De abortuskwestie

Wat vind je van de abortuswetgeving in België?

• Te streng: de termijn moet worden uitgebreid.

Stemmen: 44 35,2%
  • Goed zoals hij is.

Stemmen: 68 54,4%
  • Niet streng genoeg: abortus mag enkel bij medische noodgevallen en verkrachting.

Stemmen: 8 6,4%
  • Moet volledig op de schop: abortus mag nooit een optie zijn.

Stemmen: 1 0,8%
  • Veel te streng: er mag geen termijn staan op abortus.

Stemmen: 4 3,2%

• Totaal aantal stemmers
    125
Wat een ongelofelijke pretentie en gebrek aan inlevingsvermogen. Wie ben jij om te bepalen wat "gegrond" is?
nuance is u precies ook vreemd.
Ik ben niet voor of tegen abortus. Het is moeilijk om dat te bepalen welke reden er gegrond is zie onderstaande post.
Echter mag ik het persoonlijk (echt dus mijn mening he) het spijtig vinden dat er toch wel mensen zijn die het als een lifestylechoice zien. Of dit nu 1 op 18000 is of 7000 op 18000. Das een leven dat er niet meer is en dat vind ik jammer.
Ik heb daar feitelijk geen mening over. Medische redenen (handicap etc) zowiezo altijd een abortus voor mij. Beetje de spartaanse way of living. Enkel gezonde kinderen op de wereld. Is er kans op goed leven en kiezen de ouders toch voor het kind dan hebben ze mijn volste bewondering en respect.

Mensen die 4-5-6 abortussen ondergaan hebben kan je wel zeggen... tiens dit is hier toch een lifestylechoice en daar heb ik het dan weer moeilijker mee.
Maar finaal op het eind van de dag zijn het alle betrokkenen die beslissen. Niet enkel de vrouw, niet enkel de man en zeker niet de buitenstaanders met uitgesproken meningen.

Laatst bewerkt:
Ge mist hiervoor de cijfers van aantal afbrekeningen per week zwangerschap. Wat mij ook wel interessant lijkt (gecombineerd met reden, leeftijd en voorbehoedsmiddelengebruik).

Losweg lijkt het mij dat er veel jonge meisjes een zwangerschapsafbreeking doen na onbeschermde seks. Dat is problematisch maar daar moet aan gewerkt worden op een andere manier dan via abortus illegaal te maken. Ik ben vrij zeker dat dat ook allemaal vroege abortussen zijn dus pre-foetus stage.
En itt tot wat gij nu ongetwijfeld denkt, voor de meeste van die meisjes is dat echt niet iets zonder impact.
Hier ga ik zeker met akkoord. Het is nu niet dat ze abortus illegaal moeten maken. Daar ben ik geen voorstander van. Maar het zou wel tof zijn om toch nog iets meer in te zetten op voorbehoedsmiddelen bij de jeugd en sterilisatie bij de oudere bevolking.
Edit: zeker dat gij trouwens niet aan plan B aant denken zijt IVM 'abortus is gemakkelijk'. Ik denk dat sommige mensen dat wel als een soort anticonceptie durven gebruiken (hoewel het ook een hormonenbom is dus plezant kan dat niet zijn) maar dat is (technisch gezien) geen abortus: het verhindert de innesteling van een bevruchte eicel. Daarom ook dat het zo snel mogelijk moet genomen worden (binnen de 72h, en hoe sneller hoe meer kans dat het werkt).
Nee ik heb het over die mifepristone. Dat kan in de VS in sommige staten genomen worden tot 11 weken na de zwangerschap. En daar hoeft in theorie ook geen ziekenhuis aan te pas te komen, dat doe je gewoon thuis. Je kan die medicatie blijkbaar verkrijgen van de dokter, planned parenthood centres of andere abortieklinieken.

Voor mij persoonlijk is het gewoon ethisch echt nen moeilijken. Een abortus is best wel laagdrempelig geworden (nogmaals ik spreek me niet uit over het mentale) en ik kan me niet van het gevoel ontdoen dat het een soort anticonceptiva geworden is.

Je moet me écht eens uitleggen voor elk van deze redenen waarom dat geen gegronde reden zou zijn om abortus te plegen. Dat je moreel een probleem kan hebben met sommige, versta ik, maar zeggen dat hier zeker sprake is van geen gegronde reden? :

A.00 Lichamelijke problemen van de zwangere vrouw 526
bvb vrouw heeft ernstige kans op overlijden.

A.01 Lichamelijke problemen van het kind dat zal worden geboren 268
bvb kind zal levensloos (of bijna-levensloos) geboren worden

A.02 Problemen van geestelijke gezondheid 168
mentaal gehandicapte

D.30 Relatie onlangs verbroken 1147
Partner heeft vrouw verlaten

D.31 Partner aanvaardt de zwangerschap niet 469
Partner weigert mee te zorgen voor het kind als geen abortus gepleegd wordt

D.35 Partnerrelatiemoeilijkheden 930
Partner slaat de vrouw

E.40 Verkrachting 37
Hopelijk geen uitleg nodig

E.41 Incest 1
Idem

F.50 Politiek vluchteling 199
Gezien de situatie van politiek vluchtelingen: grote kans op E.40

G.99 Andere 823
Geen uitleg, dus hoe kan je zeggen dat dit geen gegronde reden kan zijn?

(ik heb bewust er een aantal uitgehaald die ik wél een goeie reden kan vinden, maar waarover ik je hier nog het "voordeel van de twijfel" wil geven.
This.. ik heb een moreel probleem met sommige redenen. Niet dat heel die lijst vol staat met ongegronde redenen. Ik vind het soms wel een lichte reden en vooral deze.
B.17 Momenteel geen kinderwens 7198

Nee ik heb het over die mifepristone. Dat kan in de VS in sommige staten genomen worden tot 11 weken na de zwangerschap. En daar hoeft in theorie ook geen ziekenhuis aan te pas te komen, dat doe je gewoon thuis. Je kan die medicatie blijkbaar verkrijgen van de dokter, planned parenthood centres of andere abortieklinieken.

Voor mij persoonlijk is het gewoon ethisch echt nen moeilijken. Een abortus is best wel laagdrempelig geworden (nogmaals ik spreek me niet uit over het mentale) en ik kan me niet van het gevoel ontdoen dat het een soort anticonceptiva geworden is.

Dus ge vindt dat het te laagdrempelig is omdat het kan via medicatie ipv een ingreep?

Het is niet omdat het laagdrempelig te verkrijgen is dat het een eenvoudige procedure is, ook op fysiek vlak. Die medicatie lokt een miskraam uit dus het is absoluut niet zonder fysieke ongemakken (zwaarder dan maandstonden, wat ge toch ook niet moet bestempelen als niets), noch iets dat snel passeert (kan verschillende dagen duren). Daarnaast ziet ge ook wel dat ge ander materiaal verliest dan enkel bloed en dan moet ge nog een echo krijgen om te zien of alles effectief is afgevloeit. Er zijn genoeg medische procedures die minder tijd vragen en minder pijn inflicteren.

Het is wel net omdat het via thuismedicatie kan dat veel kwetsbare groepen, zoals jonge meisjes of vrouwen in een gevaarlijke situatie of financiële problemen een ongewenste zwangerschap kunnen afbreken. Ze hoeven namelijk niet naar het ziekenhuis voor een ingreep, iets wat veel moeilijker geheim te houden is.

nuance is u precies ook vreemd.
Ik ben niet voor of tegen abortus. Het is moeilijk om dat te bepalen welke reden er gegrond is zie onderstaande post.
Echter mag ik het persoonlijk (echt dus mijn mening he) het spijtig vinden dat er toch wel mensen zijn die het als een lifestylechoice zien. Of dit nu 1 op 18000 is of 7000 op 18000. Das een leven dat er niet meer is en dat vind ik jammer.

Het feit dat jij het woord "lifestylechoice" plakt op een situatie waarvan je niets afweet - ook al is die "ongebruikelijk", kan anders wel tellen qua gebrek aan nuance. De quote waarnaar je verwijst, vind ik trouwens ook problematisch.

"Maar finaal op het eind van de dag zijn het alle betrokkenen die beslissen. Niet enkel de vrouw, niet enkel de man en zeker niet de buitenstaanders met uitgesproken meningen."

Enerzijds zeg je dus dat "buitenstaanders niets beslissen" om vervolgens te declareren "dat het alle betrokkenen zijn die beslissen, niet enkel de vrouw", terwijl dat laatste natuurlijk pertinent onwaar is en niets anders dan een vertolking van jouw "visie" als - jawel - buitenstaander.

This.. ik heb een moreel probleem met sommige redenen. Niet dat heel die lijst vol staat met ongegronde redenen. Ik vind het soms wel een lichte reden en vooral deze.
B.17 Momenteel geen kinderwens 7198

Buitenstaanders die zichzelf duidelijk onfeilbaar achten, zullen inderdaad wel hun meningen hebben over die redenen. Gelukkig doet hun waardeoordeel niets terzake.

Het is overigens lachwekkend en hypocriet dat de meeste mensen geen probleem hebben met het feit dat de mensheid jaarlijks miljoenen wezens om zeep helpt en/of mishandelt die qua bewustzijn en capaciteit tot lijden mijlen verder staan dan een foetus. Maar o wee dat arme mensenfoetusje. God verhoede dat er eentje minder van onze soort geboren wordt op deze nochtans overbevolkte planeet :laugh:

Het feit dat jij het woord "lifestylechoice" plakt op een situatie waarvan je niets afweet - ook al is die "ongebruikelijk", kan anders wel tellen qua gebrek aan nuance. De quote waarnaar je verwijst, vind ik trouwens ook problematisch.

"Maar finaal op het eind van de dag zijn het alle betrokkenen die beslissen. Niet enkel de vrouw, niet enkel de man en zeker niet de buitenstaanders met uitgesproken meningen."

Enerzijds zeg je dus dat "buitenstaanders niets beslissen" om vervolgens te declareren "dat het alle betrokkenen zijn die beslissen, niet enkel de vrouw", terwijl dat laatste natuurlijk pertinent onwaar is en niets anders dan een vertolking van jouw "visie" als - jawel - buitenstaander.
Betrokkenen in deze doel ik op de man en de vrouw die het kind verwekt hebben. Het eindoordeel ligt nog altijd bij hun. Welke reden zij ook gegrond achten om de zwangerschap af te breken.

Buitenstaanders die zichzelf duidelijk onfeilbaar achten, zullen inderdaad wel hun meningen hebben over die redenen. Gelukkig doet hun waardeoordeel niets terzake.

Het is overigens lachwekkend en hypocriet dat de meeste mensen geen probleem hebben met het feit dat de mensheid jaarlijks miljoenen wezens om zeep helpt en/of mishandelt die qua bewustzijn en capaciteit tot lijden mijlen verder staan dan een foetus. Maar o wee dat arme mensenfoetusje. God verhoede dat er eentje minder van onze soort geboren wordt op deze nochtans overbevolkte planeet :laugh:
Dat is uw mening en je mag die hebben hoor. Niets op tegen.
Verhitte debatten dat wel... djeezes...

Laatst bewerkt:
Je zou kunnen stellen dat al die kinderen in het adoptie/pleegkind traject terecht komen, maar hoe haalbaar/wenselijk is dat?

+ dan zadel je die vrouwen nog steeds op met een zwangerschap van 9 maanden, mogelijks medische complicaties na de bevalling (post-natale depressies, fysieke klachten, ...), om nog maar te zwijgen van het mentale aspect. Zelfs al wil je geen moeder zijn, betekent het niet dat je eventjes vlot een bevalling kan doorstaan en daar zonder emotionele littekens uitgeraakt.

Ik blijf het toch ook wel opmerkelijk vinden dat er een grote overlap is tussen mensen die contra-abortus, maar bijvoorbeeld pro-doodstraf zijn. Daarom niet per se in deze thread, maar ik vind het eerlijk gezegd moeilijk te geloven dat mensen waarvan ik weet dat ze doorgaans totaal niet zo hard inzitten met schending van mensenrechten, ineens wel de grote verdediger van de rechten van het ongeboren kind zijn, waarvoor alles moet wijken. Wat er met dat kind na de geboorte gebeurt, daar zitten ze een stuk minder mee in. Daarom ook dat het mij vaak meer lijkt te gaan om het bevredigen van een rechtvaardigheidsgevoel, een soort vergelding, waarbij mensen gedwongen worden te leven met de gevolgen van hun daden. Op zich snap ik dat principe wel, maar zoals ik al zei vind ik hier de gevolgen voor die vrouwen als je abortus verbiedt totaal niet in verhouding staan tot de vergissing die ze hebben gemaakt.
Je zou het ook kunnen omkeren natuurlijk, is het niet vreemd dat mensen die zeggen dat ze voor mensenrechten zijn, ook voor abortus kunnen zijn? Dat die dan wel vinden dat ongeboren kinderen gewoon dood mogen. Ik denk echt wel dat je hier conclusies maakt over de mensen die pro abortus zijn die op weinig gebaseerd zijn. Wat wil dat bijvoorbeeld zeggen, dat ze een stuk minder inzitten met wat er met kinderen na hun geboorte gebeurt?

Ik vind het bizar dat zo'n ethisch moeilijk vraagstuk als abortus zo afgelijnd volgens politieke zijde loopt terwijl er in sé niet echt een reden is waarom een bepaalde positie specifiek links of rechts zou moeten zijn. Moest je iemand die niks kent van onze politiek uitleggen hoe links en rechts in elkaar zitten, hem dan het abortus issue voorleggen en hem vragen wat violgens he:m de standpunten van links en rechts zijn over dat topic dan vermoed ik echt dat ie daar echt geen duidelijk antwoord op zou kunnen geven. En toch is het standpunt over abortus heel sterk afhankelijk van persoonlijke politiek voorkeur.

Betrokkenen in deze doel ik op de man en de vrouw die het kind verwekt hebben. Het eindoordeel ligt nog altijd bij hun. Welke reden zijn ook gegrond achten om de zwangerschap af te breken.
Nee het eindoordeel ligt bij de vrouw. In het beste geval gaat het om een beslissing die gezamenlijk gedragen wordt door het koppel, maar als puntje bij paaltje komt, heeft de man niets te beslissen. Ik weet dat het voor velen nog steeds moeilijk is om de fysieke integriteit en het recht op lichamelijke zelfbeschikking van vrouwen te aanvaarden, maar zo ver staan we in dit land gelukkig al wel.

Dus ge vindt dat het te laagdrempelig is omdat het kan via medicatie ipv een ingreep?
Ja toch wel.
Allez tis allemaal rozegeur en maneschijn op de site van planned parenthood.
https://www.plannedparenthood.org/learn/abortion/the-abortion-pill
Het is niet omdat het laagdrempelig te verkrijgen is dat het een eenvoudige procedure is, ook op fysiek vlak. Die medicatie lokt een miskraam uit dus het is absoluut niet zonder fysieke ongemakken (zwaarder dan maandstonden, wat ge toch ook niet moet bestempelen als niets), noch iets dat snel passeert (kan verschillende dagen duren). Daarnaast ziet ge ook wel dat ge ander materiaal verliest dan enkel bloed en dan moet ge nog een echo krijgen om te zien of alles effectief is afgevloeit. Er zijn genoeg medische procedures die minder tijd vragen en minder pijn inflicteren.
Ik ben geen vrouw en zal het wss nooit kunnen ervaren. Er zijn wel wat studies omtrent deze medicatie
https://www.authorea.com/users/3808...mmit=b4873d40d7abd15f9c56683e7c18be68b7cd8297

Results: Respondents primarily described home use of medications as ‘straightforward’ (75.8%) and most were ‘very satisfied’ (78.3%) or ‘satisfied’ (18.6%) with their overall experience. Being ‘very satisfied’ was associated with parity (aOR 1.53, 95% CI 1.09-2.14) and pain control satisfaction (aOR 2.22, 95% CI 1.44-3.44). HCP contact was reported by 14.7%; mainly to BPAS’ telephone aftercare service (76.8%). Dissatisfaction with pain control (aOR 3.62 95% CI 1.79-7.29) and waiting >1 week to use mifepristone (aOR3.71, 95% CI 1.48-9.28) were associated with HCP contact. If needed in future, most (77.8%) would prefer home use of mifepristone and misoprostol and pills by post (68.9%). Conclusions: Satisfaction with home use of mifepristone and misoprostol is high. Most clients do not need HCP support during or after home use, but aftercare should be available.
Het is wel net omdat het via thuismedicatie kan dat veel kwetsbare groepen, zoals jonge meisjes of vrouwen in een gevaarlijke situatie of financiële problemen een ongewenste zwangerschap kunnen afbreken. Ze hoeven namelijk niet naar het ziekenhuis voor een ingreep, iets wat veel moeilijker geheim te houden is.
En dat is dan inderdaad weer een voordeel in sommige situaties. Tis ethisch ech heel moeilijk .

Nee het eindoordeel ligt bij de vrouw. In het beste geval gaat het om een beslissing die gezamenlijk gedragen wordt door het koppel, maar als puntje bij paaltje komt, heeft de man niets te beslissen. Ik weet dat het voor velen nog steeds moeilijk is om de fysieke integriteit en het recht op lichamelijke zelfbeschikking van vrouwen te aanvaarden, maar zo ver staan we in dit land gelukkig al wel.

Vind je dan het ok dat een man zegt ... neen ik hoef dit kind niet, ik erken het niet en ik betaal geen alimentatie?

Je zou het ook kunnen omkeren natuurlijk, is het niet vreemd dat mensen die zeggen dat ze voor mensenrechten zijn, ook voor abortus kunnen zijn? Dat die dan wel vinden dat ongeboren kinderen gewoon dood mogen.
Wel het gaat om te beginnen al niet om "ongeboren kinderen" die "gewoon dood mogen", maar om een foetus, waarvan het bewustzijn zo goed als onbestaande is, en waarvan de verdere groei kan worden onderbroken onder welafgelijnde wettelijke voorwaarden en precies omdat er een afweging wordt gemaakt tussen het fysieke en mentale zelfbeschikkingsrecht van de moeder en de rechten van die vrucht.

Ja toch wel.

Dat is toch gewoon een sec beschrijving van de procedure? Zo'n beschrijvingen hebt ge ook voor medische ingrepen. Maar daar doet dat dan niet af aan de ingreep An sich?

Zou het in uw ogen dan echt beter zijn als een abortus alleen kan in een ziekenhuis en mag het dan ook via deze medicatie of moet het dan via een ingreep? En mag die ingreep dan snel en pijnloos zijn of is dat ook te gemakkelijk?

Ik weet niet goed waar ge juist een probleem mee hebt. Dat het zo makkelijk kan heeft te maken met medische vooruitgang maar het lijkt alsof ge eigenlijk gewoon een probleem hebt met het feit dat een zwangerschap - en waar dat voor staat- zo makkelijk kan ongedaan gemaakt worden.

Ik ben geen vrouw en zal het wss nooit kunnen ervaren. Er zijn wel wat studies omtrent deze medicatie
https://www.authorea.com/users/3808...mmit=b4873d40d7abd15f9c56683e7c18be68b7cd8297

Die resultaten zeggen toch niets over het ongemak en de pijn die ze ervaren? Alleen dat ze tevreden zijn over hun ervaringen (gij linkt straightforward use misschien aan gemakkelijk maar dat gaat over gemakkelijk in gebruik obv) en dat die tevredenheid samenhangt met de mate van pijncontrole dat ze hadden (logisch).
Ik was na mijn tweede keizersnede ook zeer tevreden van mijn ervaringen en de mate van pijncontrole. Maakt dat die ingreep minder zwaar?

(En mijn punt van toegankelijk want gemakkelijk in gebruik heb ik al gezegd :p)

Ja toch wel.

En dat is dan inderdaad weer een voordeel in sommige situaties. Tis ethisch ech heel moeilijk .
Dat is geen "rozengeur en maneschijn" maar correcte informatie over de werking van die medicatie + iet of wat geruststelling naar mensen die dit soort informatie opzoeken omdat ze zich in een shitty situatie bevinden en geen nood hebben aan verwijten van anderen of doemscenario's.

Vind je dan het ok dat een man zegt ... neen ik hoef dit kind niet, ik erken het niet en ik betaal geen alimentatie?
Neen, dat zou wel al te makkelijk zijn.

Als je als man seks hebt met een vrouw, dan weet je wat de risico's zijn. Je weet dat een vrouw zwanger kan worden en je moet aanvaarden dat het haar beslissing is om die zwangerschap te voldragen of niet. Opnieuw: fysieke integriteit. Je kan niet iemand dwingen om zwanger te zijn en evenmin kan je iemand dwingen om niet zwanger te zijn.

Verder zou dat soort regels het de gemiddelde flierefluiter wel heel makkelijk maken en al hélemaal niet in het belang zijn van een kind dat wel degelijk wordt geboren en dus recht heeft op ondersteuning door zijn ouders.

Wel het gaat om te beginnen al niet om "ongeboren kinderen" die "gewoon dood mogen", maar om een foetus, waarvan het bewustzijn zo goed als onbestaande is, en waarvan de verdere groei kan worden onderbroken onder welafgelijnde wettelijke voorwaarden en precies omdat er een afweging wordt gemaakt tussen het fysieke en mentale zelfbeschikkingsrecht van de moeder en de rechten van die vrucht.
Maar da's een kwestie van perspectief, ik wou het eens uiten vanuit het standpunt van iemand die tegen abortus is, voor die mensen is dat echt een ongeboren kind. Als je hun ideeën uitlegt van uit je eigen gedachtegoed, zoals Coldplayke lijkt te doen, dan kom je inderdaad tot de conclusie dat het wel echte klootzakken zouden moeten. En omgekeerd is dat ook zo, dan lijken mensen die pro abortus zijn mensen die er geen probleem mee hebben om een kind te doden. Hun definitie is niet slechter of beter dan gelijk welke andere. Da's wat het debat zo moeilijk maakt en wat het voor mij zo bizar maakt dat zo strak volgens politieke lijnen loopt, er is namelijk geen rationele definitie die bepaalt waar de grens zou moeten liggen.

Bijna iedereen zal ermee akkoord gaan dat een ejaculatie die niet tot een zwangerschap leidt geen moord is en dat een pasgeboren baby doden dat wel is (als het geen euthanasie is) maar voor alle situaties daartussen is er gewoon geen duidelijke lijn (en eigenlijk is die er ook niet voor die uitersten, ejaculatie en pasgeboren baby), desondanks blazen beide kanten heel hard van de toren over de immoraliteit van de andere.

Flat-earthers hebben ook gewoon hun "perspectief". En dat is prima, zolang ze niet verwachten dat de rest van de wereld zich eraan conformeert. Ben je tegen abortus? Niemand zal je ooit dwingen er eentje te ondergaan. Maar aanvaard dan ook in omgekeerde zin dat jij geen zeggenschap krijgt over andermans reproductieve rechten.

Kwestie van de details goed te krijgen hé. Het is pas een foetus vanaf 9 weken (11 weken zwangerschap). Dus tot 9 weken is het oké voor u?

Ter info: hier in België ligt de limiet op 12 weken (14 weken zwangerschap) met 6 dagen bedenktermijn (dus ge moet eigenlijk al op 11 weken -13 weken zwangerschap- een eerste afspraak hebben) met enkele uitzonderingen rond lichamelijke problemen bij kind of moeder bij verderzetting zwangerschap.

Dat is een mooi idee. Maar tot nog toe betekent het verdedigen van de rechten van een ongeboren kind dat ge de fysieke en mentale integriteit van de - reeds levende - vrouw ondergeschikt vindt. Niemand ontkent dat het een moeilijk ethisch vraagstuk is, maar in elk ethisch vraagstuk geeft ge voorrang aan het antwoord dat het minste schade berokkent (aan een ander). Potentieel van het kind, allemaal goed en wel, maar als ge daarvoor iemand anders moet beschadigen?

Dus zolang de technologie er niet is om de zwangerschap te transfereren naar een welwillende persoon, lijkt het mij net inhumaan om de rechten van de ongewenst zwangere vrouw te gaan ondergraven. Al ben ik het niet oneens dat er een limiet is natuurlijk.

En laat ons ook niet doen alsof de discussie hier zo gepolariseerd is als in Amerika bv. Daar kan abortus in sommige staten tot 24 weken (als ik me niet vergis zou onze wet hier ook als pro-life gezien worden eerder dan pro-choice...).

En het is ook echt niet zo eenvoudig als 'sta het kind dan af ter adoptie'. Ge dwingt vrouwen om zwanger te zijn terwijl ze dat niet willen (traumatisch) en om een bevalling mee te maken (traumatisch en reële kans op (zware) fysieke problemen). En na die zwangerschap is niet alles poef in orde hé. In mijn beperkte omgeving zijn er verschillende vrouwen met blijvende lichamelijke klachten van de zwangerschap/bevalling gaande van rugpijn, tot bekken problemen tot een verzakte baarmoeder.
Iemand dwingen om zo'n risico's te nemen, lijkt mij ook inhumaan.

De voornaamste tegenargumenten zijn altijd weer dat de vrouw in kwestie maar beter had moeten weten (en dan komen we terug op het straffen dat coldplayke aanhaalde). Die narratief helpt niemand vooruit en het is zeker niet zo dat vrouwen die abortus plegen standaard slecht/geen gebruik maken van anticonceptie.

Net zoals het voor jullie in een hypothetische discussie een moeilijke kwestie is, kan ik u garanderen dat dat voor een vrouw die echt in die situatie zit absoluut niet gemakkelijk is, zelfs als ze zeker is in haar beslissing.

Ik vind het eigenlijk opmerkelijk dat er 37 zwangerschappen zijn afgebroken na verkrachting. Rekening mee houden dat een vrouw slechts beperkt vruchtbaar is, veel (jonge) vrouwen reeds anticonceptie nemen en verkrachtingen vaak eenmalig voorkomen (voor het slachtoffer dan, niet de dader)...

Hoewel ik het grotendeels eens ben met je quote en eigenlijk niet nog eens héél die discussie wil aangaan wil ik wel dit nog zeggen.

Ik vind het vooral een héél jammerlijke discussie dat het moment je bedenkingen hebt bij hoe abortus bij velen gezien wordt je onmiddellijk in een hoekje geduwd wordt met een sausje van vrouwenonderdrukking, extreem religieuze gekken,... En what not.

Ik zeg niet dat jij dat doet, maar ik merk dat het wel zowat de perceptie is.

Voor mij wordt er gewoon vaak te licht gegaan over de rechten van het ongeboren kind.
En ik heb daar al vaak over nagedacht maar voor mij is en blijft abortus altijd de moord op iemand die zich niet kan verdedigen.

Je mag het daar niet mee eens zijn, maar ik heb over al de scenario's nagedacht en kom steeds bij dezelfde conclusie uit en vind het heel jammer dat het taboe is om dat te durven zeggen.

Dat wil niet zeggen dat ik geen begrip heb voor koppels/vrouwen die de stap zetten.
Ik kan me zelfs niet voorstellen hoe invasief en emotioneel zulke beslissing moet zijn. Je kan dat niet meer terugdraaien hé. En ik neem aan dat velen dat ook niet zomaar op 1,2,3 doen.
Dus ik ga zeker niet met het beschuldigend vingertje wijzen naar die mensen. Ik heb er zelf respect voor op één of andere manier.

Maar ik vind het jammer dat een andere mening dan de "mainstream"-mening altijd op totaal onjuiste vooroordelen stoot die niets met de discussie te maken hebben.

Enfin, meer wilde ik daar ook niet over kwijt.

Hoewel ik het grotendeels eens ben met je quote en eigenlijk niet nog eens héél die discussie wil aangaan wil ik wel dit nog zeggen.

Ik vind het vooral een héél jammerlijke discussie dat het moment je bedenkingen hebt bij hoe abortus bij velen gezien wordt je onmiddellijk in een hoekje geduwd wordt met een sausje van vrouwenonderdrukking, extreem religieuze gekken,... En what not.

Ik zeg niet dat jij dat doet, maar ik merk dat het wel zowat de perceptie is.

Voor mij wordt er gewoon vaak te licht gegaan over de rechten van het ongeboren kind.
En ik heb daar al vaak over nagedacht maar voor mij is en blijft abortus altijd de moord op iemand die zich niet kan verdedigen.

Je mag het daar niet mee eens zijn, maar ik heb over al de scenario's nagedacht en kom steeds bij dezelfde conclusie uit en vind het heel jammer dat het taboe is om dat te durven zeggen.

Ik denk dat het wel duidelijk is dat ik dat hier niet doe.
Maar ik vind het wel een beetje jammer dat ge niet reageert op wat ik aanhaal: wat met de rechten van de vrouw? Die zijn voor u dus ondergeschikt aanhet potentieel van een kind. En vanaf wanneer dan? Mag een embryo (tot 9 weken) geabborteerd worden? Of waar ligt bij u de grens tussen slechts een hoopje cellen en een ongeboren en nog niet levensvatbaar kind dat voorgaat op de rechten van de drager? (Foetussen worden als levensvatbaar beschouwd vanaf 24-26 weken zwangerschap trouwens - al is de succesratio klein). Vanaf de hartslag (ookal zijn er op dat moment nog geen hersenen (in ontwikkeling) zoals wij ze kennen)? Vanaf conceptie?

Persoonlijk vind ik onze huidige wetgeving op dat vlak best ok. Er is een grens met ruimte om de zwangerschap te ontdekken en er over na te denken, zonder dat ge al in het territorium zit van een echt potentiële mens.

Ik denk dat het wel duidelijk is dat ik dat hier niet doe.
Maar ik vind het wel een beetje jammer dat ge niet reageert op wat ik aanhaal: wat met de rechten van de vrouw? Die zijn voor u dus ondergeschikt aanhet potentieel van een kind. En vanaf wanneer dan? Mag een embryo (tot 9 weken) geabborteerd worden? Of waar ligt bij u de grens tussen slechts een hoopje cellen en een ongeboren en nog niet levensvatbaar kind dat voorgaat op de rechten van de drager? (Foetussen worden als levensvatbaar beschouwd vanaf 24-26 weken zwangerschap trouwens - al is de succesratio klein). Vanaf de hartslag (ookal zijn er op dat moment nog geen hersenen (in ontwikkeling) zoals wij ze kennen)? Vanaf conceptie?

Persoonlijk vind ik onze huidige wetgeving op dat vlak best ok. Er is een grens met ruimte om de zwangerschap te ontdekken en er over na te denken, zonder dat ge al in het territorium zit van een echt potentiële mens.

Ik zeg niet dat die ondergeschikt zijn. Ik vind gewoon dat er vaak in heel de discussie in "deze tijd" nogal licht gegaan wordt over de rechten van het ongeboren kind. En naast de vrouw is er ook nog de vader van het kind.
Welke rechten meer waard zijn? Ik vind dat een moeilijke discussie en kan je daar geen eenduidig antwoord op geven dat in alle gevallen de lading denkt. Instinctief zou ik die van het kind antwoorden.

Om op je andere vraag te antwoorden, voor mij start leven bij bevruchting. Er zijn 101 redenen waarom ik tot die conclusie ben gekomen en die wat moeilijk zijn om die hier op m'n gsm neer te pennen.
Zoals ik zei, ik wil niet heel de discussie hier opnieuw voeren.

Ik zeg niet dat die ondergeschikt zijn. Ik vind gewoon dat er vaak in heel de discussie in "deze tijd" nogal licht gegaan wordt over de rechten van het ongeboren kind. En naast de vrouw is er ook nog de vader van het kind.
Welke rechten meer waard zijn? Ik vind dat een moeilijke discussie en kan je daar geen eenduidig antwoord op geven dat in alle gevallen de lading denkt. Instinctief zou ik die van het kind antwoorden.

Om op je andere vraag te antwoorden, voor mij start leven bij bevruchting. Er zijn 101 redenen waarom ik tot die conclusie ben gekomen en die wat moeilijk zijn om die hier op m'n gsm neer te pennen.
Zoals ik zei, ik wil niet heel de discussie hier opnieuw voeren.

Het gaat hier wel degelijk om de fysieke integriteit van moeder of kind, de vader is op dat vlak niet betrokken. Maar als ge het mentale er bij wilt betrekken dan heeft automatisch de vrouw voorrang: vrouw heeft mentale en fysieke rechten, kind heeft enkel fysieke rechten (en early on - enkel symbiotisch) en vader heeft enkel mentale rechten.
Een zwangerschap waarbij de baby gewenst is voor de een en ongewenst voor de andere is een moeilijke situatie en niet hetgene waar hier over gepraat wordt. Het gaat hier puur om gewenste abortus.

Ok, leven start bij de bevruchting. Dan is plan B in uw ogen ook moord (wat innesteling tegenhoudt). En wat dan met mensen die via IVF zwanger geraken en nog zygotes (bevruchte eicellen, tot 2 weken zijn het zygotes - pas daarna embryo) ingevroren hebben zitten (die zijn trouwens 5 dagen oud, +- 16 cellen) zonder de intentie om ze terug te plaatsen. Los van uw mening over ivf, is dat in uw ogen ook problematisch? Een soort moord by proxy?

En als voor u leven start bij de bevruchting (wat voortvloeit vanuit het idee wat een kind voor u is én [impliciet] dat ge uzelf in een positie bevindt en voelt dat een kind welkom is) en dan ook vindt dat abortus voor iedereen illegaal zou moeten zijn dan stelt ge het leven van "de vrouw" (die levend is met volledig ontwikkelde en werkende hersenen, die relaties heeft en dromen en doelen) ondergeschikt aan dat van het ongeboren kind hé.

Ge kunt prima abortus ok vinden, zonder dat dat de persoonlijke keuze is die ge zelf zou maken

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan