Even corrigeren: eerste 9 weken = embryo. Pas daarna spreken we over een foetus.We doden een foetus (dit is vanaf 6-8 weken na conceptie tot bevalling)
En ook: 75% van de abortussen gebeurt voor die 9 weken.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Even corrigeren: eerste 9 weken = embryo. Pas daarna spreken we over een foetus.We doden een foetus (dit is vanaf 6-8 weken na conceptie tot bevalling)
Hangt er vanaf waar je het opzoektEven corrigeren: eerste 9 weken = embryo. Pas daarna spreken we over een foetus.
Het had ook concreter geweest, ik denk dat de meeste Belgen niet eens weten wat de wettelijke abortus termijn hier is. Om eerlijk te zijn, ik wist het zelf niet precies voor ik hier op dit topic kwam, hoewel ik er wel een vage notie van had.ja vond ik ook. Tis de grens waar wetenschap en ethiek wat vervaagt en ik had graag wel eens geweten hoe het gros van BG er dan naar kijkt.
Vanaf 12 weken krijg je de grijptangabortussen. Ik denk dat als mensen weten wat dat gaat inhouden je daar heel wat verzet tegen gaat krijgen. Emotie mag misschien geen argument zijn, maar dat is het zeker wel in de politiek. Eén CD&Ver die dat post en het spel zit op de kar.12 weken zoals in Belgie lijkt me in sommige gevallen gewoon te kort. Zeker met vrouwen die de mini pil nemen (zoals mijn madam) waardoor haar regels niet meer of sporadisch voorkomen.
Uitslagen van de poll verbazen me niet echt.
Wel spijtig dat de pro life keuzes wel goed uitgelicht worden maar de pro choice vragen vaag gebleven zijn.
Hmm, ja, ik zie wel wat jullie bedoelen. De eerste keuze optie opsplitsen in "de termijn verlengen tot 24 weken" of "geen termijn" had een meer gedetailleerd beeld gegeven van het keuzelandschap, al denk ik dat maar een enkeling hier op de laatste optie zal stemmen.Anders had tot 12 weken, tot 24 weken en +24 weken wel een goede cut-off geweest?
Waarom het argument emotioneel noemen en niet logisch of rechtvaardig?
Als je enkel een utilitaire logica op ethiek volgt toch.Als je die logica volgt kom je dus net bij het omgekeerde uit en is het net rechtvaardiger abortie toe te staan.
Laat maar in het strafrecht staan. Een argument dat ook pro-choicers zullen begrijpen: Als er figuren bestaan die baby's tot vlak voor de geboorte willen aborteren, denk ik dat vrouw en dokter in zo een geval altijd bestraft moeten worden met een heel zware straf. Anders krijg je zo een situatie en dan kan de vrouw niet gestraft worden en die gevangenisstraf is de facto slechts een tik op de vingers voor de dokter.Misschien ook een interessant vraagstuk: ongeacht de toegelaten termijnen, vinden jullie dat abortus uit het strafrecht moet?
De huidige situatie, denk ik, komt er op neer dat zowel jij als jouw arts kunnen vervolgd worden wanneer je na de toegestane termijn een abortus laat uitvoeren.
Volgens het nieuwe voorstel zou dan enkel de arts vervolgd worden. Dat zal dan voor opzettelijke slagen en verwondingen die leiden tot vruchtafdrijving zijn. (drie maand tot één jaar gevangenisstraf.)
Je eigen link lezen hè erfzonde begint bij de geboorte100% akkoord.
Idd misschien een positief gevolg. Maar als 51% compleet tegen abortus is, om dan die 49% volledig uit te sluiten als minderheid bij zoiets belangrijk...
Hopelijk gaat het debat eerder over 6-12-24-30 weken in de plaats van 0 versus 30.
Klopt niet!!
![]()
Erfzonde - Wikipedia
nl.wikipedia.org
dus daarvoor is die foetus nog onschuldig blijkbaar. Tenzij wiki te kort door de bocht gaat
Ik ben pro-choice.
Bij de poll toch even getwijfeld tussen "Goed zoals hij is" en "Te streng: de termijn moet worden uitgebreid tot 24 weken (levensvatbaarheid)." Uiteindelijk voor het 2de gekozen. Ik stelde mezelf de vraag wat ik zou doen als ik nu ontdek dat ik bv. 16 weken zwanger ben. Dan zou ik denk ik toch nog de optie willen om voor abortus te kunnen kiezen. Ik denk dat het in sommige gevallen ook net te kort is zoals hier al eerder werd aangehaald. Wat nu dus in België niet mogelijk is en dan moet je al naar Nederland![]()
Kzou toch nog een optie tot 18 weken (of iets daaromtrent) ook toegevoegd hebben. Als dit in België herbekeken wordt zal 24 weken ook niet op tafel liggen als optie.Hmm, ja, ik zie wel wat jullie bedoelen. De eerste keuze optie opsplitsen in "de termijn verlengen tot 24 weken" of "geen termijn" had een meer gedetailleerd beeld gegeven van het keuzelandschap, al denk ik dat maar een enkeling hier op de laatste optie zal stemmen.
Keuze 1 is daarom nu aangepast naar "de termijn verlengen tot 24 weken". De nieuwe optie is onderaan aan de poll toegevoegd waardoor het nu in een minder logische volgorde staat, maar anders werden de stemmen overschreven. Het is wel nog steeds mogelijk om je stem van optie 1 aan te passen naar de laatste optie indien gewenst.
En gij weet dat door...?Laat ons ook gewoon heel eerlijk zijn. Als je na 16 weken pas doorhebt dat je zwanger bent dan negeer je echt gewoon meerdere signalen meermaals.
Je ontdekt veel vroeger dat je zwanger bent hoor.
Goh wat als je lichaam die signalen niet geeft? Ik heb bijvoorbeeld een spiraal en totaal geen bloedingen meer. Wat als ik geen misselijkheid/moeheid/buikpijn/andere kwaaltjes heb? Of wat als je àl last had bepaalde kwaaltjes af en toe en deze dus niet linkt aan mogelijkse zwangerschap. Er bestaan genoeg zo'n voorbeelden al zullen die (denk ik) wel in de minderheid zijn. Net om die gevallen en redenen zou ik nog altijd een keuze willen als ik verder ben dan 12 weken. Ik zou toch ook eerder neigen naar 18 weken zoals Non zegt in de post hierboven. 12 vind ik te weinig, 24 vind ik misschien te veel.Laat ons ook gewoon heel eerlijk zijn. Als je na 16 weken pas doorhebt dat je zwanger bent dan negeer je echt gewoon meerdere signalen meermaals.
Je ontdekt veel vroeger dat je zwanger bent hoor. Die termijn van 12 weken is er niet voor niks natuurlijk.
Een abortus op 24 weken of 6 maanden is gewoon heel laat in de cyclus. Dat is net voor het punt van levensvatbaarheid maar dat is al effectief een baby dat in uw buik zit en moet dus ook via een bevalling uit uw lichaam komen.
Fixed op 12 weken is misschien vatbaar voor relaxering om bij extreem laat opmerken toch nog ruimte te geven om stappen te zetten. Laat ons dan gaan naar 14 weken, dat zijn 14 dagen extra om alles te regelen, wat opzich snel geregeld is maar goed.
Maar een verdubbeling naar 24 is gewoon zeer vergaand en we moeten ons de vraag stellen of dit effectief nodig is.
Dit dusEn gij weet dat door...?
Veel signalen van zwangerschap zijn
- niet enkel signalen van zwangerschap
- niet even uitgesproken of zelfs aanwezig bij iedereen
Het kan zeker dat een vrouw al dan niet onbewust signalen negeert maar er zijn evengoed gevallen waarbij de signalen zo minimaal zijn, gecombineerd met bepaalde eigenschappen (vb. Sowieso geen cyclus dus geen maandstonden valt niet op, sowieso wat zwaarder dus beginnend buikje is onzichtbaar - op 16 weken is er nog niet veel bij vaak) dat een zwangerschap niet eens in de gedachten komt - tot we een pak verder zijn.
Een beetje gelijk al dat volk dat altijd wel wat snottert en maar wat hoofdpijn heeft maar dan toch Corona had achteraf :v

Bij ons op het werk is de vrouw van één van de werknemers vorig jaar bevallen, ze wist tot enkele dagen voor de bevalling niet dat ze zwanger was...En gij weet dat door...?
Het kan zeker dat een vrouw al dan niet onbewust signalen negeert maar er zijn evengoed gevallen waarbij de signalen zo minimaal zijn, gecombineerd met bepaalde eigenschappen (vb. Sowieso geen cyclus dus geen maandstonden valt niet op, sowieso wat zwaarder dus beginnend buikje is onzichtbaar - op 16 weken is er nog niet veel bij vaak) dat een zwangerschap niet eens in de gedachten komt - tot we een pak verder zijn.
Een beetje gelijk al dat volk dat altijd wel wat snottert en maar wat hoofdpijn heeft maar dan toch Corona had achteraf :v
Zou voor zulke extreme gevallen indien het kind niet gewenst is voor adoptie kunnen gekozen worden?Bij ons op het werk is de vrouw van één van de werknemers vorig jaar bevallen, ze wist tot enkele dagen voor de bevalling niet dat ze zwanger was...
Tuurlijk. Niemand die ook beweert dat abortus in zo'n geval nog moet kunnen, wel dat het niet onrealistisch is dat je op 16 weken nog niet weet dat je zwanger bent.Zou voor zulke extreme gevallen indien het kind niet gewenst is voor adoptie kunnen gekozen worden?
Het gaat over pas ontdekken op 14-16 weken dat ge zwanger zijt hé. Als ge op bevallen staat gaat niemand vragen/voorstellen/denken aan abortus.Zou voor zulke extreme gevallen indien het kind niet gewenst is voor adoptie kunnen gekozen worden?
En gij weet dat door...?