Crypto - Nieuws en algemene discussie

Iedereen lijkt mij hier te handelen in BTC.
Zijn er ook al mensen die een mining rig hebben; of hebben onderzocht onder welke voorwaarden dit rendabel is?
Dit wordt enkel rendabel als je zeer lage kosten hebt voor energie.
Vroeger was het minen met verlies om te hopen dat de prijs naar omhoog ging wanneer je de centjes er terug uit wou halen.

Tevens, iets wat vele mensen vergeten is dat de difficulty altijd naar omhoog gaat. Een mining rig die volgende maand $2000 opbrengt kan de maanden nadien respectievelijk $1800 - $1200 opbrengen. Dit is iets wat veel mensen vergeten in hun TCO. De opbrengst van een mining rig gaat meestal logaritmisch neerwaarts. Dus reken je voornamelijk niet rijk met zo'n dingen. Ge denkt, 2000 elke maand dan kom ik binnen 12 maanden op profit.... wacht.... nee. Pas op.

Voor Bitcoin zelf is er met GPUs geen beginnen aan, je GPU wordt weggeblazen door ASICs die ettelijke malen sneller de SHA256 kunnen berekenen. Zelfs sommige ASICs kunnen al uitgefaseerd zijn op 6 à 12 maanden. Dus met GPU zit je voornamelijk alts te minen.

Minen als je op dure energie zit is goed als ge nekeer wat fun wilt hebben, maar veel winst ga je er niet uit halen. Het is niet onmogelijk maar een grote vetpot gaat het niet zijn. En 24/7 met gezoem zitten is ook niet echt leuk. Je kan altijd een pool joinen die auto switched naar de meest profitable coin. Dat is de max die je er gaat uithalen als enkelling.

Toen er van CPU minen naar GPU minen gegaan is en van GPU naar ASIC zijn er veel mensen die wel enkele centjes hebben kunnen verdienen in West-Europa, maar verder als je met gelijke wapens staat tegen economieën waar de energie geen drol kost dan scheur je voornamelijk je broek.

Tevens met de recent nieuwe aankondigingen van nVidia gaat het voor consumenten nog slechter worden. 50% van de mining performantie wordt afgeblocked software matig op de consumenten kaarten omdat nVidia graag mensen richting hun mining portfolio wilt sturen.

TL&DR; ge kunt best minen met uw overschot aan energie als ze den terugdraaiende teller door uw neus geboord hebben, maar aan consumenten tarief bent ge vooral intercommunalen aan het verrijken met uw effort.

Wat niet weg neemt dat het wel is ne keer technisch fun is om te doen. Gelijk nen folding@home. Ge gaat wel wat bijleren.

Laatst bewerkt:
Dit wordt enkel rendabel als je zeer lage kosten hebt voor energie.
Vroeger was het minen met verlies om te hopen dat de prijs naar omhoog ging wanneer je de centjes er terug uit wou halen.

Tevens, iets wat vele mensen vergeten is dat de difficulty altijd naar omhoog gaat. Een mining rig die volgende maand $2000 opbrengt kan de maanden nadien respectievelijk $1800 - $1200 opbrengen. Dit is iets wat veel mensen vergeten in hun TCO. De opbrengst van een mining rig gaat meestal logaritmisch neerwaarts.

Voor Bitcoin zelf is er met GPUs geen beginnen aan, je GPU wordt weggeblazen door ASICs die ettelijke malen sneller de SHA256 kunnen berekenen. Zelfs sommige ASICs kunnen al uitgefaseerd zijn op 6 à 12 maanden.

Minen als je op dure energie zit is goed als ge nekeer wat fun wilt hebben, maar veel winst ga je er niet uit halen. En 24/7 met gezoem zitten is ook niet echt leuk.
Gelukkig zijn er nog duizenden andere cryptocurrencies om te minen ;)

bitcoin-memes-300x236.jpg

Idd dagen zoals gisteren en vandaag zijn niet goed voor het gemoed na een dikke rally. Daarom zou ik mss toch ook stilaan wat winst van de tafel halen, om niet te veel op een emotionele rollercoaster terecht te komen. Ik heb dit weekend nog getwijfeld of ik een stukje zou omzetten in cash of stablecoins, het niet gedaan en nu voel ik mij een beetje depri natuurlijk. Als de koers blijft stijgen, dan is er niks aan de hand natuurlijk. Tot het crasht. Natuurlijk gisteren en vandaag spreken we nog niet eens over een 15% drop, dus voor bitcoin valt dat allemaal nog mee in feite.

ETH doet het wel goed, t.o.v. BTC dan.

Om het nog eens over mining te hebben: met een RTX 3070 zou het toch wel 5€ per dag opleveren

Ik heb 600 euro betaald voor mijn kaart, en na 5 maand zou dus ik al profit hebben.
Maar aan de huidige prijzen zou ik nu geen kaart specifiek kopen voor mining.

Laatst bewerkt:
Minen is in belgië best nog doenbaar, maar niet op een particuliere aansluiting.
In Meise bv staat een redelijke grote ETH farm te draaien, die heeft zijn eigen hoogpsanningscabine waardoor de stroomprijs fluctueert tussen 7 en 9 ct per kWh (all-in).

Deze dump is in feite geen slechte zaak geweest om de funding rates op BTC weer te resetten. Als er te veel long trades openstaan en er een paar dikke whales dumpen dan kan de prijs ineens instorten door de liquidations van al die longs.

Ik zie dat er bij ETH precies toch een ommekeer bezig is van de trend, het performt beter dan BTC de laatste dagen. ADA ook in het groen, dat is leuk want die waren ook niet zo goed bezig de laatste week.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de cryptowereld best blij mag zijn tot nu toe. Het nieuws dat een gigantisch land als India crypto zal verbieden had naar mijn voorspelling een veel grotere crash teweeg gebracht.

Terug
Bovenaan