De abortuskwestie

Wat vind je van de abortuswetgeving in België?

• Te streng: de termijn moet worden uitgebreid.

Stemmen: 44 35,2%
  • Goed zoals hij is.

Stemmen: 68 54,4%
  • Niet streng genoeg: abortus mag enkel bij medische noodgevallen en verkrachting.

Stemmen: 8 6,4%
  • Moet volledig op de schop: abortus mag nooit een optie zijn.

Stemmen: 1 0,8%
  • Veel te streng: er mag geen termijn staan op abortus.

Stemmen: 4 3,2%

• Totaal aantal stemmers
    125
Ik vind dat mannen toch ook meer verantwoordelijkheid moeten nemen tegenover vriendinnen of onenightstands die door hun "toedoen" zwanger zijn geraakt. Want een man heeft het gemakkelijker dan een vrouw: die moet geen zwangerschap doorstaan of bevallen. Die kan zijn verantwoordelijkheid gemakkelijker ontlopen, terwijl de vrouw ermee blijft zitten. Kan hij dat niet fysiek, dan financieel. Hij is medeverantwoordelijk voor het ontstaan van dat kind.
Zonder hier mensen te willen beschuldigen heb ik toch het vermoeden dat een deel van de mannen (100% zeker een groot deel van de red pill movement) pro-abortus zijn omdat dat hun de mogelijkheid blijft geven om gewoon rond te vogelen en onder hun verantwoordelijkheid uit te komen.

Om die reden eisen red-pillers vaak de mogelijkheid tot financiële abortus omdat ze vrouwen niet altijd kunnen dwingen tot abortus. Ergens niet onlogisch omdat vrouwen die lifestyle keuze nu wel hebben en mannen niet.

Edit: 5% van de verkrachtingen (we hebben enkel cijfers van man op vrouw) in de VS leidt tot een zwangerschap. In +/- de helft brengt het slachtoffer het kind ter wereld.

Da's een argument dat neerkomt op: "Als ik gelijk heb, heb ik gelijk". De grote vraag is of het al dan niet een persoon is die bescherming geniet, uiteraard mag een vrouw zelf beslissen wat ze doet als het geen mens is.
Nee, due "grote vraag" is dus gewoon de hele scam van de discussie want je veronderstelt bv al dat je überhaupt een vrouw mag opleggen wat ze al dan niet mag doen. Je moet beginnen bij het begin.

En zelfs dan. Letterlijk iedere grens is totaal arbitrair. Er bestaat geen enkele logische of heldere grens. Reden daarvoor is onder meer dat er geen enkel rationeel argument bestaat om die eicel/foetus in wezen anders te behandelen dan een parasiet.
Merendeel van die argumenten zijn gewoon emotioneel of religieus getint. En dat is prima, daar is niets mis mee, maar je kan daar geen beleid op voeren laat staan beperkingen in handelen op gaan baseren.

Zonder hier mensen te willen beschuldigen heb ik toch het vermoeden dat een deel van de mannen (100% zeker een groot deel van de red pill movement) pro-abortus zijn omdat dat hun de mogelijkheid blijft geven om gewoon rond te vogelen en onder hun verantwoordelijkheid uit te komen.

Om die reden eisen red-pillers vaak de mogelijkheid tot financiële abortus omdat ze vrouwen niet altijd kunnen dwingen tot abortus.
Wat?
Ik ben (en IK VERMOED ook heel wat anderen hier) gewoon pro keuze aan de vrouw wat te doen met haar eigen lichaam.

@Avondland dat financiële klinkt dan wel mooi, maar is toch totaal naast de kwestie. Dan groeit een kind op zonder vader en misschien met een moeder die eigenlijk niet voor dat kind kan zorgen.

Wat?
Ik ben (en IK VERMOED ook heel wat anderen hier) gewoon pro keuze aan de vrouw wat te doen met haar eigen lichaam.

@Avondland dat financiële klinkt dan wel mooi, maar is toch totaal naast de kwestie. Dan groeit een kind op zonder vader en misschien met een moeder die eigenlijk niet voor dat kind kan zorgen.
Een kind kost handenvol geld, dus dat geld zal welgekomen zijn. Zeker voor vrouwen die in een sociaal zwakkere positie staan. Ik vind dat moreel verdedigbaar: een kind maak je met twee, een vrouw wordt niet vanzelf zwanger. Het is niet haalbaar om mensen te dwingen om een koppel te vormen of samen te blijven, maar je kan er wel voor zorgen dat de man zijn verantwoordelijkheid dan op een andere manier opneemt.

Wat?
Voel jij je zo aangesproken als ik zeg een deel van de mannen en de red pill movement?

Ik weet heus wel dat niet elke pro-choicer daar daarom zo denkt, maar ik geloof zeker dat er bij een deel van de mannen een egoïstische reden meespeelt. Er is een reden waarom ze in abortuscentra (normaal gezien toch) moeten nagaan of er geen extreem zware druk is van buitenaf om het kind te aborteren.

Voel jij je zo aangesproken als ik zeg een deel van de mannen en de red pill movement?

Ik weet heus wel dat niet elke pro-choicer daar daarom zo denkt, maar ik geloof zeker dat er bij een deel van de mannen een egoïstische reden meespeelt.
Nee, je moet dit niet rechtstreeks op mij proberen te projecteren, dat is niet de bedoeling van deze "discussie". Ik ging er gewoon net hetzelfde in als jouw "ik vermoed".

Het is 2022, veel mannen vinden gewoon dat mannen en vrouwen gelijk zijn en vrouwen daarom vrijheid van keuze hebben. Daarom geloof ik in vrijheid van keuze in deze abortuskwestie.

Nogmaals, ik vraag mij echt wat ons als maatschappij het recht geeft om te beslissen wat een vrouw met haar lichaam moet doen.
Van dat grote deel dat jij aanhaalt dat tot abortus overgaat waar het niet om "fundamenteel ongewenst zwanger" gaat, gebruikte het grootste deel anticonceptie die faalde. (https://www.domusmedica.be/actueel/...:text=België behoort tot de 5,en te jong (9%).)

"De meerderheid van de vrouwen die voor abortus kozen gebruikte een anticonceptiemiddel/methode (56%); meer dan de helft hiervan gebruikte de pil (26.70%) en 15% het condoom."

Laatst bewerkt:
Nee, due "grote vraag" is dus gewoon de hele scam van de discussie want je veronderstelt bv al dat je überhaupt een vrouw mag opleggen wat ze al dan niet mag doen. Je moet beginnen bij het begin.

En zelfs dan. Letterlijk iedere grens is totaal arbitrair. Er bestaat geen enkele logische of heldere grens. Reden daarvoor is onder meer dat er geen enkel rationeel argument bestaat om die eicel/foetus in wezen anders te behandelen dan een parasiet.
Merendeel van die argumenten zijn gewoon emotioneel of religieus getint. En dat is prima, daar is niets mis mee, maar je kan daar geen beleid op voeren laat staan beperkingen in handelen op gaan baseren.
Natuurlijk mag je een vrouw dingen opleggen die ze moet doen, we doen dat constant, we noemen dat wetten en vrouwen moeten zich daar ook aan houden.

Het is niet omdat er geen logische grens bestaat dat de grens die jij kiest daarom de juiste is, opnieuw, jij gaat de discussie in alsof het een gegeven is dat je gelijk hebt en redeneert dan van daaruit verder. Ik heb ook geen oplossingen hier, maar het probleem is dat niemand die heeft en dat we dus maar beter vanuit dat idee kunnen vertrekken voor een discussie.

Voor mij is het de afweging dat er veel meer onschuldige kinderen sterven. Vrouwen maken de keuze zelf (hoewel ik begrijp dat sommige vrouwen in heel moeilijke situaties zitten), die kinderen kunnen die keuze zelf niet maken.

De kern draait om vanaf het moment dat iets leven is voor mij. En dan bescherm ik dat ten allen prijzen. En je kan daar mee akkoord gaan of niet, maar je moet dan niet doen alsof ik fan ben van allerlei horrorscenarios voor vrouwen, precies of ik dat graag zou hebben. Maar welk horrorscenario dan ook (en al mijn sympathie en medelijden voor de betrokkenen), ik vind dat je een kind niet actief moet gaan doden.

Laten we geen karikatuur maken van elkaar. Ik geloof ook niet dat jij kickt op de afgerukte ledematen van foetussen ofzo.
Ik maak helemaal geen karikatuur van je stelling. Ik wijs je op de praktische gevolgen van je keuze. Ik weet namelijk wat de praktische gevolgen zijn van mijn keuze en ben bereid die te verdedigen. Sterker nog: daar ben ik mee in het reine net omdat ze volledig stroken met mijn morele kompas. Een foetus is nog geen leven. En het is ongelofelijk veel emotioneler en meer vervat in ons zijn dan wat dan ook, maar puur logisch blijft het een hoopje cellen dat nog geen leven is. Dus ik heb geen probleem met allerlei praktische kanten van abortus, net zoals ik niet inzit met het "leven" van een tumor of een vlieg. Waarmee ik hoegenaamd de emotionele kant niet wil minimaliseren. Zoals gezegd: die is enorm, en alle respect daarvoor als je dat anders ziet.

Echter, kun jij jouw praktische gevolgen ook verdedigen, en stroken die met jouw morele kompas? Als leven zo heilig is, gaat dat dan ook op voor eender welke vorm van leven? Kijk eens naar de film We Need To Talk About Kevin. Een ongewenst kind kan daar geweldig door geschaad raken, in die mate dat het nooit een 'normaal' leven zal leiden. In veruit de meeste gevallen is dat niet zo, maar het emotionele leed is er wel bij zowel de moeder als het kind. Leven staat boven alles, maar is dat dan ook 'overleven' en niet meer dan dat?

Het leven staat boven alles, dus moet abortus verboden worden. Dus moeten vrouwen die het toch willen (en de heel recente geschiedenis leert ons dat die er toch zullen zijn) een illegale abortus laten uitvoeren, en zullen er sterven. Blijkbaar staat niet élk leven boven alles, en strookt je keuze niet met de praktische gevolgen ervan?

In 1976 wisten ze dat al. In 1973 is abortus gelegaliseerd. In 1972 waren er nog 93 sterfgevallen door illegale abortus, in 1974 5. Om het met de woorden van de CDC zelf te zeggen: “any actions which impede their access to legal abortion may increase their risk of death.”

(ik heb nog altijd geen antwoord gehad op je vorige bizarre claim, dat abortus door ongewenste zwangerschap de uitzondering was)

Om die reden eisen red-pillers vaak de mogelijkheid tot financiële abortus omdat ze vrouwen niet altijd kunnen dwingen tot abortus. Ergens niet onlogisch omdat vrouwen die lifestyle keuze nu wel hebben en mannen niet.

Haha, als dit het niveau is van het afschaffen van het abortusrecht, zitten we nog wel even veilig... Redpillers, die 'alfa's' die de macht weer in handen willen nemen en willen beslissen voor vrouwen wat goed voor hen is, bedoel je? Sound familiar?

Edit: 5% van de verkrachtingen (we hebben enkel cijfers van man op vrouw) in de VS leidt tot een zwangerschap. In +/- de helft brengt het slachtoffer het kind ter wereld.
Wat een belachelijke stelling en ik voel me verre van aangesproken.

Natuurlijk mag je een vrouw dingen opleggen die ze moet doen, we doen dat constant, we noemen dat wetten en vrouwen moeten zich daar ook aan houden.

Het is niet omdat er geen logische grens bestaat dat de grens die jij kiest daarom de juiste is, opnieuw, jij gaat de discussie in alsof het een gegeven is dat je gelijk hebt en redeneert dan van daaruit verder. Ik heb ook geen oplossingen hier, maar het probleem is dat niemand die heeft en dat we dus maar beter vanuit dat idee kunnen vertrekken voor een discussie.
Ik bedoelde het uiteraard ook binnen deze context, maar dat negeer je dus handig. Zeg dan eens, waarom zouden we überhaupt iets te zeggen hebben over of een vrouw al dan niet haar zwangerschap mag afbreken? Waarom zou "onze" mening of moreel kompas zwaarder mogen doorwegen dan het hare?

Het is trouwens best ironisch dat je mij verwijt van hetgeen dat iedereen hier doet, ook jij. Je vertrekt al van de idee dat je gelijk hebt over het antwoord op bovenstaande vraag, noch voor je ze hebt geformuleerd.

Ik begin gewoon bij het begin, jij bent al aan het lopen nog voor je kan kruipen.

Het is 2022, veel mannen vinden gewoon dat mannen en vrouwen gelijk zijn en vrouwen daarom vrijheid van keuze hebben. Daarom geloof ik in vrijheid van keuze in deze abortuskwestie.
Oh er zijn vast mannen die zo denken. Maar denk je werkelijk dat alle mannen zo denken, laat staan zich bezighouden met keuzevrijheid van anderen? En voor de duidelijkheid ik beschuldig zelfs geen enkele persoon hier op het forum, dus voel jullie niet aangesproken, dat heb ik ook nooit gedaan.

Maar het is voor jou compleet onrealistisch om je een scenario in te beelden dat een man een wildvreemde vrouw zwanger maakt na een avondje overpoort en dan gaat pushen voor een abortus. Hoe heilig de boontjes hier ook zijn, ik ken verschillende mannen die vrijwel zeker zouden beginnen pushen om een abortus uit te voeren. En dan gaat het voor zo een mannen niet om pro-choice en vrouwenrechten, maar over om onder hun verantwoordelijkheid uit te komen.

Opmerkelijk dat de grote verdedigers van vrouwenrechten het bestaan van zo een mannen/klootzakken ontkennen...

(ik heb nog altijd geen antwoord gehad op je vorige bizarre claim, dat abortus door ongewenste zwangerschap de uitzondering was)
Ik bedoelde abortus door extreme omstandigheden (verkrachting, extreem zieke kinderen, etc.). Het gaat meestal over lifestyle choices, niet over die extreme gevallen zoals verkrachting of extreem zieke kinderen. Die extreme gevallen (1%) worden gebruikt om de 99% anderen goed te gaan praten.

In 1976 wisten ze dat al. In 1973 is abortus gelegaliseerd. In 1972 waren er nog 93 sterfgevallen door illegale abortus, in 1974 5. Om het met de woorden van de CDC zelf te zeggen: “any actions which impede their access to legal abortion may increase their risk of death.”
Dat zijn bezwaarlijk cijfers die pro-life gaan overtuigen. 93 sterfgevallen, t.o.v. duizenden, zo niet miljoenen geredde foetussen?

Abortus na een aantal weken is dat wel en abortus is dat bovendien heel lang geweest. Jawel het is wel relativisme: iedereen doet maar waar die zin in heeft en elke vrouw mag afgaan op haar eigen moreel kompas is relativisme. Dan krijg je vrouwen voor wie abortus op 6 maanden nog oké is. Zelfs onder de pro-choicers hier ga je veel mensen vinden die absoluut niet akkoord gaan gaan hiermee.

Al is dat een volwaardig mens op 6 maand, dat doet er niet toe.
Wat u mening ook is, wat de wetenschappelijke verklaring ook is, dat doet er allemaal niet toe, gij hebt niets te zeggen over iemand anders zijn lichaam.

Er zullen altijd vrouwen zijn die abortus zullen plegen, al is het met een kapstok, of zich van de trap te smijten of zich in de buik laten stampen.

Dat kan je nooit voorkomen, buiten door abortus legaal te maken.

Ik zie hier maar een egoïstische ingesteldheid da is die van u.
Mee grote voorsprong op degene die int rondvogelen en uit gemakzucht abortus nemen.

Zijn pro lifers ook allemaal vegans? Of is het echt helemaal onbegrijpelijk

Oh er zijn vast mannen die zo denken? Maar denk je werkelijk dat alle mannen zo denken, laat staan zich bezighouden met keuzevrijheid van anderen?

Maar het is voor jou compleet onrealistisch om je een scenario in te beelden dat een man een wildvreemde vrouw zwanger maakt na een avondje overpoort en dan gaat pushen voor een abortus. Hoe heilig de boontjes hier ook zijn, ik ken verschillende mannen die vrijwel zeker zouden beginnen pushen om een abortus uit te voeren. En dan gaat het voor zo een mannen niet om pro-choice en vrouwenrechten, maar over om onder hun verantwoordelijkheid uit te komen.

Opmerkelijk dat de grote verdedigers van vrouwenrechten het bestaan van zo een mannen/klootzakken ontkennen...

Ik bedoelde abortus door extreme omstandigheden (verkrachting, extreem zieke kinderen, etc.). Het gaat meestal over lifestyle choices, niet over die extreme gevallen zoals verkrachting of extreem zieke kinderen. Die extreme gevallen (1%) worden gebruikt om de 99% anderen goed te gaan praten.

Dat zijn bezwaarlijk cijfers die pro-life gaan overtuigen. 93 sterfgevallen, t.o.v. duizenden, zo niet miljoenen geredde foetussen?
Dus 99% van de abortussen zijn door mensen die gewoon wat rondvogelen en dan abortus plegen? Heb je daar een bron voor?

Dus 99% van de abortussen zijn door mensen die gewoon wat rondvogelen en dan abortus plegen? Heb je daar een bron voor?
De rode draad in deze discussie is toch wel een hoop ongefundeerde aannames over (mensen die voor) abortus (zijn) hoor: ze gebruiken vrouwenrechten als excuus, de foetus wordt in stukken gesneden, het gaat over lifestyle choices, enz.

De rode draad in deze discussie is toch wel een hoop ongefundeerde aannames over (mensen die voor) abortus (zijn) hoor: ze gebruiken vrouwenrechten als excuus, de foetus wordt in stukken gesneden, het gaat over lifestyle choices, enz.

https://abort73.com/abortion_facts/us_abortion_statistics/

in deze laatste staat rape (minder dan half percent), en fetal health problems (3%), waar je uiteindelijk kan stellen dat het hier soms gaat over zaken die niet noodzakelijk zo dramatisch zijn voor het kind (goed hier kunnen we over discussiëren). De rest van de cijfers toont aan dat de overgrote meerderheid van de abortussen gewoon lifestyle choices zijn. Wees daar dan ook gewoon eerlijk in.

@Sylverscythe nu wil ik wel eens een antwoord hebben op die ongefundeerde aanname dat het een lifestyle choice is. Zelfs in België is het algemeen bekend dat het gros daarom gepleegd wordt.

in deze laatste staat rape (minder dan half percent), en fetal health problems (3%), waar je uiteindelijk kan stellen dat het hier soms gaat over zaken die niet noodzakelijk zo dramatisch zijn voor het kind (goed hier kunnen we over discussiëren). De rest van de cijfers toont aan dat de overgrote meerderheid van de abortussen gewoon lifestyle choices zijn. Wees daar dan ook gewoon eerlijk in.

@Sylverscythe nu wil ik wel eens een antwoord hebben op die ongefundeerde aanname dat het een lifestyle choice is. Zelfs in België is het algemeen bekend dat het gros daarom gepleegd wordt.
Dat je zo'n website durft linken om een standpunt te maken vind ik te zot voor woorden.

Zelfs als die cijfers al klopten is het gewoon dwaas om "can"t afford a baby" en dergelijke een lifestyle choice te noemen, met de duidelijke connotatie die daaraan hangt.

Gaan wij als maatschappij zeggen dat een meisje van 16 dat door stom toeval zwanger is geworden dan maar tienermoeder moet worden?

Om ze vervolgens voor de rest van haar leven als dom en marginaal te stigmatiseren want ja "ze moest haar benen maar dicht houden" ...

Ah, ik zie dat je de genegeerde post van hierboven blijft negeren alsof die niet bestaat. Ik breng hem nog even in herinnering:

Ik maak helemaal geen karikatuur van je stelling. Ik wijs je op de praktische gevolgen van je keuze. Ik weet namelijk wat de praktische gevolgen zijn van mijn keuze en ben bereid die te verdedigen. Sterker nog: daar ben ik mee in het reine net omdat ze volledig stroken met mijn morele kompas. Een foetus is nog geen leven. En het is ongelofelijk veel emotioneler en meer vervat in ons zijn dan wat dan ook, maar puur logisch blijft het een hoopje cellen dat nog geen leven is. Dus ik heb geen probleem met allerlei praktische kanten van abortus, net zoals ik niet inzit met het "leven" van een tumor of een vlieg. Waarmee ik hoegenaamd de emotionele kant niet wil minimaliseren. Zoals gezegd: die is enorm, en alle respect daarvoor als je dat anders ziet.

Echter, kun jij jouw praktische gevolgen ook verdedigen, en stroken die met jouw morele kompas? Als leven zo heilig is, gaat dat dan ook op voor eender welke vorm van leven? Kijk eens naar de film We Need To Talk About Kevin. Een ongewenst kind kan daar geweldig door geschaad raken, in die mate dat het nooit een 'normaal' leven zal leiden. In veruit de meeste gevallen is dat niet zo, maar het emotionele leed is er wel bij zowel de moeder als het kind. Leven staat boven alles, maar is dat dan ook 'overleven' en niet meer dan dat?

Het leven staat boven alles, dus moet abortus verboden worden. Dus moeten vrouwen die het toch willen (en de heel recente geschiedenis leert ons dat die er toch zullen zijn) een illegale abortus laten uitvoeren, en zullen er sterven. Blijkbaar staat niet élk leven boven alles, en strookt je keuze niet met de praktische gevolgen ervan?

De "lifestyle-keuzes" waar jij het over hebt, resulteren dus wel degelijk in de ongewenste kinderen die in omstandigheden moeten opgroeien waar het kind niet voor gekozen heeft en waar de moeder niet voor gekozen heeft. Maar waarvan jij vanuit het niets hebt beslist dat het alvast beter is voor allebei dat de situatie zich voordoet dan dat die zich niet voordoet. Omdat het leven boven alles staat, zelfs al is het maar 'overleven' en is de kwaliteit van dat leven erbarmelijk (enfin, niet boven alles, want je hebt er de 130.000 abortussen in achterkamers en 93 doden per jaar voor over, zeg je, dus je morele kompas is net nog iets belangrijker dan het leven zelf).

Terug
Bovenaan