Crisis in de kinderopvang

Hoeveel van de kinderen/dagen in de opvang worden dan "ingenomen" door niet-werkenden?
Ik gok 1% ofzo. Grappig als ge argumentaties naast elkaar gaat leggen:
1) kinderen moeten naar crèche om Nederlands te leren!
2) Al die werklozen sturen hun kinderen naar crèche!
3) al die allochtonen zijn werkloos!

Mmmh...

Mmmh...
Wie praat er over die nr 1? Als je niet werkt kan je thuis je kind Nederlands leren door middel van aandacht aan hun te besteden en Nederlands te praten in de thuis omgeving...

Verkeerd onthouden denk ik, ik heb wasbare luiers gebruikt en daarvan was de nettokost ongeveer 100 euro per jaar (na verkoop op de tweedehandsmarkt en een wasbare luierpremie van onze stad).

Dat "je maakt het zo duur als je wil" klopt helemaal, wie de tweedehandsmarkt goed gebruikt (ook voor oudere kinderen!) Kan een half fortuin uitsparen aan meubels, kledij, fietsen, schooltassen,...

Wij komen voor schoolkosten, opvang, sport en kleding toe met het kindergeld (met sociale toeslag) momenteel, maar dat is natuurlijk exclusief verborgen kosten die wel worden doorgerekend als men zegt: "Een kind kost een huis": simpelweg dat patatje en stuk vlees extra, sociale activiteiten: iets eten of drinken of ingangsgeld als je naar een binnenspeeltuin gaat, mijn auto is geen driedeurs maar een vijfdeurs, ik rijd per jaar duizenden kilometers extra met de auto naar school en opvang, mijn huis is veel groter dan wanneer ik alleen zou zijn,...
Ik had het dan ook over nu en niet de pampertijd :p

Een kind kost een huis dat klopt uiteraard niet
Tenzij je de kosten voor de maatschappij mee in rekening neemt (> 125k voor school tot 18j bv)
45 procent van het maximumbedrag van 14.4 euro per dag.

En laten we wel wezen, ik klaag helemaal nergens, ik zeg gewoon dat een verdubbeling wel pittig zou zijn om te betalen.
Uiteraard de maximale bedragen zijn hoog genoeg.
Ergens klopt het ook niet dat je tot 3j zoveel meer moet betalen
Aan Nederlandse grens zijn er veel kindjes in de peuterklas omdat dat goedkoper is (school begint daar op latere leeftijd pas)

Mmmh...
4% dacht ik dat er vandaag in de krant stond

Maar het is natuurlijk maar een idee: eerst werk zoeken en dan pas kinderen op de wereld zetten 🤡

Maar het is natuurlijk maar een idee: eerst werk zoeken en dan pas kinderen op de wereld zetten 🤡
Geef deze man een Nobelprijs, wat een geniale ingeving!

Want mensen kunnen hun job uiteraard niet verliezen zodra er een baby in de buik zit.

Het simplisme van sommigen die denken dat ze complexe maatschappelijke problemen kunnen oplossen door "als mensen nu gewoon eens X zouden doen". Waar is Jambers als je hem nodig hebt.

Geef deze man een Nobelprijs, wat een geniale ingeving!

Want mensen kunnen hun job uiteraard niet verliezen zodra er een baby in de buik zit.

Het simplisme van sommigen die denken dat ze complexe maatschappelijke problemen kunnen oplossen door "als mensen nu gewoon eens X zouden doen". Waar is Jambers als je hem nodig hebt.
Zwangere vrouwen hebben meer bescherming tegen ontslag

Je hoeft uiteraard niet per direct iedereen aan het max tarief te zetten, dus een verdubbeling zou voor mensen met een lager tarief omwille van inkomen ook gewoon dat lagere tarief x 2 zijn. Het zet wellicht meer mensen aan om alsnog ouderschapsverlof te nemen, of zelfs (tijdelijk) niet meer te gaan werken, maar dat zijn opties waar an sich niets mis mee is.

Ongetwijfeld zullen ze dat niet volledig doorvoeren, maar het is wel een heel snelle en evidente piste om geld te mobiliseren. Zelfs al verhoog je de dagprijzen proportionele maar voor een stuk, dan helpt dat ook al.

Dat mag uiteraard.
Maar het keert uiteindelijk terug naar de essentie: kwaliteit kost geld, ben je bereid dat geld op de tafel te leggen. Gegeven de huidige enorme tekorten, zou welke regering dan ook wel gek moeten zijn om niet minstens een deel van de kost bij de gebruikers (de ouders dus) te leggen.

Maar met het maximale dag tarief van 34 euro ofzoiets is het blijkbaar wel 'te doen'? Ook privé crèches gaan maar heel zelden boven de 40 euro. Dus veel duurder moet dat toch niet worden.

De huidige prijzen houden en een minimum zetten van bv 15 of 20 euro per dag is misschien geen slecht idee. Als het dat je niet waard is om te betalen heb je de crèche wss niet echt nodig.

Als je daarmee geld hebt om de tekorten op te lossen zitten we toch goed. Voor iedereen het aantal kinderen naar beneden halen lijkt me een extra luxe die nu niet echt gesubsidieerd moet worden.

Laatst bewerkt:
Zwangere vrouwen hebben meer bescherming tegen ontslag
Je kon ook zeggen: sorry, het is waar, ik deed een te simplistische uitspraak. But no. Nog wat volharden.

Je bent inderdaad beschermd tijdens je zwangerschap, en ook tijdens je ouderschapsverlof. Het eerste is, logisch, alleen voor de moeders. Als partner kan je gewoon op straat gezet worden. En het tweede is ook tijdelijk natuurlijk.

Om dan nog te zwijgen dat niet elke tewerkstelling een vaste betrekking is van 9 to 5, dat niet elke zwangerschap gepland of gewenst is, ...

Neen, dit is hetzelfde niveau als tegen mensen in armoede zeggen dat ze gewoon moeten stoppen met arm te zijn.

Laatst bewerkt:
Geen job hebben is max 1 dag per week creche voor uw kind aan de volle pot. Probleem met volle creches is meteen opgelost en bijgevolg ook budget/personeel probleem.

In mijn mening.
Volledig akkoord.
Er is een crisis dus dan zijn zo'n maatregelen nodig. Als er dan voor gezorgd wordt dat de wachtlijsten max 1 maand zijn zie ik het probleem niet.

4% dacht ik dat er vandaag in de krant stond

Oke, 4%... daar ga je het probleem dus niet mee oplossen.

Heb je ook dezelfde visie over auteursrechten? "Het is maar een idee, ga werken voor een werkgever die auteursrechten uitkeert" ;)

Maar met het maximale dag tarief van 34 euro ofzoiets is het blijkbaar wel 'te doen'? Ook privé crèches gaan maar heel zelden boven de 40 euro. Dus veel duurder moet dat toch niet worden.

Blijkbaar niet aangezien het dubbele blijkbaar nodig is.
Onze creche ging aantal jaar geleden al vlot boven die 40, maar ging ook expliciet niet boven de 4 à 5 kids per begeleider. Dat werkte voor hen blijkbaar, dus het doet klaarblijkelijk wel iets.

Op zich ook niet onlogisch natuurlijk; lagere ratio's is sowieso meer volk dar je nodig hebt en dus meer kosten. Die kosten moeten betaald worden, dus niet onlogisch dat ouders daar een eerste aanspreekpunt zouden zijn.

De huidige prijzen houden en een minimum zetten van bv 15 of 20 euro per dag is misschien geen slecht idee. Als het dat je niet waard is om te betalen heb je de crèche wss niet echt nodig.

Als je daarmee geld hebt om de tekorten op te lossen zitten we toch goed. Voor iedereen het aantal kinderen naar beneden halen lijkt me een extra luxe die nu niet echt gesubsidieerd moet worden.

Dat is dan weer een ander debat denk ik. Wij kozen toenmalig expliciet voor die hogere kwaliteit, de stemmen die nu op gaan willen dat niveau voor iedereen. Als je daar op gaat differentiëren, dan krijg je geheid weer allerlei partijen en organisaties die klassen-beleid gaan schreeuwen.

Uiteraard de maximale bedragen zijn hoog genoeg.
Ergens klopt het ook niet dat je tot 3j zoveel meer moet betalen
Aan Nederlandse grens zijn er veel kindjes in de peuterklas omdat dat goedkoper is (school begint daar op latere leeftijd pas)
Ik zou eigenlijk niet weten waarom dat niet klopt, je mag ook niet vergeten dat op latere leeftijd die "opvang" ook bakken geld kost maar die nu eenmaal noodzakelijk is voor de ontwikkeling van kinderen en opvoeding alsook om later te kunnen meedraaien in de maatschappij dus begrijp ik wel dat de overheid meer geld pompt in educatie dan in zuivere opvang.

Blijkbaar niet aangezien het dubbele blijkbaar nodig is.
Onze creche ging aantal jaar geleden al vlot boven die 40, maar ging ook expliciet niet boven de 4 à 5 kids per begeleider. Dat werkte voor hen blijkbaar, dus het doet klaarblijkelijk wel iets.

Op zich ook niet onlogisch natuurlijk; lagere ratio's is sowieso meer volk dar je nodig hebt en dus meer kosten. Die kosten moeten betaald worden, dus niet onlogisch dat ouders daar een eerste aanspreekpunt zouden zijn.

Dat is dan weer een ander debat denk ik. Wij kozen toenmalig expliciet voor die hogere kwaliteit, de stemmen die nu op gaan willen dat niveau voor iedereen. Als je daar op gaat differentiëren, dan krijg je geheid weer allerlei partijen en organisaties die klassen-beleid gaan schreeuwen.

Veel stemmen gaan vooral op naar dat er tekorten zijn (als in lastig om een crèche te vinden, zeker in bepaalde regio's).

De ratio kinderen per begeleidster naar beneden halen is nog iets helemaal anders. Ik betaal liever 35 EUR per dag voor deze ratio dan 50 EUR voor een lagere. Mijn kinderen kunnen er wel mee overweg dat ze niet altijd het middelpunt van aandacht hebben 🤷. That's life :).

Als iedereen wat minder veeleisend zou zijn met allemaal speciallekes voor hun kind zou de werkdruk ook al een stuk lager liggen. Onze crèche is aangenaam een beetje omdat ze dat allemaal afblokken. Herbruikbare pampers -> nee, op 5 maanden stoppen ze met melk en zijn het papjes of je nu wilt of niet, ze verschonen 3x per dag, ze kunnen niet 2 min na de kaka reageren, etc.

Speciallekes kunnen enkel met doktersattest en max 1 maand geldig dan heb je nieuw nodig.

Laatst bewerkt:
Veel stemmen gaan vooral op naar dat er tekorten zijn (als in lastig om een crèche te vinden, zeker in bepaalde regio's).

De ratio kinderen per begeleidster naar beneden halen is nog iets helemaal anders. Ik betaal liever 35 EUR per dag voor deze ratio dan 50 EUR voor een lagere. Mijn kinderen kunnen er wel mee overweg dat ze niet altijd het middelpunt van aandacht hebben 🤷. That's life :).

Als iedereen wat minder veeleisend zou zijn met allemaal speciallekes voor hun kind zou de werkdruk ook al een stuk lager liggen. Onze crèche is aangenaam een beetje omdat ze dat allemaal afblokken. Herbruikbare pampers -> nee, op 5 maanden stoppen ze met melk en zijn het papjes of je nu wilt of niet, ze verschonen 3x per dag, ze kunnen niet 2 min na de kaka reageren, etc.

Speciallekes kunnen enkel met doktersattest en max 1 maand geldig dan heb je nieuw nodig.
Dat zijn geen speciallekes, wat ze bij uw creche doen gaat in tegen een hoop internationale richtlijnen.
Melk moet bvb tot 2 jaar of langer.
Een vast aantal keren verschonen per dag is compleet absurd, dus als er ene 4x in de voormiddag moet kakken, dan loopt die de rest van de dag rond met een volle pamper?

Kinderen opvoeden doet ge niet in een fabriek he...

Niks mis met veeleisend zijn lijkt me :) (zelfs al kost me dat meer).

Een creche die mijn kind in de pis/kak laat zitten omdat ze maar 3 keer per dag verschonen, zou sowieso een no go zijn. Idem voor een creche die onze wil om moedermelk te blijven geven negeert of zelfs overrulet.

Dat zijn geen speciallekes, wat ze bij uw creche doen gaat in tegen een hoop internationale richtlijnen.
Melk moet bvb tot 2 jaar of langer.
Een vast aantal keren verschonen per dag is compleet absurd, dus als er ene 4x in de voormiddag moet kakken, dan loopt die de rest van de dag rond met een volle pamper?

Kinderen opvoeden doet ge niet in een fabriek he...

Melk 'moet' niet tot 2 jaar. Is wel volgens bepaald richtlijnen aangeraden. Ik wil de crèche ook nog wel is zien die tot 2 jaar melk zou geven :p.

En 3x verversen is gewoon ongeveer op bepaalde momenten. Dus bv 11,2&5. En ja als je zware Kaka hebt is het een uitzondering.

Wij verversen onze beide kinderen int weekend ook enkel s ochtends en s avonds + zware Kaka. En toch geen problemen gehad.

Terug
Bovenaan