Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het gaat niet over het besef.

Het gaat over de gigantische moeilijkheid om een significant deel van de bevolking erin te doen slagen om al hun gewoontes, routines, levensstijl, en manier van sociale beleving die ze al 20-30-40 jaar aan een stuk op die manier doen, drastisch om te gooien en permanent te veranderen.

Vergeleken met een cultuurcentrum binnenstappen, prikje krijgen, en na 10 min. terug buiten en geen enkele verdere actie nodig te hebben.

Die 2 zaken zijn compleet anders qua complexiteit van gedragsverandering en maatschappelijke implementatie.
Maar een cultuurcentrum binnen stappen, dat prikje krijgen en terug buiten staan alleen gaan ons niet helpen. Terwijl zoveel mensen dat momenteel wel denken. Het feit dat je steeds op hamert op de vaccinatie alleen en met een gigantische boog om het feit heen fiets dat Covid en de zware golven mede veroorzaakt zijn door het overgewichtprobleem in onze maatschappij spreekt boekdelen... We hebben een lange termijn oplossing nodig....

Tja, een paar campagnes gaat dat niet oplossen.

Hoeveel verkeerscampagnes zijn er al niet geweest over te snel rijden, dronken rijden, GSM achter het stuur, ... het gewenste effect is daar ook verre van bereikt. En dat zijn dan nog zaken die je als persoon heel makkelijk in de hand hebt.

Het aantal rokers is geminderd, maar dat zal eerder ook door de prijs komen dan door campagnes of informatie op de verpakkingen.

Je kan van de ene dag op de andere dag stoppen met roken, maar je valt niet plots 40kg af op één dag (operatief misschien :unsure:) en je komt ook niet op 1 dag plots 40kg bij.

De levensstijl van mensen pas je niet zomaar aan. Het is ook makkelijker als 28-jarige jolige vrijgezel, dan als alleenstaande moeder die amper tijd heeft voor zichzelf.

Als je daarin iets wil veranderen dan moet je ongezonde voeding een heel flink duurder gaan maken (dan heb je ook de discussie wat is gezond/ongezond natuurlijk) en misschien mensen belonen die veel bewegen (maar dat lijkt me praktisch dan weer moeilijk). Maar dat wordt moeilijk, want dan spelen er een hoop andere belangen mee.

Is nu eenmaal een Westers probleem. We hebben het allemaal (relatief) goed, we hebben vaak een kantoorjob, we eten en drinken graag en het is makkelijker om 's avonds Netflix te kijken dan nog een uurtje te gaan lopen.

Heeft weinig met achterlijk te maken hoor. Dit was te verwachten. Niet eenvoudig voor mensen om dat te regelen. Hier thuis was het ook een gepuzzel, maar uiteindelijk zijn we er wel uitgeraakt met nog de nodige verlof te (kunnen) nemen.

Ik heb het hier al eerder gezegd, ik had ook liever een opschorting van de buitenschoolse activiteiten gezien (sommige doen dit trouwens al spontaan) ipv een extra week kerstvakantie. Nu krijg je idd mogelijk nog meer menging tussen kinderen uit verschillende buurten, dan daarvoor.
Net zoals de campagnes die je opsomt, zijn dat (uiteraard) blijvende campagnes. Om de mens quasi elke dag met z'n neus op de feiten te drukken.
Zal dat het algemeen probleem van overgewicht in de samenleving oplossen? Neen. Dat is ook niet de bedoeling. Maar elke mens met minder overgewicht heeft enkel een positief effect, op alle vlakken.
Zoals elke zatte mens minder op de baan de kans op ongevallen ook drastisch omlaag haalt.
Zoals elke mens meer die zich mooi aan de zone30 in schoolomgevingen houdt, de kans op een fataal ongeval aan de schoolpoort drastisch vermindert.
etc...

Als je geen actie onderneemt, zal er ook geen mentaliteitswijziging volgen. En uiteraard zal dat niet van vandaag op morgen opgelost zijn. Ik spreek over campagnes en ideeën/plannen op de LT.

Net zoals de campagnes die je opsomt, zijn dat (uiteraard) blijvende campagnes. Om de mens quasi elke dag met z'n neus op de feiten te drukken.
Zal dat het algemeen probleem van overgewicht in de samenleving oplossen? Neen. Dat is ook niet de bedoeling. Maar elke mens met minder overgewicht heeft enkel een positief effect, op alle vlakken.
Zoals elke zatte mens minder op de baan de kans op ongevallen ook drastisch omlaag haalt.
Zoals elke mens meer die zich mooi aan de zone30 in schoolomgevingen houdt, de kans op een fataal ongeval aan de schoolpoort drastisch vermindert.
etc...

Als je geen actie onderneemt, zal er ook geen mentaliteitswijziging volgen. En uiteraard zal dat niet van vandaag op morgen opgelost zijn. Ik spreek over campagnes en ideeën/plannen op de LT.
Plannen/ideeën op termijn zijn zeker nodig. Dat begint al op school. Denk dat daar ook al veel stappen gezet zijn, als ik kijk naar mijn kinderen.
Wat ze mogen meenemen van drank/snoep wordt al serieus ingeperkt. Dat is toch anders dan in mijn tijd. En in de lessen wordt daar toch ook de nodige aandacht aan geschonken, merk ik (ik heb het dan over kleuter/lager onderwijs).

Campagnes kunnen ook snel aan kracht verliezen. Als mensen dag in dag uit ermee geconfronteerd worden, worden ze er toch ook onverschillig over. En al zeker als het om slechte campagnes gaat (zoals de Ray-campagne in het verkeer *kuch*).

Het is ook materie die heel gevoelig ligt bij mensen. Alcohol verbieden zou de samenleving ook ten goede komen, maar dan staan mensen meteen op hun achterste poten. Doet me denken aan een aantal jaar geleden toen de aanbeveling werd gegeven om max. 500 gram rood vlees te eten per week. Dat was dan nog maar een aanbeveling, maar toen kwamen er op de radio die ochtend ook al een hoop reacties binnen genre "mogen we nu niks ni meer... bla bla bla".

Denk dat gezond eten de laatste 10-20 jaar sowieso veel meer in de picture is gekomen. De 1000-en kookboeken en Youtube-videos vliegen je om de oren. En dat maakt het tegelijkertijd ook moeilijk voor mensen, want wat moet je nu precies volgen: zandloper, paleo, vegan, intermittent fasting, klassiek, mediteraans, wel/geen brood, wel/geen melk, wel/geen pasta, wel/geen vlees, ... noem maar op.

Idem met sport, het aantal mensen dat beginnen lopen is, of de fiets is beginnen pakken naar het werk, is toch ook de hoogte in geschoten. Start-to-run en het organiseren van niet-alledaagse loopwedstrijden ('s nachts, langsheen monumenten, ...) is populair geworden. Mensen dagen elkaar ook meer en meer uit en de technologie helpt daar ook bij; Alleen blijft er natuurlijk een (grote) groep mensen over die je daar nooit mee gaat bereiken. En het is ook wat leeftijdsgebonden.

Denk dus dat er al heel wat gebeurt op dat vlak en al heel wat stappen gezet zijn de voorbije 20 jaar, maar het zal altijd een complex probleem blijven.

Maar goed, ik denk dat we hier een beetje afwijken :unsure:

Dat zou een discussie kunnen zijn indien:

- obesitas besmettelijk is
- daardoor af en toe de ziekenhuizen dreigen te overstromen
- er een pil zou bestaan die veilig is en uw obesitas binnen de 2 weken 70% vermindert.

Quod non.
Ik zou onmiddellijk tekenen voor een vaccin dat ervoor zou zorgen dat ik niet dik kon worden. Of dat het risico op dik worden zou beperken.

Kunnen eten wat je wilt :love: zonder ergens op te moeten letten...
De mond dichtnaaien is niet echt aangenaam.

Iets doen aan obesitas is ook een proces dat maanden/jaren duurt en veel inspanning en opoffering vergt. Je moet daar al jaren mee bezig zijn voor de pandemie, je kan niet zomaar van vandaag op morgen straffen invoeren voor dikke mensen.

Het kot zal te klein zijn als je zegt: iedereen met een BMI > 25 in lockdown.

Het is ook materie die heel gevoelig ligt bij mensen. Alcohol verbieden zou de samenleving ook ten goede komen, maar dan staan mensen meteen op hun achterste poten. Doet me denken aan een aantal jaar geleden toen de aanbeveling werd gegeven om max. 500 gram rood vlees te eten per week. Dat was dan nog maar een aanbeveling, maar toen kwamen er op de radio die ochtend ook al een hoop reacties binnen genre "mogen we nu niks ni meer... bla bla bla".
Tja, is het leven dan nog wel plezant als we dat allemaal verbieden?

Op reis een colatje in plaats van een gin-tonic. Ahnee, moet cola zero zijn. Maar eigenlijk is die aspartaam ook niet gezond, dus water dan maar!
Verbied alcohol en dan is het direct volledig gedaan met de café's.

Tja, is het leven dan nog wel plezant als we dat allemaal verbieden?

Op reis een colatje in plaats van een gin-tonic. Ahnee, moet cola zero zijn. Maar eigenlijk is die aspartaam ook niet gezond, dus water dan maar!
Perfect! Maar moeten we dan kraantjeswater, gefilterd water of Perrier drinken? :unsure:
En mag water met prik en/of een smaakje nog? :unsure:

Verbied alcohol en dan is het direct volledig gedaan met de café's.
Voila, meteen een broeihaard minder voor Corona!

En zo zitten we weer on-topic

opnieuw wat meer uitleg over wat er beslist kan worden de 22ste:

• cultuursector weer open
  • horeca open tot 2h op kerst & oudejaar

En daar naast (finally!) zal er gediscuccieerd worden over algemene veplichte vaccinatie & 2G. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een grotere voorstander ben van verplichte vaccinatie dan van strengere pasjes, maar de zaken bespreken is al een eerste stap. Met het huidige trackrecord van de regeringen is de kans natuurlijk klein dat hieromtrent deftige beslissingen genomen worden op korte termijn

2 uur s Nachts , dan kom je in principe pas toe op café na je diner met de vrienden / familie :crazy:
Voor mij persoonlijk toch vreemd.
Ik denk dat het meer voor de restaurants is die zo een NYE menu kunnen houden. Dit was best moeilijk om dat tegen 23h te doen.
Tegen 2h zijn die daar wel weg.

Café's. Hangt wat af van de situatie. Bij ons was dat altijd een gezamenlijk fondue / chinees whatever tussen 17-20h en daarna op cafe feesten.
Je moet je plannen een beetje kunnen aanpassen aan de geldige tijdstippen, zijn de cafes toe om 2h, zorg je ervoor dat je vroeger kan gaan.

Ik denk dat de cafes het wel zien zitten om die 3h extra open te zijn.

en feesten/dansen met mondmasker dan ?
Of iedereen braafjes aan tafeltjes aftellen & gelukkig nieuwjaar rondsms'en?
nouveau-bubbel-concert-03.jpg

Ik denk dat het meer voor de restaurants is die zo een NYE menu kunnen houden. Dit was best moeilijk om dat tegen 23h te doen.
Tegen 2h zijn die daar wel weg.

Café's. Hangt wat af van de situatie. Bij ons was dat altijd een gezamenlijk fondue / chinees whatever tussen 17-20h en daarna op cafe feesten.
Je moet je plannen een beetje kunnen aanpassen aan de geldige tijdstippen, zijn de cafes toe om 2h, zorg je ervoor dat je vroeger kan gaan.

Ik denk dat de cafes het wel zien zitten om die 3h extra open te zijn.
Ik denk inderdaad niet dat het de bedoeling dit jaar zal zijn om ongecontroleerd overal volk binnen te pakken. Het zal allemaal nog wat beperkt moeten zijn, met vaste personen aan tafel de hele avond. Ook in de cafés. En dan kan je dat volk daar inderdaad ook gewoon tot een paar uur na nieuwjaar laten zitten ipv hen voor middernacht naar huis te sturen.

Ik denk inderdaad niet dat het de bedoeling dit jaar zal zijn om ongecontroleerd overal volk binnen te pakken. Het zal allemaal nog wat beperkt moeten zijn, met vaste personen aan tafel de hele avond. Ook in de cafés. En dan kan je dat volk daar inderdaad ook gewoon tot een paar uur na nieuwjaar laten zitten ipv hen voor middernacht naar huis te sturen.
idd, vorig jaar was dat ook onnozel. Waren bij een vriendin gaan eten, maar ho maar, we moeten om 23.50 naar huis want 00.00 was de regel.
Dan heb je een hele avond samen gezeten, maar mag je elkaar geen gelukkig nieuwjaar wensen... was maar belachelijk.

Je zou moeten een regel invoeren dat mensen nog mogen blijven maar er niemand meer nieuw mag binnengelaten worden in de horeca. Anders iedereen nog rap op café van 23h tot 2h, dan beter geen verplicht sluitingsuur. Erg praktisch/controleerbaar is dat ook niet. Kunt moeilijk een politieagent zetten aan de ingang van elk café om dat te controleren.

Ik zou niets liever doen dan gaan sporten en mijn overtollige kilo's kwijtspelen maar een knieblessure die al enkele jaren aansleept beslist daar spijtig genoeg anders over. Om maar even aan te tonen dat "val gewoon eens wat af" niet voor iedereen even evident is.

Nochtans heb ik al fitte mensen gezien mee 1been, of zelf geen benen.

Waar een wil is is een weg. Tzal mss wa lastiger zijn, maar zeker niet onmogelijk.

En sporten, durf wedden dat ge mee aangepaste voeding zr ook komt

Ik zou niets liever doen dan gaan sporten en mijn overtollige kilo's kwijtspelen maar een knieblessure die al enkele jaren aansleept beslist daar spijtig genoeg anders over. Om maar even aan te tonen dat "val gewoon eens wat af" niet voor iedereen even evident is.
Desnoods met een e-bike beginnen bijvoorbeeld. 't Is nog altijd beter dan niks. In beweging blijven zonder jezelf te overbelasten is altijd beter dan helemaal niets te doen. En je kan ook minder eten. Je kan ook zwemmen als lopen en fietsen een probleem is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan