Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zou het liefst hebben dat lagere scholen een week vroeger vakantie hebben. dan kunnen de kerstfeestjes met de oma's en opa's toch iets veiliger door gaan als de kinderen een weekje uit de scholen en activiteiten blijven. Want het zou anders nog eens voor een nieuwe explosie kunnen zorgen. Recht van school naar het familiefeest.

Staat Zweden er niet goed voor op dit moment, ook al hebben ze een relatief laks beleid? Het is nu te laat om hier onze kar te keren.

Zweden is België natuurlijk niet.
Waarom zou Zweden goed staat op basis van dat artikel? Want ik ben echt niet zo mee in die internationale dingen, eerlijk gezegd.

Eerder dit dan dat Jambon een clown is zoals @Renaat zegt
De maatregelen van vrijdag zijn gewoon een grap terwijl iedereen strenger verwachtte

Dit, maar Jambon is ook wel ne clown op corona-vlak geweest al se.
Ik weet nog dat em zei dat het huis niet in brand stond en em dus ni ging blussen een paar maand geleden. Paar dagen erna kon em ook zijn kar keren.

Besmettingscijfers bij de volwassenen beginnen onder controle te raken, de experts vinden de cijfers hoopvol en geven aan dat ze ook merken dat mensen hun gedrag veranderen. Het enige waar ze zich nog grote zorgen over maken zijn de exploderende cijfers in de scholen.

Reactie van Jambon "alles moet toe" behalve de scholen van Weyts.

Doe dan ineens consequente maatregelen ipv op 3 weken evenveel overlegcomités samen te roepen. Ik heb er ook moeite mee om het nog serieus te nemen allemaal, ook al heb ik niets tegen maatregelen op zich. Maar dit is paniekvoetbal ipv deftig beleid.

Ik vraag me af waar die experten merken dat we ons gedrag veranderen. Ik zie daar persoonlijk niks van, mensen komen nog altijd samen, de restaurants zitten nog altijd vol, sportpaleizen worden uitverkocht, treinen zitten vol, P+R parkings staan vol etc.

Voor de rest ga ik helemaal akkoord. Hoe Weyts het probleem altijd blijft minimaliseren is een schande en hoe Jambon echt een belachelijk zwak leidersfiguur blijkt te zijn, keer na keer, is hemeltergend.

Ik vraag me af waar die experten merken dat we ons gedrag veranderen. Ik zie daar persoonlijk niks van, mensen komen nog altijd samen, de restaurants zitten nog altijd vol, sportpaleizen worden uitverkocht, treinen zitten vol, P+R parkings staan vol etc.

Voor de rest ga ik helemaal akkoord. Hoe Weyts het probleem altijd blijft minimaliseren is een schande en hoe Jambon echt een belachelijk zwak leidersfiguur blijkt te zijn, keer na keer, is hemeltergend.
Mobiliteitscijfers nemen af, facebook wordt overspoeld met 2dehands tickets voor optredens (zie bv ook het artikel van Niels De Stadsbader), de restaurants die ik volg op instagram geven ook aan dat ze minder boekingen hebben.
Op het werk van mezelf & mijn vrouw zijn ook alle activiteiten geschrapt en strikt 1 dag per week op kantoor, ons eindejaarsdiner ook uitgesteld naar een nog nader te bepalen datum,..

Ik vind dat je het wel merkt om eerlijk te zijn, maar het is natuurlijk altijd een persoonlijk aanvoelen.

Mobiliteitscijfers nemen af, facebook wordt overspoeld met 2dehands tickets voor optredens (zie bv ook het artikel van Niels De Stadsbader), de restaurants die ik volg op instagram geven ook aan dat ze minder boekingen hebben.
Op het werk van mezelf & mijn vrouw zijn ook alle activiteiten geschrapt en strikt 1 dag per week op kantoor, ons eindejaarsdiner ook uitgesteld naar een nog nader te bepalen datum,..

Ik vind dat je het wel merkt om eerlijk te zijn, maar het is natuurlijk altijd een persoonlijk aanvoelen.
Ik merk toch ook wel dat bv. vorige maandag het verkeer echt rustig was. Uiteindelijk ben ik ook weer minder op het werk. De gym waar ik ga was ook leger, ons kerstfeest met de oudere mensen van de familie wordt afgeschaft of omgezet naar een wandeling, ...

Laten we dan hopen dat ze meer gebruiken dan eens buitenkomen en kijken of er nog volk is op straat?

Voor mijn parten mogen ze concerten enzo wel opnieuw officieel uitstellen. Ik heb tickets voor het concert van Nightwish volgende week (waar ik trouwens al heel lang naar uitkijk), maar zowel ik als mijn compagnons die meegaan voelen ons toch niet veilig om nu een concert te gaan bezoeken. Het zijn staanplaatsen, dus in die vorm mag het sowieso niet doorgaan maar ik heb nog geen nieuws ontvangen mbt dat concert. Maar ik zou toch liever hebben dat het uitgesteld wordt en op een latere moment (als de situatie beter is) gaan kijken dan mijn tickets te moeten verkopen.

Gaan we nu werkelijk iedere week een overlegcomité krijgen ? De cijfers gingen toch zakken @JanusDR ?

Wacht nu toch gewoon even af
Ze zijn al aan het zakken.

Positief testresultaat in de statistieken komt 3 tot 8 dagen na covid besmetting.

Rioolwateranalyse: covid cijfers zakken al sinds vorige week.
Testen: in de huidige cijfers zit al een daling van de volwassenen. Nog niet bij kinderen.
De maatregelen van vrijdag zijn gewoon een grap terwijl iedereen strenger verwachtte
Tenzij de regering zich op cijfers baseert zoals ik die zie.

Maar uiteraard kan je als politicus niet zeggen "cijfers beginnen er goed uit te zien, ga maar allemaal terug volle bak terug met 1000 in een kamer!" of je beïnvloedt met uw boodschap misschien de cijfers.

Vandaar wat pro forma maatregelen, ook al omdat het volk (en dit forum ook precies) er om smeekt.

Geen idee waarom Jambon nu zo begint.
Misschien om kiezers punten te scoren omdat hij toch weet dat er geen nieuwe maatregelen zullen komen?
(Waarom zou je ook als de kentering bij volwassenen ingezet is, en kinderen niet in het ziekenhuis belanden...)

Ze gaan precies niet rusten totdat we terug met bubbelsystemen zitten.

Schandalig dat mensen familie en vrienden bezoeken. We moeten gewoon even doorzetten (en hoe langer de pandemie duurt, hoe langer dat 'even' is).

Hoeveel jaar van dit is de zorg redden waard ? Elke winter terug zware sluitingen om wat oude en zieke mensen te redden. Is het niet genoeg dat we sociale zekerheid betalen zonder er ooit gebruik van te maken? Nu moeten we ook nog ons gedrag aanpassen voor jaren.

Ik zou het liefst hebben dat lagere scholen een week vroeger vakantie hebben. dan kunnen de kerstfeestjes met de oma's en opa's toch iets veiliger door gaan als de kinderen een weekje uit de scholen en activiteiten blijven. Want het zou anders nog eens voor een nieuwe explosie kunnen zorgen. Recht van school naar het familiefeest.
Of men kan zelf nadenken, en beslissen om de bomma pas bij nieuwjaar te zien.
We gaan niet corona afgeraken maar ooit zullen we toch zelf verantwoordelijkheid moeten nemen in plaats van te rekenen op de overheid.
Als de scholen een week vroeger sluiten, bij wie denk je dat de kinderen worden afgezet? Bij diezelfde bomma?

Ze lopen precies altijd een paar weken achter. Vorig jaar ook. De cijfers waren al aan het stijgen en dan versoepelen ze. Bijgevolg was het in oktober alle hens aan dek.

Nu begint er iets of wat een kentering te komen en dan wil Jambon extra maatregelen invoeren, wellicht om zich populair te maken bij de lockdownfanaten.

Dat vind ik ook.
Middelbare scholen zijn zo goed als een week vroeger "dicht" door de examens en de laatste dagen waar ze meestal gewoon eens om hun rapport moeten. Laat de kleuter- en lagere scholen een weekje vroeger sluiten. Want terug feestdagen zonder naar de familie te mogen/kunnen gaat veel mensen breken denk ik. Zelfs m'n vrouw klaagt er al over. En die is extreem voorzichtig en nog steeds heel angstig. (Risicopatiënt)

Het is overduidelijk dat de grootste verspreiding via de scholen loopt e.

Onze oudste zoon zit nu in quarantaine. We zijn hem maandagmiddag moeten gaan halen op school. Heeft vorige vrijdag een hoogrisicocontact gehad. (Klasgenoot die positief getest heeft). Die zit dus sinds maandag afgezonderd op z'n kamer.
Sinds zaterdag zit hij ook met een serieuze hoest, daarom (los van dat risicocontact, want daar wisten we nog niet van) zondag een zelftest gedaan, die negatief was.
Gisterennamiddag dus een PCR test moeten laten doen en zolang we die uitslag niet hebben weten we van niets e. Maar ik vrees dat die wel eens positief gaat kunnen zijn, vooral door zijn hoest.
Ik ben afgelopen weekend, gisteren en vandaag nog gaan werken (thuiswerk onmogelijk) en kan mogelijk ook al besmettelijk zijn. Ik heb wel niets van symptomen, maar ben sowieso niet rap ziek.
Nu belden ze daarnet of ik nog 2 extra dagen kan werken deze week. Kheb het laten overgaan op voice mail, maar ik ben niet happig om toe te zeggen zolang we die uitslag nog niet weten. We zijn bij ons op het werk echt serieus in de problemen aan het komen. Bijna dagelijks telefoons om extra shiften te doen, dagelijks iemand die 2 werkposten moet doen. En de ene na de andere die in quarantaine moet, die ziek valt,... Velen melden hun ook al ziek omdat het gewoon TÉ is. En ik sta ook op het punt te breken. En ik werk gvd 4/5. (4 weken werken, 1 week thuis, maar werk in die 4 weken wel zo goed als evenveel dagen als een full-time)

Of men kan zelf nadenken, en beslissen om de bomma pas bij nieuwjaar te zien.
We gaan niet corona afgeraken maar ooit zullen we toch zelf verantwoordelijkheid moeten nemen in plaats van te rekenen op de overheid.
Als de scholen een week vroeger sluiten, bij wie denk je dat de kinderen worden afgezet? Bij diezelfde bomma?
Die laatste zin, ik hoop dat men dat dit keer ook in rekening houdt want ja, dat gebeurt er. Ik zie het dagelijks met mijn eigen ogen in de omgeving, op school, en bij de krokusvakantie dit jaar bleek die afkoelweek een maat voor niks. Wellicht door die effecten. Een collectieve schoolsluiting had in de 2de en 3de golf nul effect, nu zal het wel anders zijn maar met 1 of 2 weken kom je er niet vanaf.

Toch ongelooflijk. Ge zou denken dat het de eerste keer is dat ze zo een fout maken.
Maar dat overlegcomité van 2 weken terug was al te laat.
Iedereen zag ook dat die maatregelen niet voldoende waren, dan komen ze vrijdag af met nieuwe maatregelen die ook te soft zijn voor de zorg en nu staan ze daar weer te toeteren dat we moeten verstrengen.

Doe het van de eerste keer gewoon te goei.
Het is echt niet de eerste keer dat er te lichte maatregelen afgekondigd worden waarvan ze de effecten niet (kunnen) afwachten.

En dan iedere keer: "ja maar er is nog geen nood tot verstrengen".
Terwijl de ziekenhuizen al 20 keer aan de alarmbel hebben getrokken.
Om dan 2 dagen later af te komen dat er toch verstrengd moet worden.

Komt toch echt wel heel amateuristisch over weer.
En logisch ook dat een deel van de bevolking gewoon afhaakt als ze zelf zo van mening draaien op korte tijd en liever iedere keer in de marge wat liggen klooien.

Het grappige is dat Jambon gisteren nog pleitte om repetities en dergelijke door te laten, want trainingen voor sport mochten ook doorgaan. Gisteren he. Hij ging dat vragen aan Annelies Verlinden die het KB had opgesteld.
En vandaag wilt hij dat allemaal dicht. Nochtans waren de cijfers (heel) licht positief vandaag, vertraging die zich een beetje doorzet.

Puur afleiding van de situatie, de snoeiende kritiek op Weyts omdat die niet op preventie in het onderwijs ingezet heeft. En Joachim Coens die gretig meedoet omdat Beke onder vuur ligt rond die contacttracing.

Ik zag nog een intelligente tweet van Dave Sinardet: "Er zijn veel critici die nu roepen om zware ingrepen zoals lockdowns, maar eigenlijk faalt de overheid vooral in allerlei acties die het zelf moet nemen: contacttracing, tijdig zetten van boosters, testbeleid, inzetten op verluchting, etc.".

Die tickets is voornamelijk doordat mensen hun CST rood is en ze dus niet binnen kunnen.
Maar wat verwachten ze, dat wij onze tickets van 50 euro in de vuilnisbak gooien want terugbetalen gebeurd niet en uitstellen willen ze niet tenzij verboden.

Dat ze dus gewoon tijdelijk alles afschaffen ja

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan