Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik twijfel helemaal niet aan de kennis van Van Ranst, Vlieghe,... In hun vakgebied zijn die mensen ongetwijfeld wereldtop. Maar het beheersen van een crisis is in onze maatschappij nu eenmaal meer dan één specifiek vakgebied. Wie moeten we er dan bijhalen? lijkt mij dat er de afgelopen tijd reeds genoeg signalen zijn gekomen uit de medische wereld om onze aanpak misschien eens te gaan wijzigen.

Zie bovenstaande om er maar eentje aan te halen. Of gaat u verklaren dat de arts in kwestie helemaal geen kennis van zaken heeft? Uw laatste zin is dan ook zo typerend voor deze ganse Coronaperiode. Ik heb in de verste verte nergens gesproken over Ingeborg of soortgelijke individuen. Nergens is er ruimte voor een debat of andere opinie. Van Ranst en dergelijke zijn onze alwetende profeten en kunnen het uiteraard nooit fout hebben. Iedereen die daar ook maar een licht afwijkende visie op heeft wordt onmiddellijk weggezet als een onnozelaar of "geen kennis van zaken"... Het is een andere topic op het forum hier reeds al gemeld. Had de GEMS bestaan uit andere experten had de visie en maatregelen van het afgelopen anderhalf jaar er volledig anders uitgezien. Goed dat je trouwens het eerste gedeelte van mijn vorige post compleet negeert, of om maar aan te tonen dat er weldegelijk enkel naar het virologisch standpunt in deze crisis wordt gekeken.
De GEMS zijn een adviesraad. Zij geven advies. Zij nemen de beslissingen niet. Als zij de beslissingen namen, dan waren de scholen nu al voor de tweede week dicht. Dat is ook geen groepje van 3 man hé, daar zitten zeker 20 mensen in. Dat zouden toch genoeg meningen moeten zijn.

Daarom nemen de politici de beslissingen, omdat zij verondersteld worden om alles af te wegen en evenwichtige beslissingen te nemen (kuch). Dat in een crisis als deze de meningen van virologen, epidemiologen, ... zwaarder doorwegen, lijkt me ook maar normaal.

Je artikel is betalend, dus veel kan ik er niet uit afleiden. De focus ligt altijd meer op ziekehuisopnames (en vooral ICU dan), dan op besmettingen hoor. Als dat niet het geval was, dan waren we al veel vroeger in actie geschoten met maatregelen... Natuurlijk worden de cijfers van besmettingen nog steeds meegedeeld, daar is ook niets mis mee. Het blijft een belangrijke indicatie.

Op zich zie ik niet zoveel verschil met de in ons omringende landen hoor... Andere meningen en opinies zijn ok, maar ze moeten realistisch zijn. Niet elke mening of opinie is evenveel waard. Je blijft ook gebonden aan feiten, daar kan je niet om heen.

Mager? Duizenden minder doden, en beperkte maatregelen ipv lockdowns.
En virussen evolueren, en extra vaccinaties zorgen ervoor dat ook wij mee evolueren.

Dat doet het nu al enorm.
Maar hoe ambetanter de opeenvolgende varianten, hoe meer extra/aangepaste vaccinaties nodig zijn.

Geen idee waarom je zou klagen dat de eerste vaccinaties niet eeuwig voldoende zouden zijn. Dat heeft nooit iemand gezegd.

We zitten in een race tussen virussen en bescherming door vaccinatie/besmetting, en ondertussen onze economie voldoende open houden terwijl de ziekenhuizen niet overstromen.

Vreemd, eerst klaag je dat er geen vrijheid is.
Nu klaag je dat de maatregelen niet streng genoeg zijn.
Wat voor u een slechts een beperkte maatregel is kan voor iemand anders een maatregel zijn met grote impact. Ik heb er bijvoorbeeld weinig last van dat discotheken niet open mogen. De discotheekuitbater die 3 weken geleden een hoop zelftests heeft aangekocht om de week erop te horen dat hij toch mag sluiten zal er meer last van ondervinden. Misschien moet iedereen voor zichzelf uitmaken hoe beperkend de maatregelen zijn en dit niet steeds gaan projecteren naar anderen omdat je er zelf geen hinder in ondervindt.

Daarnaast klaag ik niet dat de eerste vaccinaties niet eeuwig voldoende zouden zijn. Wel dat het momenteel de enige focus is. Prikken en we komen uit deze crisis wordt gezegd terwijl er maar één variant nodig is om gans dat verhaal andermaal onderuit te halen (zie Delta). Vandaar mijn oorspronkelijk post ook met het artikel omtrent overgewicht en de risico's. Het zou een en-en verhaal moeten zijn, inzetten op de vaccinatie en tevens er voor zorgen dat risicofactoren die we zelf in de hand hebben worden verkleind. Dat is het momenteel absoluut niet.

Ik klaag ook helemaal nergens dat de maatregelen niet streng genoeg zijn, ik klaag over de vele symboolmaatregelen die helemaal nergens op slaan van het afgelopen anderhalf jaar. Zoals de hele hetze over het CST in fitnesscentra terwijl dit in andere sporttakken niet hoefden om er maar één te noemen...

Ik twijfel helemaal niet aan de kennis van Van Ranst, Vlieghe,... In hun vakgebied zijn die mensen ongetwijfeld wereldtop. Maar het beheersen van een crisis is in onze maatschappij nu eenmaal meer dan één specifiek vakgebied. Wie moeten we er dan bijhalen? lijkt mij dat er de afgelopen tijd reeds genoeg signalen zijn gekomen uit de medische wereld om onze aanpak misschien eens te gaan wijzigen.

Zie bovenstaande om er maar eentje aan te halen. Of gaat u verklaren dat de arts in kwestie helemaal geen kennis van zaken heeft? Uw laatste zin is dan ook zo typerend voor deze ganse Coronaperiode. Ik heb in de verste verte nergens gesproken over Ingeborg of soortgelijke individuen. Nergens is er ruimte voor een debat of andere opinie. Van Ranst en dergelijke zijn onze alwetende profeten en kunnen het uiteraard nooit fout hebben. Iedereen die daar ook maar een licht afwijkende visie op heeft wordt onmiddellijk weggezet als een onnozelaar of "geen kennis van zaken"... Het is een andere topic op het forum hier reeds al gemeld. Had de GEMS bestaan uit andere experten had de visie en maatregelen van het afgelopen anderhalf jaar er volledig anders uitgezien. Goed dat je trouwens het eerste gedeelte van mijn vorige post compleet negeert, of om maar aan te tonen dat er weldegelijk enkel naar het virologisch standpunt in deze crisis wordt gekeken.
De GEMS is veel groter dan de gezichten die in de media het (goede/slechte) nieuws en vooruitzichten meedelen:
"De groep bestaat uit 24 personen: medische wetenschappers, onderzoekers en vertegenwoordigers van de gezondheidsdepartementen."

De juiste samenstelling kan ik niet precies vinden, maar hoeveel meer personen wil je in die groep zetten?
Tot er iemand toegevoegd wordt die zegt dat hij de oplossing heeft? Dat mag dan wel 'een alwetende profeet' (jouw woorden) zijn? Zo'n expert is er niet. Niet in BE of in de rest van de wereld. In tegenstelling tot wat sommige 'experts' (zitten tandartsen, homeopaten,... bij) van zichzelf beweren op Facebook of Youtube. Moest die er wel zijn dan kreeg hij in elk land, op elk plein, een standbeeld.

Er is het afgelopen anderhalf jaar al meer dan genoeg debat en andere opinie geweest. Wil je alles loslaten en een gokje wagen? Is al geprobeerd (zie bijvoorbeeld UK) met alle gevolgen van dien. Geen vaccinaties? Zie het voorbeeld van Australië.

Zie bovenstaande om er maar eentje aan te halen. Of gaat u verklaren dat de arts in kwestie helemaal geen kennis van zaken heeft?
Ik kan niet gans het artikel lezen dus ik reageer inhoudelijk enkel op datgene dat niet achter de Paywall zit.

Deze persoon reageert op de situatie rond 14 juli 2021.
Laat ons de cijfers erbijhalen:
Coronablog: Meer dan 1.000 nieuwe bevestigde besmettingen per dag, "63 procent van besmettingen door deltavariant"

Ochot, 18 opnames per dag. Steven VG haalt aan in een interview dat verstrengingen niet nodig zijn. Hij vertelt daar ook dat het nog steeds mogelijk is dat je besmet wordt desondanks vaccinatie. Dus dat voorzichtigheid geboden blijft. Paniek? Nee. Wel de waarschuwing dat we nog niet gered waren.

We zijn nu 5 maanden verder en zitten aan 250+ opnames per dag. Dus we volgen perfect de arts in uw artikel zijn advies: geen paniek op basis van besmettingscijfers, maar wel paniek op basis van opnames en IZ status, en die is nu alarmerend.

Mijn gedeelte over Ingeborg was als vergroting bedoeld.

Nergens is er ruimte voor een debat of andere opinie. Van Ranst en dergelijke zijn onze alwetende profeten en kunnen het uiteraard nooit fout hebben. Iedereen die daar ook maar een licht afwijkende visie op heeft wordt onmiddellijk weggezet als een onnozelaar of "geen kennis van zaken"...
Onze profeten praten over de algemene consensus binnen de wetenschappelijke wereld mbt COVID. Je kan best een andere visie hebben op zaken, maar feiten zijn feiten. En onze wetenschappers houden zich voornamelijk aan feiten en voorspellingen op basis van diezelfde feiten.

En ja, we laten ons hier voornamelijk leiden door virologen. Als ik problemen heb met mijn auto dan luister ik naar een garagist, als ik problemen met mijn afvoer heb dan luister ik naar de loodgieter.
Heb ik last van een virus dan luister ik naar een viroloog. Ik ben té ongeschoold en té dom om zelf ook maar iets nuttig hierover te zeggen. Het enige dat ik kan doen is informatie opzoeken en zelf proberen te factchecken.

Je moet je niet persoonlijk aangevallen voelen hoor. Maar onderbouw gerust verder welke personen en uit welke domeinen er nuttige dingen kunnen roepen over een pandemie, buiten virologen?
Motivatie-experts? Sociologen? Bedrijfsingenieurs? Die kunnen omkadering mee bedenken ja. Maar voor het puur medische? Nee nee..

Het zou een en-en verhaal moeten zijn, inzetten op de vaccinatie en tevens er voor zorgen dat risicofactoren die we zelf in de hand hebben worden verkleind. Dat is het momenteel absoluut niet.

Het IS een en-en verhaal. Vaccinaties uitgerold door de overheid EN het is voor de rest aan de mensen zelf om hun gezond verstand (of wat er van over schiet) te gebruiken: Minder mensen zien, op minder drukke plaatsen komen, mondmaskers, afstand houden, .... . Daar heb je de overheid echt niet voor nodig.

De GEMS is veel groter dan de gezichten die in de media het (goede/slechte) nieuws en vooruitzichten meedelen:
"De groep bestaat uit 24 personen: medische wetenschappers, onderzoekers en vertegenwoordigers van de gezondheidsdepartementen."

Momenteel 21:
Isabelle Aujoulat
Philippe Beutels
Caroline Boulouffe
Steven Callens
Mathias Dewatripont
Lode Godderis
Niel Hens
Tinne Lernout
Romain Mahieu
Christelle Meuris
Geert Molenberghs
Céline Nieuwenhuys
Michel Thieren
Pierre Van Damme
Dimitri Van der Linden
Steven Van Gucht
Yves Van Laethem
Marc Van Ranst
Maarten Vansteenkiste
Erika Vlieghe
Dirk Wildemeersch

In het verleden zaten deze 3 er ook in:
Bénédicte Delaere
Frédéric Frippiat
Yves Kreins

@The_Prodigy: laat je niet afschrikken om dingen te posten want nu lijkt het dat half het forum op jou aan het schieten is. Maar je kan niet zomaar dingen roepen die klaarblijkelijk op los zand zijn gebaseerd.
Je vraagt voor andere mensen bij de GEMS terwijl effectief de samenstelling veel groter is. Je laat een dokter zien die zegt dat er geen paniekvoetbal moet gespeeld worden, maar dat artikel is van juli waar de cijfers verbleken tov de situatie nu. En nog, voor zover ik kan zien, wil hij de focus verleggen op ziekenhuisopname en IZ. Iets dat nu ook als drempel wordt gebruikt.

Nieuw overleg 22 december, Jambon zou voor versoepelingen willen gaan in evenementen sector

Wat een ontzettende windbuil blijft het toch. Eerst opperen dat we de boel moeten sluiten waardoor we optredens hebben moeten cancellen en een kleine 10 000 Euro aan inkomsten kwijtgespeeld zijn en nu na protesten uit de cultuursector een dikke week later afkomen om weer open te gaan.

Ja, die twee weken gaan het hem echt gedaan hebben hoor...idioot.

Mijn buren waren een maand geleden positief en nu opnieuw... Hoe kan zoiets? Omikron?

Laatst bewerkt:
@The_Prodigy: laat je niet afschrikken om dingen te posten want nu lijkt het dat half het forum op jou aan het schieten is. Maar je kan niet zomaar dingen roepen die klaarblijkelijk op los zand zijn gebaseerd.
Je vraagt voor andere mensen bij de GEMS terwijl effectief de samenstelling veel groter is. Je laat een dokter zien die zegt dat er geen paniekvoetbal moet gespeeld worden, maar dat artikel is van juli waar de cijfers verbleken tov de situatie nu. En nog, voor zover ik kan zien, wil hij de focus verleggen op ziekenhuisopname en IZ. Iets dat nu ook als drempel wordt gebruikt.
Om The_Prodigy deels bij te vallen: de GEMS bestaat dan wel uit een twintigtal personen, voor zover ik uit de wandelgangen verneem (en daar wordt nogal wat gelekt, zoals je weet) ligt de focus toch telkens rond het virologische aspect (logisch?) en rond de harde kern van virologen rond Vlieghe, Van Ranst et al.
En nog: Van der Hilst is de infectioloog die in augustus waarschuwde van een overbelasting van't zorgsysteem in het najaar en stelde enkele alternatieven voor om de druk te spreiden. Daar werd meewarig over gedaan door de virologen van stand, maar kijk, uiteindelijk is zijn voorspelling wel mooi uitgekomen.

En nog ene, maar dat is dan eerder als antwoord op @Archaos: dat de politiek uit die adviezen maatregelen neemt, is geweten. Maar dat wil niet zeggen dat die adviezen altijd zo eenzijdig moeten zijn zoals ze nu voorgesteld worden ("Sluit dit, sluit dat, doe dit, doe dat" - altijd met de vinger wijzend, nooit een constructief voorstel vanuit de overheid). Eenzijdig én op korte termijn. Uiteraard zitten we met een hoogst onzeker virus (varianten 😮‍💨), maar het LT plan ontbreekt. Elke keer weer. Waar dat LT-plan ophoudt te bestaan, onbesproken tijdens GEMS vergadering of onbehandeld tijdens Overlegcomités of andere ministerraden, laat ik nog in't midden. Maar 't is dat wat de bevolking voornamelijk tegen de borst stoot,denk ik?

Ik laat me helemaal niet afschrikken om zaken te posten. Ik ben alleen niet altijd in de mogelijkheid om steeds binnen de 5 minuten te reageren wanneer iemand mijn post citeert. Het artikel gaat trouwens niet omtrent paniekvoetbal omtrent besmettingscijfers. Het ging erom dat de arts in kwestie in die periode opriep om onmiddellijk te gaan versoepelen in de maatregelen. Dit zodat meer mensen, voornamelijk niet gevaccineerden buiten de risicogroepen, op natuurlijke manier besmet zouden geraken buiten het hoogseizoen van infectieziekten en de besmettingspiek gespreid zou zijn. Zodoende zouden we misschien een golf in de herfst kunnen vermijden. Van Der Hilst werd toen zowat verketterd door zijn uitspraken, Van Ranst en co op kop, maar ondertussen zitten we wel met onze golf in de herfst/winter... Had de tactiek van Van Der Hilst beter geweest? Misschien wel, misschien ook helemaal niet maar een debat daaromtrent werd helemaal nooit gevoerd...

https://www.tvl.be/nieuws/om-herfstpiek-te-vermijden-wil-infectioloog-jessa-nu-versoepelen-123603

Om The_Prodigy deels bij te vallen: de GEMS bestaat dan wel uit een twintigtal personen, voor zover in uit de wandelgangen verneem (en daar wordt nogal wat gelekt, zoals je weet) ligt de focus toch telkens rond het virologische aspect (logisch?) en rond de harde kern van virologen rond Vlieghe, Van Ranst et al.
En nog: Van der Hilst is de infectioloog die in augustus waarschuwde van een overbelasting van't zorgsysteem in het najaar en stelde enkele alternatieven voor om de druk te spreiden. Daar werd meewarig over gedaan door de virologen van stand, maar kijk, uiteindelijk is zijn voorspelling wel mooi uitgekomen.

En nog ene, maar dat is dan eerder als antwoord op @Archaos: dat de politiek uit die adviezen maatregelen neemt, is geweten. Maar dat wil niet zeggen dat die adviezen altijd zo eenzijdig moeten zijn zoals ze nu voorgesteld worden. Eenzijdig én op korte termijn. Uiteraard zitten we met een hoogst onzeker virus (varianten 😮‍💨), maar het LT plan ontbreekt. Elke keer weer. Waar dat LT-plan ophoudt te bestaan, onbesproken tijdens GEMS vergadering of onbehandeld tijdens Overlegcomités of andere ministerraden, laat ik nog in't midden. Maar 't is dat wat de bevolking voornamelijk tegen de borst stoot,denk ik?
Perfecte aanvulling op mijn bovenstaand betoog vooral het vetgedrukte...

Domme ongepaste uitspraak van Jambon, aflevering 425. Die gaan ze na 2024 toch wegpromoveren zoals Leterme en Kris Peeters mag ik hopen.

Wat een ontzettende windbuil blijft het toch. Eerst opperen dat we de boel moeten sluiten waardoor we optredens hebben moeten cancellen en een kleine 10 000 Euro aan inkomsten kwijtgespeeld zijn en nu na protesten uit de cultuursector een dikke week later afkomen om weer open te gaan.

Ja, die twee weken gaan het hem echt gedaan hebben hoor...idioot.
Opnieuw een bewijs dat die man er gewoon telkens maar een slag naar slaat.

Domme ongepaste uitspraak van Jambon, aflevering 425. Die gaan ze na 2024 toch wegpromoveren zoals Leterme en Kris Peeters mag ik hopen.
Ik hoop het uit de grond van mij hart. BDW heeft hier toch de kemel van zijn leven geschoten door toen niet zelf op die stoel te gaan zitten. Wellicht dacht hij dat hij zelf op de premierstoel ging terechtkomen. Denk dat we nu echt wel het failliet van de Vlaamse politiek aan het meemaken zijn.

Ik hoop het uit de grond van mij hart. BDW heeft hier toch de kemel van zijn leven geschoten door toen niet zelf op die stoel te gaan zitten. Wellicht dacht hij dat hij zelf op de premierstoel ging terechtkomen. Denk dat we nu echt wel het failliet van de Vlaamse politiek aan het meemaken zijn.
Ik geloof dat ge hier nu echt wel veel te veel pluimen op de hoed van jambon aan het steken bent. Precies alsof hij dat in zijn eentje aan het klaar spelen is.

Het IS een en-en verhaal. Vaccinaties uitgerold door de overheid EN het is voor de rest aan de mensen zelf om hun gezond verstand (of wat er van over schiet) te gebruiken: Minder mensen zien, op minder drukke plaatsen komen, mondmaskers, afstand houden, .... . Daar heb je de overheid echt niet voor nodig.
Maar wat je opsomt is andermaal allemaal goed voor op korte termijn. Op lange termijn heb je een andere kentering nodig. Nogmaals 50% van de volwassen Belgen heeft overgewicht. Dat is 1 op 2 Belgen. Dat is gewoon een gigantisch aantal dat er mede voor zorgt dat Covid (en andere welvaart ziekten) zo hard toeslaat. Reeds de gehele pandemie is het duidelijk dat Covid veel harder toeslaat in Westerse landen waar de bevolking te kampen heeft met overgewicht dan landen waar dit niet het geval is. Daar ligt het en-en verhaal op lange termijn, in vaccineren en het aannemen van een algemene gezondere levensstijl (En voor iemand er weer met afkomt doel ik niet op Ingeborg of een andere holistische aanhanger). Daar heb je inderdaad de overheid niet voor nodig maar er wordt amper over gerept door die overheid. Hell, onze grootste profeet Van Ranst is zowat het toonbeeld en de definitie van een ongezonde Westerling die vroeg of laat te maken krijgt met een welvaartziekte en tot de risicogroepen van Covid behoort...

En als aanvulling op @The_Prodigy lijkt dit artikel over Frankrijk wel van toepassing: https://www.standaard.be/cnt/dmf20211208_93641105
Bovendien verschijnen de experts uit hun GEMS daar niet om de haverklap in de media. Eigenlijk amper of nooit.
volgens mij hebben ze daar het grote voordeel dat ze werken met op voorhand gedefinieerde maatregelen bij vooraf gedefinieerde cijfers. Waardoor je ten eerste al op voorhand weet waar men aan toe zal zijn al de cijfers zus of zo zijn en je ook veel sneller ingrijpt bij stijging of daling van die cijfers, je moet niet meer in overleg gaan over maatregelen aangezien deze al gekend zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan