En hoe zorgen we er voor dat de bevolking gezonder gaat leven?Maar wat je opsomt is andermaal allemaal goed voor op korte termijn. Op lange termijn heb je een andere kentering nodig. Nogmaals 50% van de volwassen Belgen heeft overgewicht. Dat is 1 op 2 Belgen. Dat is gewoon een gigantisch aantal dat er mede voor zorgt dat Covid (en andere welvaart ziekten) zo hard toeslaat. Reeds de gehele pandemie is het duidelijk dat Covid veel harder toeslaat in Westerse landen waar de bevolking te kampen heeft met overgewicht dan landen waar dit niet het geval is. Daar ligt het en-en verhaal op lange termijn, in vaccineren en het aannemen van een algemene gezondere levensstijl (En voor iemand er weer met afkomt doel ik niet op Ingeborg of een andere holistische aanhanger). Daar heb je inderdaad de overheid niet voor nodig maar er wordt amper over gerept door die overheid. Hell, onze grootste profeet Van Ranst is zowat het toonbeeld en de definitie van een ongezonde Westerling die vroeg of laat te maken krijgt met een welvaartziekte en tot de risicogroepen van Covid behoort...
Ingrijpen in wat men mag verkopen in de winkels? McDonalds verbieden? Hele grote suiker/vettaks invoeren? Verplichten om te sporten?
Dat is allemaal gemakkelijk gezegd, en ik steun sensibiliseringsmaatregelen, maar hoe je dat opgelost krijgt in een luxueuse Westerse maatschappij waar de burger wordt doodgesmeten met reclame over ongezonde zaken (zowel eten als hobbies als...), de Bourgondische cultuur onze maatschappij bepaalt, en het druk-druk-druk is waardoor een klassieke ouder amper tijd heeft om zelf ergens toe te komen, is mij een raadsel. Meer sport op school, dat is al een begin. Maar wat nog?
), maar het LT plan ontbreekt. Elke keer weer. Waar dat LT-plan ophoudt te bestaan, onbesproken tijdens GEMS vergadering of onbehandeld tijdens Overlegcomités of andere ministerraden, laat ik nog in't midden. Maar 't is dat wat de bevolking voornamelijk tegen de borst stoot,denk ik?
In Frankrijk hebben ze niet alle remmen losgelaten na de vaccinatie. Iets waar (sommige) virologen hier eigenlijk ook voor gepleit hebben, zij vonden dat de regels hier ook te snel versoepeld zijn.
.

en ook wel een beetje door Corona int achterhoofd dat vooral mensen met overgewicht treft. Niet dat ik zo vet stond, maar er mochten wel wat kilo's af.