Ik vind jouw response dan eerder raar en vaag, alsof je niet echt door hebt hoe de huidige jobmarket werkt.

Ik ben in die alinea toch duidelijk bezig over jobzekerheid, niet of een diploma beter is dan bepaalde cursussen of domeinkennis die je opdoet door zelfstudie of ervaring.
Daarom dat ik zeg dat een bachelor halen op lange termijn de meeste werkzekerheid biedt, niet per se omdat je daarmee het meeste leert, maar wel omdat de jobmarket gewoon zo werkt tegenwoordig. En het is helaas nog vaak het geval dat recruiters niet verder kijken dan je diploma om te beoordelen of je aangenomen kan worden. Zelfs in mijn huidig bedrijf, wat gewoon een Helpdesk is, heeft men vorig jaar besloten om enkel maar Bachelors meer aan te nemen. Voor Helpdesk...
In de alinea erboven bespreek ik wat ik momenteel via zelfstudie aan het leren ben, ik denk dat ik vrij relevante onderwerpen heb gepakt, maar voel je gerust vrij om me te verbeteren.
Ok, laat hij mij dan iets concreter zeggen:
Momenteel wordt er weinig naar diploma gekekekn voor dit soort projecten, meer naar ervaring. De enige plekken waar ik al een junior-profiel gezien heb met relevant diploma, is wanneer er een junior meegestuurd wordt van een consultancy bedrijf maar die kunnen meestal weinig tot niets doen. Als er dan al naar een "relevant" diploma gekeken wordt, is dit geen technisch diploma. Men zal vooral naar wiskundige/statistische diploma's kijk, dus meer theoretische.
Ik zie je hierboven veel zaken oplijsten die voor 90% van de "sector" niet nodig zijn. Want in mijn ogen is het zelfs geen sector. Er worden ook veel termen door elkaar gebruikt. Dus waar wil je voor gaan?
Data Engineer? Daar gaat je SQL en big data kennis (inclusief kafka) van pas komen, maar ga je waarschijnlijk niet voldoende aan hebben. Daarvoor wordt tegenwoordig vooral beroep gedaan op dba's of mensen met een BI-achtergrond. Vooral omdat die in de meeste bedrijven al aanwezig zijn en de data kunnen aanleveren. Opzetten/onderhouden van de architectuur wordt ook meestal door verschillende andere functies/diensten gedaan. Het is een mooie buzz-functie maar ik ben nog maar zelden een project tegengekomen waar dit effectief 1 persoon is. Meestal is dit een PM die alles in goede banen leidt, en dat zal je ook niet direct worden.
Data Scientist? Ik zie wel Python & scala in je lijstje, maar nergens iets van statistiek. Heb je diepgaande voorkennis (dus niet enkel de basis uit je bachelor CS)? Want een DS functie is statistisch vrij zwaar, daarom dat momenteel vooral mensen met een statistische achtergrond in die functies aanwezig zijn. Als je enige doel is om wat ML-modellen te trainen, heb je eigenlijk geen kennis van scala of python (of R) nodig, dit kan aangeleerd worden aan mensen zonder een IT-achtergrond (wat ook veel gebeurt).
Data analyst? Hier beginnen de meesten, en heb je eigenlijk geen diepe technische kennis nodig. Vooral inzicht nodig en het aapjeswerk doen.
Of wil je verder/dieper gaan en uitindelijk zelf predictive algorithms/models gaan ontwerpen? Dit gebeurt zodanig weinig dat ik het nog nooit tegengekomen ben. Er gebeuren ook maar weinig doorbraken op dat vlak, en wederom zijn dit vooral mensen met wiskundige/statistische achtergrond die daaraan werken.
Om dan terug te komen op domeinkennis, wat uiteindelijk het belangrijkste is. In veel van de data-functies wordt daarom niet naar diploma gekeken. Zonder domeinkennis sta je nergens. Dat is ook de belangrijkste tool van een data-scientist. En ja, je kan dit doen d.m.v. bevragingen van de business, maar daarmee ga je meestal niet het totale plaatje hebben. Ik heb al een aantal PoC's zien falen omdat men denkt er gewoon 1 of meerdere consultants op te smijten; maar dan komt men tot de conclusie dat er niks nuttig uitkomt. Wat ook logisch is.