Crypto - Nieuws en algemene discussie

Nee ik trade niet ferm. En ook al helemaal niet met leverage bv. Vooral buy & hold en nu de laatste maanden wel dagelijks monitoren. Met die altcoins indertijd mss meer, en heb ook een tijd een trading bot op Binance gedraaid, maar daar heb ik zelfs nooit m'n aankoopprijs op terugverdiend (was toen ook wel een bearmarket); twas beter als ik dat gewoon in BTC had laten staan lol......

Kraken & Bitstamp waren een van de eerste Europese waar je makkelijk euro's naartoe kon sturen & withdrawen, dus vandaar dat ik mij daar eerst heb aangemeld en nu Bitstamp nog het meest gebruik. Heeft wel niet veel coins, maar m'n portfolio bestaat toch uit 57% BTC & 37% ETH.
Denk dat Kraken wel iets lagere trading fees heeft.

Maar alle exchanges hebben ook limieten op hoeveel je mag verhandelen & withdrawen afhankelijk van uw "verification level". Dat was indertijd toch zo. Bv dat je maar 5000€ (of equivalent in crypto)/week kan afhalen. (Kweet niet hoe het de dag van vandaag zit). Dus heb ik mij toen al gewoon bij meerdere exchanges aangemeld "voor moest de tijd ooit aanbreken dat ik mijn ingebeelde miljarden wil afhalen dat ik niet eerst overal extra verifcation processen moet doorlopen :p Da's al gebeurd dus :) )
Poloniex & Bittrex heb ik veel gebruikt voor alts, heel veel keuze daar. Bittrex heeft tegenwoordig ook Euro funding/withdrawal opties. Poloniex weet ik niet.

Elke exchange krijgt negatieve reviews btw, en heeft reports van mensen bij wie hun account gelocked is. Tis soms wat verontrustend... Zelfs Bitstamp die nochtans vroeger heel hoog aangeschreven stond. :/

"Ondertussen zijn uw 100 euro aan bitcoin 40.000 waard"
Rustig, rustig :p Als dat 200 euro waard is opt einde van dit jaar, moogt ge al héél blij zijn denk ik :p

Maar ja, grote bedragen laat je best niet lang op exchanges staan owv de veiligheid. "Not your keys, not your coins". Je kan software wallets draaien op je PC of je smartphone. Beschouw dat als een zichtrekening if you will. Voor uw spaarrekening koop je best een hardware wallet. Uitcashen is dan idd "gewoon" terug versturen naar uw adres op uw exchange (als het over zo'n bedragen gaat en je bent het niet gewoon, doe je natuurlijk eerst een testje met 10€ ofzo é....), hopen dat het er snel op staat (afhankelijk van de tx fee kan dat een tijd duren, er zijn websites voor waarmee je dat kan inschatten, en de exchanges vereisen ook x-aantal block confirmations voor je erover kan beschikken in je account), traden, altijd met limit orders ofcourse, en dan EUR withdrawal starten. Maar again, check de limieten van de exchanges.
Dikke merci om hiervoor de tijd te nemen! Ik leer graag bij. :)

De key om 'snel' en 'veel' geld te verdienen in een bullrun. Is een alt coin/token te vinden met een interessante roadmap en goeie tech die ver van zijn ATH zit en/of in een zijwaardse trend zit. Zo een coin was ADA eind 2020. Natuurlijk niet alles in 1 coin smijten.
Dit zou zeer handig advies geweest zijn in 2019-2020 maar momenteel zitten we in de parabolische fase van de bull market.
Je zag in 2017 exact hetzelfde: opeens beginnen allerhande mensen zich in te lezen over white papers nadat alles al 400% gestegen is ....

Je nu nog beginnen inlezen over fundamentals en ATH is zinloos omdat:
- quasi iedere betekenisvolle alt coin al zeer dicht tegen of over zijn vorige ATH heen gegaan is
- de huidige marktkoers voor slechts 20% fundamenteel gedreven en voor 80% speculatief gedreven is door marktpsychologie

Je kan er vanuit gaan dat ongeacht welke altcoin je nu aankoopt, sowieso ergens tussen de 30-300% winst zal landen in de komende 3 - 6 maanden, puur omdat alles rijdt op de hele crypto hype.
Allez ja, als Lindsey Lohan BTC koopt en 70-jaar oude KISS rockstar Gene Simmons tweets uitsturen dat ze voor 6 cijfers dogecoin gekocht hebben. 🤣

Het maakt op dit moment totáál niet meer uit wat je koopt. Je moet alleen zien dat je op tijd verkoopt wanneer de boel in mekaar stort en niet je broek scheuren zoals tal van mensen die hier al gepost hebben dat hun 2018 inleg nu eindelijk break-even draait.

Ik heb sinds 2019 nog altijd een zakje Tezos XTZ staan. Heeft tot nu toe nog maar matig gepresteerd. De enige reden waarom ik niet verkoop is dat, van zodra ik dat doe, de koerswaarde waarschijnlijk 6$+ zal gaan.
9 dagen later -> 33% erbij , die 6$, daar gaan we nog aan geraken hoor, misschien zelfs 24$

Totale winst sinds aankoop in 2019 : 252% 🎉
Bij 1000% -> feestje.

Het maakt op dit moment totáál niet meer uit wat je koopt. Je moet alleen zien dat je op tijd verkoopt wanneer de boel in mekaar stort en niet je broek scheuren zoals tal van mensen die hier al gepost hebben dat hun 2018 inleg nu eindelijk break-even draait.
'k weet dat het niet te voorspellen is, maar wanneer denk jij dat het ideale moment zal zijn om te verkopen? 2021-2022 heb ik u al zien vermelden? Ik zou willen verkopen, niet om uit te cashen maar om terug in BTC te steken als het lager zou staan dan wanneer ik heb ingekocht. Misschien wel riskant als het niet zover zou dalen..

Het is de laatste maanden wel leuk ontploft hier...

Maar nu instappen met 10k? Nja... Hangt ervan af hoe kapitaalkrachtig je bent en hoe vertrouwd je bent met de technologie en het gebruik van wallets en de verantwoordelijkheid die erbij komt kijken. Nooit meer erin pompen dan dat je bereid bent te verliezen. Voor sommige is dat 200€, voor sommige 20.000€...
Ik zou dat sowieso ten eerste spreiden, en wachten op dips van >20%. Wil dat zeggen dat je geen koopmomenten meer hebt deze cyclus, perhaps, maar dwz ook geen crashes meer van 80%, so there's that :) Ik zou nu echt het bulk van je budget pas gaan investeren als we terug in een bear market terecht komen. De trein is nu gewoon al te lang vertrokken dat ik er enkel maar speelgeld zou achterna durven gooien... (Nadeel aan speelgeld de dag van vandaag is dan ook weer dat de tx-fees en withdrawal fees van veel exchanges zo hoog zijn dat het enorm aan je rendement gaat vreten :/ Op Bitstamp ETH withdrawen kost je atm bv 0.06 ETH @ 1467€/ETH ....)

Ik ben ook begonnen met 100 euries hier en daar aankopen in early 2017 (niet teveel "want we staan al op 2000!"). Heel veel met altcoins gespeeld. Kroop enorm veel tijd & slapeloze nachten in. FOMO'd rond de piek eind 2017 ook nog eens, ofcourse, met iets meer dan speelgeld, ofcourse, ... En dan de crash in 2018 meegemaakt, te optimistisch geweest en te traag gereageerd (er moet helaas ook nog gewerkt & geslapen worden...), anderhalf jaar negatief gestaan tot op -60% (ja, lees dat nog eens opnieuw als je denkt nu er ff al je spaargeld in te gooien), maar alles vastgehouden en er lang niet meer naar omgekeken... In 2019 & vooral in Q4 2020 pas herbegonnen.

Maar ik verkoop nog niet alles omdat ik geloof dat we deze cyclus ('21-'22) nog wat hoger gaan (met ups & downs), ik het geld niet direct nodig heb en ik financieel & mentaal een 2e crash ook wel zal overleven. Ik verkoop wel kleine beetjes tijdens de rit omhoog om m'n initiële inleg te verminderen en enkel bij ferme dips koop ik terug in, maar nooit alles in 1 keer. Atm mag de markt nog 80% zakken voor ik effectief verlies heb.

Heb vorig jaar ook al m'n resterende quasi waardeloos geworden altcoins buiten gebonjourd. Kan daar nog veel winst gehaald worden in een bull market? Ja, maar ik ga er mij niet meer mee bezig houden. Te riskant, teveel werk en ik concentreer me ondertss beter op BTC & ETH. Enkel een beetje XMR & ADA heb ik behouden omdat ik er wel in geloof. En dan nog wat zakgeld in LINK als halve gok...

(En goddamn ADA, had er beter grof geld ipv speelgeld in gestoken, maar da's nu ook weer te laat I guess. +114% op een week.... Heb ffs nog getwijfeld onlangs om bij te tanken maar heb het niet gedaan omdat ik niet weer ten prooi wou vallen aan de FOMO, so I MO'd..... 😟)
Thanks voor het delen van je crypto-historie, boeiend om te lezen!

Tevens leuk voor jou dat je er al een mooie (virtuele) cent aan hebt overgehouden ! Kriebelt het dan niet om wat winst te nemen... en budget opzij te zetten voor een volgende reis naar de US?:p

Ik ken iemand die aan 120 euro/ETH voor 20k ETH heeft gekocht. Die vindt dit ook prima.

Mijn broer heeft toen ook voor 40k euro gekocht (BTC, ETH, LINK). Ondertussen nog 20k ETH bijgekocht en zit aan 240k ongeveer.

Voor allebei leuke eerste stapjes in crypto 😏

Mijn inleg (ingestapt dec '17 🙈 en dus dik in't rood, maar nadien bijgekocht en wat getrade) ook maal 5. Maar bon, ik heb er (helaas) ook maar 5k ingestoken...

Allee, er moet eerst verkocht worden voor er echt winst is natuurlijk 😊
Net bericht van mijn broer: 325k 🤑
Die heeft vorig jaar maart een topmoment gekozen om zijn eerste (en meteen stevige) aankopen te doen.

Mensen die in 2013 gekocht hebben en niet verkopen, zijn mensen die in de technologie geloven. Het hele punt van bitcoin is nu net dat het een digitale munt is die bestendig is tegen inflatie. Stel dat je op een waarde van miljoenen zit. Waarom zou je die waarde terug naar euro's willen omzetten wanneer dit je net zo goed in BTC kan laten staan? Omdat je jezelf tegen je overtuiging in, graag armer maakt?
Buiten wat kleingeld op je zichtrekening bij de bank kan je je fortuin in bitcoin laten steken.

Nu, de meeste mensen die zoals mij momenteel op 5 of 6 cijfers winst zitten, omdat ze er in periode 2019-2020 veel geld in gestoken hebben, zijn praktisch allemaal mensen die er in de vorige cyclus (2014-2017) ook al bij waren. Wij stonden al jááren aan de zijlijn te wachten op de volgende cyclus al om onze 2017 winsten terug in de markt te pompen.

Weinig mensen gaan inderdaad zomaar, 10-20k, geld steken in een belegproduct waar ze zich pas in verdiept hebben. Die zijn mensen die de awareness, het vertrouwen en de profits al mee hadden van de vorige bullrun. Onze kobe, dat is natuurlijk een ander verhaal. Maar zelfs die heeft intussen zijn geld terug tenzij hij alles verkocht had. :p

Ook deze 2018-2021 cyclus zal tal van nieuwkomers aantrekken die met kleine bedragen pootjebaden in de cryptomarkt, eindigen met 4 of 5 cijfers winst, en zullen dit geld aan de zijlijn houden voor de volgende cyclus (2022-2025).
Ik begrijp zeker de redenering hoor... Langs de andere kant is het ook gewoon een kwestie van risicobereidheid. Uiteraard kan je ervan uitgaan dat crypto inflatiebestendig is en dat je er op termijn ook gewoon wijdverspreid mee kan betalen, maar het is als actief wel veel volatieler dan andere inflatiebestendige activa ( vastgoed, activa). En voor hetzelfde geld volgt er nog een zeer strenge regulering, waardoor crypto toch niet doorbreekt als betaalmiddel.
Het lijkt mij dan toch ook gewoon slim om als je op monsterwinsten zit, gewoon een deel ervan om te zetten in een - weliswaar inflatiegevoelig -actief , maar wél een actief waarvan je tenminste weet dat je het ook op elk moment in andere activa kan omzetten...
En jij spreekt nu wel van terugkerende cyclussen, maar het is toch helemaal geen vaststaand feit, net omdat er nog heel veel onzekerheid is inzake regulering? Voor hetzelfde geld crasht het volgende week en was het dat gewoon... Daar sta je dan met je inflatiebestendig actief.
Cryptohandel is nog veel te jong om effectief al toekomstige patronen te kunnen voorspellen...

Ik begrijp zeker de redenering hoor... Langs de andere kant is het ook gewoon een kwestie van risicobereidheid. Uiteraard kan je ervan uitgaan dat crypto inflatiebestendig is en dat je er op termijn ook gewoon wijdverspreid mee kan betalen, maar het is als actief wel veel volatieler dan andere inflatiebestendige activa ( vastgoed, activa). En voor hetzelfde geld volgt er nog een zeer strenge regulering, waardoor crypto toch niet doorbreekt als betaalmiddel.
Het lijkt mij dan toch ook gewoon slim om als je op monsterwinsten zit, gewoon een deel ervan om te zetten in een - weliswaar inflatiegevoelig -actief , maar wél een actief waarvan je tenminste weet dat je het ook op elk moment in andere activa kan omzetten...
En jij spreekt nu wel van terugkerende cyclussen, maar het is toch helemaal geen vaststaand feit, net omdat er nog heel veel onzekerheid is inzake regulering? Voor hetzelfde geld crasht het volgende week en was het dat gewoon... Daar sta je dan met je inflatiebestendig actief.
Cryptohandel is nog veel te jong om effectief al toekomstige patronen te kunnen voorspellen...

Als je vergelijkt met 3 jaar geleden staan we nu véél verder en is de crypto markt in het algemeen matuurder geworden.
Je ziet dat grote funds en bedrijven nu mee op de kar springen. Dit geeft toch vertrouwen voor de toekomst imo.
Ik heb het over Bitcoin nu hé.

Altcoins, da's nog iets anders. Al zijn daar ook zeker al mooie projecten met echte use cases die voor de lange termijn een goede investering kunnen blijken. Het is echt wel meer dan whitepapers die de meest spectaculaire dingen beloven. De ontwikkeling in de cryptowereld heeft niet stil gezeten hoor de laatste jaren, ook al deed de prijs anders vermoeden.

Ik denk dat je spijt gaat krijgen dat je (enkelen van) bovenstaande munten niet gewoon 'buy and hold' gedaan hebt.

Ga je ook nog spijt van krijgen denk ik. Imo meer upside in SOL dan in BTC.

Binnen 3 à 6 maanden kan je eigenlijk pas evalueren of de trade die je destijds gedaan hebt, de juiste was.
En nog een tip die ik wil geven: koop niet in BTC pairs maar in USD/EUR pairs. Minder risicovol en je moet geen BTC op het spel zetten.

Maar goed, ik ben sowieso van het buy and hold principe. Als ik wil traden, dan doe ik wel futures.
Zou kunnen. Daarom dat ik nog wat SOL heb laten zitten, ik heb nu 70 SOL die ik vrijwel gratis heb gekregen. Ik had SOL gekocht met USDT. Overigens is SOL nu weer een beetje gezakt (tov btc dan).

Edit: ik heb eens geflipt trouwens. 5 SOL bij: 80 SOL verkocht en 85 SOL teruggekocht voor dezelfde prijs. Laat ze maar voortmoonen nu!

Laatst bewerkt:
Wat is er nu interessant?
Met schaamte moet ik zeggen dat ik slachtoffer van phishing ben geworden, dus al mijn winsten zijn weg :( . Gelukkig op tijd er bij en ben wel mijn originele inleg niet kwijt. Maar niet leuk natuurlijk om al je winst van 50-60% te zien verdwijnen :(
Ben ik 'dom' om een correctie te verwachten? Durf nu niet direct instapen op ADA/BTC/ETH

Wat is er nu interessant?
Met schaamte moet ik zeggen dat ik slachtoffer van phishing ben geworden, dus al mijn winsten zijn weg :( . Gelukkig op tijd er bij en ben wel mijn originele inleg niet kwijt. Maar niet leuk natuurlijk om al je winst van 50-60% te zien verdwijnen :(
Ben ik 'dom' om een correctie te verwachten? Durf nu niet direct instapen op ADA/BTC/ETH
Er zal wel altijd een kleine correctie zijn, maar om echt te investeren is het momenteel te laat denk ik. Hoe zijt ge gephished geweest?

Er zal wel altijd een kleine correctie zijn, maar om echt te investeren is het momenteel te laat denk ik. Hoe zijt ge gephished geweest?
om lang verhaal kort te maken: iemand die vroeg om wat BTC te zenden, en uiteindelijk niet die persoon bleek te zijn :)

Mensen die er sinds 2013 inzitten en nog steeds niet verkocht hebben, zijn mensen die hebben leren leven met die volatiliteit.
Die zullen wel een fractie van hun monsterwinst uitgecashed hebben (het heeft weinig zin om 20 jaar op een lifechanging hoeveelheid geld te zitten waar je dan uiteindelijk niets mee doet). Het is:
1. mede daardoor (de realisatie van life changes)
2. het feit dat bitcoin, zelfs wanneer het crasht, telkens 10x hoger staat dan de cyclus daarvoor

dat het vertrouwen en daarmee de adoptie van cryptocurrency, ondanks de volatiliteit bij iedere cyclus verder groeit.

We hebben dat cyclisch patroon op 10 jaar tijd, na iedere halving, nu al 4 keer gezien. Eigenlijk was dit in het voorjaar al effectief voorspeld:

Regulering is niets nieuws. Exchanges hebben zich de afgelopen 2 jaar al naar overheden moeten schikken om transparantie te verschaffen over klantid gegevens. Net omdat die regulering geleidelijk aan meegroeit met de mate waarin cryptocurrency relevanter wordt, is er geen grote vrees tot een of ander shockeffect, wordt de markt matuurder en durven nu uiteindelijk ook grotere bedrijven als Tesla in cryptocurrency springen.

Ondanks dit alles blijft de risicobereidheid om in cryptocurrency te stappen natuurlijk zeer hoog liggen. Maar als je daar het upwards potentieel ( een 10 bagger om de 4 jaar) tegenoverplaatst, ligt het qua R/R prima.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan