Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar wat je opsomt is andermaal allemaal goed voor op korte termijn. Op lange termijn heb je een andere kentering nodig. Nogmaals 50% van de volwassen Belgen heeft overgewicht. Dat is 1 op 2 Belgen. Dat is gewoon een gigantisch aantal dat er mede voor zorgt dat Covid (en andere welvaart ziekten) zo hard toeslaat. Reeds de gehele pandemie is het duidelijk dat Covid veel harder toeslaat in Westerse landen waar de bevolking te kampen heeft met overgewicht dan landen waar dit niet het geval is. Daar ligt het en-en verhaal op lange termijn, in vaccineren en het aannemen van een algemene gezondere levensstijl (En voor iemand er weer met afkomt doel ik niet op Ingeborg of een andere holistische aanhanger). Daar heb je inderdaad de overheid niet voor nodig maar er wordt amper over gerept door die overheid. Hell, onze grootste profeet Van Ranst is zowat het toonbeeld en de definitie van een ongezonde Westerling die vroeg of laat te maken krijgt met een welvaartziekte en tot de risicogroepen van Covid behoort...
En hoe zorgen we er voor dat de bevolking gezonder gaat leven?
Ingrijpen in wat men mag verkopen in de winkels? McDonalds verbieden? Hele grote suiker/vettaks invoeren? Verplichten om te sporten?

Dat is allemaal gemakkelijk gezegd, en ik steun sensibiliseringsmaatregelen, maar hoe je dat opgelost krijgt in een luxueuse Westerse maatschappij waar de burger wordt doodgesmeten met reclame over ongezonde zaken (zowel eten als hobbies als...), de Bourgondische cultuur onze maatschappij bepaalt, en het druk-druk-druk is waardoor een klassieke ouder amper tijd heeft om zelf ergens toe te komen, is mij een raadsel. Meer sport op school, dat is al een begin. Maar wat nog?

Wat een ontzettende windbuil blijft het toch. Eerst opperen dat we de boel moeten sluiten waardoor we optredens hebben moeten cancellen en een kleine 10 000 Euro aan inkomsten kwijtgespeeld zijn en nu na protesten uit de cultuursector een dikke week later afkomen om weer open te gaan.

Ja, die twee weken gaan het hem echt gedaan hebben hoor...idioot.
Volgens mij was Jambon wel vorige week al aan het zeggen dat de evenementenpauze voor hem maar een paar weekjes moest duren, om dan de feestdagen veilig te stellen.

Om The_Prodigy deels bij te vallen: de GEMS bestaat dan wel uit een twintigtal personen, voor zover ik uit de wandelgangen verneem (en daar wordt nogal wat gelekt, zoals je weet) ligt de focus toch telkens rond het virologische aspect (logisch?) en rond de harde kern van virologen rond Vlieghe, Van Ranst et al.
En nog: Van der Hilst is de infectioloog die in augustus waarschuwde van een overbelasting van't zorgsysteem in het najaar en stelde enkele alternatieven voor om de druk te spreiden. Daar werd meewarig over gedaan door de virologen van stand, maar kijk, uiteindelijk is zijn voorspelling wel mooi uitgekomen.

En nog ene, maar dat is dan eerder als antwoord op @Archaos: dat de politiek uit die adviezen maatregelen neemt, is geweten. Maar dat wil niet zeggen dat die adviezen altijd zo eenzijdig moeten zijn zoals ze nu voorgesteld worden ("Sluit dit, sluit dat, doe dit, doe dat" - altijd met de vinger wijzend, nooit een constructief voorstel vanuit de overheid). Eenzijdig én op korte termijn. Uiteraard zitten we met een hoogst onzeker virus (varianten 😮‍💨), maar het LT plan ontbreekt. Elke keer weer. Waar dat LT-plan ophoudt te bestaan, onbesproken tijdens GEMS vergadering of onbehandeld tijdens Overlegcomités of andere ministerraden, laat ik nog in't midden. Maar 't is dat wat de bevolking voornamelijk tegen de borst stoot,denk ik?
Hij pleitte toen vooral voor onmiddellijke versoepelingen als ik het goed zie. Verschilt dat zoveel van wat we nu gedaan hebben?

Op 13(?) augustus is toen die CST ingevoerd voor evenementen en dergelijke. Voor horeca waren er toen geen regels, als ik het me goed herinner. Vanaf toen was het voor het gros van de bevolking quasi alle remmen los. Je kan nu niet zeggen dat de maatregelen streng waren in augustus, september en oktober. In die maanden hadden de meeste mensen toch veel contacten.

Denemarken heeft begin september alle regels losgelaten. Dat is ook goed gegaan voor 2 maanden. Ondertussen zitten zij ook aan 6000+ besmettingen per dag (en stijgende) en voeren ze terug maatregelen in.

En als aanvulling op @The_Prodigy lijkt dit artikel over Frankrijk wel van toepassing: https://www.standaard.be/cnt/dmf20211208_93641105
Bovendien verschijnen de experts uit hun GEMS daar niet om de haverklap in de media. Eigenlijk amper of nooit.
Eigenlijk heeft Frankrijk net het omgekeerde gedaan van wat Van der Hilst vroeg ;) In Frankrijk hebben ze niet alle remmen losgelaten na de vaccinatie. Iets waar (sommige) virologen hier eigenlijk ook voor gepleit hebben, zij vonden dat de regels hier ook te snel versoepeld zijn.

Momenteel 21:
Isabelle Aujoulat
Philippe Beutels
Caroline Boulouffe
Steven Callens
Mathias Dewatripont
Lode Godderis
Niel Hens
Tinne Lernout
Romain Mahieu
Christelle Meuris
Geert Molenberghs
Céline Nieuwenhuys
Michel Thieren
Pierre Van Damme
Dimitri Van der Linden
Steven Van Gucht
Yves Van Laethem
Marc Van Ranst
Maarten Vansteenkiste
Erika Vlieghe
Dirk Wildemeersch

In het verleden zaten deze 3 er ook in:
Bénédicte Delaere
Frédéric Frippiat
Yves Kreins

Aanvullend.

Ervoor had je daar ook bv. Coppieters (Waalse viroloog), en Lieven Annemans (remember). Toen heette dat wel nog Celeval. Maar die werden verketterd wegens andere lijn (wat soepeler willen omgaan).

Hij pleitte toen vooral voor onmiddellijke versoepelingen als ik het goed zie. Verschilt dat zoveel van wat we nu gedaan hebben?

Op 13(?) augustus is toen die CST ingevoerd voor evenementen en dergelijke. Voor horeca waren er toen geen regels, als ik het me goed herinner. Vanaf toen was het voor het gros van de bevolking quasi alle remmen los. Je kan nu niet zeggen dat de maatregelen streng waren in augustus, september en oktober. In die maanden hadden de meeste mensen toch veel contacten.

Denemarken heeft begin september alle regels losgelaten. Dat is ook goed gegaan voor 2 maanden. Ondertussen zitten zij ook aan 6000+ besmettingen per dag (en stijgende) en voeren ze terug maatregelen in.

Eigenlijk heeft Frankrijk net het omgekeerde gedaan van wat Van der Hilst vroeg ;) In Frankrijk hebben ze niet alle remmen losgelaten na de vaccinatie. Iets waar (sommige) virologen hier eigenlijk ook voor gepleit hebben, zij vonden dat de regels hier ook te snel versoepeld zijn.

Hij pleitte toen om kinderen en jongeren los te laten. Kinderen moesten bv. niet meer getest worden volgens hem. En voor evenementen wilde men door die CST toch ook de transmissie nog fel beperken, idem met die test- en quarantaineregels. Dat was een fout, voorspelde hij toen. In de UK heeft men toen alles losgelaten (in juli al), met overvolle cafés, en daar is nog wel een stijging geweest maar beheersbaar. Voor dat scenario pleitte hij toen ook.

Onlangs een andere paper gezien op Science waar de 4de golf ook aan de te kleine blootstelling van kinderen aan het coronavirus eerder werd toegekend. Kinderen hadden sneller in contact moeten komen. Delta en Omicron toont aan dat het virus vermijden onmogelijk lijkt te worden.

Maar wat je opsomt is andermaal allemaal goed voor op korte termijn. Op lange termijn heb je een andere kentering nodig. Nogmaals 50% van de volwassen Belgen heeft overgewicht. Dat is 1 op 2 Belgen. Dat is gewoon een gigantisch aantal dat er mede voor zorgt dat Covid (en andere welvaart ziekten) zo hard toeslaat. Reeds de gehele pandemie is het duidelijk dat Covid veel harder toeslaat in Westerse landen waar de bevolking te kampen heeft met overgewicht dan landen waar dit niet het geval is. Daar ligt het en-en verhaal op lange termijn, in vaccineren en het aannemen van een algemene gezondere levensstijl (En voor iemand er weer met afkomt doel ik niet op Ingeborg of een andere holistische aanhanger). Daar heb je inderdaad de overheid niet voor nodig maar er wordt amper over gerept door die overheid. Hell, onze grootste profeet Van Ranst is zowat het toonbeeld en de definitie van een ongezonde Westerling die vroeg of laat te maken krijgt met een welvaartziekte en tot de risicogroepen van Covid behoort...

Ik ben het in grote lijnen met je eens.
Naast de GEMS is het misschien geen slecht idee om een GEMS 2.0 of een andere denktank op te richten om post-covid campagnes op te zetten (denk aan de BOB-campagne, maar dan meermaals per jaar) i.v.m. gezonder te leven en het mogelijk(!) voorkomen van zwaar ziek te worden.
Maar de focus ligt op het heden. Je zit met het virus en je huidige bevolking. Je kan campagnes opzetten, maar mensen met overgewicht of een ongezonde levensstijl ga je niet van vandaag op morgen 'clean' krijgen.
Het is nu de situatie stabiliseren en nadien kan je gaan sensibiliseren.
Maar daarnaast is er morgen misschien een nieuw virus dat personen met een andere welvaartziekte treft en dan loop je weer achter de feiten aan hoor.

Ik ben het in grote lijnen met je eens.
Naast de GEMS is het misschien geen slecht idee om een GEMS 2.0 of een andere denktank op te richten om post-covid campagnes op te zetten (denk aan de BOB-campagne, maar dan meermaals per jaar) i.v.m. gezonder te leven en het mogelijk(!) voorkomen van zwaar ziek te worden.
Maar de focus ligt op het heden. Je zit met het virus en je huidige bevolking. Je kan campagnes opzetten, maar mensen met overgewicht of een ongezonde levensstijl ga je niet van vandaag op morgen 'clean' krijgen.
Het is nu de situatie stabiliseren en nadien kan je gaan sensibiliseren.
Maar daarnaast is er morgen misschien een nieuw virus dat personen met een andere welvaartziekte treft en dan loop je weer achter de feiten aan hoor.
Wat is zegt klopt maar dat argument houdt echter geen steek meer gezien deze pandemie nu al langer duurt dan anderhalf jaar... Op anderhalf jaar tijd kan je echt wel je levensstijl omgooien en gezonder gaan leven...

Mondmaskerplicht gelost op 1 oktober in winkels, scholen en horeca. Dus niet in de zomer, maar aan het begin van de herfstgolf.
Nachtleven dan ook pas terug helemaal terug open. Vanaf begin september konden ze wel "privé"feesten houden in hun zaken.
Dus neen, in augustus waren er nog niet zo veel versoepelingen.

De GEMS is veel groter dan de gezichten die in de media het (goede/slechte) nieuws en vooruitzichten meedelen:
"De groep bestaat uit 24 personen: medische wetenschappers, onderzoekers en vertegenwoordigers van de gezondheidsdepartementen."

De juiste samenstelling kan ik niet precies vinden, maar hoeveel meer personen wil je in die groep zetten?
Tot er iemand toegevoegd wordt die zegt dat hij de oplossing heeft? Dat mag dan wel 'een alwetende profeet' (jouw woorden) zijn? Zo'n expert is er niet. Niet in BE of in de rest van de wereld. In tegenstelling tot wat sommige 'experts' (zitten tandartsen, homeopaten,... bij) van zichzelf beweren op Facebook of Youtube. Moest die er wel zijn dan kreeg hij in elk land, op elk plein, een standbeeld.

Er is het afgelopen anderhalf jaar al meer dan genoeg debat en andere opinie geweest. Wil je alles loslaten en een gokje wagen? Is al geprobeerd (zie bijvoorbeeld UK) met alle gevolgen van dien. Geen vaccinaties? Zie het voorbeeld van Australië.
Dit is nu een het typevoorbeeld van een discussie op voorhand naar de kloten te helpen. Ik zie hem nergens pleiten voor hetgeen jij zegt maar toch moet je dat zo kaderen :sarcastic: .

Volgens mij was Jambon wel vorige week al aan het zeggen dat de evenementenpauze voor hem maar een paar weekjes moest duren, om dan de feestdagen veilig te stellen.
De kritiek op een arbitraire grens van 200 bezoekers voor indoor evenementen en voorstellingen is imo wel 100% terecht. Niet vergeten dat een paar maanden terug een gans systeem van CERM en CIRM scans in het leven werd geroepen om inrichtingen te screenen op hoeveel mensen er covid-veilig binnen konden. Grotere venues hebben zich daar heel snel volledig op aangepast (met ventilatie, keuringsverslagen en -attesten, etc...) en lokale besturen hebben daar een hele kluif aan gehad om al die scans te beoordelen op ontvankelijkheid en volledigheid. Zonder enige evaluatie van dat systeem, werd het in de vuilbak gegooid. En nu mogen in die "veiligere" zalen maar evenveel mensen binnen als in elk achterafzaaltje, parochiaal centrum, etc... zonder enige structurele maatregel (behoudens een CO2 metertje).

En nu verdedigt Jambon zich met het argument als zou dat systeem niet kunnen onder de Pandemiewet, hetgeen bullshit is (het systeem was namelijk in het eerste KB dat onder de Pandemiewet was uitgevaardigd nog steeds voorzien en is dan later pas gesneuveld)...

Het is één grote clusterfuck.

Oh maar je kan helemaal gelijk hebben daarin hoor. Was volgens mij puur te doen om die kindershows in het Sportpaleis, die De Wever zelf niet durfde afschaffen (om niet de boter gefret te hebben nadien).

En hoe zorgen we er voor dat de bevolking gezonder gaat leven?
Ingrijpen in wat men mag verkopen in de winkels? McDonalds verbieden? Hele grote suiker/vettaks invoeren? Verplichten om te sporten?

Dat is allemaal gemakkelijk gezegd, en ik steun sensibiliseringsmaatregelen, maar hoe je dat opgelost krijgt in een luxueuse Westerse maatschappij waar de burger wordt doodgesmeten met reclame over ongezonde zaken (zowel eten als hobbies als...), de Bourgondische cultuur onze maatschappij bepaalt, en het druk-druk-druk is waardoor een klassieke ouder amper tijd heeft om zelf ergens toe te komen, is mij een raadsel. Meer sport op school, dat is al een begin. Maar wat nog?
Hogere RSZ bijdrage!

Mondmaskerplicht gelost op 1 oktober in winkels, scholen en horeca. Dus niet in de zomer, maar aan het begin van de herfstgolf.
Nachtleven dan ook pas terug helemaal terug open. Vanaf begin september konden ze wel "privé"feesten houden in hun zaken.
Dus neen, in augustus waren er nog niet zo veel versoepelingen.
Je hebt gelijk. Anderzijds zijn de contacten wel de hoogte in geschoten toen. Denk niet dat er veel mensen in augustus/september hun contacten nog beperkten.

Je merkte toen dat mensen toch een stuk losser werden. Ik ging toen vaak terug naar kantoor en daar werden mondmaskers bijna niet meer gedragen (ook al moest dat officieel nog voor verplaatsingen). Was het op café ook niet zo dat je wel terug aan de toog mocht hangen en eigenlijk enkel nog maar een mondmasker moest dragen voor verplaatsingen (WC)? Maar dancings en dergelijk waren inderdaad nog dicht.

Je ziet verschillen in aanpak en ook verschillen in resultaat. In UK zitten ze ook aan 50.000 gevallen per dag, maar de ziekenhuisopnames zijn laag. In Frankrijk schiet het nu toch ook weer de hoogte in en beginnen de patiënten op ICU ook te stijgen. Idem met Denemarken.

Benieuwd hoe het er binnen een maand uitziet in Europa.

Incident met JM Dedecker in de gemeenteraad, die weigert een mondmasker te dragen, ondanks de richtlijnen die gemeenteraad had afgesproken . Een oppositielid heeft klacht ingediend bij de gouverneur.

Ik hoop dat die clown eens op de vingers getikt wordt / gestraft wordt.
Een burgemeester is
  • Niet alleen het hoofd van de gemeente, maar ook de vertegenwoordiger van de regering
  • Belast met de uitvoering van de wetten, decreten, verordeningen en besluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap
  • De burgemeester is hoofd en verantwoordelijke overheid van de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente....
Dus ofwel aanvaard je een functie, en voer je die uit, ofwel niet.

Wat is zegt klopt maar dat argument houdt echter geen steek meer gezien deze pandemie nu al langer duurt dan anderhalf jaar... Op anderhalf jaar tijd kan je echt wel je levensstijl omgooien en gezonder gaan leven...

Ik ben net ongezonder gaan leven. Het heel de tijd thuiswerken zorgt er voor dat ik veel minder beweging heb: geen 17km/dag fietsen meer, veel meer gewoon zitten aan mijn bureau. En ondertussen meer eten vanwege stress, wegvallen van ritme en eenzaamheid.

Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.

Laatst bewerkt:
Op anderhalf jaar tijd kan je echt wel je levensstijl omgooien en gezonder gaan leven...
Een groot stuk van de bevolking zijn hele levensstijl doen omgooien en permanent 5-10+ kg doen afvallen, terwijl er al jaren campagnes zijn?

Easy :sarcastic:

En daarbij, 1,5 jaar geleden wist je natuurlijk niet dat de pandemie zo lang zou duren.

Laatst bewerkt:
Ik ben net ongezonder gaan leven. Het heel de tijd thuiswerken zorgt er voor dat ik veel minder beweging heb: geen 17km/dag fietsen meer, veel meer gewoon zitten aan mijn bureau. En ondertussen meer eten vanwege stress en eenzaamheid.

Zeer herkenbaar :D :(

Hier exact het omgekeerde. Geen 2u pendelen per dag meer, eigen uren kiezen dus veel meer tijd voor m'n looptrainingen :love: en ook wel een beetje door Corona int achterhoofd dat vooral mensen met overgewicht treft. Niet dat ik zo vet stond, maar er mochten wel wat kilo's af.

Ik ben net ongezonder gaan leven. Het heel de tijd thuiswerken zorgt er voor dat ik veel minder beweging heb: geen 17km/dag fietsen meer, veel meer gewoon zitten aan mijn bureau. En ondertussen meer eten vanwege stress, wegvallen van ritme en eenzaamheid.

Bij mij is het tegenwoordig meer door het slechte weer en korte dagen dan door Covid.
't is ook donker 's morgens en 's avonds als ik naar het werk fiets (op de dagen die ik dan nog moet gaan). Met een goed licht zou dat eigenlijk geen excuus mogen zijn maar ja.
En dan de dagen dat ik thuis werk, ben ik dikwijls lui ook, woon-werkverkeer is anders een stimulans om de fiets nog eens te nemen in de week.

Verder worden niet enkel die cijfers gebruikt om aan te tonen dat het virus door scholen raast, daarvoor kijkt men (in Vlaanderen) naar de cijfers van het CLB dat een zicht geven op zowel leerlingen als onderwijzers. Waar RSZ cijfers enkel naar personeel kijkt (dus zowel onderwijzers alsook administratief medewerkers en zelfs de kuisploeg). En dan vergeten zowel jij als de journalist ook al wat ik in de vorige post aangekaart heb (uit het onderzoek waar Godderis aan meegewerkt heeft):

Even duidelijk maken dat, als de bron RSZ is, die géén gegeven heeft over de overgrote meerderheid van het personeel, aangezien die betaald worden via de overheid (alvast toch bij alle vastbenoemde wordt geen RSZ geïnd). Dus zal het meestal gaan over mensen die ofwel als tijdelijke in dienst genomen zijn ofwel zelfs enkel zij die als contractuele werknemer NIET betaald door onderwijs in dienst zijn. En dat zijn dan vaak mensen die minder vaak intensief contact hebben met leerlingen (onderhoud, administratief bedienden, ...)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan