Crisis in de kinderopvang

Onze crèche was de 1e 18 maanden dat mijn dochter ging ook niet-inkomensgerelateerd.
Wij betaalden toen €24,5/dag + €1,5/dag voor de pampers.
Als je dan bedenkt dat je kind voor amper €26 bijna 10u wordt opgevangen is dat eigenlijk belachelijk weinig geld.

Edit: en we kregen per dag dan nog eens een toeslag van €3,xx. Spotgoedkoop eigenlijk.
Ik vind dat, alles in rekening genomen, ook niet duur eigenlijk. Ik zet de dochter af tussen 7u en 8u, en mijn vrouw gaat ze normaal halen rond 15u30. Dat is al 8u, en de meeste kinderen zitten daar inderdaad eerder 10u (logisch ook als je beiden standaarduren hebt met wat pendeltijd).

En dat dan 4 dagen in de week voor € 480 per maand, en dan heb ik nog niets teruggetrokken. Ja, dat is een serieuze som geld als je dat optelt, maar als je dan ziet wat er tegenover staat kan dat volgens mij dus meer kosten voor mensen met een ok inkomen. Ik weet het, dat is niet leuk hé, maar moest dat geld naar de mensen gaan die er effectief werken zou ik daar weinig problemen mee hebben.

Ik vind dat, alles in rekening genomen, ook niet duur eigenlijk. Ik zet de dochter af tussen 7u en 8u, en mijn vrouw gaat ze normaal halen rond 15u30. Dat is al 8u, en de meeste kinderen zitten daar inderdaad eerder 10u (logisch ook als je beiden standaarduren hebt met wat pendeltijd).

En dat dan 4 dagen in de week voor € 480 per maand, en dan heb ik nog niets teruggetrokken. Ja, dat is een serieuze som geld als je dat optelt, maar als je dan ziet wat er tegenover staat kan dat volgens mij dus meer kosten voor mensen met een ok inkomen. Ik weet het, dat is niet leuk hé, maar moest dat geld naar de mensen gaan die er effectief werken zou ik daar weinig problemen mee hebben.
Dat is jammer genoeg vandaag met alles het geval dat niet in handen is van de staat maar vaak door grotere ketens uitgebaat wordt (zie rusthuizen, poetsbureau etc). Personeel krijgt peanuts en de winst voor de aandeelhouders erachter wordt gemaximaliseerd. Terwijl die sectoren wel massaal gesubsidieerd worden. Dat is een bubbel die ooit barst, de voorzieningen zijn ondermaats en overal capaciteitsproblemen.

Als je dat omdraait wordt het nog erger.
Een crèche kan 9 kinderen per verzorger opvangen, die betalen allemaal max 30€. Dat is 270€ omzet per dag, in een sector met een hoop kosten te maken...

Als je dat omdraait wordt het nog erger.
Een crèche kan 9 kinderen per verzorger opvangen, die betalen allemaal max 30€. Dat is 270€ omzet per dag, in een sector met een hoop kosten te maken...
Je mag wel de subsidies niet vergeten meetellen :p. Plus de schaalvoordelen, vaak zijn er meerdere verzorgers aan de slag wat de vaste kosten per kind drukt.

Laatst bewerkt:
Dat is jammer genoeg vandaag met alles het geval dat niet in handen is van de staat maar vaak door grotere ketens uitgebaat wordt (zie rusthuizen, poetsbureau etc). Personeel krijgt peanuts en de winst voor de aandeelhouders erachter wordt gemaximaliseerd. Terwijl die sectoren wel massaal gesubsidieerd worden. Dat is een bubbel die ooit barst, de voorzieningen zijn ondermaats en overal capaciteitsproblemen.
Staan zelfstandige onthaalmoeders er dan zoveel beter voor?

Staan zelfstandige onthaalmoeders er dan zoveel beter voor?
Hoeveel blijven er nog over? Meesten hebben de handdoek in de ring gegooid ten voordele van de ketens of hebben zich ook al georganiseerd in groepen. Hier in de regio werken de weinige onthaalmoeders nog in onderaanneming van de grotere organisaties (Ferm kinderopvang - 3WPlus).

Denk dat bij de klassieke onthaalmoeder vroeger ook veel in de zwarte kas verdween waardoor het doenbaar was, dat is vandaag minder en minder mogelijk :).

Die subsidies zitten vrij complex in elkaar sinds er heel veel factoren meespelen...

Het is dan ook nog begin dit jaar veranderd (serieus omhoog getrokken), maar een simpel voorbeeld is: als de gemiddelde leeftijd van de begeleiders in de creche midden de 20 is, kom je ongeveer op €40/dag/plaats indien je volgens inkomstentarief werkt. Wat op zich niet slecht is, maar ook niet super te noemen natuurlijk.

Wij hebben enkele crèches als klant voor hun boekhouding.
Als ze goed georganiseerd zijn dan kunnen ze wel degelijk (zeer) rendabel zijn voor de uitbater/eigenaar. Ook met minder dan 9 kinderen per begeleider.
Het erge is dat het personeel weinig betaald wordt voor zo'n zware en in mijn ogen zeer belangrijke job.

als ge zo nen afkeer hebt van de ambtenaren, waarom steekt ge uw kadeeën dan niet ook in de private opvang?
't is weer zo'n rant van u, waar dat ge duidelijk zelf betere opties kent, maar er geen moeite voor wilt doen.

Helaas heb je op dat vlak vaak geen keuze. Net als je verplichte interacties met ambtenaren voor sommige zaken, helaas.

als ge zo nen afkeer hebt van de ambtenaren, waarom steekt ge uw kadeeën dan niet ook in de private opvang?
't is weer zo'n rant van u, waar dat ge duidelijk zelf betere opties kent, maar er geen moeite voor wilt doen.

Lol. Ooit al een crèche moeten zoeken in Gent? Wellicht niet, anders had je niet zo’n onzin geschreven.

Het is pakken wat je kunt krijgen.

Ik ken nochtans goede oplossingen, maar dat mag ik hier niet zeggen of ik word opnieuw gebanned en als ik niet oplet aan het kruis genageld.

Lol. Ooit al een crèche moeten zoeken in Gent? Wellicht niet, anders had je niet zo’n onzin geschreven.

Het is pakken wat je kunt krijgen.

Ik ken nochtans goede oplossingen, maar dat mag ik hier niet zeggen of ik word opnieuw gebanned en als ik niet oplet aan het kruis genageld.
Onthaalmoeder?

Dat is oa wat hij bedoelt waarschijnlijk.
Want een crèche vinden via Stad Gent is niet zo moeilijk. Alleen is de kans reëel dat je dan niet de dichtste in de buurt hebt.
Goh, dat zou ik nu ook niet durven beweren.
Wij hadden onze 5 keuzes opgegeven toen ik net ontdekt had zwanger te zijn, dus 4 weken zwanger.
Toen ik 5 maanden ver was, bericht dat er nergens plaats was voor ons.
En geen enkele mogelijkheid om daar iemand te contacteren om eens persoonlijk mee te kijken voor een oplossing.

Er stond ook heel duidelijk in de papieren dat gezinnen waar de voertaal geen Nederlands was, of 1 van de ouders werkloos was, of laag inkomen, of... voorrang kregen.
Allemaal heel sympathiek maar daar sta je dan als hoogopgeleide tweeverdieners.
Dus nee, crèche zoeken in Gent is niet zo eenvoudig

Goh, dat zou ik nu ook niet durven beweren.
Wij hadden onze 5 keuzes opgegeven toen ik net ontdekt had zwanger te zijn, dus 4 weken zwanger.
Toen ik 5 maanden ver was, bericht dat er nergens plaats was voor ons.
En geen enkele mogelijkheid om daar iemand te contacteren om eens persoonlijk mee te kijken voor een oplossing.

Er stond ook heel duidelijk in de papieren dat gezinnen waar de voertaal geen Nederlands was, of 1 van de ouders werkloos was, of laag inkomen, of... voorrang kregen.
Allemaal heel sympathiek maar daar sta je dan als hoogopgeleide tweeverdieners.
Dus nee, crèche zoeken in Gent is niet zo eenvoudig
En wanneer heb je dan een crèche gevonden?

En wanneer heb je dan een crèche gevonden?
Wij hebben talloze privé crèches op hetzelfde moment aangeschreven, omdat ik door die regels van stad Gent de bui al zag hangen. Van de 25 mails, had er eentje plaats. Die is het dus geworden.
Je kan dus niet zeggen dat we niet iets verder uit de buurt gezocht hebben.

Meest frustrerende aan stad Gent is dat je maar 5 keuzes mag opgeven, en dat is het. Hebben ze geen plaats, dan moet je uw plan trekken, zelfs geen kans om bij de andere crèches van hen te gaan luisteren...

Wij hebben talloze privé crèches op hetzelfde moment aangeschreven, omdat ik door die regels van stad Gent de bui al zag hangen. Van de 25 mails, had er eentje plaats. Die is het dus geworden.
Je kan dus niet zeggen dat we niet iets verder uit de buurt gezocht hebben.

Meest frustrerende aan stad Gent is dat je maar 5 keuzes mag opgeven, en dat is het. Hebben ze geen plaats, dan moet je uw plan trekken, zelfs geen kans om bij de andere crèches van hen te gaan luisteren...
Zo hebben wij het niet ervaren eerlijk gezegd. Ook onze 5 keuzes moeten geven, maar tegen wanneer we de crèche nodig hadden was er wel plaats. De quota anderstaligen/armere gezinnen enz hangt ook af van de regio.

Betreft de privé crèches wel akkoord. Sommige gaan daar al op een wachtlijst staan van zodra ze de intentie van zwanger te geraken te kennen geven. Onze dochter kon naar een privé crèche vanaf januari, terwijl in september het al nodig was. We hebben daar meer dan een jaar op voorhand voor gepolst.

Terug
Bovenaan