Cyberpunk - documentaire & filmtips

1.4 Wargames
Vandaag: Wargames (1983)

WARGAMES.jpg

Eén van de vroegste populaire films die handelde over computer en hackercultuur was deze jongen-hackt-de-wereld film 'Wargames'.
De piepjonge Matthew Broderick hackt zich per ongeluk (!) in een militaire AI en verbeeldt zich een strategiespel te spelen tegen een computertegenstander. De gevolgen van zijn spelletje is dat de militaire AI reageerde met werkelijke dreiging van thermonucleaire oorlog. Terwijl de spanning oploopt, moet David samenwerken met de overheid en de oorspronkelijke programmeur om de computer te stoppen voordat het te laat is.

De thema's gelinkt aan het cyberpunk genre is de hackercultuur van jongeren, de gevaren van technologie en de kwetsbaarheid van door AI geautomatiseerde systemen.

Aan de oppervlakte stelt de film weinig voor, en hij is bij momenten lachwekkend hard gedateerd. Maar ik heb hem onlangs de eerste keer kunnen bekijken omdat hij op prime video stond. Zeker een leuke flick waar ik graag mijn tijd voor heb vrijgemaakt!

BONUS: Trancers (1984)
fullsizeoutput_577a.jpg

Wat Wargames miste aan visuele cyberpunk thematiek, heeft deze prent absoluut in overvloed.
Een detectieve uit de 23ste eeuw reist terug naar de 80's om een hypnotiserende dooscultus te stoppen die als ultiem doel hebben de wereld te ruïneren. Om dit te doen, moet dectectieve Jack de controle over het lichaam van zijn voorouder overnemen en moet hij samenwerken met een jonge vrouw om Whistler te stoppen en de toekomst te redden.

Hoewel de plotelementen redelijk vergezocht en houterig lijkt, vinkt deze film de juiste thematische hokjes aan: tijdreizen, dystopische toekomst, high-tech gadgets, noir-referenties, hersenspoeligen met directe overname, een samenleving op de rand van de chaos.

Trancers kreeg meerdere vervolgen en is een cultklassieker geworden in het low-budget sci-fi genre.

Voor mij was deze film visueel wel de moeite waard. Een fun flick wanneer je 's avonds een filmpje wilt meepakken vlak voor het slapen.

1724576700206.png

Fun fact, deze film staat gewoon integraal op dailymotion (en soms yt)

Morgen: Max Headroom (1985 TV movie)

Laatst bewerkt:
Wargames. :love2: Dat was één van mijn eerste VHS tapes. Als klein manneke grijs gedraaid. Ook deze zot gespeeld op Playstation 1
Ok, had eigenlijk niet veel met de film te maken en was basically US military vs WOPR robots maar die spilt screen VS was hemels. :biglaugh:

Nog een fun fact ivm Wargames; Zat jammer genoeg niet in de film maar in Ready Player One het boek moet de protagonist om door de eerste gate te geraken een "Flicksync" voltooien van Wargames. Daarin neemt hij de rol van Matthew Broderick op zich en moet hij het einde van de film halen door zijn rol zo waarheidsgetrouw na te spelen.

Dit klink vrij far out but...

MIT heeft dit zelfs al toegepast op films en rudimentaire 3d renders getrokken van onderandere Jennifer Aniston in Friends en Robin Williams in Good Will Hunting. Photogrammetrie gaat al langer mee en men slaagt er in voor alsmaar gedetailleerdere modellen te trekken uit alsmaar minder angles en in laatste jaren is men aan het experimenteren met AI modellen die de blanks opvullen en de fouten zelf detecteren en opkuisen.

in de categorie same but different; je hebt in VR een modding community die effecten toevoegt aan films. Zo is er een VR versie van terminator waarbij als Arnie met die minigun richting camera knalt de kogels letterlijk om je oren vliegen. 😂

The cyberpunk future approacheth. :woohoo:

Zal één van de dagen daar ook eens een lijstje van samenstellen.
Belofte maakt schuld dus bij deze;

Ghost in the Shell kent natuurlijk iedereen, zou moeten toch. :biglaugh: Samen met Akira en Paprika behoren die 3 niet enkel tot de beste anime films ooit gemaakt maar met gemak tot de beste SciFi films tout cours, live action inclusief. Er is ondertussen een 2e Ghost in the Shell film en een hele hoop reeksen die in feite allemaal wel ietwat de moeite zijn maar 1 reeks wil ik hier toch even specifiek extra belichten simpelweg omdat ze zo met kop en schouders boven al de rest uitsteekt. Die moet niets onderdoen voor de film en duikt zelfs met nog meer nuance een pak dieper in de complexe cyberpunk themas die GitS domineren. Stand Alone Complex (2002) - 8.5/10
De trailer focust vooral op de actie maar deze show bevat bakken filosofisch gezwets en ja dat is absoluut een pluspunt. 2 seizoenen die vrij los van elkaar staan en 2 aparte zaken behandelen maar beiden ronduit geniaal.

Serial Experiments Lain (1998) - 8.1/10

Psycho-Pass (2012) - 8.1

Aachi & Ssipak (2005) - 6.7/10
Cyberpunk van de raarste soort

Ergo Proxy (2006) - 7.9/10

Texhnolyze (2003) - 7.5/10
c6746fb6743bae92d38dff86eb888189.jpg

Akudama Drive (2020) - 7.3/10

De Æon Flux film van 2005 met Charlize Theron stelde niet zoveel voor maar de animatie reeks van begin jaren 90 is een heerlijke trip.
Æon Flux (1991) - 7.8/10

Cyber City Oedo 808 (1990) - 7.5/10

Battle Angel (1993) - 7.2

Misschien wel een van de meest bloederige anime ooit gemaakt; Genocyber (1994) - 6.1/10
MV5BNWZiZTBjMDEtZWMwNC00NDVmLTkwZjUtM2VmMGEwZmU0MjI1L2ltYWdlXkEyXkFqcGdeQXVyNTAyODkwOQ@@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg

Aangezien dit zowat the best of the best is van Cyberpunk in anime mag deze natuurlijk niet ontbreken want dat is waarschijnlijk de 1ste waar je aan denkt en gezien de recente netflix reeks populairder dan ooit. Cowboy Bebop (1998) - 8.9/10

BONUS: Trancers (1984)

Wat Wargames miste aan visuele cyberpunk thematiek, heeft deze prent absoluut in overvloed.
Een detectieve uit de 23ste eeuw reist terug naar de 80's om een hypnotiserende dooscultus te stoppen die als ultiem doel hebben de wereld te ruïneren. Om dit te doen, moet dectectieve Jack de controle over het lichaam van zijn voorouder overnemen en moet hij samenwerken met een jonge vrouw om Whistler te stoppen en de toekomst te redden.

Hoewel de plotelementen redelijk vergezocht en houterig lijkt, vinkt deze film de juiste thematische hokjes aan: tijdreizen, dystopische toekomst, high-tech gadgets, noir-referenties, hersenspoeligen met directe overname, een samenleving op de rand van de chaos.

Trancers kreeg meerdere vervolgen en is een cultklassieker geworden in het low-budget sci-fi genre.

Voor mij was deze film visueel wel de moeite waard. Een fun flick wanneer je 's avonds een filmpje wilt meepakken vlak voor het slapen.

Fun fact, deze film staat gewoon integraal op dailymotion (en soms yt)
Trancers, zeer leuke film!

1.5 Max Headroom
Vandaag: Max Headroom: 20 minutes into the future (1985) (TV film)

In een nabije toekomst ontdekt een journalist dat er TV spotjes bestaan genoemd "blipverts" die mensen doen verdwijnen. De machtige media magnaten achter deze plot slagen erin om de journalist uit de weg te ruimen door een verkeersbarrière te hacken en op te werpen wanneer Carter (de journalist) passeert. Hij komt aan zijn einde in die parkeergarage.
Om de moord te verdoezelen, recupereren ze het brein van Carter en zetten ze het om in een computerpersonage. Maar natuurlijk wordt dit gekaapt door hackers die het personage's AI "ontvoeren" terwijl het zelfbewustzijn ontwikkeld.

De plot van deze film lijkt heel far-out maar sommige zaken zijn brandend actueel. De machtige media die de slechteriken omvatten. Max Headroom die tijdens zijn uitzendingen live zijn viewercount bekijkt en interreageert met zijn publiek. Alsof het een youtube livestreamer was.

De styling is ook iconisch en onderdeel geworden in de popcultuur met referenties in back to the future, reclamespotjes en een clip van eminem.

1724931326660.png
1724931353684.png

Ik ken de visuals van deze max headroom maar nooit de film. Ik heb ondertussen zowel de film als een deel van de serie gezien en ik vond het intrigerend. Het was een flashback naar de jaren '80 en de sfeer van films als Terminator en Robocop. Heerlijk om na al die tijd toch nog nieuwe en visueel interessante dingen te ontdekken. Mag niet ontbreken op het lijstje voor menig cyberpunk fan!

1.6 Robocop
Vandaag: Robocop (1987)

robobanner.jpg

Ik heb deze film gezien als veel te jong manneke. De gore en visuele ruwheid van aangeschoten mensen was voor mij destijds té veel. Maar ik was wél fan van Robocop als personage. (Achteraf werd ik ook fan via de geanimeerde serie maar dat is een ander verhaal.) Jaren later, als puber, zag ik wél de maatschappijkritische laag van Verhoeven door alle geweld heen. Sindsdien ben ik eigenlijk hooked aan de dystopische sci-fi verhalen waar die onderliggende laag speelt.

Robocop speelt zich af in een satirische nabije toekomst waar megabedrijven de controle hebben over publieke diensten zoals media, politie, ziekenzorg. Deze megacoorperatie, OCP, wilt de verloederde stad Detroit platgooien om er een vernieuwd megalomaan complex op te zetten. Dit met behulp van deals met crimelords enerzijds, verzwakken van justitie en politie anderzijds. Terwijl ze een nieuwe militaire tak ontwikkelen voor ordehandhaving. Het verhaal centreert zich rond een agent die van kant gemaakt wordt door een SLIMME slechterik boef. Wanneer de agent sterft, en wordt omgebouwd, zien we de innerlijke strijd naar het vinden van zichzelf als emotieloze machine met slechts de herinneringen van emoties en gevoelens.

De typische cyberpunk thema's zijn uiteraard het transhumanisme (lichaams augmentatie met robotica) en de hopeloze strijd van de lagere klassen vs de maatschappij bepaald door de rijkste klasse. Dit alles met een dikke saus maatschappijkritiek door uitvergroting was er TOEN al mis ging in de VS anno 1987.

Deze film is redelijk goed verouderd, in tegenstelling tot bvb Tron, en is één van de grootste filmaanraders uit Hollywood.

Ik heb deze film gezien als veel te jong manneke. De gore en visuele ruwheid van aangeschoten mensen was voor mij destijds té veel.

Ik was ook nog vrij jong en ja die opener waarin hij overgaat van Murphy naar robocop is behoorlijk hard. 😬 Verhoeven really went all out there en speelt die ook voor dramatisch effect.

Anderzijds... herinner mij nog goed hoe ik die scene tegen het einde; met die half gesmolten kerel die door een auto van't straat geveegd wordt en in gore soup wordt omgetoverd op vhs aan halve snelheid een paar keer achter elkaar heb afgespeeld. My young mind was impressed. Goed mee gelachen 😅 maar in my defense, die wordt ook wel eerder voor komisch effect zo over the top gespeeld.

Ik was ook nog vrij jong en ja die opener waarin hij overgaat van Murphy naar robocop is behoorlijk hard. 😬 Verhoeven really went all out there en speelt die ook voor dramatisch effect.

Anderzijds... herinner mij nog goed hoe ik die scene tegen het einde; met die half gesmolten kerel die door een auto van't straat geveegd wordt en in gore soup wordt omgetoverd op vhs aan halve snelheid een paar keer achter elkaar heb afgespeeld. My young mind was impressed. Goed mee gelachen 😅 maar in my defense, die wordt ook wel eerder voor komisch effect zo over the top gespeeld.
Ja, het is onverantwoord dat ik op die leeftijd (bij ons op video in '89? dus ik was like 7 a 8 jaar want op video gezien) die visual in mijn gezicht kreeg van Murphy die in frut geschoten werd en daarna vergeefs in het ziekenhuis werd gereanimeerd. Da's verdorie echt keihard.

Die gory kerel heeft me ook nog in mijn dromen achtervolgd. Op zich heb ik daar nu minder problemen mee want da's grappig en vreselijk over the top, maar ook toen als klein manneke kon ik dat écht niet plaatsen...

Het heeft mij niet tegengehouden om niet veel later de video van Total Recall te huren en daarna ook T2 judgement day! :LOL:

1.7 The Running Man
Vandaag: The Running Man (1987)

Het jaar 2017, een dystopische toekomst geregeerd door megacorporaties. Waar gevangenen hun enige hoop op vrijheid betekent dat ze hun leven moeten wagen in een TV hit programma "The Running Man". Enkel de sterkste overleeft en wint het recht op vrijheid.

Een Arnie flick uit de jaren '80 met dikke cyberpunk sfeer. What's not to like? Al is het helemaal geen diepgaande film. De atmosfeer is helemaal gezet vanaf de eerste minuten. Ook interessant is dat deze film dateert van voor alle reality shows en reality show films zoals Truman Show en Death Race, terwijl het identiek hetzelfde storyline heeft. Meer nog, deze film was rechtstreeks verantwoordelijk voor het cult tv programma "American Gladiators".

Als je jezelf over de oneliners (zie trailer) en stomme dialogen zet, is deze ook weer een fijne aanvulling voor je cyberpunk kijklijst. In ieder geval is hij mij goed bevallen.

I'll be back.

Vandaag de afsluiter van het eerste deel:

a2b3029e9cce3ba587f3f499baa3d611.jpg

Voor ik begin over de inhoud, de linken met cyberpunk moet ik het eerst even hebben over de stijl van deze film. Deze film is niet alleen een absolute klassieker, het is één van de grootste geanimeerde cyberpunk films aller tijden. Iconisch.

1725737053035.png

Het verhaalt over een bende bikers en hun doen en laten. Ze geraken verwikkeld in een clandestiene plot en één van hen wordt gevangen genomen. Door experimenten verkrijgt hij dan gruwelijke psychische krachten die hij niet meer in de hand heeft.

1725732973094.png

Er zijn een een hele resem aan de bekendste cyberpunk elementen aanwezig. De meest in het oog springende zijn de uitgebouwde motos. misgelopen labo-experimenten op mensen, een post apocalyptische setting (Tokyo heropgebouwd na een totale vernietiging). Criminaliteit, terrorisme, anarchistische portesten, en corruptie verscheuren de samenleving.

De boeiende setting werd bijgestaan door de prachtige animatie, ongezien voor anime, niet alleen toen maar ook nu nog. Het publiek keek gefascineerd naar de prachtige animaties, de prachtige sci-fi cityscapes en de brutale body-horror.

Akira opende de deur voor anime naar nieuwe markten zoals Europa en Noord-Amerika. De hierboven genoemde shot met de motor is één van de meest iconische shots uit de ganse geschiedenis van animatiefilms. Zie onder.

Akira is nu te kijken op Netflix

Terug
Bovenaan