, maar alles wat we ermee associëren.

Gewoontes veranderen kost ook enorm veel energie. Ons brein verzet zich er actief tegen. Logisch, je hebt het jarenlang geprogrammeerd op A te doen, en plots moet het allemaal Z zijn. En meestal moet je niet alleen de eigen gewoontes veranderen, maar ook die van de mensen uit je omgeving. Vaak komen relaties onder druk te staan - familie voelt zich afgewezen als je hun aanbiedingen afwijst, partners voelen zich bedreigd als je er beter gaat uitzien etc.

Komt daarbij dat we allemaal al veel op ons bord hebben. Tijd maken voor sport en energie vinden op je gewoontes te veranderen betekent dat er iets anders van de priolikst valt.

Wil dit zeggen dat je als individu niet verantwoordelijk bent voor je gezondheid? Natuurlijk niet! Wil dit zeggen dat gewicht verliezen een onmogelijke taak is? Alles behalve.

Maar met een beetje empathie en begrip ga je verder geraken.

Vraag maar eens aan vegans hoe goed "meat is murder" gewerkt heeft.

Beetje ranzig om gezinnen in heel Vlaanderen eerst een week alles uit de kast te doen halen om een extra week opvang te voorzien, en dan mensen laten feesten tot een gat in de nacht.

Ach wat.
Wat is daar ranzig aan ? Als je kan versoepelen moet je versoepelen imo . We hebben al 1 keer geen nieuwjaar deftig kunnen vieren , we moeten er alles aan doen om dat nu wel te kunnen . Met oudejaar tot 02uur zou een mooie gunst zijn , en moet zeker kunnen als de cijfers zakken .

Als je de scholen kan openhouden zou je dat ook imo moeten doen .

Ach wat.
Mensen zullen gaan feesten. Thuis of elders. De vraag is alleen of je mensen die op restaurant zitten die avond daar nog even laat afsluiten of dat je die restaurants dan nog wat gaat liggen pesten. Als je om 23u moet vertrekken zullen er toch heel wat mensen afhaken om buitenshuis te eten vrees ik.

En als je een totaal gebrek aan doorzettingsvermogen hebt? Wat dan?
Gewoon geen medische verzorging of wat?

Weer serieuze ideëen hoor hier.

En iedereen met meer dan 1 boete per jaar ook weigeren, want die rijden duidelijk te risicovol.
Daarnaast ook degenen die rood vlees eten -> weigeren, want aantoonbaar extra risico op darmkanker.

Alsook iedereen die op het strand ligt, opschrijven die handel!! En dan bij huidkanker gewoon weigeren. Want ja, eigen schuld.

Idem voor alcohol. Iedereen registreren die bier drinkt. Bij slokdarm/maag/keel of hart-vaatziekten --> geweigerd, eigen schuld.

Van mij mag alles, vaccin nemen, vaccin weigeren in quarentaine gaan, ni in quarantaine gaan. Dus er moeten naar mijn mening niet nog meer belachelijke regels of maatregelen komen.

Doet mij om een duur allemaal aan de film gattaca denken.

:offtopic:
Ik bedoelde enkel maar, dat een zere knie een excuus is als een ander.

De focus heeft nog nooit zo hard op gezond eten en bewegen gelegen als nu. Nochtans zijn al die dieet en bewegingstrends al bezig van eind jaren 70 met de opkomst van topmodellen en zaken zoals weightwatchers. Maar tegelijk is ook de fastfood gewoon veel aanweziger geworden, zeker nu je via Takeaway alles asap geleverd krijgt.

In de jaren 60 at men misschien elke dag vettig varkensvlees gebakken in volle boter, maar ik denk niet dat mijn ouders wekelijks pizza of durum met friet lieten leveren of voor alles de auto namen.

Toch een triestig verhaal over een collega.

Is rond de 60 en kwam altijd met de fiets na het werk. Zover ik weet sukkelde hij niet met zijn gezondheid en had een normaal gewicht. Kreeg een oproep voor vaccinatie (AstraZeneca). Door het hele gedoe geweigerd omdat hij Pfizer wou. Dan uiteindelijk besmet geraakt in juni via een cursus op het werk (samen met nog een 4-tal collega's). Niet naar het ziekenhuis gemoeten, maar serieus afgezien. Lange tijd halve dagen gewerkt, na x aantal weken ziek thuis te hebben gezeten, omdat hij behoorlijk last van de longen had en naar het werk fietsen ging niet meer (nog geen 10km). In therapie gegaan voor zijn longen en ze konden blijkbaar niet exact zeggen wat het was, maar het was duidelijk dat het door Corona kwam (hij was de 60ste patiënt bij die dokter met dit soort klachten). Eigenlijk tot nu blijven sukkelen zonder beterschap. Zijn dochter had vooral sneller spierpijn sinds de besmetting (geen idee of dit veel voorkomt). Nu was hij al een tijdje terug halve dagen aan het werken omdat hij niet goed was (dikke voeten en nauwelijks slapen) en gisteren is hij in elkaar gezakt wegens hartfalen en gestorven helaas. Ik wil nu zeker niet zeggen dat het door Corona komt, want het kan absoluut los van elkaar staan, maar vraag me eigenlijk af of je hart zwakker/aangetast kan geworden zijn door die besmetting? Is daar ergens een link? Ik weet van hartfalen tijdens de besmetting, maar kan dit ook later optreden?

Voor de mensen die nog twijfelen aan de besmettelijkheid van de omicron variant : in Londen is al een derde van alle nieuwe besmettingen omicron. Het aantal besmettingen met de omikronvariant verdubbelt elke twee of drie dagen in Engeland, en misschien zelfs sneller in Schotland...

We zullen dus snel weten wat de omicron variant doet bij gevaccineerden.

Jambon wil versoepelen , volgens VDB is er geen sprake van versoepelen . Wordt weer plezant de 22ste december .

Op hetzelfde overlegcomité gaat men blijkbaar de strategie om Omikron te bestrijden bespreken. Tegen dat moment is die variant hier al dominant :laugh:

Voor de mensen die nog twijfelen aan de besmettelijkheid van de omicron variant : in Londen is al een derde van alle nieuwe besmettingen omicron. Het aantal besmettingen met de omikronvariant verdubbelt elke twee of drie dagen in Engeland, en misschien zelfs sneller in Schotland...

We zullen dus snel weten wat de omicron variant doet bij gevaccineerden.
Toch nog een positief bericht: In Zuid-Afrika heeft men nog steeds de indruk dat de omicron variant een minder zwaar ziektebeeld geeft én dat mensen minder lang in het ziekenhuis blijven. Bovendien lijken tests uit te wijzen dat anti-lichamen van gevaccineerden 70% werkzaam zouden zijn.
Gecombineerd met onze huidige zeer sterke deltavariant golf en de boostercampagne gaan we dit misschien nog wel kunnen afblokken.

Ik verslikte me bijna in mijn koffie deze ochtend toen ik de (papieren) krant las:

- tijdens de kerstvakantie zal er amper gevaccineerd worden
- veel vaccinatiecentra zijn definitief dicht.

Sense of urgency gaat toch compleet weg als je in tijden van “oorlog” uzelf de luxe permiteert om tijdens de kerstperiode even op (minder dan?) halve kracht te gaan.
Welk signaal geef je aan de bevolking? Het is allemaal zo dringend niet..

Vaccinatiecentra definitief dicht? Wat is een vaccinatiecentrum: het gebouw staat er nog, het enige wat erin moet zijn enkele lijnen op de grond, wat kotjes in MDF-platen, enkele computers et voilà.

Besteed dat uit aan privé ipv AZG en overheid en maandag is alles operationeel. Privé werkt ook tijdens weekend.

Wel een beetje jammer dat ze van deze hele crisis geen gebruik hebben gemaakt om vanuit de overheid openlijk een gezonde levensstijl te promoten.
Ik denk dan aan de afschaffing van de btw op gezonde producten zoals fruit, groenten, etc en een verhoging van de btw op "minder" gezonde producten, affiches en tv-clips in het genre van "sport je ook mee?", meer subsidies voor sportclubs, etc.
Body positivity is in se heel mooi ideaal (alleen al omdat er zoveel mensen rondlopen met een lichamelijke handicap, huidziekte, etc), maar in de praktijk wordt het quasi enkel gebruikt om te verdoezelen hoe ronduit ongezond dikke mensen zijn.

Je moet de pubmeds maar openklikken om het leuke effect van obesitas (en z'n comorbiditeiten) op corona te lezen.
Enfin.

Ik verslikte me bijna in mijn koffie deze ochtend toen ik de (papieren) krant las:

Sense of urgency gaat toch compleet weg als je in tijden van “oorlog” uzelf de luxe permiteert om tijdens de kerstperiode even op (minder dan?) halve kracht te gaan.

Vaccinatiecentra definitief dicht? Wat is een vaccinatiecentrum: het gebouw staat er nog, het enige wat erin moet zijn enkele lijnen op de grond, wat kotjes in MDF-platen, enkele computers et voilà.

Besteed dat uit aan privé ipv AZG en overheid en maandag is alles operationeel. Privé werkt ook tijdens weekend.
Ik vermoed dat jij ook geen enkel recht op vakantie hebt? Er zijn enkele vaccinatiecentra dicht, omdat er gewoon onvoldoende personeel is. Die vaccinatiecentra draaien ondertussen al sinds maart-april op volle toeren.
Ik weet dat enkele vaccinatiecentra sluiten tussen kerst en nieuwjaar, maar weet wel dat die mensen de voorbije twee maand 12 uur per dag hebben gewerkt om zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen in te enten.

Ik heb gisteren de persconferentie van de taskforce vaccinatie gevolgd. Het is niet zo'n drama als jij er van maakt denk ik. 82 van de 92 centra zijn nog open, sommige met minder capaciteit maar op termijn wordt die wel weer opgetrokken naar niveau juni-juli. Ze zitten momenteel aan 350k prikken per week, maar de week voor kerst zou dat zakken naar 180k en nadien nog minder, om dan in januari proberen te streven naar +400k per week. Op zich begrijpelijk als je weet dat die centra draaien op vrijwilligers en die mensen hun feestdagen ook gewoon het liefst thuis vieren.
Wat ik wel niet begrijp is dat ze erover nadenken om de termijn tussen spuit 2 en 3 in te korten, ipv 6 maand 5 maand bv, maar dat ze niet praten over het wegwerken van de 1,75M spuiten die ze achterstaan...

Ik vermoed dat jij ook geen enkel recht op vakantie hebt? Er zijn enkele vaccinatiecentra dicht, omdat er gewoon onvoldoende personeel is. Die vaccinatiecentra draaien ondertussen al sinds maart-april op volle toeren.
Ik weet dat enkele vaccinatiecentra sluiten tussen kerst en nieuwjaar, maar weet wel dat die mensen de voorbije twee maand 12 uur per dag hebben gewerkt om zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen in te enten.
Personeel én vrijwilligers. Belangrijk om even aan te stippen vind ik, de maatschappij vraagt heel veel voor iets waar ze weinig geld voor over heeft. Terecht dat die Kerstvakantie nemen, je kan niet eisen dat ze dan ook beschikbaar zijn - dan moeten we ze maar betalen.

Die gedachte dat dit virus met verloop van tijd sowieso minder een probleem gaat vormen als je besmettingen niet onder controle houdt is geen certitude.
Toen ik vroeger verliefd was, dacht ik ook dikwijls: T'is gebakken! En dan kwam ik steeds van een kale kermis terug. :rofl:

Ik had dan tussentijdse examens, 4 stuks en ik was aan het glimlachen want ik had de examens naar mijn indruk zéér goed gedaan.
Ik had tot mijn eigen verbazing echter 2 dikke buizen en 2x 10/20. :frown:

Toen ik werkloos werd, kreeg ik van iedereen te horen: Als je echt wil werken dan vind je altijd werk! Iedereen die ik ken en werkloos was toen, vond inderdaad werk, ik heb 10 maanden thuis mijn kas mogen opfretten. overgekwalificeerd, ondergekwalificeerd .. whatever ..

Enzovoorts ..

Ik wil alleen maar zeggen: NIKS in mijn leven is al een certitude geweest tot op heden. Waarom zou het Coronavirus dat dan wel zijn? :unsure: Niet dus.

The assertion that viruses evolve to become milder “is a bit of a myth”, says Rambaut. “The reality is far more complex.”
Dat is niet volledig een mythe. De waarheid ligt ergens in het midden. Zoals hij zelf zegt: De realiteit is véél complexer. Een virus denkt namelijk niet, is zelfs géén levend wezen dus het muteert gewoon volop en het is de sterkste / beste mutatie die overleeft. Survival of the ....

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan