Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Keuzes maken dan. Dat moet iedereen. Je moet je knuffelcontact ook geen 5u buiten zien, elke dag een half uurtje bijvoorbeeld kan prima.
Een enkele persoon mag wel binnenkomen, of die baby daar nu zit of niet. Die mag zelf geen extra kind bijhebben, dat niet.
Dus mogen alleenstaande ouders nergens naartoe met de feestdagen aangezien ze hun eigen kinderen nergens kunnen achterlaten (creche en school gesloten)

Klopt. Ze mogen wel iemand uitnodigen.
Dat was ook al bekend van begin november.

Niet leuk, dat klopt. Maar er zit niet echt een leuke maatregel tussen natuurlijk. Sommige hebben impact op een deel van de mensen, andere op een ander deel mensen en nog andere op iedereen. Om nu specifiek verontwaardigd te zijn over deze, vind ik (vanuit mijn perspectief) opmerkelijk.

Klopt. Ze mogen wel iemand uitnodigen.
Dat was ook al bekend van begin november.

Niet leuk, dat klopt. Maar er zit niet echt een leuke maatregel tussen natuurlijk. Sommige hebben impact op een deel van de mensen, andere op een ander deel mensen en nog andere op iedereen. Om nu specifiek verontwaardigd te zijn over deze, vind ik (vanuit mijn perspectief) opmerkelijk.
Het is ook nooit openlijk duidelijk gecommuniceerd geweest he. Dat als ge iemand in uw tuin ontvangt je die toegang tot uw toilet moet ontzeggen was natuurlijk een noodzaak om te verduidelijken, dat men kinderen opeens ging meetellen als knuffelcontact was een fait divers natuurlijk :ironic: Imo is er nu evenveel verontwaardiging als er ging geweest zijn moest met dit in november verduidelijkt hebben.

Het is ook nooit openlijk duidelijk gecommuniceerd geweest he. Dat als ge iemand in uw tuin ontvangt je die toegang tot uw toilet moet ontzeggen was natuurlijk een noodzaak om te verduidelijken, dat men kinderen opeens ging meetellen als knuffelcontact was een fait divers natuurlijk :ironic: Imo is er nu evenveel verontwaardiging als er ging geweest zijn moest met dit in november verduidelijkt hebben.
Dat ligt volgens mij 100 % aan de media. Beide gaan terug op hetzelfde artikel 15 bis - dat de journalist het belangrijker vindt om vragen over een kakje te stellen dan over kinderen zegt meer over de journalist i.m.o.; de enige reden dat het over dat toiletbezoek ging was dat een journalist die vraag aan de minister stelde, de minister begon daar niet zelf over.

De uitzondering heeft nooit bestaan voor het knuffelcontact, enkel voor de bubbels waarvan heel erg expliciet werd gecommuniceerd dat deze afgeschaft werden. Waarom zou die niet-bestaande uitzondering nog eens herhaald worden? De niet-bestaande uitzondering voor linkshandigen en boekhouders werd ook niet vermeld.

Kleine aanvulling. Als ik of mensen in dezelfde situatie eerder dit jaar verontwaardigd waren over de impact van een maatregel waren de reacties steevast iets in deze strekking:
* Iedereen moet opofferingen maken
* Het virus kijkt niet naar wat leuk is
* Het virus ... (vul maar in)
* Iedereen moet zich aanpassen
* Het is voor niemand leuk.
* Je bent een dikke egoïst als je je er niet aan houdt
* Je bent een dikke egoïst als je zelfs nog maar kritiek hebt op een maatregel.
etc.

Deze reeds bestaande maatregel wordt nog eens herhaald, en plots is het wel een drama?

Die alleenstaande moeder kan ook tijdelijk te verhuizen. Ik ken genoeg alleenstaanden die tijdelijk bij hun ouders, collega's of vrienden ingetrokken zijn omdat ze anders wel heel erg alleen waren. Misschien iets moeilijker met een kind, maar het is wel degelijk een optie. Of een half uurtje per dag in de tuin afspreken. Of langer binnen, met een knuffelcontact dat de kinderen niet meeneemt.

Laatst bewerkt:
Dat ligt volgens mij 100 % aan de media. Beide gaan terug op hetzelfde artikel 15 bis - dat de journalist het belangrijker vindt om vragen over een kakje te stellen dan over kinderen zegt meer over de journalist i.m.o.; de enige reden dat het over dat toiletbezoek ging was dat een journalist die vraag aan de minister stelde, de minister begon daar niet zelf over.

De uitzondering heeft nooit bestaan voor het knuffelcontact, enkel voor de bubbels waarvan heel erg expliciet werd gecommuniceerd dat deze afgeschaft werden. Waarom zou die niet-bestaande uitzondering nog eens herhaald worden? De niet-bestaande uitzondering voor linkshandigen en boekhouders werd ook niet vermeld.

Kleine aanvulling. Als ik of mensen in dezelfde situatie eerder dit jaar verontwaardigd waren over de impact van een maatregel waren de reacties steevast iets in deze strekking:
* Iedereen moet opofferingen maken
* Het virus kijkt niet naar wat leuk is
* Het virus ... (vul maar in)
* Iedereen moet zich aanpassen
* Het is voor niemand leuk.
* Je bent een dikke egoïst als je je er niet aan houdt
* Je bent een dikke egoïst als je zelfs nog maar kritiek hebt op een maatregel.
etc.

Nu is het een reeds bestaande maatregel die nog eens herhaald wordt, en plots is het wel een drama?

Die alleenstaande moeder kan ook tijdelijk te verhuizen. Ik ken genoeg alleenstaanden die tijdelijk bij hun ouders, collega's of vrienden ingetrokken zijn omdat ze anders wel heel erg alleen waren. Misschien iets moeilijker met een kind, maar het is wel degelijk een optie. Of een half uurtje per dag in de tuin afspreken. Of langer binnen, met een knuffelcontact dat de kinderen niet meeneemt.
Veel van die opmerkingen heb ik nog nooit gehoord maar bon. Imo zit je nu gewoon te ergeren aan het feit dat als het gaat over een andere groep er begrip is voor de frustraties en je dit bij uw eigen frustraties nooit gevoeld hebt. Terwijl dat begrip er toen ook wel zal geweest zijn. Ik wil gerust nog eens teruggaan naar 9 lives en er zo de discussies uithalen waar er begrip gevraagd wordt voor de verzuchtingen van mensen over de eerdere maatregelen. Er is natuurlijk wel verschil tussen begrip hebben en goedkeuren dat de regels overtreden worden. Dat is iets wat veel mensen toch lijken door elkaar te slaan.

Edit: en nu vind de minister zelf dat hij misschien wat duidelijker kon geweest zijn.

Veel van die opmerkingen heb ik nog nooit gehoord maar bon. Imo zit je nu gewoon te ergeren aan het feit dat als het gaat over een andere groep er begrip is voor de frustraties en je dit bij uw eigen frustraties nooit gevoeld hebt.
Dat klopt, dat zeg ik ook herhaaldelijk. Dat is ook exact mijn punt.
Dat is confirmation bias, wellicht langs beide kanten. Ik gaf ook aan dat dat niet enkel op 9L is, maar ook op sociale media, en gewone media - net zoals nu.

Edit: en nu vind de minister zelf dat hij misschien wat duidelijker kon geweest zijn.
Vind ik knap van hem, was niet per se nodig geweest i.m.o. maar het siert hem wel.

Sommige winkels doen ook rare dingen. Vriendin was met haar broer naar Ikea gegaan (kan niet rijden en bureau is kapot)
Maar ze mocht niet mee binnen (slechts 1 per auto). Maar als ze met 2 auto's waren mocht het dus wel (schoonbroer heeft dat Winkelhulp moeten vragen voor alles op de kar te krijgen).
Terwijl ze stond te wachten zag ze dan wel een zwangere vrouw met man en kind binnengaan of volwassene met kinderen van 15-16 jaar, dat lieten ze dan wel toe :lol:

Vind ik knap van hem, was niet per se nodig geweest i.m.o. maar het siert hem wel.

Inderdaad één van de weinige politici met zowel ervaring als voldoende integriteit/fatsoen in deze regering, al dan niet verbrand zwart geld in de partijkas ten spijt. De meeste andere politici ontbreekt minstens één van beiden, zo niet allebei.

Inderdaad één van de weinige politici met zowel ervaring als voldoende integriteit/fatsoen in deze regering, al dan niet verbrand zwart geld in de partijkas ten spijt. De meeste andere politici ontbreekt minstens één van beiden, zo niet allebei.
Zijn excuses had ik nu niet verwacht maar in mijn ogen 1 van de weinigen die dat zouden gedaan hebben.

PR-gewijs was dat absoluut nodig, maar het siert hem inderdaad. Des te meer daar het eigenlijk een bevoegdheid van Verlinden is en we die nog niet gehoord hebben (FVDB is anderzijds wel hét communicatiegezicht in deze).

Sommige winkels doen ook rare dingen. Vriendin was met haar broer naar Ikea gegaan (kan niet rijden en bureau is kapot)
Maar ze mocht niet mee binnen (slechts 1 per auto). Maar als ze met 2 auto's waren mocht het dus wel (schoonbroer heeft dat Winkelhulp moeten vragen voor alles op de kar te krijgen).
Terwijl ze stond te wachten zag ze dan wel een zwangere vrouw met man en kind binnengaan of volwassene met kinderen van 15-16 jaar, dat lieten ze dan wel toe :lol:
Ik zie het probleem niet?

- kinderen kan je als winkel niet alleen in de auto laten.
- zwangere personen zijn duidelijk hulpbehoevend
- je broer/vriendin is duidelijk niet hulpbehoevend (in de zin van beperkt), om een pakket dan in de kar te krijgen staat het winkelpersoneel voor hem klaar, dan kan Ikea zoveel mogelijk mensen toelaten om dingen te kopen én het toch nog zo veilig als mogelijk te maken.

Tja, dat is ook maar hoe je het wilt bekijken en wat je wilt vergoelijken en wat niet.

Allereerst kinderen kan je als ouder wél thuislaten natuurlijk, zeker wanneer het om tieners van 15-16 gaan zoals SomeDude beschreef. Een 15-16 jarige kan je zelfs wél een half uurtje in de wagen laten. Tof is anders, maar die zullen het wel overleven hoor. En kleinere kinderen in de opvang of desnoods zelfs bij familie. Als aangemoedigd wordt om zoveel mogelijk alleen te winkelen, is dat dus ook een keuze die je als ouder kan maken.

Zwangere vrouwen zijn inderdaad "hulpbehoevend" als ze hoogzwanger zijn of een probleemzwangerschap hebben, maar als ze in een toestand verkeren waarin ze momenteel niet zonder hulp kunnen die ze ook van het IKEA-personeel zouden kunnen krijgen, kan je je de vraag stellen of ze op dit moment wel zo dringend iets te zoeken hebben in de IKEA. Realitisch/cynisch perspectief? Die zwangerschap is gewoon een goed excuus om wél met z'n tweeën te gaan winkelen, maar ook niet echt volgens de geest van de regels om zoveel mogelijk alleen te gaan. Die persoon wat als "hulp" meekomt, kan evengoed de boodschap op z'n eentje doen.

Het is zowel voor de broer/vriendin van SomeDude als voor het winkelpersoneel van IKEA veiliger als twee personen uit dezelfde "bubbel" die pakken uit het rek nemen, en dicht bij elkaar inladen.

Je hebt nu éénmaal altijd mensen die absurde, niet-consequente regels willen verdedigen natuurlijk. Ofwel iedereen zoveel mogelijk alleen, ofwel ook niet moeilijk doen over iemand die komt helpen een zware bureau in te laden denk ik dan.

Uw kind in de auto achterlaten is toch helemaal niet vreemd? Toen ik 11 ofzo was en ik moest met m’n ouders mee bleef ik altijd in de auto, gewoon op de Gameboy Pokémon spelen tot ze terug waren.

Uw kind in de auto achterlaten is toch helemaal niet vreemd? Toen ik 11 ofzo was en ik moest met m’n ouders mee bleef ik altijd in de auto, gewoon op de Gameboy Pokémon spelen tot ze terug waren.
Als winkel kan je je dat niet permitteren als er dan iets zou gebeuren.... (zeker niet gezien de Ikea in Gent ondergrondse parking heeft, wat een hoger risico inhoudt). Bovnedien kan het gaan om het installeren van hun kamer en in tegenstelling tot volwassenen kan je er niet vanuitgaan dat zij zélf de aankoop doen van een meubel, dat is nog altijd een volwassene die dat moet doen. Er wordt idd aangemoedigd om alleen te winkelen, maar Ikea is strenger dan de wet, dus logisch dat ze dan ook iets meer uitzonderingen voorziet.

Een (zichtbaar) zwangere vrouw niet verplichten alleen hun inkopen te doen is ook zo'n logische uitzondering. Discussieer gerust maar daarover, daar verspil ik echter m'n tijd niet aan.

Er wordt idd aangemoedigd om alleen te winkelen, maar Ikea is strenger dan de wet, dus logisch dat ze dan ook iets meer uitzonderingen voorziet.
Ik las deze week een artikel dat mensen die met 2 aan het winkelen waren in Wijnegem Shopping Center een boete van € 250 kregen. Het is dan toch eerder verplichting dan aanmoediging?

Ik las deze week een artikel dat mensen die met 2 aan het winkelen waren in Wijnegem Shopping Center een boete van € 250 kregen. Het is dan toch eerder verplichting dan aanmoediging?
Je hebt gelijk, De verplichting om alleen te winkelen is er voor meerderjarigen, de aanmoediging is er voor minderjarigen. IKEA past dus gewoon de laatste wetgeving toe.

In elk geval dienen de volgende minimale regels te worden nageleefd:
14° er wordt individueel gewinkeld, met uitzondering van de minderjarigen van het eigen huishouden of de personen die nood hebben aan begeleiding, die kunnen worden begeleid door één volwassene.”

Ik zie het probleem niet?

- kinderen kan je als winkel niet alleen in de auto laten.
- zwangere personen zijn duidelijk hulpbehoevend
- je broer/vriendin is duidelijk niet hulpbehoevend (in de zin van beperkt), om een pakket dan in de kar te krijgen staat het winkelpersoneel voor hem klaar, dan kan Ikea zoveel mogelijk mensen toelaten om dingen te kopen én het toch nog zo veilig als mogelijk te maken.
15 jarige kunnen alleen thuis blijven
Zwangere vrouw kan ook gewoon thuisblijven, die vent kan gewoon alleen naar de Ikea gaan.

Ik had aan vriendin gevraagd om iets mee te pakken maar dan moest ze dus wachten tot haar broer buiten was, denk van de parking rijden en er opnieuw terug op.

Dus nee ze hebben net omgekeerde bereikt: meer volk dat niets koopt en volk dat iets wilt kopen niet toelaten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan