Persoonlijk vind ik sociale druk daarin trouwens belangrijk, communiceren dat iemand zijn standpunten/gedragingen gewoon op niets gebaseerd zijn kan helpen bij een twijfelaar. Maar de echt overtuigde persoon zit ook wel in enkele echokamers online en offline waar zo'n meningen enkel versterkt worden.
Dit wordt het probleem van onze generatie denk ik, gekatalyseerd door sociale media.
Dat is zeker zo. Veel antivaxxers die ik ken versterken elkaar allemaal in hun social media groepjes. In mijn geval (opnieuw: dit is slechts mijn ervaring) zijn dat vooral mensen met (extreem)rechtse
sympathieën die opereren vanuit een soort 'wij vs zij' gevoel, want ja '#nietmijnregering' en zij zijn de fout begrepen personen die door de mainstream mensen/media in het verdomhoekje gestuurd worden en onderdrukt worden dus ze gaan godverdomme toch niet luisteren naar wat
de mainstream zegt over spuitjes en maatregelen zeker? Ze zullen zelf wel beslissen wat ze doen! Dat je dan, als rode, blauwe, oranje, groene stemmer afkomt met studies of argumenten maakt geen reet uit. Je bent dan gebrainwasht want blijkbaar liegt de medische wetenschap in elk land van de wereld.
Er zijn zeker genoeg aspecten van de hele crisis waarbij er ruimte is voor interpretatie (ook onder experts), daar niet van, maar iets als vaccinatie is dat gewoonweg niet. Dat maatregelen helpen ook niet, hoewel er natuurlijk heel wat discussie kan zijn (en moet zijn) over welke maatregelen nu al dan niet de moeite zijn.
Vandaar dat ik het ook zo enorm walgelijk vind dat van die eikels als Van Langenhove heel dat gedoen aanboren voor politiek gewin. Die weten goed genoeg dat er een disproportioneel groot aandeel weigeraars/anti-maatregelen personen onder die specifieke aanhang zit, dus gooien ze bij elke mogelijkheid nog maar wat hout op het vuur. Dat kan echt op termijn tot drama's gaan leiden. Maak zo'n menigte boos genoeg en er zal wel eens iemand gek genoeg zijn om een aanslag te plegen of tot geweld over te gaan. En ja, dat kan je dan niet rechtstreeks op DVL verhalen (dat gaat nooit), maar hoe hij van heel deze crisis een politiek spelletje aan het maken is en 'outrage' bijna als politiek standpunt gebruikt, ik vind dat ongelofelijk gevaarlijk en onverantwoord.
DVL is met zijn onnozele praat natuurlijk wel het schoolvoorbeeld van 'intellectueel' die dat soort mensen graag ziet komen en hoort praten. Vooral veel gezaag en kritiek, verpakt in dure woorden en hemdjes, maar heel weinig inhoudelijke oplossingen of zelfs onderbouwing. Moest de wetenschappelijke consensus trouwens zijn dat maatregelen en al van dat totaal niet nodig zijn dan kan je er bijna zeker van zijn dat lullen als DVL zouden staan roepen dat we in lockdown moeten en dat de regering geen ballen heeft. Als ze maar contrair kunnen zijn.
Bon, het is een beetje een rant naast de kwestie geworden. Excuses daarvoor.