Date je alleen met mensen met een gelijk opleidingsniveau?

Alsof boeken lezen of een diploma hebben de enige maatstaf is om na te gaan hoe “intelligent” iemand is. Het is heus niet omdat je liever boeken leest dan tv kijkt je plots intelligenter bent dan een ander.
Wel ja, dit dus. Misschien dat het aangenamer is als je twee masters bij elkaar zet om bepaalde 'intelligente' gesprekken te voeren en om om ervaringen uit het verleden uit te wisselen over het studentenleven, maar daar stopt het dan ook.
Het mag/kan toch nooit ergens een voorwaarde zijn om al dan niet een klik met iemand te voelen en een diepgaande relatie uit te bouwen?

Trouwens, zet een master in de revalidatiewetenschappen en een master ICT samen en niks is gezegd dat ze daarom goed gaan klikken. Het enige gemeenschappelijke op papier is dat ze blijkbaar erin geslaagd zijn om hogere studies aan te kunnen.
Dan kan je evenzeer en misschien zelfs beter een klik hebben tussen een master revalidatiewetenschappen en iemand die zijn middelbare studies niet heeft afgerond. Samen een connectie voelen, gemeenschappelijke interesses hebben, alsook op EQ goed matchen, lijkt mij toch veel belangrijker.

Ben nu toch al 4 jaar alleen, kom helaas niet vaak op verschillende plaatsen - wat zeker meespeelt en toch krijg ik geen aandacht van dames.
Daar zit nu wel een bepaalde tegenstrijdigheid in - op niet veel plaatsen komen impliceert dan toch ook weinig aandacht kunnen krijgen van vrouwen?

Maar zoals ik eerder al schreef: als het puur gaat om toevallige passages (supermarkt, bakker, werk, ...) van onbekenden, dan moet je je er echt bij neerleggen dat er een bepaald type mannen is die van die onmiddellijke aandacht kan genieten, maar dat zoiets voor de meerderheid niet is weggelegd.

Dan gaat het over mannen met een van nature aantrekkelijk uiterlijk, een zeker charisma, een karakterkop, een opvallende kledingstijl, een zelfvertrouwende uitstraling, etc...

Hetzelfde kan je overigens ook zeggen over vrouwen, maar dat wil niet zeggen dat iedereen die natuurlijke aantrekkingskracht heeft.
Soms komt die er pas wanneer een eerste woord is gevallen, soms na een date, na een paar dates, ...en dat is ook oké.
Het streven naar onmiddellijk in de gratie vallen van onbekenden en spontaan aandacht te krijgen, lijkt mij toch moeilijk voor de meerderheid.

Jezus mina, m’n ogen zijn nog net niet uit mijn schedel gerold na het lezen van de afgelopen 2 pagina’s. Of je met iemand goed kan praten heeft toch echt zoveel meer te maken dan wel diploma je hebt. Alsof de gemiddelde bachelor student die 4-5 jaar over zijn/haar diploma doet plots garant staat voor diepere gesprekken dan iemand die misschien gewoon liever iets met zijn/handen doet.

Alsof boeken lezen of een diploma hebben de enige maatstaf is om na te gaan hoe “intelligent” iemand is. Het is heus niet omdat je liever boeken leest dan tv kijkt je plots intelligenter bent dan een ander.
Ik denk nu wel dat er een zekere correlatie bestaat tussen intelligentie en opleidingsniveau, maar gaan "selecteren" daarop is natuurlijk de absurditeit voorbij. Ik volg ook wel @Avondland met zijn "goed mens", wat denk ik vooral het delen van dezelfde normen en waarden wil zeggen. Wat ik positief vind in een persoon, en wat velen hier aan opleidingsniveau koppelen, is een soort openheid van geest zonder meteen in zweverig fantasieland te belanden. Ik ken mensen die een bachelor of master hebben, maar voor wie de wereld eindigt op 200 meter van hun kerk, en die ook 0.0 interessen hebben in wat zich buiten die regio afspeelt, en die alles dat niet "dagelijkse sleur" is dikke zever vinden.

Dat zijn dan mensen die daar wel de intellectuele vaardigheden voor hebben maar die gewoon voor zaken aanwenden die ik dan weinig interessant vind. Net zoals ik mensen ken die volgens mij niet anders dan hoogbegaafd kunnen zijn, die over zowat alles kunnen meepraten, maar die gewoon geen interesse hebben in wat voor hen "filosofisch-historisch geneuzel" is zoals de boeken die Avondland hier al eens aanprijst. Die lezen dan wetenschappelijke boeken en artikels bij de vleet, maar begin over Dostojevski en die haken af.

Uiteindelijk zoek je iemand compatibel zeker.

Ik denk nu wel dat er een zekere correlatie bestaat tussen intelligentie en opleidingsniveau, maar gaan "selecteren" daarop is natuurlijk de absurditeit voorbij.
Dat soort selectie gebeurt nochtans constant op datingapps. Ik zou niet weten wat er mis is met selecteren op beroep of opleidingsniveau of whatever, wat is het verschil met selecteren op pakweg grootte, haarkleur of uiterlijke aantrekkelijkheid? Het is an sich allemaal oppervlakkig en je laat wellicht mensen schieten waarmee het wel zou matchen in het echt, maar je moet wel ergens op selecteren in het enorme aanbod hé.

Dat soort selectie gebeurt nochtans constant op datingapps. Ik zou niet weten wat er mis is met selecteren op beroep of opleidingsniveau of whatever, wat is het verschil met selecteren op pakweg grootte, haarkleur of uiterlijke aantrekkelijkheid? Het is an sich allemaal oppervlakkig en je laat wellicht mensen schieten waarmee het wel zou matchen in het echt, maar je moet wel ergens op selecteren in het enorme aanbod hé.
Ik heb het meer over mensen die eigenlijk best wel leuk lijken en waar je een vlotte babbel mee hebt, maar waar je dan geen tijd zou insteken omdat ze niet het juiste diploma hebben.

Ik kan me ook niet herinneren dat "in mijn tijd" er veel vrouwen hun diploma in hun profiel hadden staan, velen ook hun beroep niet. Natuurlijk als er dan zo'n tekst stond die op niets sloeg met 5 schrijffouten per zin, ja dag.

Nog iemand leuke verhalen over hun dateleven? 😅

In all seriousness, ik heb ook al gedate met mensen die enkel een middelbaardiploma hadden, opzich een heel toffe die een enorme interesse in kunst etc had. Dus daar kon ik echt wel toffe gesprekken mee hebben.

Dan ook de andere kant van het spectrum, Masterdiploma, kwam dan ook nog eens uit een enorm enorm rijk gezin, beetje "hogere klasse" als je het zo mag noemen. Maar zij was dan het prime-voorbeeld van opgroeien in een bubbel en niet beseffen hoe dat de wereld werkt. Zogezegd ecologisch minded maar dan wel 20 aliexpress pakketjes per week (niet overdreven), meerdere vliegreizen per jaar, ...

Het kan dus echt wel dwars zitten aan beide kanten van het spectrum.

Nog iemand leuke verhalen over hun dateleven? 😅
Nee, van 't straat intussen 🤪

Maar samengevat: Gelijke waarden en normen zijn belangrijk. Wat gelijkenissen qua interesses ook. Een verschil in opleidingsniveau hoeft geen issue te zijn en al zeker geen dealbreaker zolang voorgaande goed zitten maar in datingland kan er al eens op geselecteerd worden.

Onlangs naar een trouw geweest, de vrouw en gans haar familie zittenin de dokterswereld, zij is vaatchirurg.

Hij dokwerker aan de Antwerpse haven, verdient uiteraard ook goed zijn boterham maar contrast op die trouw kon niet groter zijn.

Maar die kennen elkaar al van toen ze 10 jaar waren, die ouders zijn goed bevriend met elkaar, gaan jaarlijks op reis, familie van hem wat aan de marginale kant maar op de één of andere manier klikt dat wel tussen die twee.

Onlangs naar een trouw geweest, de vrouw en gans haar familie zittenin de dokterswereld, zij is vaatchirurg.

Hij dokwerker aan de Antwerpse haven, verdient uiteraard ook goed zijn boterham maar contrast op die trouw kon niet groter zijn.

Maar die kennen elkaar al van toen ze 10 jaar waren, die ouders zijn goed bevriend met elkaar, gaan jaarlijks op reis, familie van hem wat aan de marginale kant maar op de één of andere manier klikt dat wel tussen die twee.
Wij zijn ook wel een vrij gelijke samenleving natuurlijk. Ik denk dat in pakweg het VK dat al moeilijker zou liggen, en in Latijns-Amerika is zoiets grotendeels ondenkbaar. Daar zouden die gewoon nooit naar dezelfde school gaan en in dezelfde sociale kring zitten.

Ik ben zelf niet hoog opgeleid (graduaatsdiploma, equivalent aan zevende jaar TSO). Er zijn bij mij gewoon bepaalde factoren die ervoor zorgden dat ik niet kon gedijen in het hoger onderwijs, al zou ik in theorie wel de intellectuele capaciteit moeten hebben om een hoger diploma te halen, gewoon niet de motivatie.

Ik heb me daar wel lang zorgen over gemaakt omdat ik ook dacht dat veel vrouwen op mijn opleidingsniveau zouden afknappen, vooral omdat ik wel graag een partner wou die me ook intellectueel kon prikkelen. Het heeft me veel moeite gekost om dat 'los' te laten en me er niet meer voor te schamen.

Nu ben ik al zeven jaar samen met mijn lief, die wel een masterdiploma heeft. Ze ervaart dat niet als een probleem. We liggen qua intelligentie en verloning redelijk dicht bij elkaar (ze is lerares, dus geen grote verdiener).

Ik werk in een omgeving waar voornamelijk jonge vrouwen werken (doctorandi en assistenten). Hun mannen/partners zijn voor 90% ook hoger opgeleiden.
Het klinkt allemaal heel vooruitstrevend om te roepen dat dat allemaal geen verschil moet uitmaken, maar het oeroude gezegde "soort zoekt soort" is en blijft een feit.

Ik werk in een omgeving waar voornamelijk jonge vrouwen werken (doctorandi en assistenten). Hun mannen/partners zijn voor 90% ook hoger opgeleiden.
Het klinkt allemaal heel vooruitstrevend om te roepen dat dat allemaal geen verschil moet uitmaken, maar het oeroude gezegde "soort zoekt soort" is en blijft een feit.
De meeste mensen vinden hun partner nu ook wel tijdens hun studies of op het werk natuurlijk, dan is de kans wel groter dat mensen een gelijkaardige opleiding hebben gevolgd. Of dat een bewuste keuze is, is wat anders.

Maar dat heeft niets met vooruitstrevend te maken. Dat is niet iets 'woke' of weet ik veel: dat is gewoon pure logica, dat een diploma niet per se gelijkstaat aan intelligentie. En dan vergeet men vaak nog het feit dat 'booksmart' zeker niet gelijk staat aan andere soorten intelligentie. Ik ken mensen met enorm hoge diploma's die in hun vakgebied top zijn, maar die daarbuiten schijnbaar in niets interesse hebben en dus ook vrij onwetend overkomen over wereldse zaken.

Die 'soort zoekt soort' is trouwens ook gewoon normaal; mensen vinden vaak hun partners tijdens hun studiejaren, vriendschappen worden gekweekt op het werk/school/... Dat iemand die aan het studeren is voor dokter veel meer omgaat met andere dokters in spe dan met mensen die op hun 18 zijn gaan werken, is gewoon logisch. Dat wil zeker niet zeggen dat die mensen hun neus zouden ophalen voor mensen zonder diploma, en dat wil ook niet zeggen dat die bewust op zoek zijn gegaan naar iemand met een hoger diploma. [Edit] Wat Sylverscythe dus al zei, maar toen was ik mijn comment al aan het typen.

En daar gaat het hem om. Niet om het feit dat mensen vaak eindigen met personen uit 'hun kringen' (want zoals gezegd: logisch) maar om mensen die op voorhand al anderen gaan afschrijven omdat ze niet het juiste papiertje in hun kast hebben steken.

Laatst bewerkt:
En daar gaat het hem om. Niet om het feit dat mensen vaak eindigen met personen uit 'hun kringen' (want zoals gezegd: logisch) maar om mensen die op voorhand al anderen gaan afschrijven omdat ze niet het juiste papiertje in hun kast hebben steken.
In dezelfde trant: in academische kringen vind je veel gemengde koppels waar beide partners een andere nationaliteit hebben. Er is in die wereld een grote kans dat je enige tijd in het buitenland zit, en ik denk dat in bepaalde vakgebieden de overgrote meerderheid van mensen die een doctoraat starten uit een ander land komen dan het land waar ze werkzaam zijn.

Het lijkt me echter niet zo dat we allemaal liever samen zijn met andere nationaliteiten.

Is dat niet eerder "waar ontmoet je mensen" in plaats van "welke mensen wil ik ontmoeten"
Hoeveel "big 4" koppeltjes zijn er niet bijvoorbeeld :p? Ik denk niet dat er veel mensen op voorhand beslissen "ik wil mijn partner op het werk ontmoeten".

Ik heb het meer over mensen die eigenlijk best wel leuk lijken en waar je een vlotte babbel mee hebt, maar waar je dan geen tijd zou insteken omdat ze niet het juiste diploma hebben.

Ik kan me ook niet herinneren dat "in mijn tijd" er veel vrouwen hun diploma in hun profiel hadden staan, velen ook hun beroep niet. Natuurlijk als er dan zo'n tekst stond die op niets sloeg met 5 schrijffouten per zin, ja dag.
In de huidige tijd staat er of ze gevaccineerd zijn of niet :p.

In de huidige tijd staat er of ze gevaccineerd zijn of niet :p.
Ik kan er me wat bij inbeelden. Nog veel tinder gebruikt in de VS in 2016-2017 en dan was het dan normaal om in je profiel te zetten dat je gelovig was en geen goddeloze heidenen wou daten, en of je al dan niet wapens had.

Ik heb ook al een relatie gehad met iemand met middelbaar diploma, doctoraat, masterdiploma en de huidige heeft een bachelor diploma.

Heeft nu toch echt nauwelijks of geen invloed gehad op eender welke manier qua gesprekken kunnen voeren of over wat wij het konden en kunnen hebben.

Iemand waarmee ik date en waaruit blijkt dat het absoluut een lege doos is zou ik niet blijven daten, daar zou ik wel op selecteren maar of dat met diploma te maken heeft? pffft meer ervaringen met masterdiploma dames die echt compleet niet intelligent zijn imo of gewoon echt in niks geïnteresseerd buiten tiktok en Instagram dan haak ik wel degelijk af ja.

Maar dat heeft niets met vooruitstrevend te maken. Dat is niet iets 'woke' of weet ik veel: dat is gewoon pure logica, dat een diploma niet per se gelijkstaat aan intelligentie. En dan vergeet men vaak nog het feit dat 'booksmart' zeker niet gelijk staat aan andere soorten intelligentie. Ik ken mensen met enorm hoge diploma's die in hun vakgebied top zijn, maar die daarbuiten schijnbaar in niets interesse hebben en dus ook vrij onwetend overkomen over wereldse zaken.

Die 'soort zoekt soort' is trouwens ook gewoon normaal; mensen vinden vaak hun partners tijdens hun studiejaren, vriendschappen worden gekweekt op het werk/school/... Dat iemand die aan het studeren is voor dokter veel meer omgaat met andere dokters in spe dan met mensen die op hun 18 zijn gaan werken, is gewoon logisch. Dat wil zeker niet zeggen dat die mensen hun neus zouden ophalen voor mensen zonder diploma, en dat wil ook niet zeggen dat die bewust op zoek zijn gegaan naar iemand met een hoger diploma. [Edit] Wat Sylverscythe dus al zei, maar toen was ik mijn comment al aan het typen.

Het klopt dat men meestal vist in de lokale vijver, maar niet iedereen vindt daar iemand. Men zoekt tegenwoordig op andere digitale manieren, manieren die het je ook toelaten om te filteren op opleiding.
Ik vind het gewoon naïef om te denken dat men daar geen rekening mee houdt tijdens de "selectieprocedure".

Ik vind het gewoon naïef om te denken dat men daar geen rekening mee houdt tijdens de "selectieprocedure".
Maar niemand zegt toch dat men daar geen rekening mee houdt? De discussie gaat er net over dat er mensen zijn die daar wel rekening mee houden en dat zelfs als een breekpunt zien, nog voor ze met de persoon in kwestie gepraat hebben en of dat al dan niet wenselijk is.

Maar niemand zegt toch dat men daar geen rekening mee houdt? De discussie gaat er net over dat er mensen zijn die daar wel rekening mee houden en dat zelfs als een breekpunt zien, nog voor ze met de persoon in kwestie gepraat hebben en of dat al dan niet wenselijk is.
Er stond letterlijk:
Dat wil zeker niet zeggen dat die mensen hun neus zouden ophalen voor mensen zonder diploma, en dat wil ook niet zeggen dat die bewust op zoek zijn gegaan naar iemand met een hoger diploma.
Die uitspraak vind ik naïef. Ik ben er zeker van dat het merendeel van die vrouwen hun neus ophalen voor iemand die lager geschoold is.

Terug
Bovenaan