De GEMS zijn een adviesraad. Zij geven advies. Zij nemen de beslissingen niet. Als zij de beslissingen namen, dan waren de scholen nu al voor de tweede week dicht. Dat is ook geen groepje van 3 man hé, daar zitten zeker 20 mensen in. Dat zouden toch genoeg meningen moeten zijn.Ik twijfel helemaal niet aan de kennis van Van Ranst, Vlieghe,... In hun vakgebied zijn die mensen ongetwijfeld wereldtop. Maar het beheersen van een crisis is in onze maatschappij nu eenmaal meer dan één specifiek vakgebied. Wie moeten we er dan bijhalen? lijkt mij dat er de afgelopen tijd reeds genoeg signalen zijn gekomen uit de medische wereld om onze aanpak misschien eens te gaan wijzigen.
![]()
INTERVIEW. Infectioloog ziet nieuwe fase in corona-epidemie aanbreken: “Stop met focus op besmettingen en temper de paniek”
“We moeten er niet flauw over doen: angst verkoopt. Maar de cijfers van vandaag zijn niet te vergelijken met die van vorig jaar.” Die boodschap van Jeroen van der Hilst (44), infectioloog aan het Jessa Ziekenhuis, krijgt opvallend veel bijval op sociale media. Van der Hilst - geboren in...www.hln.be
Zie bovenstaande om er maar eentje aan te halen. Of gaat u verklaren dat de arts in kwestie helemaal geen kennis van zaken heeft? Uw laatste zin is dan ook zo typerend voor deze ganse Coronaperiode. Ik heb in de verste verte nergens gesproken over Ingeborg of soortgelijke individuen. Nergens is er ruimte voor een debat of andere opinie. Van Ranst en dergelijke zijn onze alwetende profeten en kunnen het uiteraard nooit fout hebben. Iedereen die daar ook maar een licht afwijkende visie op heeft wordt onmiddellijk weggezet als een onnozelaar of "geen kennis van zaken"... Het is een andere topic op het forum hier reeds al gemeld. Had de GEMS bestaan uit andere experten had de visie en maatregelen van het afgelopen anderhalf jaar er volledig anders uitgezien. Goed dat je trouwens het eerste gedeelte van mijn vorige post compleet negeert, of om maar aan te tonen dat er weldegelijk enkel naar het virologisch standpunt in deze crisis wordt gekeken.
Daarom nemen de politici de beslissingen, omdat zij verondersteld worden om alles af te wegen en evenwichtige beslissingen te nemen (kuch). Dat in een crisis als deze de meningen van virologen, epidemiologen, ... zwaarder doorwegen, lijkt me ook maar normaal.
Je artikel is betalend, dus veel kan ik er niet uit afleiden. De focus ligt altijd meer op ziekehuisopnames (en vooral ICU dan), dan op besmettingen hoor. Als dat niet het geval was, dan waren we al veel vroeger in actie geschoten met maatregelen... Natuurlijk worden de cijfers van besmettingen nog steeds meegedeeld, daar is ook niets mis mee. Het blijft een belangrijke indicatie.
Op zich zie ik niet zoveel verschil met de in ons omringende landen hoor... Andere meningen en opinies zijn ok, maar ze moeten realistisch zijn. Niet elke mening of opinie is evenveel waard. Je blijft ook gebonden aan feiten, daar kan je niet om heen.
laat hespje
maar versoepelen
), maar het LT plan ontbreekt. Elke keer weer. Waar dat LT-plan ophoudt te bestaan, onbesproken tijdens GEMS vergadering of onbehandeld tijdens Overlegcomités of andere ministerraden, laat ik nog in't midden. Maar 't is dat wat de bevolking voornamelijk tegen de borst stoot,denk ik?