Tja, een paar campagnes gaat dat niet oplossen.
Hoeveel verkeerscampagnes zijn er al niet geweest over te snel rijden, dronken rijden, GSM achter het stuur, ... het gewenste effect is daar ook verre van bereikt. En dat zijn dan nog zaken die je als persoon heel makkelijk in de hand hebt.
Het aantal rokers is geminderd, maar dat zal eerder ook door de prijs komen dan door campagnes of informatie op de verpakkingen.
Je kan van de ene dag op de andere dag stoppen met roken, maar je valt niet plots 40kg af op één dag (operatief misschien

) en je komt ook niet op 1 dag plots 40kg bij.
De levensstijl van mensen pas je niet zomaar aan. Het is ook makkelijker als 28-jarige jolige vrijgezel, dan als alleenstaande moeder die amper tijd heeft voor zichzelf.
Als je daarin iets wil veranderen dan moet je ongezonde voeding een heel flink duurder gaan maken (dan heb je ook de discussie wat is gezond/ongezond natuurlijk) en misschien mensen belonen die veel bewegen (maar dat lijkt me praktisch dan weer moeilijk). Maar dat wordt moeilijk, want dan spelen er een hoop andere belangen mee.
Is nu eenmaal een Westers probleem. We hebben het allemaal (relatief) goed, we hebben vaak een kantoorjob, we eten en drinken graag en het is makkelijker om 's avonds Netflix te kijken dan nog een uurtje te gaan lopen.
Heeft weinig met achterlijk te maken hoor. Dit was te verwachten. Niet eenvoudig voor mensen om dat te regelen. Hier thuis was het ook een gepuzzel, maar uiteindelijk zijn we er wel uitgeraakt met nog de nodige verlof te (kunnen) nemen.
Ik heb het hier al eerder gezegd, ik had ook liever een opschorting van de buitenschoolse activiteiten gezien (sommige doen dit trouwens al spontaan) ipv een extra week kerstvakantie. Nu krijg je idd mogelijk nog meer menging tussen kinderen uit verschillende buurten, dan daarvoor.