Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nederland:
Sluiting niet-essentiële winkels en diensten (dus ook horeca) om 17u. Essentiële winkels om 20u.
Sporten in groepsverband (i.e. > 4 personen, exclusief instructeur) is tussen 17.00 uur en 05.00 uur niet toegestaan. Dit verbod geldt zowel voor binnen als buitensport en het maakt niet uit of het op een besloten gebied is of op de openbare weg. Het verbod geldt niet voor topsporters

Frankrijk en Duitsland zijn moeilijker te vergelijken. Gezien hun oppervlakte hanteren die meer streekgebonden maatregelen dan nationale. Moet ik ze allemaal opzoeken of zijn volgende voldoende?
Duitsland nationaal:
3G-regel op de werkvloer, dit trouwens enkel voor essentiële beroepen want voltijds telewerk verplicht.
3G-regel voor openbaar vervoer.
Ja, voldoende om te besluiten dat voor mij de regels minder streng zijn dan hier. Misschien moet je er een grafiekje van maken over hoe iedereen de maatregelen op zijn eigen manier bekijkt en vanuit het eigen standpunt. Nogmaals, het is niet omdat het in land x of y zo is dat het daarom beter of slechter is. Kijk maar naar de eigen tuin ipv die van uw buur. Ipv altijd maar weer te willen kijken naar land x of y om het grote bewijs dat uw mening de correcte is te verkrijgen.

Ik ga langs de andere kant licht mijn kar keren hier.
De huidige lichte maatregelen (behalve de scholen) zijn ondanks de huidige daling van de cijfers toch een verdedigbaar idee, tot we de klinische data van Omicron hebben.

Want als die lelijk tegenvallen, kunnen we zo een nieuwe lockdown in februari-maart misschien vermijden en de hospitalisaties wat meer spreiden.
Imo snap ik dat de experten misschien ook wel wat maatregelen willen nemen door de onbekendheid van de omicron variant maar dat men dat dan ook zo communiceert. Net zoals de politiek ook wel eens wat meer mag communiceren waarom zij denken dat maatregel x of y noodzakelijk is ipv wij hebben dat beslist. Het zou in mijn ogen toch ook wat de weerstand temperen als men eens zou uitleggen waarom ze tot die maatregelen komen ipv het volk te laten gissen en hun eigen beeld te vormen over hoe en waarom bepaalde maatregelen genomen worden.

Vorige week kleuterschool gesloten door hoogrisicocontact met middagmoeder. Volgende week school gesloten door te weinig leerkrachten. Dan mogen ze hopelijk 1 weekske naar school en dan mogen ze er nog eens 3 thuisblijven.
Ik werk in de zorg en heb quarantaines en schoolsluitingen altijd opgelost gekregen zonder thuis te blijven, maar dat blijf ik niet volhouden. We werken ook al maanden onderbemand en raar maar waar, ze vinden geen volk 😏

Veel events gaan dat niet zijn in Lotto Arena, Bart Peeters en Paw Patrol zijn weg. Er zijn nog de wedstrijden van Antwerp Giants maar dat lijkt me toch binnensport. De Kerst jumping is ook geannuleerd.

Vorige week kleuterschool gesloten door hoogrisicocontact met middagmoeder. Volgende week school gesloten door te weinig leerkrachten. Dan mogen ze hopelijk 1 weekske naar school en dan mogen ze er nog eens 3 thuisblijven.
Ik werk in de zorg en heb quarantaines en schoolsluitingen altijd opgelost gekregen zonder thuis te blijven, maar dat blijf ik niet volhouden. We werken ook al maanden onderbemand en raar maar waar, ze vinden geen volk 😏
En over een maand een hele hoop in tijdelijke werkloosheid tot ze hun ontslag hebben ivm verplichte vaccinatie?

Enkel vanaf maandag verplicht afgeschaft. Er gaan nog events in lotto arena door.
Nee onze chef Berx heeft in Antwerpen de regels op zaterdag al laten ingaan :)

Oh boy - ik woon in Antwerpen en wist dat zelfs niet. Altijd leuk als elk bestuur niveau eigen maatregelen doet...

Nee onze chef Berx heeft in Antwerpen de regels op zaterdag al laten ingaan :)
Heel logisch, omdat er (volgens de standaard) één specifieke activiteit geviseerd werd door de bijkomende maatregels, en die vond dit week-end plaats: de aankomst van de sint in het sportpaleis. 3500 kinderen op mekaar duwen op dit ogenblik was dan ook niet direct zo verstandig.

Oh boy - ik woon in Antwerpen en wist dat zelfs niet. Altijd leuk als elk bestuur niveau eigen maatregelen doet...

Ze leren het van mekaar he. Federaal, gewestelijk, provinciaal, gemeentelijk, elk doet zijn eigen goesting.

Heel logisch, omdat er (volgens de standaard) één specifieke activiteit geviseerd werd door de bijkomende maatregels, en die vond dit week-end plaats: de aankomst van de sint in het sportpaleis. 3500 kinderen op mekaar duwen op dit ogenblik was dan ook niet direct zo verstandig.

Aan logica geen gebrek. Maar leg maar 'ns uit aan twee klein pagadders dat waar ze al weken naar uitkijken niet doorgaat.

Moest het nu zuiver dat feest zijn zou ik er geen graten in zien. Maar je zit met een grote kans dat een groot deel van die kinderen ondertussen reeds één of meerdere quarantaines hebben doorgemaakt. Nu weer gevolgd door nog maar eentje eind van dit jaar. En straks allemaal mondmaskertjes op.

Ik blijf toch vooral met het gevoel achter dat wij als volwassenen onze jongste generatie compleet aan het falen zijn. Helaas niet Verwonderlijk, gelet op de manier waarop we al omgaan met het klimaat en hun financiële toekomst.

Soit het ligt echt op mijn maag.

Als je in de zorg werkt en vaccin weigert hoor je niet thuis in die sector.

En laten we in de discussie over "de ziekenhuizen kreunen onder de druk en dan gaat men nog personeel ontslaan" ook niet vergeten dat de ongevaccineerden in de zorgsector zich vooral onder het niet-hogeropgeleid personeel bevinden en niet onder het hogeropgeleid personeel (verpleegkundigen en artsen) op de kritieke afdelingen.

Ik denk dat we toch echt het risico lopen om op 2 sporen te gaan leven.
Het is te hopen dat die Omikron-variant al bij al niet veel brokken in de pap gaat hebben.

Hoe langer dit blijft duren en hoe meer spuiten we gaan moeten zetten des te meer mensen gaan afhaken en "radicaliseren".
En hoe je dat gaat moeten oplossen kan nog wel nog eens een enorme uitdaging worden.

En laten we in de discussie over "de ziekenhuizen kreunen onder de druk en dan gaat men nog personeel ontslaan" ook niet vergeten dat de ongevaccineerden in de zorgsector zich vooral onder het niet-hogeropgeleid personeel bevinden en niet onder het hogeropgeleid personeel (verpleegkundigen en artsen) op de kritieke afdelingen.
Dus hebben we ze niet nodig ofzo? :wtf:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan