Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zeg kunnen we niet gewoon het virus wat laten rondgaan en dan groepsimmuniteit krijgen. En anders breiden we de zorg gewoon wat uit, ik snap zelfs niet dat men daar nog niet op ingezet heeft.

sorry, het was al enkele pagina's geleden dat dit nog eens gepost was.

Dat vind ik ook.
Middelbare scholen zijn zo goed als een week vroeger "dicht" door de examens en de laatste dagen waar ze meestal gewoon eens om hun rapport moeten. Laat de kleuter- en lagere scholen een weekje vroeger sluiten. Want terug feestdagen zonder naar de familie te mogen/kunnen gaat veel mensen breken denk ik. Zelfs m'n vrouw klaagt er al over. En die is extreem voorzichtig en nog steeds heel angstig. (Risicopatiënt)

Het is overduidelijk dat de grootste verspreiding via de scholen loopt e.

Onze oudste zoon zit nu in quarantaine. We zijn hem maandagmiddag moeten gaan halen op school. Heeft vorige vrijdag een hoogrisicocontact gehad. (Klasgenoot die positief getest heeft). Die zit dus sinds maandag afgezonderd op z'n kamer.
Sinds zaterdag zit hij ook met een serieuze hoest, daarom (los van dat risicocontact, want daar wisten we nog niet van) zondag een zelftest gedaan, die negatief was.
Gisterennamiddag dus een PCR test moeten laten doen en zolang we die uitslag niet hebben weten we van niets e. Maar ik vrees dat die wel eens positief gaat kunnen zijn, vooral door zijn hoest.
Ik ben afgelopen weekend, gisteren en vandaag nog gaan werken (thuiswerk onmogelijk) en kan mogelijk ook al besmettelijk zijn. Ik heb wel niets van symptomen, maar ben sowieso niet rap ziek.
Nu belden ze daarnet of ik nog 2 extra dagen kan werken deze week. Kheb het laten overgaan op voice mail, maar ik ben niet happig om toe te zeggen zolang we die uitslag nog niet weten. We zijn bij ons op het werk echt serieus in de problemen aan het komen. Bijna dagelijks telefoons om extra shiften te doen, dagelijks iemand die 2 werkposten moet doen. En de ene na de andere die in quarantaine moet, die ziek valt,... Velen melden hun ook al ziek omdat het gewoon TÉ is. En ik sta ook op het punt te breken. En ik werk gvd 4/5. (4 weken werken, 1 week thuis, maar werk in die 4 weken wel zo goed als evenveel dagen als een full-time)

Wij werden vandaag na de middag op de hoogte gesteld dat de school morgen toe blijft dus de scholen zijn zichzelf al aan het sluiten. En dan spreken we niet over een aangekondigd beslissing. Gewoon van een halve dag op voorhand voor het blok gezet worden. Trek uw plan met opvang zoeken.

Ondertussen kan je nog op café of vrijetijdsbrsteding in groep doen. Wij hebben niet eens vrije tijd godverdomme.

Sorry voor de verbitterde toon maar het is mij even te veel vandaag :(

Ik ben het met je eens , maar dat is dan toch amateurisme vd regering . Ik heb het wat moeilijk met dat constant geswitch van maatregelen . Liever de korte pijn dan de lange lijdensweg . Maar dat hebben ze in de wetstraat nog steeds niet begrepen .

Op de duur heb ik dan ook iets van(na 2 comités in korte tijd), laat ons nu gewoon afwachten , want de overheid zorgt er toch ook wel voor dat veel mensen corona-moe zijn .
"de wetstraat" (en zeker ook de Leuvenseweg ;)) is een amalgaan van mensen met een verschillende mening, zoals je ook hier vindt. Als je een compromis wil sluiten tussen verschillende partijen, zit je vaak met een halfslachtige oplossing.

Het probleem is voor mij niet dat die mensen een verschillende mening hebben, maar wel dat er veel te veel zijn die vooral in de pers (eenzijdig) hun ding doen, maar hun beleid niet voor de camera's durven verdedigenen het slecht nieuws willen brengen/verklaren. Zij die dat wél doen zijn zeldzaam, maar zijn vaak de beste.

Imagine calling others gatachterlijk en dan deze gatachterlijke comment plaatsen 😂 Tis natuurlijk nooit de fout van de regering.
Hij heeft toch een punt hè

Zondag gaat z’n show ‘Winterrevue’ met Ingeborg in première in theater Elckerlyc in Antwerpen. De week nadien is het de beurt aan de musical ‘The Sound Of Music’ in de Stadsschouwburg in Antwerpen. Beide producties gingen normaal gezien vorige winter in première en werden dus al eens uitgesteld. “
Die producties zijn er, die podiums zijn er.
Ze hebben niet op 5-6 dagen 100.000 tot 1.000.000 belastinggeld moeten uitgeven hoor. Alles was al grotendeels klaar sinds vorig jaar..

Maar we wisten twee weken geleden toch ook al dat de cijfers slecht waren? Waarom grijpt de regering dan niet in, maar wachten ze tot we al die investeringen gedaan hebben?”
Of lees: we wisten dat dit kon gebeuren maar namen toch het risico om door te gaan en dat kost ons nu wat centjes. Maar nogmaals, het meeste moest hij niet meer investeren voor deze 2 producties want die waren klaar

Edit: ik heb ook een reis geboekt omdat het nog mag.
Als ze morgen zeggen dat reizen niet meer mag moet ik ook niet janken "konden ze dat vorige week niet zeggen, dit kost me veel geld"

Ik kan die frustraties van evenementen- en andere sectoren wel begrijpen. Door altijd zo soft mogelijk in te grijpen geeft men mensen valse hoop en met deze salami-maatregelen jaagt men ondernemingen op onnodige kosten omdat men hoopt open te kunnen blijven en zo toch blijft investeren in allerlei zaken die achteraf voor niets zijn.

De Vlaamse overheid schiet nu in paniek omdat de situatie in de Vlaamse ziekenhuizen precair is. Men wil geen beelden op het nieuws van feestvierders in het Sportpaleis terwijl men een paar kilometer verder triage moet toepassen, schone reclame in het buitenland. De cijfers in Vlaanderen gaan dan wel de goede kant uit, maar we zijn nog niet in het midden van de storm. IC bezetting gaat nog een tijdje blijven doorstijgen, boven de huidige niveau's die al onhoudbaar zijn, en dan is het maar te hopen dat het aantal besmettingen hard genoeg blijft dalen zodat de boel niet terug zoals vorig jaar op een zeer hoog plateau blijft hangen waardoor we met strenge maatregelen zitten en 0 ruimte om te versoepelen.

Laatst bewerkt:
Hij heeft toch een punt hè

Die producties zijn er, die podiums zijn er.
Ze hebben niet op 5-6 dagen 100.000 tot 1.000.000 belastinggeld moeten uitgeven hoor. Alles was al grotendeels klaar sinds vorig jaar..

Of lees: we wisten dat dit kon gebeuren maar namen toch het risico om door te gaan en dat kost ons nu wat centjes. Maar nogmaals, het meeste moest hij niet meer investeren voor deze 2 producties want die waren klaar

Edit: ik heb ook een reis geboekt omdat het nog mag.
Als ze morgen zeggen dat reizen niet meer mag moet ik ook niet janken "konden ze dat vorige week niet zeggen, dit kost me veel geld"

Ik heb met moeite compassie met eenzelfde sector die in volle piek nog evenementen laat doorgaan in het sportpaleis. Het klinkt dan ook vooral als een gegokt en (waarschijnlijk) verloren-verhaal voor Crets.

Ik heb met moeite compassie met eenzelfde sector die in volle piek nog evenementen laat doorgaan in het sportpaleis. Het klinkt dan ook vooral als een gegokt en (waarschijnlijk) verloren-verhaal voor Crets.
Wat is het alternatief voor hun? Toeblijven zonder steunmaatregelen? Het is aan de overheid om ze toe te doen en te ondersteunen, idem met cafés etc. Dat gaat over die mensen hun levensonderhoud éh.

Verantwoordelijkheid ligt hier bij de overheid, niet bij hun.

Probleem met grafieken is dat ze veel verdoezelen, zeker als het over recente trends gaat en je een grafiek toont die meer dan 1 jaar meetpunten, dan nog als een 14-weeks gemiddelde op enkele centimeters wil tonen.

De recentste cijfers, uit hetzelfde document die jij gebruikt, zeggen dat er in de meetstations Aalst, Amay (luik), Beersel (Vlaams-Brabant), Brugge, Froyennes (Henegouwen), Genk, Gent, Grimbergen, Harelbeke, Hasselt, Leuven, Liedekerke, Marche-En-Famenne (Luxembourg), Marchienne-Au-Pont (Hainaut), Menen, Montignies-Sur-Sambre (Hainaut), Morninont (Namur), Namur, Oostende, Roeselare en Wasmuel (Hainaut) dalingen zijn in de 7daags gemiddelden. Dat is betekenisvol. Het klopt dat er zeker een effect kan zijn van verplicht thuiswerk, maar er zijn teveel plaatsen die mooi dalen en je ziet dat de daling ook plaatsvindt in bvb West-Vlaanderen waar thuiswerk een stuk (ahum) minder ingeburgerd is. Ook waar er op weekbasis nog een stijging is, zijn er veel waar de piek al bereikt is (hoogste dagcijfer op 22/11).

Nu, zoals ze zelf zeggen bij Sciensano: op basis van die cijfers alleen kan je geen conclusies trekken. Waarom kan je dan wél al zeggen dat er een daling is door de maatregelen? Omwille van volgende cijfers:
Akkoord, maar dat was net mijn heel punt, net zoals ik vorige keer ook geantwoord heb naar @JanusDR; dat je uit die cijfers niet de conclusies kunt trekken die hij trekt.

En akkoord dat er in een deel van de meetstations een daling is. En dat is zeker betekenisvol. Al gaat het over een minderheid van het bereik.
In totaal heb je een daling bij 40% van de coverage van de gemonitorde meetstations in de lijst die je aanhaalt. Hierbij het bereik van alle meetstations (ik heb met een sterretje die aangeduid waar jij het over had):
EntityCovered Population
Bruxelles Nord/Brussel Noord
1045863​
Bruxelles Sud/Brussel Zuid
311866​
Liège Oupeye
253780​
Gent
247550​
*
Antwerpen-Zuid
215704​
Deurne
213048​
Brugge
200401​
*
Wasmuel
157342​
*
Oostende
153401​
*
Liège Sclessin
142239​
Leuven
137365​
*
Harelbeke
125230​
*
Montignies-sur-Sambre
123576​
*
Grimbergen
120627​
*
Mechelen-Noord
116363​
Liedekerke
112933​
*
Aalst
102800​
*
Dendermonde
87633​
Namur-Brumagne
82175​
*
Roeselare
82137​
*
Hasselt
81988​
*
Beersel
78540​
*
Basse Wavre (Dyle)
78290​
Wegnez
78244​
Antwerpen-Noord
76949​
Genk
73364​
*
Menen
70041​
*
Aartselaar
68031​
Destelbergen
63771​
Vallée du Hain (L'Orchis)
57050​
Tessenderlo
55546​
Sint-Niklaas
55038​
Marchienne-au-Pont
52017​
*
Amay
47038​
*
Turnhout
44524​
Froyennes
34710​
*
Mornimont
34140​
*
Liège (Grosses Battes)
27934​
Houthalen-Centrum
22357​
Mouscron versant Espierres
21179​
Arlon
19440​
Marche-en-Famenne
8633​
*
Soumagne
7955​

Maar ondertussen is het dashboard al geüpdated, het wekelijke document zal vanavond of morgen wel volgen. Dan zie je dat Aalst, Amay, Beersel, Brugge, Froyennes, Genk, Gent, Grimbergen, Hasselt (dal, piekje, dal, nu terug omhoog), Liederke, Montignies-sur-Sambre, Namur-Brumagne & Oostende ondertussen terug stagneren of zelfs stijgen in de daggrafieken... Enkel Harelbeke, Leuven, Menen, Mornimont, Roeselare & Wasmuel zijn verder blijven dalen.
March-en-Famenne, Marchienne-au-Pont hebben zelfs nooit een daling gehad, die zijn gewoon blijven stijgen.

Hoe de cijfers er vandaag uitzien, vind ik het persoonlijk nog steeds te vroeg om er conclusies uit te trekken. Er zijn inderdaad al meerdere indicaties, maar het kan nog alle kanten uit gaan momenteel. Want de indicaties zijn momenteel nog heel subtiel.

Volledig akkoord dat we de ziekenhuizen moeten vrijwaren van apocalyptische situaties.

Maar ik begrijp ook dat sommigen door de toevloed van doemberichten wat apathisch worden.

26 oktober: "Verschillende woonzorgcentra, instellingen voor gehandicaptenzorg en ziekenhuizen zijn nu al gesatureerd en kampen met personeelsuitval"

4 november: "De ziekenhuizen staan op barsten"

15 november: "De ziekenhuizen trekken aan de alarmbel" "gewone zorg moet opnieuw uitgesteld worden"

Enzoverder.

Het probleem met 'too much crying wolf', is dat er niemand meer luistert als de echte wolf er staat hé.

Laatst bewerkt:
Volledig akkoord dat we de ziekenhuizen moeten vrijwaren van apolcalyptische situaties.

Maar ik begrijp ook dat sommigen door de toevloed van doemberichten wat apathisch worden.

26 oktober: "Verschillende woonzorgcentra, instellingen voor gehandicaptenzorg en ziekenhuizen zijn nu al gesatureerd en kampen met personeelsuitval"

4 november: "De ziekenhuizen staan op barsten"

15 november: "De ziekenhuizen trekken aan de alarmbel" "gewone zorg moet opnieuw uitgesteld worden"

Enzoverder.

Het probleem met 'too much crying wolf', is dat er niemand meer luistert als de echte wolf er staat hé.

Als we, waar die noodkreten voor bedoeld waren, toen meteen strengere regels hadden ingevoerd dan stonden we er nu misschien minder slecht voor. Maar dan waren er ook weer ontkenners geweest die vandaag zouden zeggen dat we ons weer voor niks hadden opgewonden. Als beleidsmaker kan je hier eigenlijk nooit winnen. Maar er zo een chaotische boel van maken als de laatste twee weken is wel een zware politieke fout.

Ben dinsdag geweest hier in het ziekenhuis id buurt , madam achter het onthaal zat zonder masker , nergens cst controle , het leek er vrij rustig , nergens een gestresseerd persoon gezien .

Los daarvan , de cijfers lijken stilaan de goede kant op te komen , omicron lijkt veiliger dan delta .

Dat de regering compleet onbekwaam zijn is ondertussen duidelijk . Die andere comités moesten strenger , hebben ze niet gedaan . Begin ik eigl in te zien dat de situatie al bij al meevalt , gaat men nu plots nog eens verstrengen . Hoe kan je nu ooit weten of maatregelen werken , als men constant verandert.

Men had 2 3 weken geleden alles meer moeten sluiten , nu is het te laat , paniekreactie en mij insziens niet nodig .
Wat is het nut van CST in een ziekenhuis? (Bezoek is amper tot niet toegelaten)

Mensen zonder CST hebben nog steeds recht op verzorging he.

Zeg kunnen we niet gewoon het virus wat laten rondgaan en dan groepsimmuniteit krijgen. En anders breiden we de zorg gewoon wat uit, ik snap zelfs niet dat men daar nog niet op ingezet heeft.

sorry, het was al enkele pagina's geleden dat dit nog eens gepost was.
Het virus gaat rond he? :unsure: Dus die groepsimmuniteit zal wel een beetje helpen niet?
Toch voor een periode van 6 maand. Collega zijn madam is ondertussen voor de tweede keer besmet. (astrazeneca want stond in buitengewoon onderwijs). Die is nog zieker als de eerste keer.

en bij de alpha omega zulu variant in 2025 zal die vraag voor uitbreiding zorg wel nog eens gesteld worden...

Is verplicht als je als begeleider meegaat op consultatie.

Werd bij mij wel gecontroleerd vorige week.
Ha zo, ja dat snap ik.. ben thans gisteren met de dochter in het ziekenhuis geweest, maar m'n cst niet moeten laten zien... Hing wel zo een mondmaskerdetector.

CST is toegelaten voor ziekenhuizen, maar niet verplicht.

Artikel 3 van het Decreet van 29 oktober 2021 over het COVID Safe Ticket (dat eigenlijk dringend moet aangepast worden...):

Conform artikel 13bis en 13ter van het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021 is het inzetten van het COVID Safe
Ticket toegestaan
bij bezoekers van 12 jaar en twee maanden en ouder van volgende voorzieningen voor residentiële
opvang van kwetsbare personen als vermeld in artikel 1, § 1, 21°, 5°, van hetzelfde samenwerkingsakkoord, meer
bepaald van:
1° ziekenhuizen;
2° woonzorgcentra;
3° revalidatieziekenhuizen;
4° voorzieningen voor personen met een handicap.

Hmm dan was ik fout blijkbaar, of het verplicht is hangt af van ziekenhuis tot ziekenhuis. Er zijn ook uitzonderingen voor begeleiders van kinderen.

"de wetstraat" (en zeker ook de Leuvenseweg ;)) is een amalgaan van mensen met een verschillende mening, zoals je ook hier vindt. Als je een compromis wil sluiten tussen verschillende partijen, zit je vaak met een halfslachtige oplossing.

Het probleem is voor mij niet dat die mensen een verschillende mening hebben, maar wel dat er veel te veel zijn die vooral in de pers (eenzijdig) hun ding doen, maar hun beleid niet voor de camera's durven verdedigenen het slecht nieuws willen brengen/verklaren. Zij die dat wél doen zijn zeldzaam, maar zijn vaak de beste.
De verwarring na het KB van 27 november 2021 is echt weer schrijnend. Private bijeenkomsten indoor zijn verboden (behoudens wat uitzonderingen), voor publieke bijeenkomsten gelden allerlei regels. Maar "georganiseerde activiteiten" door club of vereniging worden nergens geregeld, en vallen eigenlijk onder geen van beide gelet op de strikte definiëring van private bijeenkomst.

En wat doet sterke Jan vervolgens: hij vraagt al op maandag 29 januari 2021 om georganiseerde activiteiten stil te leggen tot 19 december 2021, hetgeen natuurlijk voor verwarring zorgt binnen cultuur (geen workshops, geen geleide bezoeken, geen repetities, etc...).
Ook in de FAQ van het NCCN (gisteren verschenen) staat dat verbod op georganiseerde activiteiten (met uitzondering voor professionele activiteiten)... Maar dat is dus helemaal niet terug te vinden in het KB, en bovendien hebben de ministers bevoegd voor jeugd net een kader overeengekomen voor jeugdactiviteiten, op vraag van het overlegcomité...

=> één grote fuck-up, voor de zoveelste keer

nvdr: sorry voor de wall of text, maar ik moet daar dagdagelijks mee bezig zijn en soms lopen de frustraties hoog op...

Hmm dan was ik fout blijkbaar, of het verplicht is hangt af van ziekenhuis tot ziekenhuis. Er zijn ook uitzonderingen voor begeleiders van kinderen.
Geen probleem, het ganse CST-kluwen is ook voor de beleidsmakers niet meer duidelijk hoor. De implementatie van het CST (Vlaams Decreet) is momenteel volledig achterhaald, en werd sinds 29 oktober niet aangepast terwijl we weer al 2 KB's verder zijn...

Derde keer, goeie keer zeker? Het wordt beschamend. Wat me deze keer opvalt aan de "publieke opinie" als ik op sociale media mag afgaan: er wordt meer en meer op "de politiek" geschoten en véél minder op de experts. Integendeel zelfs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan