Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vind het wel jammer/zwak van de EU dat men niet gezamenlijk als een blok contracten afgesloten heeft dan. Ipv nu elk land voor zich. Of zie ik da verkeerd?

Had ik er beter direct bij gezet. EU heeft wel als blok contracten afgesloten. Daarmee dat ik ook over de EU regio spreek voor dat aantal vaccins. :)

Heeft zijn voor- en nadelen ook gehad, deze procedure. Men had dit mogelijks wat sneller op gang kunnen brengen en er zijn geloof ik wel wat (kleine) foutjes gepasseerd. Achteraf gezien is het natuurlijk makkelijk klagen over de "foutjes", als je de informatie beter hebt welke vaccins wanneer klaar zijn. Maar al bij al zijn dit dan wel zeer goedkope contracten geworden.

Vind het wel jammer/zwak van de EU dat men niet gezamenlijk als een blok contracten afgesloten heeft dan. Ipv nu elk land voor zich. Of zie ik da verkeerd?
EU heeft effectief uniform een contract afgesloten voor alle lidstaten, alleen een stuk trager dan de andere grote machten gedaan hebben...een beetje conform met hun imago van log instituut.

Dit artikel legt mooi uit wat er zoal allemaal is misgegaan. Er zijn goedkope contracten afgesloten voor iedereen die er op ingetekend heeft, maar of dat nu zoiets is om fier op te zijn gezien de economische en mentale kostprijs van elke week langer dat we in de shit zitten...

Duitsland is ondertussen uit voorzorg op hun eentje vaccins aan het bestellen voor 2022. Big Pharma begint ondertussen ook wat samen te werken, zowel Sanofi als Novartis gaan productielijnen ter beschikking stellen voor het Pfizer vaccin te produceren. Maar dat gaat de komende maanden nog geen extra volumes opleveren.

Duitsland is ondertussen uit voorzorg op hun eentje vaccins aan het bestellen voor 2022. Big Pharma begint ondertussen ook wat samen te werken, zowel Sanofi als Novartis gaan productielijnen ter beschikking stellen voor het Pfizer vaccin te produceren. Maar dat gaat de komende maanden nog geen extra volumes opleveren.

Kan ik er ergens geld op inzetten dat België hierin weer ruim te kort gaat schieten? Met als excuus: "Wij zetten in op één Europese lijn en gaan niet apart onderhandelen." of "We wisten in 2021 nog niet dat die vaccins nodig zouden zijn." (Misschien zijn ze ook niet nodig, maar better safe than sorry denk ik dan).

Wie moet er exact vertrekken en waarom?

Charles Michel met zijn schabouwelijk Engels, als niet verkozen president van de EU zou een mooie zondebok zijn om op het slachtblok te gooien. Just sayin'. Of de verantwoordelijke eurocommissaris... maar laten we wel wezen, bijna niemand hier kent de verantwoordelijke eurocommissaris zonder die op te zoeken...

Wij betalen belachelijk hoge bedragen, tot in het obscene toe, om de Europese parlementaire aristocratie draaiende te houden, enige verantwoordelijkheid en gevolgen voor die politici zouden op hun plaats zijn. Quod non. En dan vragen mensen zich af waarom de steun voor de EU afneemt... een EU parlementair mag duizenden euro's per maand verdienen voor quasi niets te doen, maar voor vaccins die noodzakelijk zijn om de economie en het normale leven her op te starten gaan we kijken op de eurocent?

Enig idee waarom deze vaccins besteld worden, of waarom we hier in tekort zouden komen, als er meer dan het dubbele dat nodig is reeds besteld is?

Enig idee waarom deze vaccins besteld worden, of waarom we hier in tekort zouden komen, als er meer dan het dubbele dat nodig is reeds besteld is?
Omdat er geen garantie is dat de immuniteit tegen covid19 levenslang is of slechts korte termijn en jaarlijks herhaald dient te worden.

Ik zou minstens voor het zorgpersoneel een extra vaccin voor in 2022 voorzien.

Van mij mogen ze die werkweigeraars veel strenger gaan controleren en aanpakken, zeker in tijden dat er nu bespaard zal moeten worden in de toekomst. Kijk nu bijv. naar de enorme kost van de Covid ingrepen, dit gaat weer allemaal gefinancieerd worden door mensen die werken en belastingen betalen en mensen die weigeren mee te betalen mogen evenzeer mee profiteren van de oplossing. Zet die gasten bijv. eens helemaal achteraan als ze beginnen met de vaccinaties.
Beetje zoals wie zich niet aan de regels houd ook achteraan de rij mag aansluiten.

Laatst bewerkt:
Omdat er geen garantie is dat de immuniteit tegen covid19 levenslang is of slechts korte termijn en jaarlijks herhaald dient te worden.

Ik zou minstens voor het zorgpersoneel een extra vaccin voor in 2022 voorzien.
Indien het halfjaarlijks herhaald moet worden, dan zou dit misschien opportuun zijn. Maar als het jaarlijks herhaald zou moeten worden, dan zijn we met de huidige aantallen reeds voorzien voor 2022. Is er enige indicatie dat de vaccins slechts zo kort efficiënt zouden zijn?

In het geval dat gewone of aangepaste booster shots nodig zijn om de immunisatie op peil te houden. Bij de Zuid-Afrikaanse (en vermoedelijk ook de Braziliaanse) variant is al te zien dat de huidige vaccins een stuk minder goed werken dan bij de variant die nu nog dominant is in Europa. Op dit moment is dat nog niet problematisch maar hoe het virus verder nog gaat muteren is onvoorspelbaar. Vaccinatiecampagnes zouden bv voor evolutionaire druk kunnen zorgen zodat mutaties dominant worden waarop het vaccin nog minder effect heeft.

“We are now actually ordering further vaccines for 2022, to have at least some on hand,” Spahn said. “Nobody knows if we’ll need a booster... With production capacities now being extended, we’ll order vaccines as a precaution. If we don’t need them, good, but if we do then they’ll be available.”

Naast het gegeven dat ik dacht tegengekomen te zijn dat alle vaccins toch voldoende bescherming zouden bieden tegen de huidige varianten, zie ik niet hoe het bestellen van de huidige vaccins helpt tegen varianten van de toekomst. Extra bestellingen van huidige vaccins lijken me juist dat te zijn, huidige vaccins.

Nu, het is moeilijk af te leiden natuurlijk, gezien de geringe informatie in het artikel. Lijkt me meer een kwestie van "het volk kalm houden", dergelijk nieuws.

Is weer zo'n damned if you do, damned if you don't situatie. Als de regering er geen koopt en een boostershot blijkt handig, dan is er commentaar dat ze weer niet hebben ingegrepen. Als de regering er koopt en een boostershot lijkt onnodig, dan is er commentaar dat ze weer onnodig miljoenen hebben uitgegeven. Ik veronderstel dat tegen 2022 de verschillende fabrikanten hun productie zodoende in orde hebben dat er niet meteen nood is aan het stockeren van honderdduizenden vaccins.

Naast het gegeven dat ik dacht tegengekomen te zijn dat alle vaccins toch voldoende bescherming zouden bieden tegen de huidige varianten, zie ik niet hoe het bestellen van de huidige vaccins helpt tegen varianten van de toekomst. Extra bestellingen van huidige vaccins lijken me juist dat te zijn, huidige vaccins.

Nu, het is moeilijk af te leiden natuurlijk, gezien de geringe informatie in het artikel. Lijkt me meer een kwestie van "het volk kalm houden", dergelijk nieuws.
Pfizer en Moderna zijn op dit moment wel al vaccins aan het ontwikkelen voor de nieuwe varianten, mijn interpretatie was dat die daar zouden kunnen ondervallen. Maar dat is inderdaad niet zo duidelijk op basis van het artikel.

Is weer zo'n damned if you do, damned if you don't situatie. Als de regering er geen koopt en een boostershot blijkt handig, dan is er commentaar dat ze weer niet hebben ingegrepen. Als de regering er koopt en een boostershot lijkt onnodig, dan is er commentaar dat ze weer onnodig miljoenen hebben uitgegeven. Ik veronderstel dat tegen 2022 de verschillende fabrikanten hun productie zodoende in orde hebben dat er niet meteen nood is aan het stockeren van honderdduizenden vaccins.

Absolutely true. Laat me ook duidelijk maken dat ik niet direct tegenstander ben van de maatregel, hoewel er zeker ook de mogelijke problemen mee zijn. Stel dat de EU, USA, VK, Israel, ... allen nog eens in grote getalen extra vaccins bestellen voor 2022. Bovenop het 2 tot 3 voudige wat men eigenlijk nodig heeft, dat nu reeds besteld is. Gewoon voor een "what if" case.

Well, what if, hierdoor de andere helft van de wereld niet genoeg vaccins heeft om hun bevolking volledig te vaccineren, toch toch pas tegen 2023. Dan heb je meer verspreiding van corona in andere werelddelen dan nodig zou zijn. Maarja, hier in de EU zitten we dan tenminsten veilig, zolang we zelf maar gevacinneerd zijn.

Beetje cru gesteld misschien, maar ik hoop dat er meer informatie is om van uit te gaan dan wat buikgevoel, om deze extra vaccins te bestellen voor 2022.

Net niet, in het artikel staat letterlijk dat bijna 30k mensen zonder boe of ba een uitkering gaan krijgen tot aan hun pensioen. Niet omdat ze zwaar ziek zijn of omdat ze het werk niet aankunnen, maar wel omdat de controle-artsen het werk niet meer kunnen volgen:

Nog maar wat liegen.
"Het zijn mensen die al tien jaar of langer arbeidsongeschikt zijn. Maar ook langdurig zieken die ouder zijn dan 58 of mensen die minstens 50 zijn en al 5 jaar niet meer kunnen werken, krijgen zo'n onmiddellijke erkenning."

Jij denkt dus dat mensen die al 5 jaar thuis zitten zonder ziek te zijn. Die allemaal al heel wat bezoeken van verschillende controle-artsen hebben gehad. Maar jij gaat dus vanop een afstand bepalen dat die niet zwaar ziek. Ik snap waarom je een boontje had voor Trump. Leugens verspreiden populaire ongegronde toogpraat, verder komt deze bijdrage van jou niet .

Dat zeg ik niet alleen, dat staat evengoed in het artikel van DS. Maar vertel me gerust wat jij in die grafiek dan ziet. Ik ben benieuwd :)
Ik heb dat artikel gelezen en dat staat er NIET , want jij doet het af als fraude en profiteren maar er staat
‘Als je ingrijpt op de werkloosheid, dan heeft dat bijna onmiddellijk effect op de langdurig zieken. Dat betekent nog niet dat er sprake is van fraude. Meer controle op de werkloosheid creëert onzekerheid en stress.’
Met andere woorden, wanneer je mensen in een job duwt die hen helemaal niet ligt, dan heb je mensen die er onder doorgaan. Ik denk dat jij niet beseft in welke omstandigheden mensen in België soms werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan