Met alle respect maar Bill Maher is een idioot die het bos door de bomen niet meer ziet. Hoe kan je als zelfverklaarde liberaal nog steeds het centrum in dit debat innemen terwijl een zijde tientallen miljoenen Amerikaanse vrouwen het recht op gezondheidszorg heeft afgenomen. Wat voor gelijkaardige schade hebben de 'woke extremisten' aangericht?
Nu ook niet overdrijven. Er is en blijft een wezenlijk verschil tussen abortus en gezondheidszorg.
Een abortus op 24 weken bijvoorbeeld, zoals toegelaten in New York of Nederland, is dichter bij het einde van een voldragen zwangerschap en dus kind, dan bij het begin. In een referendum zou ik ook niet zomaar een dergelijke liberalisering van het abortusrecht goedkeuren.
Er valt héél veel kritiek op de rechterzijde in de V.S. te geven in dit debat, vooral degenen die geen hol meer geven om het kind éénmaal het op de wereld staat (lees: geen toegang tot deftige gezondheidszorg, geen goed onderwijs) of die zo absurd willen zijn als geboortebeperking uit te sluiten van ziekteverzekeringen.
Dus ik zou niet per se het centrum innemen in dit debat. Maar ja, er valt ook kritiek te leveren op de Democraten die zo ver afglijden van wat een normaal centrum zou zijn voor de V.S. waardoor ze nog maar onvoldoende steun en stemmen binnenhalen voor centrumlinkse maatregelen. Als ze dit zo belangrijk vonden, hadden ze dit in wetgeving moeten gieten. Maar ze hebben dezelfde politieke spelletjes gespeeld als de Republikeinen: het debat polariseren en stemmen trachten te winnen, om zo gedrochten van kandidaten verkozen te krijgen... en ze hebben brute pech gehad dat Trump 3 rechters heeft kunnen aanduiden in het hooggerechtshof. Jammer, maar de schuld is echt wel een gedeelde schuld.
Je mag Bill Maher een idioot vinden, ik op bepaalde vlakken ook. Maar als hij zegt dat Democraten zoals AOC de partij stemmen kost met extreem woke taalgebruik als "latinx" dan kan ik hem moeilijk ongelijk geven.
Ga je dan ook beginnen blijten elke keer dat een vrouw ovuleert zonder zwanger te worden? Of wanneer je uw lading in uw zakdoekje schiet? Dat zijn ook (toegegeven: halve) potentiële mensen en die zijn evenveel bewust van hun lot als een foetus van enkele weken (helemaal niet dus). Een ‘potentiële mens' is ook maar een artificieel begrip, quasi elke diploïde cel in uw lichaam is een potentiële mens met de juiste labotechnieken. Met ‘potentieel’ geef je eigenlijk zelf al aan dat het uiteindelijk nog geen mens is.
Gaan we werkelijk heel het debat rond abortus hier opnieuw voeren? Neen, het is niet immoreel dat een vrouw niet elke ovulatie zwanger wordt, de miljoenen sperma cellen die een man produceert zullen doorgaans niets opleveren, dat is nu éénmaal biologie. Maar een foetus van enkele weken is al héél wat anders, een embryo van 24 weken is zoals ik al zei: dichter bij een voldragen kind dan een bevruchte eicel.
De waarde van 'potentieel' verschilt naargelang de context. Als ik een lottobiljet van jou steel, dan is dat niet hetzelfde als één miljoen euro van jou stelen. Als ik uw been breek ga ik echter wél een schadevergoeding moeten betalen (al dan niet via m'n verzekering) voor de potentiële inkosmten die je misloopt omdat je zo niet kan gaan werken.
De situatie in BE vind ik grotendeels correct: abortus is legaal om eender welke reden tot 12 weken en nadien tot het einde van de zwangerschap indien medische nood of een ernstige ongeneeslijke ziekte bij het kind. Iets om trots op te zijn naar mijn mening.
Ik vind de situatie in België ook oké zo. Ik vind wél dat er ook zoiets kan zijn als té ver gaan, en dat is dan bijvoorbeeld de situatie in de meest liberale staten zoals New York of een land als Nederland, 24 weken is verregaand, in het tweede trimester zou er een gegronde reden moeten zijn.
Uiteindelijk ligt de zwaarste morele last wel bij de vrouw/moeder en arts, dus ik wil het nog wel tot daar toelaten.
Maar uiteindelijk moet ergens een grens liggen, daar zijn rationele mensen het hopelijk over eens.
Ik ben hier niet om de stellingname van religieuze extremisten te verdedigen, maar een foetus is géén vinger, en een abortus uitvoeren is iets zwaarwichtiger dan een ontstoken appendix verwijderen.