Als data analyst of BI'er kom je ruimschoots toe met SQL + Power BI. Beiden kun je écht wel on the job leren, zo heb ik het ook gedaan tijdens 2/3 stages.
Heb ook een economische vooropleiding, maar heb vrij veel (vrije) tijd gestoken in fatsoenlijk leren programmeren zodat ik toch wel in een data science positie mag starten aangezien BI/analist toch niets is voor mij op lange termijn gok ik. Als je nog studeert zou ik dus gewoon aanraden om er wat tijd in te steken en/of stages te doen in de zomer bvb.
En heb je werkelijk ervaring in de BI-sector? Afgaand op je vorige post, ben je nog student die in september gaat beginnen in de data-sector en is je ervaring beperkt tot stages...
Want wat je hier zegt, zal maar in een heel beperkt aantal situaties correct zijn. Je onderschat denk ik hoeveel bedrijven enkel PowerBI gebruiken. Terwijl MS 1 van de marktleiders is, is het geen zekerheid. Om nog maar te zwijgen dat PBI niet geschikt is voor alle rapportering.
In veel bedrijven, vooral kleinere, moet je ook niet verwachten dat alles mooi opgedeeld is in meerdere afdelingen met overal veel volk die verschillende taken opnemen.
Veel geluk met je basiskennis SQL & PBI als je in een bedrijf terecht komt die rapportering wilt opzetten op basis van closed source proprietary software waarvan het datamodel niet ontwikkeld is om op te rapporteren, waar een deel van de informatie in de applicatie berekend/vertaald wordt en niet in de databank aanwezig is

Zeker als er verder beperkte of geen verdere interne kennis is hierover binnen het bedrijf / de IT-afdeling.
Bij deze een paar voorbeelden van de eerste pagina van de site van VDAB met de zoekterm BI
www.vdab.be
www.vdab.be
www.vdab.be
www.vdab.be
Als je in een groot bedrijf werk vindt, met een groot IT departement met mooi afgelijnde afdelingen, en waar ze net met die technologie werken, heb je gelijk. Besef echter dat dit maar een minderheid is.