Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
het was niet om te kwetsen bedoeld hé.
Maar sommigen reageren dat een sterfte van een ouder persoon niet zo erg is.
Daarom mijn koppeling naar een kind. Een sterftegeval is altijd erg. Zeker als het kon vermeden worden door vaccins en maatregelen te volgen.
Een sterftegeval is erg. Maar is een sterftegeval altijd even erg?
Stel dat er 1000 kindjes sterven aan corona vs 1000 bejaarden met onderliggende kwalen in een rusthuis
Die bomma ging toch binnen enkele jaren sterven aan iets anders, terwijl het kind misschien nog 80 jaar op de teller had staan zonder corona.

Ik vind toch dat er te snel gezegd wordt: Ons va was er 75. Jammer maar hij had zijn leven gehad hé!
Terwijl er ook mannen zijn die 110 jaar oud worden. Dat is maar liefst 35 (!) jaar ouder.
Oudste man ooit van Vlaanderen

OK dat is dan weer het andere uiterste maar .. van 75 vind ik NIET dat je kan zeggen dat die mens dan zijn leven toch al gehad heeft.
Dat is zuiver een mentaal oppepmiddel om u als zoon of dochter iets beter te voelen en that is it.

Stel dat er 1000 kindjes sterven aan corona vs 1000 bejaarden met onderliggende kwalen in een rusthuis
Als ik kon kiezen dan koos ik voor de kindjes natuurlijk
Dat ze blijven leven hé

Die bomma ging toch binnen enkele jaren sterven aan iets anders, terwijl het kind misschien nog 80 jaar op de teller had staan zonder corona.
Dat is compleet relatief eh.

Uw kleine van 3 jaar vs mijn moeder van 60. Voor mij zal dat laatste veel erger zijn dan dan voor u en vice versa

Ik vind toch dat er te snel gezegd wordt: Ons va was er 75. Jammer maar hij had zijn leven gehad hé!
Terwijl er ook mannen zijn die 110 jaar oud worden. Dat is maar liefst 35 (!) jaar ouder.
Oudste man ooit van Vlaanderen

OK dat is dan weer het andere uiterste maar .. van 75 vind ik NIET dat je kan zeggen dat die mens dan zijn leven toch al gehad heeft.
Dat is zuiver een mentaal oppepmiddel om u als zoon of dochter iets beter te voelen en that is it.

Als ik kon kiezen dan koos ik voor de kindjes natuurlijk
Dat ze blijven leven hé
Ge kunt 80 zijn en in perfecte gezondheid zijn. Ik ken er die 80 zijn en elke zondag nog gaan fietsen als het goed weer is en op café hun Duvel drinken.
En dan kunt ge 80 zijn en te liggen dementeren in een home.

Ik vind het eerlijk gezegd redelijk degoutant hoe, zeker aan het begin van heel deze situatie, een hele hoop mensen bleef volhouden dat het toch maar oude mensen waren die stierven, die eigenlijk al met 1 been in het graf stonden. Zelfs àls dit zou kloppen een vreselijke manier om alles minimaliseren, en tekenend voor hoe we in onze maatschappij oudere mensen zien: een soort last.

Je zal maar heel je leven belastingen betaald hebben, waarschijnlijk nog enkele kinderen opgevoed hebben terwijl je een job uitoefende, om enkele jaren na je pensioen als "overschot" te worden bekeken.

het was niet om te kwetsen bedoeld hé.
Maar sommigen reageren dat een sterfte van een ouder persoon niet zo erg is.
Daarom mijn koppeling naar een kind. Een sterftegeval is altijd erg. Zeker als het kon vermeden worden door vaccins en maatregelen te volgen.

Ik snapte het punt wel dat je wou maken, maar ik denk dat de toevoeging "die mensen zouden dan ook kunnen redeneren: ..." mss iets duidelijker had gemaakt voor de meesten dat het niet uw visie was ;)

Ge kunt 80 zijn en in perfecte gezondheid zijn. Ik ken er die 80 zijn en elke zondag nog gaan fietsen als het goed weer is en op café hun Duvel drinken.
En dan kunt ge 80 zijn en te liggen dementeren in een home.
Ja de wereld is niet eerlijk hé. De ene is bedlederig en dement op zijn 80ste terwijl de andere op zijn 100ste nog met de fiets kilometers maalt. :frown:
Iets met 'genetica' en 'geluk' (Oa géén covid krijgen). In een ideale wereld zou dit niet mogen, maar het is deel van het leven zeker?

Nu goed, back on topic ..

Wat is de toon in de belgische pers trouwens, hoe groot is de kans dat ik mijn vliegtuigtickets voor kerstmis de vuilbak mag insmijten? Rekening houdende dat de kinderen 5 jaar zijn en dus niet gevaccineerd.

Wat is de toon in de belgische pers trouwens, hoe groot is de kans dat ik mijn vliegtuigtickets voor kerstmis de vuilbak mag insmijten? Rekening houdende dat de kinderen 5 jaar zijn en dus niet gevaccineerd.
Ik denk dat je momenteel minder kans hebt om besmet te worden in het buitenland dan in België. Het grootste risico is het vliegtuig denk ik. Het valt natuurlijk te zien welke maatregelen er nog allemaal worden afgekondigd en welke maatregelen er dan gelden in het land van bestemming.

e noodzakelijk is voor behoud groene pas.

Dit is al zo vaak ontkracht dat het eigenlijk nalatigheid is dat men nu niet eerder ingrijpt.

Weet je wat de grootste economische schade toedient? Meer besmettingen. Latere maatregelen = langer miserie rekken. Dat zorgt voor meer economische schade.

Vroegere lockdown, minder besmettingen = minder economische schade.
Dat was vorig jaar zo, nu blijkt die correlatie niet meer zo op te gaan. Zie Florida, Texas, Israël in hun recente golf.
Quasi geen economische schade, terwijl die er wel zeker zou geweest zijn bij een lockdown. Wel meer doden in de ongevaccineerde regio's uiteraard.
Wat ik wel markant vind is dat een heel aantal mensen in mijn omgeving nu zeggen dat ze het gevoel hebben dat er nog nooit zoveel besmettingen geweest zijn terwijl we nu eigenlijk op het niveau van de 2de piek zitten. Zou dat te maken hebben met het feit dat het zwaartepunt nu in Vlaanderen ligt i.t.t. golf 2 waar het zwaartepunt in Wallonië/Brussel lag? :unsure:
Werkelijk aantal besmettingen ligt vééél hoger dan wat we ooit al gehad hebben. Zie onlangs ook nog Molenberghs en JanusDR: 3-5x meer effectieve besmettingen dan dat er positieve testen zijn.
We zitten nu a rato van 1% van de bevolking per dag.

Ik denk dat je momenteel minder kans hebt om besmet te worden in het buitenland dan in België. Het grootste risico is het vliegtuig denk ik.
Het vliegtuig is véél lager risico dan samen aan tafel zitten in de horeca, of samen in meeting in een lokaal.
De sterke luchtcirculatie van boven naar onder, de filters, en mondmaskerdracht, zorgen ervoor dat het vliegtuig eigenlijk 1 van de betere indoor plaatsen is.

Ik zou er van uitgaan dat binnen een maand de regels strenger zullen zijn dan wat er vandaag van kracht is.

Ondertussen zijn er al 4 sub sahara variantes.
Waaronder de botswana variant de mogelijks gevaarlijkste.
https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/botswana-variant-covid-mutations-spike-b1963950.html

Mss toch eens dat extra effortje steken in afrika of de IP vrijgeven.
We krijgen onze eigen "kritische" medemensen nog niet overtuigd, hoe gaan we dat in godsnaam doen in landen waar het onderwijs veel slechter/onbestaande is, infrastructuur amper aanwezig is, en in sommige streken de autoriteit ligt bij een al dan niet spirituele stamoverste?

Ik heb het over risicofactoren, omdat uit de cijfers blijkt dat zij de ziekenhuizen het zwaarst belasten. Jij neemt een statistiek over leeftijd, en concludeert daaruit dat leeftijd de voornaamste zorg is. Pak een statistiek over hoeveel van die mensen er mannelijk zijn en hoeveel vrouwelijk, en plots kun je 50% besparen door alle mannen in quarantaine te zetten.

Je moet wel even kijken naar waaròm je naar leeftijd kijkt. Omdat dat een grote risicofactor is. Als je er dan ééntje uit gaat tillen, ga je nog altijd niet alles open kunnen gooien, en zal de rest nog altijd voorzichtig moeten zijn (=maatregelen naleven), want alle andere risicofactoren heb je genegeerd.

Dus op welke manier is jouw voorstel beter dan wat er nu op tafel ligt? Ofwel bescherm je de mensen nog te weinig en blijft er een hoge druk op de ziekenhuizen omdat je je focust op één risicofactor, ofwel moet je kijken naar alle/meer risicofactoren en dan stel je iets heel veel strengers voor dan wat er nu op tafel ligt.
Geen enkele andere risicofactor zal een grotere invloed hebben dan leeftijd, dus is dat de factor waar je het meest op kan winnen. Zoals ik al zei; mijn voorstel dient er niet voor om alle ziekenhuisopnames te vermijden, maar enkel om de druk eraf te halen.
Ik ga ermee akkoord dat ook andere mensen nog altijd voorzichtig moeten zijn, maar dan vooral in hun contact met 65+. Het spreekt voor zich dat als je jezelf bewust bent van het feit dat je een groot risico loopt als jongere, dat je daarnaar handelt.
Dus ja, strenger voor 65+, minder streng voor 65- (en al zeker afschaffing van alle maatregelen voor minderjarigen, over andere maatregelen kan je dan nog discussiëren).
Je ziet aan alles dat ze binnenkort weer gaan verstrengen voor iedereen. Ik snap die tactiek niet. Algemeen kosten-baten lijkt me dat veel minder interessant dan een shift van maatregelen naar 65+.

Ik zou er van uitgaan dat binnen een maand de regels strenger zullen zijn dan wat er vandaag van kracht is.
Reizen binnen EU-landen is nooit een probleem geweest de afgelopen 6 maand. (technisch dan, officieel mag je niet voor 'toerisme' ernaar toe, wel familie bezoeken).
Zelfs naar landen in lockdown zoals Oostenrijk of Slovakije. Je kan er wel niets doen natuurlijk aangezien de niet-essentiële winkels en toeristische indoor locaties gesloten zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan