Crypto - Nieuws en algemene discussie

Maar toch ook vooral slachtoffer van hun eigen nonchalance. Ze hebben 4 jaar de tijd gehad om hun IT infrastructuur omhoog te schalen, en we zitten terug met dezelfde miserie als in 2017. Gaat leuk zijn binnen 3 - 6 maanden.
Het is uiteraard niet leuk, maar zo'n ramp vind ik dat ook niet. Je zou vóór een pump moeten kopen en vóór een dump moeten verkopen. En dan heb ik het niet over die korte pump & dumps uiteraard. Je moet gewoon stilletjes aan inkopen wanneer de bull market nog bijlange niet op zijn einde is en stilletjes terug verkopen wanneer de bull market te gek wordt (en dus op zijn einde geraakt). Dan zal je nooit op een exchange moéten zijn op die hectische momenten wanneer alles platligt. Wanneer de exchanges platliggen, ben je toch al te laat om in te kopen/te verkopen. Het beschermt je dus ergens ook om op een verkeerde moment te kopen/verkopen.

Ik vind het alleen lastig als ik wil zien wat m'n crypto waard is die ik op de exchange heb staan (wat uiteraard de minderheid van m'n portfolio is). Maar dat hoef ik dan ook weer niet per se op die moment te weten. :p

Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet zo goed waarom dat zo'n groot nieuws is eigenlijk, maar kan aan mij liggen. 😁 Afrika is nu niet echt het continent waar veel geld te rapen valt als je het vergelijkt met andere continenten.
Ik denk dat ge u daar vergist. Afrika is de volgende groeimarkt, de Chinezen zijn daar niet voor niets grote stakeholders.
Niet heel Afrika draait om hutten van stront en stro en elke avond gemalen steen met maniok eten. Kenya bv is gewoon even duur om te leven als westerse landen.

Het is uiteraard niet leuk, maar zo'n ramp vind ik dat ook niet. Je zou vóór een pump moeten kopen en vóór een dump moeten verkopen. En dan heb ik het niet over die korte pump & dumps uiteraard. Je moet gewoon stilletjes aan inkopen wanneer de bull market nog bijlange niet op zijn einde is en stilletjes terug verkopen wanneer de bull market te gek wordt (en dus op zijn einde geraakt). Dan zal je nooit op een exchange moéten zijn op die hectische momenten wanneer alles platligt. Wanneer de exchanges platliggen, ben je toch al te laat om in te kopen/te verkopen. Het beschermt je dus ergens ook om op een verkeerde moment te kopen/verkopen.

Ik vind het alleen lastig als ik wil zien wat m'n crypto waard is die ik op de exchange heb staan (wat uiteraard de minderheid van m'n portfolio is). Maar dat hoef ik dan ook weer niet per se op die moment te weten. :p
Tja, allemaal moeilijk te zeggen wat voor een pump of voor een dump is. Allez, na zo'n zotte week was wel een dump te verwachten, maar een echte correctie is er in feite niet geweest. Wat gaat BTC nu deze week doen? Komt die correctie dan de komende dagen, of gaat het gewoon wat sideways gaan , ik denk persoonlijk eerder dat laatste ipv een dikke crash van 20-30%.

Ik denk dat ge met uw HODL portfolio beter doelen opstelt waarbij ge gaat verkopen , bijvoorbeeld 10% op 75K, nog eens 10% op 95K , nog eens 10% op 145K , ... en dan kunt ge met een beperkt trading budget nog proberen in te spelen op de moves van BTC, maar als ge alles verkoopt op een pump dan riskeert ge ook dat er geen crash komt daarna en dat ge langs de kant staat toe te kijken wanneer het grote geld te verdienen is.

Ik denk dat ge u daar vergist. Afrika is de volgende groeimarkt, de Chinezen zijn daar niet voor niets grote stakeholders.
Niet heel Afrika draait om hutten van stront en stro en elke avond gemalen steen met maniok eten. Kenya bv is gewoon even duur om te leven als westerse landen.
Natuurlijk is niet heel Afrika zo, denk maar aan Zuid-Afrika. Maar voor zover ik weet is het overgrote deel van Afrika nog wel altijd redelijk achtergesteld en arm. De keren dat ik er afgelopen jaren geweest ben, gaf mij toch niet echt een positieve indruk of een motivatie om me daar te laten investeren. Alleen al door het feit dat iedereen je daar als rijke westerling ziet en ze je constant in het zak proberen te zetten. 😁

Maar je moet het ook niet op die manier zien.
Afrika is interessant als groeimarkt voor crypto omdat er daar een grote influx van westers geld is. Geld dat nu peperduur via bv Western Union naar daar wordt versluisd, geld waar regelmatig wel is wat van blijft plakken.
Hoe "arm" het land ook lijkt, als morgen alle westerse steun naar Ethiopië via crypto gaat dan schiet de market cap los omhoog.

Ik heb hier enkele malen gelezen dat kraken platlag in cruciale drukke momenten en coinbase is altijd blijven werken.
Deze heeft nog niet gehapert bij mij.
Die fees, mja. Stoort me niet want ik koop en hou langere tijd bij.
Coinbase ook ze. Toen btc omhoog ging door Elon is mijn aankoop nooit doorgekomen. Paar weken geleden lagen ze ook tijdje plat

Maar je moet het ook niet op die manier zien.
Afrika is interessant als groeimarkt voor crypto omdat er daar een grote influx van westers geld is. Geld dat nu peperduur via bv Western Union naar daar wordt versluisd, geld waar regelmatig wel is wat van blijft plakken.
Hoe "arm" het land ook lijkt, als morgen alle westerse steun naar Ethiopië via crypto gaat dan schiet de market cap los omhoog.
Zo had ik het inderdaad nog niet gezien. Misschien zit er dan wel iets in inderdaad, want als er iets is wat me zeer hard opviel in Afrika is het blijven plakken van geld inderdaad. Omkopen gebeurt daar nog publiekelijk. Ik durf op dit moment in ieder geval niet meer dan wat klein geld inzetten op ADA. Ik heb meer vertrouwen in Ethereum, omdat het al een langere weg heeft afgelegd en zich al bewezen heeft. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ADA of DOT geen deel van de market share kunnen krijgen. Zoals ik eerder zei: concurrentie is nooit slecht.

Ik vrees dat een blockchain alleen niets gaat verhelpen aan corruptie. Je hebt (ironisch genoeg) ook een controlerend orgaan nodig om wantoestanden met crypto te bestrijden, zoals een ietwat stabiele overheid of een sterke vrije pers. Ik zie op lange termijn meer potentieel voor een echte maatschappelijke (en dus financiële) meerwaarde in de ontwikkelde landen tbh.

ADA staking staat pas vanaf 5000 ADA op binance, zijn er platformen waar de drempel lager ligt?

corruptie gaat het niet direct oplossen, maar cash kan nu tenminste al direct naar de ontvanger ipv dat het via kantoren moet passeren. Ze gaan er ook alle belang in hebben om in Crypto intern te traden want als ge terug moet wisselen naar lokale fiat dan zijt ge er ook aan voor de moeite

ADA staking staat pas vanaf 5000 ADA op binance, zijn er platformen waar de drempel lager ligt?

corruptie gaat het niet direct oplossen, maar cash kan nu tenminste al direct naar de ontvanger ipv dat het via kantoren moet passeren. Ze gaan er ook alle belang in hebben om in Crypto intern te traden want als ge terug moet wisselen naar lokale fiat dan zijt ge er ook aan voor de moeite
Vanaf duizend kunt ge staken in de 'gewone' pool dacht ik. Via Yoroi of Dad

Iemand die ongeveer weet of er nu meer aan het éne of andere werelddeel ge trade wordt? Aangezien ik er nog maar net mee bezig ben zie ik nog niet direct de patronen maar ik heb het gevoel dat er zo rond dit uur 2 a 3 uur 's nachts meer positieve coins komen te staan. (of is dit maar een gedachte?) Handig met de late ploeg om gauw nog een order in te zetten en mee te volgen.

Maar is er specifiek een bepaald uur?

Wat ik wel weet is dat na een bepaald uur 's nachts meer online gamers waren dan onze dag uren. Nu spreek ik wel uit de periode wanneer online gaming hier nog niet hardcore was geïmplementeerd doch was er in de USA een groter online aanbod aan servers. Laat ons zeggen dat dat nu wel USA/EU/ASIA bijna gelijke delen zijn. Maar vroeger dus niet.

Dus is dat ook zo met traden?

Let op, ik heb het niet over de gewone beurs dat bij ons dan weer specifiek tijdens de kantooruren is (uitzonderlijk de USA)

Namelijk ik heb coins aangekocht:

Cardano (ADA)
ICON (ICX)

Beide een verkoop order en het ziet er echt goed uit. Je kan iig met een gerust gevoel gaan slapen.

Gisteren op Bitcoin (BTC) een order geplaatst en gehoopt dat die de 40.000eu ging halen. Dus wel want in de loop van de dag kreeg ik bericht dat mijn order was getriggerd!

Vanaf duizend kunt ge staken in de 'gewone' pool dacht ik. Via Yoroi of Dad
Je kan al staken vanaf je 1 ADA in bezit hebt. Zolang je maar genoeg hebt om de delegatie fee (0.8 ADA) te betalen wanneer je instapt. Dit kan makkelijk via Yoroi of Daedalus. Eenmaal ingestapt kan je via de Yoroi app ook zien hoeveel rewards je ontvangen hebt, in welke epoch je momenteel zit etc. wat ik vrij leuk vind.

Op een exchange moet je zoiezo ook nooit iets laten staan. Er circuleren genoeg horrorverhalen rond.
Beter maak je gebruik van een soft of hardware wallet.
Better safe than sorry.

Laatst bewerkt:
Iemand die ongeveer weet of er nu meer aan het éne of andere werelddeel ge trade wordt? Aangezien ik er nog maar net mee bezig ben zie ik nog niet direct de patronen maar ik heb het gevoel dat er zo rond dit uur 2 a 3 uur 's nachts meer positieve coins komen te staan. (of is dit maar een gedachte?) Handig met de late ploeg om gauw nog een order in te zetten en mee te volgen.

Maar is er specifiek een bepaald uur?

Wat ik wel weet is dat na een bepaald uur 's nachts meer online gamers waren dan onze dag uren. Nu spreek ik wel uit de periode wanneer online gaming hier nog niet hardcore was geïmplementeerd doch was er in de USA een groter online aanbod aan servers. Laat ons zeggen dat dat nu wel USA/EU/ASIA bijna gelijke delen zijn. Maar vroeger dus niet.

Dus is dat ook zo met traden?

Let op, ik heb het niet over de gewone beurs dat bij ons dan weer specifiek tijdens de kantooruren is (uitzonderlijk de USA)

's Nachts is het vooral Azië die actief aan het traden zijn. De laatste maanden zijn dat meestal de momenten dat de markt zijn winsten wat terug geeft. Het is vooral tijdens de Europese tijden dat de markt nieuwe ATH's maakt of weer omhoog schiet. Kan natuurlijk ook puur toeval zijn. Ik zou ni niet actief beginnen traden naar die dynamiek.

Je kan al staken vanaf je 1 ADA in bezit hebt. Zolang je maar genoeg hebt om de delegatie fee (0.8 ADA) te betalen wanneer je instapt. Dit kan makkelijk via Yoroi of Daedalus. Eenmaal ingestapt kan je via de Yoroi app ook zien hoeveel rewards je ontvangen hebt, in welke epoch je momenteel zit etc. wat ik vrij leuk vind.

Op een exchange moet je zoiezo ook nooit iets laten staan. Er circuleren genoeg horrorverhalen rond.
Beter maak je gebruik van een soft of hardware wallet.
Better safe than sorry.

Niet meer zo zeker van. Als het om een paar duizenden euro's gaat vind ik het niet enorm verkeerd om die gewoon op een exchange te laten staan. Ja kan automatische buy- en sellorders laten staan en kan de USDT (in het geval van Binance) flexibel 6% laten opbrengen op de momenten dat de markt niet koopwaardig is. Het hele legder-verhaal heeft mijn vertrouwen in de 100% betrouwbare en veilige wallet toch ook wel een knouw gegeven.

Niettegenstaande, als je met tienduizenden euro's in crypto zit staat het natuurlijk buiten kijf dat je best niet alles op een site laat staan waar de munten eigenlijk niet jouw bezit zijn.

denk dat zoiets een klassieke curve is tijdens een bullrun: laatste nacht van de week, mensen hebben wat winsten gepakt en ze cashen nu uit. crypto heeft nu eenmaal de laatste maanden wat speculateurs aangetrokken, als je er voor de long run in zit maakt dat minder uit.
Er in the long run inzitten met altcoins, ik heb daar toch vragen bij.

Je enige doel zou dan moeten zijn om je BTC stack te verhogen. De rest is in mijn ogen vaporware.

Er in the long run inzitten met altcoins, ik heb daar toch vragen bij.

Je enige doel zou dan moeten zijn om je BTC stack te verhogen. De rest is in mijn ogen vaporware.
Hangt ervanaf welke altcoins. Al die pump&dump coins zonder reëel doel volg ik u in. Maar ETH was eveneens "maar een altcoin" bij lancering.
Redelijk gezien zou BTC eigenlijk geen long-term leven beschouwd mogen zijn (traag netwerk, enorm energievretend wegens proof of work, hoge transactiekosten, etc...). Het "probleem" is dat de market cap van BTC voornamelijk komt door
- de miners die het netwerk onderhouden. Die zitten daar met fortuinen aan equity in, wat ook een groot deel van de market cap opmaakt
- de speculanten die het kopen in de hoop slapend rijk te worden

Ik ben ermee akkoord dat BTC 9/10 altijd zal blijven bestaan en altijd geld zal blijven waard zijn. Ik zie het voornamelijk als een alternatief op goud bv, niet echt als een transactiemiddel.

Maar dat zorgt er ook voor dat BTC niet de kip met de gouden eieren is. Er zijn gewoon altcoins die een realistische insteek hebben met wat ze willen bereiken. Ethereum was er zo een (met succes), Polkadot en Cardano zijn daar de 2 grote nieuwelingen in.
Ik zie ze niet meteen naar 40-50k per coin schieten, zelfs niet binnen 4-5j. Maar ik zie die twee wel richting de waarde van Ethereum gaan gezien Ether met dezelfde handicaps als bitcoin zit om schaalbaar te blijven.
Ze willen dat oplossen met ETH2.0, maar ik kan u nu al zeggen dat de miners hun brandende toortsen en rieken uit de schuur gaan halen.
Als morgen BTC zegt "tis goed geweest, we gaan naar proof of stake want ecologisch is dit niet meer te verantwoorden" dan keldert de waarde ook zienderogen hoor. Ethereum neemt met die beslissing een heel heel groot risico, iets wat smart contract coins die gestart zijn als proof of stake niet doen.
Komt dan nog eens bij de Cardano bv rond maart volledig decentralised wordt, wat een grote stap vooruit is voor hun betrouwbaarheid en functionaliteit.

Maar mensen die nu voor duizenden euros DOGE zitten te kopen omdat het zogezegd een solide investering voor de toekomst is... zo zot als een achterdeur.

Hangt ervanaf welke altcoins. Al die pump&dump coins zonder reëel doel volg ik u in. Maar ETH was eveneens "maar een altcoin" bij lancering.
Redelijk gezien zou BTC eigenlijk geen long-term leven beschouwd mogen zijn (traag netwerk, enorm energievretend wegens proof of work, hoge transactiekosten, etc...). Het "probleem" is dat de market cap van BTC voornamelijk komt door
- de miners die het netwerk onderhouden. Die zitten daar met fortuinen aan equity in, wat ook een groot deel van de market cap opmaakt
- de speculanten die het kopen in de hoop slapend rijk te worden

Ik ben ermee akkoord dat BTC 9/10 altijd zal blijven bestaan en altijd geld zal blijven waard zijn. Ik zie het voornamelijk als een alternatief op goud bv, niet echt als een transactiemiddel.

Maar dat zorgt er ook voor dat BTC niet de kip met de gouden eieren is. Er zijn gewoon altcoins die een realistische insteek hebben met wat ze willen bereiken. Ethereum was er zo een (met succes), Polkadot en Cardano zijn daar de 2 grote nieuwelingen in.
Ik zie ze niet meteen naar 40-50k per coin schieten, zelfs niet binnen 4-5j. Maar ik zie die twee wel richting de waarde van Ethereum gaan gezien Ether met dezelfde handicaps als bitcoin zit om schaalbaar te blijven.
Ze willen dat oplossen met ETH2.0, maar ik kan u nu al zeggen dat de miners hun brandende toortsen en rieken uit de schuur gaan halen.
Als morgen BTC zegt "tis goed geweest, we gaan naar proof of stake want ecologisch is dit niet meer te verantwoorden" dan keldert de waarde ook zienderogen hoor. Ethereum neemt met die beslissing een heel heel groot risico, iets wat smart contract coins die gestart zijn als proof of stake niet doen.
Komt dan nog eens bij de Cardano bv rond maart volledig decentralised wordt, wat een grote stap vooruit is voor hun betrouwbaarheid en functionaliteit.

Maar mensen die nu voor duizenden euros DOGE zitten te kopen omdat het zogezegd een solide investering voor de toekomst is... zo zot als een achterdeur.
Om eerlijk te zijn, ik zit erin om op lange termijn er een mooie spaarboek aan over te houden, en dan lijkt mij de veiligste manier (binnen crypto, uiteraard) om gewoon bij BTC te blijven, als store of value. Het heeft op 4 jaar tijd voor mij geen windeieren gelegd. Ik zou eigenlijk vandaag mijn lening ermee kunnen afbetalen, maar ik zie BTC als veel waardevoller dan die euro's die ik verschuldigd ben aan de bank.

Het narratief van Bitcoin bekijk ik ook niet meer als betaalmiddel, maar puur als store of value. Een goeie analogie is de parcel vs het vrachtschip. Een vrachtschip is ook weken onderweg om de oceaan over te steken, maar we kunnen absoluut niet zonder.

En in dat opzicht is Bitcoin bliksemsnel. Stel dat je een gigantische waardeoverdracht wil doen tussen 2 bedrijven, twv miljarden. Is dan 5 á 10 minuten traag? Dat is bliksemsnel, instant settlement, geen 3rd party.

Het argument van PoW en de stroomkost heb ik al vaak genoeg onderuit zien gehaald worden. Het voordeel van PoW is dat je kan gaan waar de stroom het goedkoopst is. Als op termijn hernieuwbare bronnen goedkoop genoeg zijn kan de PoW ook draaien op die locaties, je hangt niet vast aan een fysieke locatie. Ik zie Tesla nog wel solarfarms of whatever op extreme locaties zetten, waar de lokale economieën ook van kunnen profiteren, ze produceren namelijk geld. Toch mooier dan een goudmijn denk ik dan.

Een EV opladen met een generator is inderdaad ook bullshit, maar dat wil niet zeggen dat EV's geen bestaansrecht meer hebben, dat wil zeggen dat de onderliggende infrastructuur nog niet mee is en dat kost tijd.

Ik vond dit een enorm boeiend gesprek tussen Michael Saylor en Ross Stevens, ik kan het u alleen maar aanbevelen. Dat zijn niet Janneke en Mieke ook niet, neem de tijd om eens te luisteren wat die daarover te zeggen hebben. Je neemt niet zomaar de duik met miljarden dollars in zo een asset als je er niet écht in gelooft:

Ik volg u volledig in het punt van de store of value, dat is ook wat ik bedoel met de analogie naar goud.

Maar de energieconsumptie van het proof of work principe wordt niet onderuit gehaald door het feit dat ge het kunt plaatsen waar ge wilt. Want het blijft gewoon een inefficient en pervers systeem. Of uw kWh nu 1 ct staat of 30 ct, het minen van BTC verbruikt momenteel ongeveer 77 TWh. Dat komt al in de buurt van het totale stroomverbruik van België (83TWh).
1 BTC transaactie kost ongeveer 650kWh, als ik dat vergelijk met mijn privé situatie dan kan ik daar een volledige wintermaand een compleet huis mee verwarmen.
Opnieuw, dat lost ge niet op door ergens een gigantische solar & wind farm te zetten met een hangar vol ASICs, want dat verbruik blijft gewoon bestaan. Het creëren van die infrastructuur kost energie en geld, het draaiend houden ervan eveneens.
On average spenderen miners 60% van hun revenue aan stroomkosten, tel daar de kost van uw ASIC bij en de realiteit is dat het minen van BTC an sich een sunk cost tot zelfs een loss leader is. Ze MOETEN het dus hebben van de stijging van de waarde van de crypto, dat ziet ge ook heel goed wanneer er block halving gebeurt bovenop de normale difficulty increase. "oude" ASIC's worden van dag op dag waardeloos omdat ze meer verbruiken dan wat ze genereren waardoor ze van het net worden afgekoppeld.

Dat BTC ideaal is om large sum transfers te doen, dat klopt. Maar dan hebt ge daarnaast wel nog een ander platform nodig voor daily spending. Er is een reden dat we niet rondlopen met een halve kilo goud in onze zak en daar bij elke transactie een paar gram af raspen.

haha wtf ATOM 🚀

had er vorige week 80% van mijn portefeuille ingestoken (EUR 130) en is nu 200 waard :unsure:
leuk om zo te spelen met dat gratis shitcoin geld op coinbase

Terug
Bovenaan